Melanie de Mink

Wat ontzettend leuk dat ik het boek iene miene mutte mocht lezen en hierover een review mag schrijven. Zie hieronder.

Het lezen van de subtitel 'De een leeft, de ander sterft Kies maar' maakte mij ontzettend nieuwsgierig naar de inhoud van dit boek. Wat een ijzingwekkende thriller. Vanaf het eerste moment zit je volledig in dit boek en is het onmogelijk deze aan de kant te leggen.

Het boek is op een fijne manier geschreven, met korte hoofdstukken. Ondanks dat je snel van de ene persoon naar de andere gaat in dit verhaal, blijft het spannend en leest het fijn weg. Het verhaal blijft verrassend tot het einde.

Wat een goed thrillerdebuut van M.J. Arlidge. Na het lezen van dit boek wil ik meer van inspecteur Helen Grace lezen en ben ik heel nieuwsgierig naar Pluk een Roos en Piep zei de muis.

Caro Breikers

Een psychotische moordenaar ontvoerd tweetallen, en houdt ze gevangen op de meest uiteenlopende en afschuwelijke plekken. Met alleen een pistool en een telefoon.
Zodra ze wakker worden gaat de telefoon, als ze opnemen alleen een stem; 'de een leeft, de ander sterft. Kies maar'.
Dan rijst de vraag wat is erger? Gedood worden of met het schuldgevoel leven dat je iemand van het leven hebt beroofd.
Helen Grace wordt op de zaak gezet, misschien wel de meest afschuwelijke zaak uit haar carrière. Met totaal geen aanknopingspunten moet ze de dader zien te vinden.
Toch komt alles wel heel dichtbij als blijkt dat alle slachtoffers zijn terug te lijden naar haarzelf.
Iene miene mutte is een uitmuntende thriller die je tot de laatste pagina in zijn greep houdt. Door de kleine hoofdstukken lees je er makkelijk doorheen, wat dit boek zeker een must-read maakt.

De andere boeken van M.J Arligde, piep zei de muis en pluk een roos, heb ik ook in een dag uitgelezen. Wederom top thrillers van een topschrijver.
Eind dit jaar komt Klikspaan uit en kan niet wachten op een nieuw avontuur van Helen Grace.

Mirjam Faas

Van het begin tot het eind wordt je in het verhaal gezogen. Een hele spannende triller en zeer zeker de moeite waard om ook te lezen. Het lijkt er soms zelfs op dat je erbij staat in het verhaal. Daar hou ik van!! Een boek die je meeneemt in het verhaal, een ijzingwekkend verhaal, het houd je echt in de greep. Wegleggen is heel moeilijk, dus in 1 ruk uitgelezen.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de boeken Piep zei de muis en Pluk een roos. Gewoon omdat dit boek mij echt aansprak en ik meer weer weten wat er gebeurd en of alle boeken zo boeiend geschreven zijn als dit deel.

Karina Hoekerswever

M.J. Arlidge heeft zijn sporen in de auteurswereld ondertussen al verdient. Iene miene mutte is zijn debuut in een serie rondom inspecteur Helen Grace, waar ondertussen ook al de delen Piep zei de muis en Pluk een roos van zijn verschenen. Arlidge werkte al jaren als scriptschrijver en producent en beoordeelde thrillers op hun geschiktheid voor televisie. Na veel frustratie over wat hij las besloot hij het zelf te proberen en schreef vier conceptafleveringen voor televisie rondom Helen Grace terwijl hij ondertussen aan zijn debuutthriller schreef. Hij is waarschijnlijk een van de weinige auteurs die het advies kreeg om uitgebreider te schrijven en iets vaart te minderen (bron https://www.hebban.nl/artikelen/interview-mj-arlidge ).
Een halfdood meisje komt het bos uit rennen met het meest bizarre verhaal dat Hele Grace ooit gehoord heeft. Maar ieder woord blijkt waar te zijn. Na enkele dagen duikt er een tweede slachtoffer op en lijkt er een verband te zijn. De slachtoffers worden in tweetallen ontvoerd, gevangengehouden, uitgehongerd en tot een duivels dilemma gedwongen; jouw leven of dat van de ander houdt nu op. Helen maakt samen met haar team jacht op een ingenieuze psychopaat die de overlevende slachtoffers met een enorm schuldgevoel opzadelt.
Met de proloog zet M.J. Arlidge de boel gelijk op scherp. Het duivelse dilemma dat ze haar personage voorschotelt doet je als lezer nadenken over welke keuze jij zou maken en welke invloed de andere persoon daar op heeft. Met een plot dat op hoge snelheid verder raast word je als lezer meegenomen in het onderzoek van Helen Grace en haar team. Met de korte hoofdstukken kan Arlidge snel wisselen tussen de verschillende verhaallijnen, waardoor je steeds geboeid blijft en met regelmaat een cliffhanger krijgt voorgeschoteld. Tot aan de laatste pagina blijft Iene miene mutte spannend mede door de emoties waar Arlidge mee speelt. Helen Grace is een bijzondere vrouw met twee heel verschillende kanten die je als lezer in beeld krijgt. Door haar zowel in haar werk als in haar privéleven neer te zetten wordt het contrast extra duidelijk, krijgt Grace meer diepgang en word ze een personage dat zeker nog een aantal boeken mee kan. Haar teamleden Mark en Charlie hebben in dit boek een grotere rol en Arlidge heeft ook hen meer uitgediept. De slachtoffers worden waar nodig verder uitgewerkt maar hier ligt duidelijk minder de nadruk op en dat past ook goed in het verhaal. Iene miene mutte is een debuutthriller dat schreeuwt om een vervolg en gelukkig liggen deel 2 Piep zei de muis en deel 3 Pluk een roos al in de winkel en is het vierde deel Klikspaan ook al aangekondigd.

