Rian van den Boom

Ik heb het boek in een ruk uitgelezen. Het is een mooi boek. Het is een inspirerend boek.

Het leert je anders naar de dingen in het leven kijken. Liefde overwint alles.

Saskia Domen

Een mooi familieverhaal dat je meevoert en ontroerd.

Flore Vandelook

Ik moet eerlijk toegeven dat dit zowat de eerste romantische boek was die ik ooit gelezen heb. Ik weet niet waarom, het sprak me gewoon niet erg aan. Toen deze boek thuis toekwam was mijn moeder meteen enthousiast. Zij ging blijkbaar vroeger alle boeken van Catherine Cookson lenen in de bibliotheek. Ze heeft ze een voor een verslonden. Ze maakte me erg nieuwsgierig met haar enthousiasme over deze schrijfster.

Ik verwachtte me aan ellenlange zinnen en een hoop romantisch geklets. Het tegendeel werd al vanaf pagina 1 bewezen. De zinnen waren kort en strak, zonder overbodige adjectieven. Er werden geen onnodig moeilijke woorden gebruikt. Dit beviel me enorm.

Ook het romantische geklets bleef achterwege. Nu ja, hier en daar dook het uiteraard wel op. Maar niet op zo'n manier dat het ongeloofwaardig of storend was. Er was duidelijk een verhaal in het boek en je werd erin meegezogen. Het leek alsof je je letterlijk middenin het woelige familieleven van Fiona en Bill bevond. Er was altijd iets te beleven. Als er enkele pagina's rust was, werd deze niet veel later verbroken met een nieuwe gebeurtennis. Er kwamen enkele zware thema's aan bod (een vrouw in coma, de geboorte van een kindje met het syndroom van Down,…) maar deze werden zo enorm luchtig geschreven. Daaraan merk je dat Catherine Cookson een talentvolle schrijfster is. De personages worden goed geschetst en, hoewel het boek zich in een andere tijd afspeelt, kan je jezelf toch afmeten aan bepaalde personages. Mijn favoriete personages waren de Loves. Ze brachten een meerwaarde in het verhaal. Ik heb heel erg van hun uitspraken genoten.

Ik vond het boek een aanrader. Catherine Cookson heeft mij overtuigd om vaker voor een romantisch boek te kiezen. En nu mag mijn moeder hem beginnen lezen, ze kan niet wachten!

Gonnie van Oorsouw

Wat heb ik genoten van dit boek!