Grace

Onder de Italiaanse zon was mijn eerste Santa Montefiore, maar zal absoluut niet mijn laatste zijn! De eerste 100 pagina's heb ik aan één stuk door gelezen, daarna kon ik moeilijk stoppen met lezen. Je wordt onmiddellijk meegenomen in het verhaal. Dit verhaal is prachtig, intrigeren en inspirerend. Steeds opnieuw word je verrast door nieuwe wendingen.

Tijdens het lezen van het boek is het precies of je zelf aanwezig bent in Toscane.

Een echte aanrader voor wie een prachtverhaal wil lezen over liefde. Het einde van het boek is de kers op de taart!

Wat een prachtige eerste ervaring. Ik kijk alvast uit naar de volgende keer.

Bieke

Dé must read van deze zomer.

In het betoverende Toscane speelt zich een romance af waar we allemaal van dromen.

Al vanaf de allereerste bladzijde wordt je meegezogen in het levensverhaal van Gracie. Gracie haar leven is een beetje in slaap gesukkeld. Ze is vervreemd geraakt van haar dochter. Heeft haar kleindochter nooit echt leren kennen. Haar echtgenoot is jaren geleden overleden. Ze woont samen met haar twee honden in een dorpje aan de Engelse kust. Zo'n typisch vissersdorpje waar iedereen elkaar kent.

Carina heeft het druk. Ze is het vissersdorp ontvlucht om het te maken in Londen. Keihard heeft ze ervoor geknokt. Maar tegen welke prijs? Het is maanden geleden dat ze haar moeder hoorde. Haar dochter zit op internaat. Zo heeft ze alle tijd voor haar werk. Voor netwerkrecepties, galadiners … Haar echtgenoot ziet het met lede ogen aan.

Anastasia, 17 jaar, zit op internaat. Ze heeft de griep en wil naar huis. Naar haar vader. Want haar moeder kent ze niet, en die geeft toch alleen maar om haar werk.

Toch trekken deze drie vrouwen samen naar Toscane. Op kookles. In een sprookjeskasteel. Hun leven wordt er totaal op zijn kop gezet. Familiegeheimen, romances en intriges zoals alleen Montefiore ze kan bedenken.

De personages zijn herkenbaar. Van de Queen B van het dorp tot de mysterieuze kokkin in Toscane. Je kan niet anders dan meeleven met het wel en wee van deze drie vrouwen. Je wordt meegevoerd in een rollercoaster van emoties. En wou stiekem dat je zelf een van deze drie vrouwen was.

Kortom het perfecte boek om bij weg te dromen aan het zwembad, op het strand of lekker tussen de kussens in bed.

Inie

Het is een boek waarvan je het eerste hoofdstuk denk oké, maar dan ineens heeft het je te pakken en dan wil je het boek het liefst in één keer uitlezen.

Achter elke bladzijden zijn er weer nieuwe spannende verrassingen en die worden alleen maar mooier.

Het is mooi hoe het is geschreven in het heden en verleden en dat het aan het einde mooi samen komt.

Dus een echte aanrader weer. Jammer dat we weer een jaar moeten wachten op de volgende.

Fernand

Sinds de dood van haar echtgenoot Ted, leidt de achtenzestig jarige Gracie Burton een teruggetrokken en bescheiden leven in het Engelse kuststadje Badley Compton Harbour. De contacten met haar enige dochter, Carina, beperken zich tot niet veel meer dan een occasioneel telefoontje. Zien doet ze haar dochter bijna nooit. Die verstopt zich maar al te graag achter haar bedrijf, een pr-zaak, waar ze het veel te druk mee heeft. Haar kleindochter, Anastasia, ziet zo mogelijk nog minder. Tijdens het schooljaar verblijft ze in een luxe-internaat en de weinige dagen dat ze thuis is, brengt ze door achter het schermpje van haar smartphone. Van een relationele band tussen de drie vrouwen is dan ook nauwelijks sprake.

Gracie is een gewillig slachtoffer dat graag door iedereen gebruikt en misbruikt wordt, niet in het minst door de snobistische Flapy Scott-Booth, als meid-voor-alle-werk bij om het even wat er in het stadje wordt georganiseerd, met name als het de Badley Compton Ladies' Book Club betreft.

Hoewel ze het misschien allemaal liever anders zag, is ze niet ongelukkig met haar leven en kabbelt Gracie rustig mee op de golven van de tijd.

Daarom is het ook zo verbazingwekkend als ze plots besluit naar Italië te vertrekken om er op het domein van het oude kasteel van Colladoro gedurende een week een kookcursus te volgen. Het kan niet anders of Gracie is gek geworden. Om haar moeder in het oog te houden, besluit Carina haar te vergezellen. Meteen is het ook een unieke gelegenheid om de banden met haar eigen dochter aan te halen.

Ieder met hun eigen agenda, trekken de drie vrouwen naar het kasteeldomein in het hart van het liefelijke en betoverende Toscane. Maar is Gracie's keuze echt wel zo toevallig of is er sprake van voorbedachte rade? Welk geheim draagt ze met zich mee? En wie is graaf Tancredi Bassanelli? En wat speelt er zich af tussen de verschillende kooklessen?

Santa Montefiore (°1970) voorstellen hoeft nog amper. Onder de Italiaanse zon (Engelse titel: the Temptation of Gracie) is de vijftiende roman van deze ongekroonde Britse koningin van de romance-literatuur.

