Ellen van der Ster

Het boek leest heerlijk vlot weg. De titel Winterbloesem is goed gekozen, het verwijst naar de symboliek van een winterbloesem en ook naar de ontluikende liefde in de wintertijd. Het speelt zich af aan het begin van de vorige eeuw in een tijdsbestek van ongeveer vier weken. In die vier weken gebeurt er eigenlijk best veel met de hoofdpersonen. Het begin van het boek leest weg als een soort tv-feuilleton (zoiets als upstairs-downstairs). Maar als je ruim over de helft van het boek bent neigt het naar een damesromannetje (zoiets als de boeketreeks) wat erg jammer is. Je krijgt daardoor het gevoel dat de schrijfster nog even snel snel snel van alles wil vermelden voordat het boek uit is. Je komt dan in een stroomversnelling terecht wat eigenlijk niet had gehoeven. Als het boek iets meer pagina's zou hebben, zou dit helemaal geen straf zijn om te lezen. Het is een echte feelgoodroman, maar er zit toch een leuke twist in het verhaal die je niet verwacht waardoor je toch door blijft lezen. Aan te raden als boek tussendoor, voor op vakantie of als je ergens op moet wachten. Leuke bijkomstigheid is dat als het boek dicht is, de winterbloesems ook op de zijkanten van de pagina's zijn gedrukt.

Petra Postma

Het is de maand voor kerst. De periode waarin je je geliefd voelt en mooie momenten met elkaar beleeft. Maar voor twee jonge meisjes loopt dit heel anders. De één verliest haar geheugen en weet niet meer wie ze is en of ze überhaupt familie heeft. De ander wordt uitgehuwelijkt aan een man van wie ze niet houdt. Ze vinden steun bij elkaar en kiezen allebei een bloesemtak. Volgens een oud gebruik brengt deze geluk als de bloesem bloeit met kerst. Ze vestigen hun hoop op de tak en ontwikkelen een mooie vriendschap. En vragen zich allebei af of het geluk hun toe zal lachen met kerst. Het is een pakkende roman met een interessant verhaal. Het nodigt erg uit om verder te lezen. Ondanks dat de roman zich ruim honderd jaar geleden afspeelt, is het een hedendaags verhaal over liefde en vriendschap.

Ophelie Vanbelle

Christian, de broer van het hoofdpersonage (Johanna), vindt een drenkelinge op het strand. Ze lijdt aan geheugenverlies en haar enige bezit is een tak van een fruitboom. Johanna geeft haar de naam Barbara omdat ze een Barbaratak bij haar had.

Johanna haar familie wil haar uithuwelijken aan een jongen op wie ze niet verliefd is. Ze is al verliefd op een andere jongen, waarvan haar ouders niet op de hoogte mogen zijn. Om haar keuze te kunnen maken voor wie ze kiest neemt ze ook een Barbaratak. Als deze tak bloeit met kerst brengt deze geluk.

Barbara en Johanna vinden steun bij elkaar. Ze verlangen beiden naar echte liefde. Naarmate het verhaal vordert begint Barbara haar geheugen beetje bij beetje terug te keren.

Ook al speelt het verhaal zich af in december 1902 is het een hedendaags verhaal over vriendschap en liefde.

Een echte aanrader. Een ideaal boek om te lezen in de aanloop naar de kerstperiode.

Dit was het eerste boek van Corina Bomann dat ik gelezen heb. Er zullen er zeker nog volgen!

Karolien Brunfaut

Winterbloesem is een vlot geschreven roman. Je bent direct mee in het verhaal, je kan je zó het badplaatsje met zijn hotels voorstellen.

De karakters van de hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, hoewel volgens mijn mening op bepaalde momenten soms wat te veel stilgestaan wordt bij de twijfel die Johanna heeft bij het kiezen van een echtgenoot. Dit maakt het verhaal soms wat langdradig.

Verwacht geen té diepgaand verhaal, maar het is leuk en ontspannend. Ideaal om op een luie zondagnamiddag te lezen.

Annette Overvoorde

De Duitse Corina Bomann is 43 jaar en is zeer bekend om haar mooie bloemenromans. Ze woont een gedeelte van het jaar op het platteland om haar mooie boeken te kunnen schrijven. Het andere deel woont zij in Berlijn. Haar romans staan in Duitsland hoog in de bestsellerlijst. Bij Boekerij verschenen al meer titels.

