Laurent Coomans

De jager

Een actiethriller die je geen minuut met rust laat.

Viktor is een eenzaat. Bij de CIA beter bekend als de huurmoordenaar 'Tessaract'. Een killer bij wie het bloed ijskoud door zijn aders loopt. Uiterst berekend en steeds tot in de puntjes voorbereid. Iemand die zonder blikken of blozen mensen uitschakelt voor keiharde cash. Geen verleden, geen identiteit, geen banden en geen emoties. Alleen hijzelf telt.

Wat een simpel klusje lijkt, blijkt slechts het begin te zijn van een strijd op leven en dood. Maar net als zijn achtervolgers is Viktor meedogenloos. Met wat hulp uit onverwachte hoek probeert hij om zich weer in de positie van de jager te manoeuvreren. In een strijd, die hen in de verschillende hoeken van de wereld brengt, is niemand zeker van de overwinning.

Viktor is het hoofdpersonage van 'De Jager'. Een razend spannende thriller die je slechts bij tijd even naar adem laat happen. Tevens is het boek het debuut van Tom Wood. Naast de uitgebreid beschreven vechtscenes zijn er ook de uitgekiende strategieën die de personages gebruiken om tot hun doelwit te komen. De sterk beschreven actiescenes doen denken aan de 'Jack Reacher'-serie. Een schrijver die nog heel wat in zijn mars heeft. Als hij de personages nog wat meer diepgang kan geven in hun karakter, dan kijk ik met veel plezier tegemoet naar de komende boeken in deze serie.

Paul Castelein

Van bij de eerste bladzijden word je meegezogen in een roes van opeenvolgende gebeurtenissen.

De plot klopt perfect, gebeurtenissen en waarnemingen worden realistisch weergegeven, zonder in extravagantie te vervallen.

Het is een verhaal van geld en macht, Vaderlandsliefde en landverraad, spionage en contraspionage. In een realistische stijl met uitstekende plotwendingen in het verhaal van een koude kille huurmoordenaar die toch licht ontluikend warme gevoelens kan krijgen, tegen zijn zin voor werkelijkheid.

Kortom dit boek is het perfecte scenario voor een mogelijks sterke verfilming.

Ik denk dat ik nog een paar boeken van deze schrijver zal aanschaffen

Rommy Veenstra

Iets sceptisch begin ik aan dit boek. Op de achterkant staat namelijk "Vergeet Jack Reacher, vergeet Jason Bourne, vergeet James Bond" Oké, dan weet ik een beetje wat me te wachten staat, maar de lat ligt hoog!

Victor is huurmoordenaar, de beste die er bestaat, schijnt. Maar in Parijs loopt, hij na het opknappen van een routineklus voor een onbekende klant, in een hinderlaag. Hij moet voor zijn leven vechten, maar weet te vluchten. Met behulp van zijn tussenpersoon probeert hij erachter te komen wie achter hem aanzit en vooral waarom.

We reizen mee naar diverse steden om het verhaal vanaf diverse gezichtspunten te weten te komen. Van Victor komen we heel weinig te weten. Het is een boek met veel actie en nog meer moorden.

Van mij had er nog wel een verrassend plot in mogen zitten, maar op deze manier is het een compleet verhaal geworden. Wie van actie houdt en creatieve moorden kan waarderen is het zeker aan te raden om dit boek te lezen.

Samuel Derous

Een rollercoaster van actie die geen moment verveelt

De Jager is het eerste deel van een nieuwe serie over een seriemoordenaar in hachelijke situaties. Onthoud alvast de naam Tom Wood want hij staat aan het begin van een glansrijke carrière. Met De Jager heeft hij een vrij indrukwekkend debuut geschreven dat niet moet onderdoen voor boeken van doorwinterde schrijvers als Ludlum of Vance.

