Loraine Ots

Recensie Maya Banks - Overwonnen *****

Wat een geweldige afsluiter voor een fantastische serie.

Overwonnen is het laatste deel van de hartstocht-trilogie.
Dit boek gaat over Silas en Hayley. Silas heeft in zijn jeugd veel dingen meegemaakt daardoor is hij nu gevaarlijk, wantrouwend en veeleisend. Hij is het liefst op zichzelf en wil altijd de volledige controle hebben. Totdat Hayley op zijn pad komt. Zij is een jonge violiste die de laatste wens van haar vader in vervulling wilt laten gaan, namelijk de opleiding aan een prestigieuze muziekschool in New York volgen. Zelfs met meerdere bijbaantjes valt het haar zwaar om rond te komen en woonruimte te vinden. Als ze Silas ontmoet, biedt hij haar aan om te helpen. Maar als Hayley elke wens en eis van hem met liefde en acceptatie inwilligt, weet Silas dat hij haar eigenlijk moet laten gaan. Maar dat is nu precies het enige wat Hayley hem weigert.

Doordat de personages uitgebreid worden omschreven kun je je goed inleven, en kom je steeds meer dingen te weten.

Hoewel op de cover van het boek roman staat kan de thrillerliefhebber dit boek ook met plezier lezen. In het boek komen een aantal stukken voor die zo spannend zijn dat je niet kunt stoppen met lezen omdat je wilt weten hoe het afloopt. Maya Banks weet het spannend te houden door steeds verschillende wendingen aan het verhaal te geven die je niet ziet aankomen.

Het enige wat ik jammer vond was dat er te veel te snel in het boek gebeurde. Bij sommige situaties mocht het wel wat uitgebreider. Ik had het gevoel dat er te veel in een boek moest gebeuren.

Maar over het algemeen was het een geweldig boek en kan ik dit boek maar ook de hele serie aan iedereen aanbevelen. Als je de vorige boeken van Maya Banks al graag las dan stelt deze je zeker niet teleur. Ik kijk uit naar de volgende boeken van Maya Banks.

Isabelle

Ik heb de kans gekregen om het boek overwonnen van Maya Banks te lezen. Dit was mijn eerste kennismaking met Maya Banks als schrijfster en aangezien het een 3de boek uit een trilogie is waren mijn verwachtingen laag. Maar ik was aangenaam verrast.

Het verhaal kan zeker op zichzelf staan en ik heb geen moment gemist dat ik de vorige 2 delen niet gelezen heb. Natuurlijk zijn er verwijzingen naar de 2 vorige boeken maar dat stoort zeker niet. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat er iets voor halfweg enkele hoofdstukjes waren waar mijn aandacht iets minder was maar welk boek heeft dat niet?

Naar mijn mening is het vlot geschreven, opwindend en zeker een aanrader. Vanaf nu staat Maya Banks op mijn leeslijst.

Froukje

Dit is het derde deel van de Hartstocht-trilogie en ik heb de vorige boeken niet gelezen. Dit is voor mij ook het eerste boek dat ik van de schrijfster Maya Banks lees. Het geeft niet dat je de eerste boeken in de trilogie niet hebt gelezen, dit is weer een nieuw verhaal rond twee mensen.

Het speelt zich wel in dezelfde wereld af en er wordt steeds verwezen naar gebeurtenissen uit de vorige boeken, maar dit is niet storend of verwarrend. Hierdoor wil je die boeken juist ook graag lezen om meer te weten te komen over de andere personages.

Het verhaal begint gelukkig vrij snel met de ontmoeting van de twee hoofdpersonen en je leest het ook vanuit beide perspectieven. Dit maakt het altijd wel interessant voor mij, het maakt dat je meer betrokken bent omdat je te weten krijgt wat ze denken. Het verhaal is soms een beetje cliché en de romance ontwikkeld zich ineens wel erg snel tussen de hoofdpersonen. Toch blijft het verhaal boeiend en is het leuk en luchtig leesvoer vol met humor en spanning(en).