Samenvatting

Het verhaal speelt zich af in de Duitse badplaats Heiligendamm, gelegen aan de Oostzee. In het jaar 1902 hebben de ouders van Johanna en Christian daar een mooi hotel. Als Christian een paar weken voor kerst met zijn paard Bruno langs het strand rijdt, weet hij niet wat hem overkomt. En jongedame gewikkeld in een zeildoek ligt op de grond. Gelukkig ademt ze nog. Helaas weet ze niet hoe ze heet en waar ze vandaan komt. Het enige wat ze wel weet, is dat ze de tak van de fruitboom die ze stevig vast heeft, zeker niet kwijt wil. De jonge vrouw wordt opgenomen in het huis van Johanna en Christian en zij en Johanna worden dikke vriendinnen. Johanna heeft zo haar eigen problemen want haar ouders hebben de perfecte huwelijkskandidaat gevonden. Of ze hiermee zal trouwen en hoe het afloopt met de drenkeling, de fruittak en de andere zaken, dat lees je in Winterbloesem.

De elementen

De cover is werkelijk prachtig. Roze bloemen sieren het kaft maar ook de zijkanten van het boek. De titel geeft een mooie samenvatting weer. De bloesemtak die de drenkeling in haar handen heeft is een belangrijk item in het boek. De auteur vertelt er achter in het boek meer over, en dat is een mooie aanvulling op het boek. De vertelperspectief is derde persoon. We lezen over Johanna en wat zij meemaakt in haar 21e levensjaar in de winter van het jaar 1902.

In mooie zinnen zet Corina Bomann een verhaal neer, waar je als lezer zo in zit. Het is niet erg ingewikkeld en uitgebreid beschreven zoals Montefiore wel doet. Alles is goed gedoseerd: niet teveel personages, beperkte beschrijving van omgeving, maar toch voldoende achtergrond zodat het helder en duidelijk is. Het familieverhaal staat voorop. Enige lange vertellingen over huizen, straten en plaatsen blijven achterwege. Op sommige gedeeltes had dit meer tot zijn recht mogen komen.

Bomanns vertelwijze is naast dit kleine gebrek aanstekelijk. Eenmaal begonnen wil je als lezer eigenlijk alleen maar doorlezen. Het verhaal wordt goed opgebouwd Aan het eind volgt enige spanning en komt alles mooi bij elkaar.

Conclusie

Winterbloesem is een heerlijke feelgoodroman over liefde en verraad en een bloem die uit de knop ontwaakt. Over familiegeheimen en wantrouwen en hoe dit allemaal tot een goede einde wordt gebracht.

Mijn waardering: 4,5 sterren

Dit boek krijgt 4,5 sterren.

Originaliteit: 5

schrijfstijl: 5

Leesplezier: 4

Plot: 5

Psychologie: 4

Brenda van Welzen

Zou hij nog gaan bloeien, hoewel ze hem een paar dagen te laat had geplukt?

Ingrediënten: een warm kopje thee, het boek Winterbloesem en een foto van een barbaratak. Meer heb je niet nodig voor een heerlijke middag vol leesplezier.

Ik lees normaal gesproken erg weinig feelgoodromans. Door dit boek is echter wel mijn interesse gewekt. Ik vond het erg aangenaam om een feelgoodboek te lezen waar ook nog een goed verhaal achter zat. Vooral deze combinatie (feelgood en een goed verhaal) sprak mij in dit boek aan.

De schrijfstijl vond ik prettig omdat ik makkelijk door het verhaal heen kon komen. De manier van hoe het verhaal is opgebouwd, is erg sterk en de schrijfster verdient hier naar mijn mening een groot compliment over. Het is een verhaal waar vele verhalen van verschillende individuen samenkomen en dat is erg goed uitgewerkt. Sommige stukjes uit het boek waren wat voorspellend maar dit heeft mij echter niet geïrriteerd.

Kortom: lezen!! Dit boek is zeker een aanrader.

Annie Feteris

De buitenkant van het boek ziet heel uitnodigend uit om te lezen. Leest makkelijk weg maar wel heel voorspelbaar wat er gaat komen. Kortom een beetje saai.

Heb van deze schrijfster nog geen andere boeken gelezen dus weet niet hoe de andere boeken van haar zijn. Volgende keer toch weer een van haar proberen want het leest heel prettig.

Adri Daniels

Normaal ben ik geen roman lezer, maar na een paar bladzijden gelezen te hebben was ik om. Het is zo mooi en bijna echt voor te stellen dat het hele verhaal echt gebeurd is.

Ook hier ze je dat er verschillend gedacht wordt over een mooie drenkeling die gevonden wordt door de vrouw des huizes, waar ze op het eind toch weer op terug komt. Maar de drenkelinge, een mooie jonge vrouw steelt meteen het hart van de zoon Christian. Ook zijn zus weet steeds meer haar geheugen op te frissen omdat ze dat gedeeltelijk kwijt was. Het worden grote vriendinnen, en hebben alle twee een kersentak die moet gaan bloeien met de kerstdagen om de ware liefde te vinden.

