Bettina Alderweireldt

Een prachtig, meeslepend verhaal over liefde en loslaten

Het boek Het huis op de kliffen leest heel vlot, de schrijfster neemt je dan ook meteen mee in een verhaal over diepvoelende liefde en de angst voor verlies.

Afwisselend schrijft Liz Fenwick in het verleden, wat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland, en in het nu, wat zich afspeelt in Cornwall en Massachusetts, waardoor je steeds opnieuw aangezet wordt tot het verder lezen van het verhaal. De personages en plaatsen worden duidelijk beschreven, waardoor je je volledig kan inleven in hun ontroerend verhaal over zoveel liefde, maar ook angst en verraad... Het zette mij zelfs aan om gebeurtenissen en plaatsen op te zoeken waardoor ik nog meer betrokken raakte bij het verhaal.

Liz Fenwick vertelt je op een vloeiende manier over hoe gebeurtenissen en beslissingen uit het verleden bepalend kunnen zijn voor het verdere leven van de betrokken personages, maar ook voor dat van hun nabestaanden.

Een heerlijke roman die je in de ban houdt tot het einde.

Yvette Ververs

Een liefdesdrama

Vanaf bladzijde 1 boeit het verhaal . Door de flashbacks van Adele beleef je de periode van de Tweede Wereldoorlog in Cornwall aan de vooravond van D-day.

Lara gaat na de dood van haar overgrootvader naar Cornwall om meer te weten te komen over zijn oorlogsverleden.

Wat is er gebeurd in deze periode? Wat nu nog van zo'n grote invloed is op de levens van Adele en Lara.

De schrijfster Liz Fenwick heeft een ontroerend, romantisch verhaal geschreven.

Caroline Daemen

Huis op de kliffen is een fijn geschreven boek dat fijn wegleest. Het is moeilijk het weg te leggen.

Het verhaal is een verweving van hoofdstukken die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland én in het nu in Amerika en Engeland. Ik heb het boek beluisterd omdat ik slechtziend ben, daarom is het voor mij moeilijker de link tussen de twee verhaallijnen te vinden, maar dit zet aan tot verder lezen.

Het verhaal dompelt je onder in de geschiedenis, het leven en intriges van de familie. De verschillende gebeurtenissen zowel in het verleden als het heden worden goed weergegeven.

Het plot is verrassend en houdt de spanning erin tot op het laatste, een top boek.

Marie Louise de Smet

Oorlog, verliefd, verdriet

Een verhaal dat spannend blijft met verrassende ontknopingen. Een schakeling tussen oorlogstijd en heden maken het boeiend tot het einde. Je komt iedere keer een stukje te weten die uiteindelijk als ware het een puzzel het verhaal compleet maken.

Michelle Heemskerk

Mooie roman over de geschiedenis van twee zussen in WOII

De tweelingzusjes Adele en Amelia groeien samen op in Cornwall, Engeland. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt scheiden hun wegen. Amelia blijft in Cornwall wonen, terwijl Adele elders als telegrafiste aan de slag gaat. De zusjes leiden beiden hun eigen leven met gebeurtenissen en romances, waarvan de twee elkaar via brieven op de hoogte houden. Maar dan, als de oorlog voorbij is, gebeurt er tussen de zussen iets wat hun hele leven verandert…

Jaren later besluit Lara na het overlijden van haar overgrootvader onderzoek te doen naar zijn verleden. Ze reist hiervoor vanuit Amerika naar Cornwall. Daar komt ze steeds meer te weten over het leven van haar voorouders en lijkt ze er stap voor stap achter te komen wat er al die jaren geleden tussen Amelia en Adele is gebeurd.

Liz Fenwick heeft met dit boek een knappe roman neergezet: een toch wel droevig verhaal met een mooi einde. In het begin van het verhaal is het even doorkrijgen hoe de verhoudingen tussen de personages liggen, maar eenmaal daar doorheen sleept het verhaal je mee in de tijd van WOII. De onzekerheid en angst die in die tijd een grote rol speelden komen duidelijk naar voren. Ook de verhaallijn van het personage Lara laat de lezer snel door willen lezen: wanneer en hoe ontrafelt ze de geschiedenis van de familie?

Het huis op de kliffen is een mooi boek voor een middag op de bank!

