Frédérique Fournier

Vanaf het begin word je meegenomen in de wereld van Moira en Cian.

Met vier anderen vormen ze de cirkel van zes en bereiden ze zich voor op de grote strijd die gaat komen. Het boek gaat niet alleen over de strijd tussen licht en donker, maar ook over wat er in hun harten leeft.

Doordat het boek zo pakkend is geschreven, word je niet alleen meegenomen in de wereld van Moira, maar zit je helemaal in het verhaal.

Het is alsof je er zelf bij bent. Ik heb dit boek in één keer uitgelezen.

Je kunt dit boek ook los lezen van de eerste twee delen, maar het maakt mij nieuwsgierig naar de andere delen van de trilogie!

Anniette Kerver

Ik kreeg het boek binnen en kwam er achter dat dit het derde deel is van een serie. Helaas heb ik deze ook niet gelezen. Maar ik kwam erachter dat, na meerdere keren er in te zijn begonnen, dit genre van vampieren, geesten en draken mij helemaal niet trekken.

Dus met Pasen heb ik het nog een keer geprobeerd om het te lezen maar helaas ben ik weer afgehaakt.

Er zullen ook meerdere personen zijn die dit boek aanschaffen omdat het geschreven is door Nora Roberts, die romantische en spannende boeken schreef en nu naar dit genre is overgeschakeld, en er ook achter komen dat dit een genre is die je moet liggen, van tovenarij en vampieren.

Liliën

Ik heb een aantal romans van Nora Roberts gelezen en ik heb de tot televisiefilms bewerkte verhalen gezien. Ik ken haar nog niet goed, maar ik had wel zin om iets van haar te lezen. Al was het genre mij te Scifi. Maar he, ik ben dol op de The Lord of the Rings en The Hobbit. In mijn jonge tienerjaren keek ik graag naar Buffy the Vampire Slayer, waarin Angel de eeuwig dolende vampier mijn hart een beetje had gestolen. Evenals de grappige, gemene Spike. Dus ik zou dit boek een eerlijke kans geven.

De stille vallei is het derde boek in een trilogie. Je merkt duidelijk dat er een voorgeschiedenis is geweest, maar het gebrek aan kennis is niet hinderlijk. Wat ik hinderlijk vond, was de saaie manier van schrijven. Helaas kwam ik geen enkel moment goed in het verhaal. Ook na de eerste honderd pagina's kon het boek mij niet boeien. Ik leefde niet mee met Moira, de nieuwe koningin en aanvoerder van haar volk en Cian, de ruim 900-jarige vampier.

Ik heb iets gedaan, wat ik zelden doe; het boek deels gelezen wegleggen. Zelfs mijn nieuwsgierigheid naar het einde (ik ben een liefhebber van Happily Ever After) kon mij er niet toe bewegen het boek opnieuw op te pakken. Dat vind ik wel spijtig. Voor de fans van Nora Roberts is het boek misschien wel te lezen. Maar misschien wekt haar naam op de cover ook wel valse verwachtingen. Het is geen gebruikelijke liefdesverhaal. Ze had het beter onder een pseudoniem kunnen schrijven zoals ze haar misdaadromans onder de naam J.D. Robb schrijft.

Het positieve is dat ik nu wel een gebruikelijk liefdesverhaal van haar wil lezen. Ik wil ouderwets kunnen zwijmelen bij een held en heldin met 'echte' problemen en met 'echte' oplossingen. Ik wil dat liefde alles overwint…..

Tjitske

Nora Roberts is een bekende schrijfster. Dit genre is totaal onbekend voor me. Ik kwam niet door dit boek heen sinds ik niet hou van boeken die over heksen en vampiers gaan. Daar gaat dit boek (helaas) wel over. Moira en Cian. Goed en Kwaad. Ik vind het geen aanrader voor mensen die van de Nicci French, Loes den Hollander en Herman Koch schrijfstijl/ boeken houden.

Henk Hoekstra

Ik heb veel boeken van Nora Roberts gelezen, maar dan onder haar pseudoniem J.D.Robb. Dat vind ik erg goede boeken van haar. Daarom was ik ook benieuwd naar de stille vallei. Een boek in een ander genre. Ik was daar niet bekend mee. En ik vind het boek heel knap geschreven en een mooi verhaal. Dit was wel deel drie in de serie, dat maakte het lezen en het inkomen wat lastiger als je niet de voorgaande boeken hebt gelezen. Maar een mooi boek in zijn genre, je moet wel liefhebber van zijn. En ik zou beginnen met deel 1.

Ria Verreyt

Ik heb het derde deel van deze trilogie gelezen zonder de voorgaande boeken doorgenomen te hebben. Het koste mij dus wel wat doorzettingsvermogen om de verhaallijn te begrijpen. Maar uit de context kan je afleiden hoe de personages zijn samengekomen om deel te nemen aan de beslissende strijd om de wereld zoals zij hem kennen te redden. Het is de uitstekende schrijfstijl van Roberts die maakt dat dit kan.

Het is een romantisch fantasy verhaal en is eerder bestemd voor een publiek dat zich kan verliezen in een wereld van heksen, tovenaars, goden, draken , vampieren, demonen...... Maar als dit je ligt is dit boek zeker een aanrader. Je wordt meegetrokken in het lot van de hoofdpersonages en je hoopt maar dat het goed afloopt. Er wordt een bitter harde strijd geleverd, er vloeit veel bloed, en er sterven geliefde figuren... Je moet het boek tot de laatste bladzijde lezen om te weten of Moira en Caïn (de trekkende personages in dit verhaal) het geluk zullen vinden.

Als ik hier sterren zou moeten geven 3.5 (maar vooral omdat het zo'n specifiek genre is, anders kreeg het zeker een 4)