Zoals steeds wordt ook dit boek gekenmerkt door een meeslepend verhaal dat je laat wegdromen. Tijdens de lectuur waan je je in Italië, ruik je de kruiden, voel je de zon op je huid, zie je het kasteel, de landschappen, het dorpje. Je ziet jezelf wandelen in de bergen, uitpuffen op het terras met een glas wijn en 's ochtends wakker worden in een paradijselijke omgeving. De personages zijn levendig en levensecht. Het is bijna alsof je hen kan vastgrijpen.

Misschien is een van de verhaallijnen deels gedeelte voorspelbaar maar de andere plots zijn dat niet en zijn soms zelfs zeer verrassend. Maar zelfs dan doet dit op generlei manier afbreuk aan het boek en zijn inhoud. Eens je eraan begint, kan je het maar met moeite wegleggen en wil je zo snel mogelijk weten wat er zich in het volgende hoofdstuk afspeelt. Kortom: een must en niet alleen voor tijdens de zomerse vakantiedagen!

Literatuur hoeft niet altijd filosofisch diepgaand te zijn en de diepere existentiële levensvragen te behandelen maar moet je ook kunnen laten wegdromen. Als je op het einde een zucht kunt slaken van geluk, dan is dat zeker even belangrijk. Daar is Santa Montefiore eens te meer schitterend in geslaagd.

An

Vakantiegevoel en lekker wegdromen.

Ik hou van alle boeken van Santa Montefiore, maar nog net een beetje meer als ze zich afspelen in Italië. Ik keek er enorm naar uit om dit boek te kunnen lezen, en het was zeker geen teleurstelling. Vanaf de eerste bladzijde zat ik al goed in het verhaal en ik heb er vele uren slaap door gemist. Het is een spannend en tegelijk ontspannend verhaal waardoor je het in 1 ruk zou willen uitlezen. Boeken zijn voor mij de manier om op vakantie te gaan, maar door dit boek heb ik besloten om ook écht eens naar Italië te gaan. In het boek volgen 3 vrouwen (grootmoeder met haar dochter en kleindochter) kooklessen. Van mij had er nog iets meer over het eten zelf mogen voorkomen in het verhaal. De receptenfiche van achteraan in het boek heb ik aan mijn koelkast gehangen, zodat ik nog regelmatig herinnerd word aan het verhaal. Want een boek uitlezen, is toch altijd weer een beetje afscheid nemen.

Erika

Onder de Italiaanse zon - Santa Montefiore

Ik waan mij in Toscane, ik ruik de rozemarijn en de tijm en voel de warme zon op mijn huid….

Santa Montefiore heeft een bloemrijke schrijfstijl, die je helemaal in het verhaal trekt. Zo ga je mee naar het Italië van de jaren '50 en '60, en word je deelgenoot van het geheim van Gracie, het geheim dat langzaam duidelijk wordt ook voor haar kleindochter, die van niets wist, net als de rest van de familie.

Veel aandacht voor het Italiaanse landschap, het Italiaanse eten en de wereld van de schilderkunst, ja, óók de duistere achterkant daarvan. Deze zaken vormen de achtergrond van het verrassende verhaal dat verteld wordt, afwisselends vanuit het heden, en met flash-backs naar de jaren '50.

Er is naar mijn smaak maar één storend element en dat behelst niet eens het oorspronkelijke boek, maar de vertaling. In het Engels maakt het geen verschil, maar in het Nederlands wel: Gracie wordt voortdurend met 'u' aangesproken door haar kleindochter. OK, niet elke Nederlander tutoyeert zijn (groot)ouders, maar het komt wat formeel en afstandelijk over, terwijl het over een vertrouwelijk contact tussen de twee vrouwen gaat. Voor mijn gevoel klopt het niet.

Onder de Italiaanse zon

Als de achtenzestigjarige weduwe Gracie een advertentie voor een kookcursus in een Toscaans castello ziet, boekt ze de reis zonder aarzelen. Iedereen in het gehucht in Devon waar ze woont is stomverbaasd: Gracie is al veertig jaar haar dorp amper uit geweest. Vooral haar dochter Carina kan haar oren nauwelijks geloven. Om een oogje in het zeil te houden besluit ze mee te gaan, en ze neemt haar eigen zeventienjarige dochter ook mee.

De drie vrouwen reizen naar het adembenemend mooie stadje Colladoro, waar de mensenschuwe graaf Tancredi Bassanelli om financiële redenen zijn kasteeldeuren heeft geopend voor betalende gasten. Maar Gracie draagt een geheim met zich mee. Een geheim dat zelfs haar dochter niet kent en dat alles te maken heeft met haar impulsieve besluit om naar Italië af te reizen. Terwijl ze zich onderdompelt in herinneringen - aan de liefde die ze verloor en aan de tragedie die haar deed terugkeren naar Engeland - ziet ze dat de magie van Toscane haar dochter en kleindochter ook niet onberoerd laat. Zo herontdekken ze de liefde, voor elkaar, voor het goede leven, en voor die ene…

Een feel-good roman, voor een grote doelgroep van vooral vrouwen, denk ik. Gemakkelijk leesbaar, heerlijk om bij te ontspannen of om mee te nemen op vakantie. Naar Toscane, bijvoorbeeld.