Barbara Leerkes

De verwachting van het boek was groot. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog spreken mij altijd zeer aan. Na een gretige start liep ik bijna op de klippen. Ik was amper 50 bladzijden op weg en was al veel namen tegengekomen. Te veel. Ik was de draad kwijt en besloot opnieuw te beginnen, nu met pen en papier bij de hand om alle namen op te schrijven. Dat hielp. Het werd overzichtelijker. Hierdoor kon ik makkelijker doorlezen en kwam de gretigheid terug.

Het verhaal speelt zich af in het 'nu' en de jaren 40. Het was duidelijk aangegeven in welke tijd je las. Maar het was niet altijd duidelijk welk personage aan het woord was. Met het briefje erbij was het voor mij beter te volgen.

Liefde, het gebrek aan liefde en kracht van mensen om bij elkaar te willen zijn, hebben samen een mooi verhaal gemaakt. Een verhaal waar je je gedachten bij moet houden maar zeker ook een verhaal waar je over gaat nadenken.

Mia De Baets

Hartverscheurend

Een mooi verhaal over twee zussen die uit elkaar worden gedreven door verraad! Met WOII en het ruige landschap van Cornwall in de achtergrond

Het verhaal is spannend en ontroerend opgebouwd naar het hoogtepunt - de echte reden van het verraad. En de gevolgen daarvan voor alle familieleden. De gevoelens van de zussen zijn goed verwoord en raken je tot in het diepst van je hart. Het begin van het verhaal is verwarrend met de vele personages maar gaandeweg kan je iedereen van de hele familie goed plaatsen.

Corrie Jansen

Het huis op de kliffen is een verhaal dat je in één ruk uitleest. Heden en verleden wisselen elkaar af. Dit is in het begin wat verwarrend omdat je de hoofdpersonen nog niet kent. Het boek beschrijft hoe een oorlog twee zussen uit elkaar drijft. Dit heeft nog generaties lang gevolgen voor de hoofdpersonen. De schrijfster zet de verschillende karakters heel goed neer. Het is een prachtig verhaal over liefde, hoop, verlies en verwerking.

Herma Sandee

Liz Fenwick schrijft op een heel fijne manier! Ze weet alles zo neer te zetten dat het net is of je erbij bent. Het boek gaat over de Tweede Wereldoorlog in Engeland. We volgen een tweeling die heel erg op elkaar lijkt, maar als je wat verder in het boek bent, ontdek je toch enorme verschillen tussen de zussen! We lezen ook over dingen die in andere oorlogsboeken niet zo aan de orde komen. Heel verrassend! Het boek is zo geschreven dat het ene hoofdstuk zich afspeelt in de oorlog en het volgende in 2015. Ik vind dat persoonlijk niet zo fijn. Lees het liever in chronologische volgorde. Maaaaar... het is een prachtig verhaal! Heel leuk om alle verwikkelingen in deze familie te volgen. Zeer zeker een aanrader!

Jolanda Lugtigheid-Lindeman

Sommige geheimen kunnen beter worden opgebiecht…

Het huis op de kliffen van Liz Fenwick is een prachtige roman met een flinke dosis drama. Een perfecte verhouding tussen heden en verleden zorgt ervoor dat je het boek niet graag weglegt. Het verraad van twee zussen zo'n 70 jaar geleden tijdens WO II in Cornwall loopt als een rode leidraad door het boek. Deze wordt prachtig verweven met het heden van één van de zussen. Al vanaf het begin vraag je je af wat er al die jaren geleden is gebeurd. De boog blijft sterk gespannen staan totdat de afschuwelijke waarheid aan het einde van het boek boven komt. Het is een droevig maar prachtig boek waarbij de personages nog lang in je gedachten blijven ronddwalen.

Annelies Terlouw

Prachtig boek,

Dit boek moet je echt lezen wanneer je van romantiek, spanning en heel veel liefde houdt zonder dat het zoet wordt.

Ik kan eigenlijk geen minpunten noemen en wilde gewoon niet dat er een einde aan zou komen. Het boek schiet van verleden naar heden, dat leest erg leuk vind ik, het is in het begin even oppassen dat je de namen niet door elkaar haalt van de twee families waar het om draait.

Kortom een super mooi boek dat meer dan de moeite waard is en dat je in één zucht uitleest.