Het verhaal is in feite vrij klassiek: een huurmoordenaar pleegt in opdracht een moord en komt vervolgens zelf op de dodenlijst van die iemand terecht. Het enige dat zijn leven kan redden is ontdekken wie de opdracht heeft gegeven en waarom. De jager wordt zo de prooi, en wordt opnieuw de jager. De Jager zit boordevol actie. Van de eerste pagina tot de laatste word je meegesleept van het ene continent naar het andere in een gevecht op leven en dood. Wood schrijft vrij gedetailleerd en de actie-scènes lijken hem gemakkelijk af te gaan. Elk beeld dat hij beschrijft wordt diep uitgekiend zodat je je meteen in het verhaal waant. Iets die bij sommige schrijvers nogal eens te wensen overlaat.

Wel spijtig dat zijn personages vrij oppervlakkig blijven. Meestal gaat hij niet diep in in de gedachtewereld van zijn personages. Zo blijft Victor, de huurmoordenaar en het hoofdpersonage, altijd wat onbereikbaar en vreemd. Een uitzondering hierbij is misschien Reed, een rivaliserende huurmoordenaar die ingehuurd wordt om Victor te doden. In tegenstelling tot andere personages krijgen we een vrij mooi beeld van de psyche van Reed die veel weggeeft van dat van een psychopaat. Ook mooi zijn de beschrijvingen van slachtoffers die op het punt staan te sterven.

Wat De Jager speciaal maakt is dus niet zozeer het verhaal dat een vrij klassieke succesformule volgt, maar wel de manier waarop het geschreven is. Tom Wood kent duidelijk zijn vak, hij weet waarover hij schrijft, zoals b.v. te zien is in de manier waarop hij wapens, omgevingen en moorden beschrijft. Verder is De jager een rollercoaster van actie en emotie. Geen slappe inleiding die ons langzaam in het verhaal wil slepen, geen plot die zich pas na honderden pagina's ontvouwt, maar een verhaal die je vanaf de eerste pagina's meesleept in een zieke wereld, waar we liever allemaal buiten blijven, en je verplicht om steeds verder te lezen.

Terwijl ik zelf geen fan ben van series smaakt De Jager duidelijk naar meer.

Yvon Keijsers

Victor is een 'zelfstandig ondernemer'. Hij voert zijn werk uit in opdracht. Als hij ineens zelf het onderwerp wordt van een opdracht moet hij vechten voor zijn leven. Hierna slaat hij op de vlucht.

Victor is voor mij een combinatie van James bond en Jason Bourne. Veel actie. Er wordt mooi, tot in levendig te verbeelden details, geschreven. Soms erg bloederig. Maar wel goed voor mijn verbeelding. Verrassende wendingen en erg spannende momenten. Het blijft boeien om door te lezen.

De kaft past mooi bij het boek. Vooral de binnenkant van de kaft, het dossier, vond ik een erg leuk begin. Hier hou ik wel van. Ik heb veel bijgeleerd over soorten wapens ;-) Het boek bleef me boeien en ik wilde graag weten hoe alles af liep! Een aanrader voor actie en/of thriller liefhebbers.

Agnes Brankaert

Opgejaagd.

Victor is een zeer professionele huurmoordenaar, dit is dan ook het enige wat over hem bekend is. Hij werkt en leeft alleen, waarschijnlijk is Victor ook niet zijn echte naam. Na een opdracht in Parijs wordt hijzelf het volgende doelwit. De jager weet niet waarom en door wie hij wordt opgejaagd. Spanning die er om vraagt om verfilmd te worden.

Anita Beijer-Gommans

Victor, een zelfstandig werkende huurmoordenaar, begint aan een voor hem gemakkelijke klus dat echter snel verandert in een aaneenschakeling van gebeurtenissen waardoor hij zelf ineens van Jager verandert in een prooi waarop gejaagd wordt. Hij is een scrupuleuze, niets ontziende huurmoordenaar met verschillende identiteiten waardoor niemand precies weet wie hij is en alleen bekend is bij mensen die hem inhuren voor hun "klussen". Maar wat een eenvoudige klus had moeten zijn verandert voor hem in een situatie die hij niet gewend is. Hij moet gaan samenwerken en nog wel met een vrouw waardoor blijkt dat hij daadwerkelijk toch menselijke trekjes bezit.