Verder moet gewoon iedereen dit boek gaan kopen om heerlijk te genieten van Winterbloesem van Corina Bomann.

Echt een aanrader.

Daan Allemeersch

Het is een roman over liefde, spanning en heeft een verrassend verloop. Corina Bomann heeft de gave om beeldend te schrijven, dus je bent heel vlug meegezogen in het verhaal. Het verhaal speelt zich af voor kerst. Een rode draad door het leven van de twee meisjes is verlangen naar echte liefde. Het boek geeft een verrassende wending in het leven van de meisjes. Ook al speelt het verhaal zich af lang geleden, toch is het een hedendaags verhaal over vriendschap en liefde. Een echte aanrader!

Carine Cordeny

Dit is het eerste boek dat ik las van Corina Bomann. Het boek speelt zich af begin jaren 1900. Bij het lezen van de eerste bladzijden dacht ik, oei, terug in de tijd, niet echt een hedendaags verhaal. Toch begon dit boek mij van langs om meer te boeien door het beeldend naar voor brengen van de verschillende personages in een heel vlotte schrijfstijl. De verschillende karakters van de hoofdpersonages komen goed aan bod en geven ons ook een idee van de tijdsgeest van toen in adellijke kringen.

Al met al een romantisch verhaal om te lezen in de donkere wintermaanden. Eind goed al goed ? Dat merk je zelf wel als je het boek leest, toch een aanrader voor romantische zielen!

Mieke Selder

Ik vond het een mooie roman. Heerlijk om in de winter te lezen.

Het verhaal speelt zich af rond 1900. Het gaat over twee jonge vrouwen, en ze komen evenveel aan bod in het verhaal. Gevoelens en details worden duidelijk beschreven.

In deze roman komt liefde, romantiek, verdriet en spanning voor. Door dit verhaal zou ik zeker meer boeken willen lezen van deze schrijfster.

Danni Heuts

In Winterbloesem spat de romantiek van de bladzijdes. In een ouderwetse, sprookjesachtige setting woont Johanna in het kuuroord van haar familie. Ze moet kiezen tussen twee mannen om mee te trouwen. Van geen van beiden houdt ze of kan ze ooit van houden omdat ze verliefd is op iemand anders, iemand van wie ze niet mag houden.

Zodra er een onbekend meisje, wie haar geheugen verloren is, aanspoelt en wordt gevonden door Johanna's boer, heeft Johanna hoop dat ze met haar liefde kan gaan trouwen. Het meisje draagt namelijk een Barbaratak met zich mee. Een oud geloof zegt dat als deze tak open zal bloeien voor kerst, geluk in de liefde je toelachen.

Winterbloesem doet erg ouderwets aan door de oude setting, taalgebruik en normen en waarden van die tijd. Je wilt graag weten wat er met het aangespoelde meisje gebeurd is, waar ze vandaan komt en wat er met haar gaat gebeuren als ze haar geheugen terug heeft. Gedurende het verhaal komen er langzaam stukjes en beetjes terug van haar herinneringen. Dit had iets sneller mogen gaan, in iets grotere delen, naar mijn mening. Het verhaal is in zijn geheel mooi, maar ietwat ouderwets voor mij.

Anja Seijkens

Dit is het eerste boek dat ik van Corina Bomann gelezen heb.

Een heerlijke roman over liefde, spanning en met een verrassend verloop. Corina Bomann heeft de gave om beeldend te schrijven zodat het niet lang duurt voor je helemaal opgeslokt wordt in het verhaal. Het verhaal speelt zich af voor kerst. Twee meisjes leren elkaar onder moeilijke omstandigheden kennen. De een wordt uitgehuwelijkt aan een man, die zij echt niet ziet zitten omdat haar hart haar anders ingeeft, de ander wordt op het strand gevonden als drenkelinge en kan zich niets meer herinneren. In een poging haar te helpen het geheugen terug te vinden, maken de meisjes samen van alles mee. Eén ding zwerft als een rode draad door hun leven, het verlangen naar echte liefde. Een tak van een fruitboom is voor hen heel belangrijk want als hij gaat bloeien met kerst, zou dat betekenen dat voor hen ook echte liefde in hun leven is weggelegd. De opbouwende spanning in het boek is bijna voelbaar, je leeft mee met de hoofdpersonen die op hun eigen manier ongelukkig zijn maar de liefde zullen tegenkomen, na de nodige hindernissen. Af en toe is het verhaal wat voorspelbaar maar dat hindert niet echt. Ik heb dit boek met veel plezier gelezen, wilde het wegleggen maar ieder moment dat ik even tijd had, pakte ik dit boek weer op.