Anita van der Laan

Overwonnen van Maya Banks is het derde deel in de Hartstocht-Trilogie; na "Overmeesterd" en "Overvallen". Ik had eerder nog geen boeken van deze schrijfster gelezen, en heb nu alle drie de boeken van deze trilogie achter elkaar doorgelezen. Wat mij opviel aan deze trilogie is dat de eerste twee delen vooral gingen over "Evangeline en Drake", waarbij Silas slechts een bijrol had. In deel 3 is dat juist precies omgekeerd. Nu leek het boek meer een "spin-off" van de eerste twee delen, dan een echte TRIlogie. Op volgorde lezen was voor dit derde boek dus ook niet echt nodig, ondanks dat wel dezelfde personen in het verhaal voorkomen en ervaringen uit het verleden langskwamen. Waarbij in het eerste boek de erotische scenes vaker voorkwamen was het derde deel, samen met ook wel enkele erotische delen vooral een spannend boek.

De schrijfster heeft een prettige manier van schrijven en weet het tempo er lekker in te houden. Doordat dit de erotische scenes niet al te plat zijn beschreven en de ervaringen en onderlinge verhoudingen spannend zijn geschreven leest het boek lekker weg. Ik vond deze afwisseling in dit laatste boek prettiger lezen dan in het eerste deel.

Silas is een stoere, gesloten en vooral veeleisende man met een verleden, die hem gemaakt heeft tot de "gevaarlijke" man die hij nu is. Hij begeeft zich in een soort maffia-achtige wereld, van doden of gedood worden. Tot hij Hayley ontmoet en opslag een enorm zwak voor haar heeft had hij nooit eerder een zachte kant laten zien. Het "bouquet-reeks-gehalte" van een stoere norse man en een naïef onervaren vrouw is dan wel het onderliggende verhaal, maar wordt door deze schrijfster een stuk pikanter en spannender gebracht. Silas voelt zich vanaf de eerste ontmoeting niet alleen sterk tot Haley aangetrokken, maar heeft ook een ontzettende behoefte om haar te beschermen tegen de "boze buitenwereld". Dat maakt het meteen lastig voor hem, want door een relatie met haar aan te gaan zou ze juist ook met zijn gevaarlijke wereld in aanraking kunnen komen. Aantrekken of afstoten, dat is zijn dilemma. En Haley wordt dus regelmatig heen en weer geslingerd in emoties en begrijpt vaak niets van Silas of hun onderlinge relatie. Ondanks dat sommige stukken in het boek wel een beetje voorspelbaar zijn is het toch een heerlijk boek om in weg te duiken.

Jessica Lathouwers

'Hij kan zichzelf niet veranderen. Zijn jeugd heeft Silas tot de man gemaakt die hij nu is: gevaarlijk, wantrouwend en veeleisend. Hij woont in zelfverkozen eenzaamheid, ervan overtuigd dat geen enkele vrouw ooit zijn behoefte aan volledige controle zou accepteren - zowel in zaken als in de liefde. Totdat een jonge violiste op zijn pad komt.

Zij kan haar behoeftes niet veranderen. Hayley heeft moeite met de laatste wens van haar vader: de opleiding aan een prestigieuze muziekschool in New York. Zelfs met meerdere bijbaantjes valt het haar zwaar om rond te komen en woonruimte te vinden. Als ze Silas ontmoet, biedt hij haar aan om te helpen. Maar als Hayley elke wens en eis van hem met liefde en acceptatie inwilligt, weet Silas dat hij haar eigenlijk moet laten gaan. Maar dat is nu precies het enige wat Hayley hem weigert…'

Heerlijk boek, ik was direct mee in het verhaal. Ik wist dat dit het derde deel van een reeks was en heb de vorige twee delen niet gelezen. Dus hier en daar greep het verhaal terug naar de andere twee delen, maar dat stoorde me niet. Ik vind dat je dit deel best op zijn eigen kan lezen.

Het leest heel vlot, heeft een serieus tempo, met momenten wat te snel, beetje diepgang mocht wel. Maar ik heb genoten van dit boek. Het was zeker niet het eerste boek dat ik las van Maya Banks en het zal zeker niet de laatste zijn. En de twee eerste delen staan nu al zeker op mijn to-readlijstje.