Het is een boeiend verhaal, gemakkelijk te volgen ook al springt de schrijver van het boek in bijna ieder hoofdstuk over naar andere personages. Het verhaal ontvouwt zich voor je als een film en blijft spannend. Tevens krijg je een miniem inzicht in de wereld van de inlichtingendiensten en hun werkwijzen. Verraders zijn er overal maar dan moet je wel weten wie te vertrouwen is en wie niet. Het dossier aan de binnenkant van de kaft is ook erg leuk. De plot is verrassend en zet Victor voor een dilemma.

Al met al een zeer goed boek en zeker een aanrader voor mensen die van goede actie houden. De technische beschrijvingen zijn voor een leek dan wel weer minder interessant.

Kirsty Correljé

Super spannend van begin tot eind

Vanaf bladzijde 1 van het boek word je meegesleept in het werk van Victor. Er gebeurt vanaf dat moment veel in een razendsnel tempo, waardoor het lastig is om het boek aan de kant te leggen.

Victor is een huurmoordenaar en een hele goede ook. Hij heeft alles tot in de puntjes voorbereid en zorgt ook dat de kans dat hij wordt gepakt, zo klein mogelijk is. Toch komen ze hem op het spoor, waardoor ze hem proberen te vermoorden. Ondanks dat je weet dat Victor zonder moeite mensen doodschiet, hoop je toch dat hij blijft leven.

Het boek heeft een prettige schrijfstijl. Er zit veel actie in, waardoor het fijn leest.

Een aanrader voor iedereen die van actie en spanning houdt en niet bang is voor een beetje bloed."

Daisy van der Genugten

Victor is een zelfstandig ondernemer, een huurmoordenaar zou je het ook kunnen noemen. Het personage is prachtig neergezet. Je voelt zijn ijskoude bloed door zijn aderen stromen en zijn hard bonken. Meedogenloos schakelt hij mensen uit voor geld. Een simpel klusje blijkt niet zo simpel te zijn en al snel is hij zelf het doelwit.

Het is van begin tot eind ontzettend spannend, het boek aan de kant leggen was dus geen optie. Ben jij op zoek naar een spannend boek? Dan is dit echt een aanrader!

Jorieke Nijenhuis

Thriller bomvol actie

In De jager van Tom Wood komt huurmoordenaar Victor in de problemen. Na zijn laatste succesvolle klus wordt er een aanval op zijn leven gepleegd. Dankzij zijn uitstekende vaardigheden overleeft hij deze hinderlaag wonder boven wonder, maar dat is nog maar het begin van zijn problemen. In het boek volg je Victor op zijn tocht om degene te vinden die het op hem gemunt heeft.

Er zijn ook hoofdstukken die geschreven zijn uit het oogpunt van andere personages, want een fijne afwisseling oplevert. Soms verzandt het boek wat in technische details over wapens en vechtsituaties, maar dat mag de pret niet drukken. Het plot is niet altijd even sterk, de personages worden niet altijd even goed uitgewerkt en het boek moet het dan ook vooral hebben van de spannende actiescènes. En spannend zijn ze!

Als je op zoek bent naar een lekker weglezende, spannende actiethriller zonder al te ingewikkeld plot, dan is dit zeker een boek voor jou!

Mats Vermeulen

Actiethriller met haast sympathieke huurmoordenaar

De huurmoordenaar Victor moet voor een klus naar Parijs om daar iemand om te leggen en een usb-stick te stelen waar belangrijke informatie op staat. Eenmaal terug in zijn hotel merkt hij dat de rollen omgedraaid zijn. Er staat namelijk een team huurmoordenaars klaar om hem te vermoorden. Na een hoop actie, schietpartijen, vechtpartijen en achtervolgingen lukt het Victor om zelf de op hem afgestuurde killers om te leggen en te ontsnappen uit alle hectiek.

Als Victor eenmaal thuis in Zwitserland is staat hem wederom een onaangename verassing te wachten. Dit maal is het een moordlustige sluipschutter gelukt om Victor te traceren en te vermoorden. Na wederom een geweldig spannende en overrompelende actiescene weet hij wederom zijn belager te verslaan en te ontsnappen.

Na deze ontsnapping komt hij in contact met zijn tussenpersoon (Rebecca) waar ook jacht op gemaakt wordt. Ze besluiten samen verder op onderzoek te gaan waarom de usb-stick zo waardevol is en wat er precies op staat. Deze zoektocht leidt Victor en Rebecca langs Rusland en Cyprus waar ze ook weer de nodige tegenvallers te wachten staat. De CIA zit achter het duo aan en deinst er niet voor terug om hierbij de hulp in te roepen van criminelen en louche figuren.

Op een gegeven moment komt Victor een gelijkwaardige tegenstander tegen. Reed is door de CIA ingehuurd om Victor en Rebecca om het leven te brengen. Vanaf dat moment volgt er een confrontatie tussen de 2 plaats waarbij ze maar 1 ding willen: de tegenstander ombrengen. Op hetzelfde moment is een bijna-gepensioneerde CIA-agent erachter gekomen wat er op de usb-stick staat en besluit er zelf iemand op af te sturen om er met de buit aan de haal te gaan.

Heel het circus is op dit moment aanwezig in Tanga Tanzania waar de ene spectaculaire gebeurtenis op de andere volgt met een allesbeslissende confrontatie tussen de 2 gelijkwaardige huurmoordenaars.

Tom Wood heeft een ontzettend vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat het boek vlot leest. Door de vele actie en gebeurtenissen is het boek geen moment saai en wil je graag verder lezen. De stukken waarin de spanning en actie iets minder aanwezig waren in mijn ogen ietwat langdradig en hadden korter mogen zijn. Ondanks dat je als het ware een soort sympathie krijgt voor deze meedogenloze moordenaar is het wel jammer dat er niet dieper op zijn persoonlijkheid in gegaan wordt waardoor hij redelijk vlak blijft op psychologisch gebied.

Al met al heeft Tom Wood een uitstekend debuut geschreven met volop actie en tempo. Ik ben ontzettend benieuwd naar de volgende delen van deze dooddoener en ga deze zeker lezen!

Het boek krijgt van mij 3,5 *

Sarah van der Laan

Het boek De jager van Tom Wood gaat over Victor, een huurmoordenaar, die opeens zelf in het middelpunt staat van een achtervolging. Het begint heel spannend, omdat je als lezer meteen in het verhaal zit. Geen lange inleiding met veel uitleg. In het eerste hoofdstuk stap je als het ware een spannende gebeurtenis binnen. Victor vermoord ene Ozols, bemachtigd een USB-Stick en komt er in het hotel achter dat een aantal mensen hém willen vermoorden!

Hij zal en moet er achter komen wie hem wil vermoorden en waarom, zodat hij kan overleven. Ik zag het als een actiefilm voor me. Dat beloofde wat voor de rest van het boek! Ik kon niet wachten om verder te lezen, maar helaas zwakte dat gevoel in de volgende hoofdstukken een beetje af. Dit kwam vooral door de stukken van de CIA, met veel personages. Telkens als ik het boek had weggelegd en weer begon met lezen, moest ik er echt even in komen. Wie was nu ook alweer wie? Het heeft echt even geduurd voordat ik er helemaal in zat.

De stukken over Viktor en zijn zoektocht naar alle informatie en details vond ik daarentegen wel vanaf bladzijde één heel boeiend. Interessant om te lezen waar een huurmoordenaar zoal aan denkt, hoe hij zichzelf onder controle houdt en welke veiligheidsmaatregelen hij neemt. De actiescènes beschrijft Wood goed en gedetailleerd. En wie geïnteresseerd is in wapens, ook die komen veel aan bod en worden beschreven in het verhaal (ik zit daar zelf niet zo in, dus mij zeiden de wapenfeitjes niet veel). Al met al een boek dat leest als een film, met soms ongeloofwaardige acties, maar genoeg spanning. En hoewel het een dik boek is, ben je er zo doorheen.