****

J. Pijnenburg

Het debuut van de schrijver M.J Arlidge. En wat voor een debuut. Alleen de titel al (of beter gezegd de ondertitel). Die luidt de een leeft de ander sterft. En dat is dus wat er in het boek gebeurd. Een tweetal wordt ontvoerd en samen opgesloten zonder eten of drinken. En dan begint het wie van de twee gaat er dood want één ding is zeker één van de twee moet dood. En dat gaat de ander doen. Er worden verschillende tweetallen ontvoerd en uitgemergeld tot de een de ander dood. Ze lijken geen overeenkomst met elkaar te hebben of een link met elkaar totdat als je verder in het boek komt dit toch anders blijkt te liggen. Helen Grace en haar team hebben hun handjes vol om dit meesterbrein wat hier achter zit te ontmaskeren. Een beetje stalen zenuwen is bij het lezen van dit boek wel gewenst want soms loopt je hartslag tot ongekende snelheid op. Ik ben heel benieuwd naar de volgende boeken van deze schrijver. Piep zei de muis ligt al klaar om gelezen te worden en ook Pluk een roos staat op mijn verlanglijstje en als die uit zijn is misschien zijn vierde boek al uit. Want dat die komt in het najaar in het Nederlands uit. Ik kan er bijna niet op wachten.

A. Geense

In Iene miene mutte maken we kennis met inspecteur Helen Grace. Helen en haar team krijgen te maken met een reeks bizarre misdaden. Steeds worden twee mensen tegelijk ontvoerd en vastgehouden op een plek waarvandaan ontsnappen onmogelijk is. Ze krijgen met z'n tweeën een pistool met daarin een enkele kogel. Degene die de ander vermoordt wordt vrijgelaten. Maar wat is erger, slachtoffer zijn of dader? Langzamerhand wordt duidelijk dat er behalve de wrede formule van doden of gedood worden nog een factor is die de misdaden met elkaar verbindt. De oplossing ligt in Helens verschrikkelijke jeugd. Het kost Helen al haar vernuft en energie om uit te zoeken hoe het zit en uiteindelijk een oplossing te forceren.

In korte, vlot geschreven hoofdstukken geeft Arlidge ons een kijkje in het brein van Helen en haar team, van de slachtoffers en van de onbekende die alles in scene zet. Een boek waar ontmenselijking een belangrijke rol speelt, zowel in het heden als in het verleden. Heftig en maar moeilijk weg te leggen.

In 'Piep zei de muis' en 'Pluk een roos' komt Helen Grace opnieuw in actie.

Mirella Christiaens

Wat klinkt als een schattig kinderliedje wordt een echte nachtmerrie!!
Het meisje was amper nog in leven toen ze het bos uit kwam lopen. Het verhaal van haar ontvoering was donkerder dan de meest verschrikkelijke nachtmerrie. Maar alles wat ze zei was waar. Elk gruwelijk detail. Een aantal dagen later wordt een tweede in shock verkerend slachtoffer gevonden en ontstaat er een patroon. In tweetallen worden mensen ontvoerd, vastgehouden en uitgehongerd. Vervolgens krijgen ze een duivels dilemma voorgelegd: doden of gedood worden. Inspecteur Helen Grace en haar team weten dat ze jacht maken op een ingenieuze psychopaat die zijn slachtoffers gebroken en vol schuldgevoel achterlaat. Niet alleen dienen ze als zijn visitekaartje, ze zijn ook de moordenaars. De slachtoffers lijken lukraak gekozen, de plaats van het misdrijf zorgvuldig uitgekiend. Iets moet alle slachtoffers met elkaar verbinden...
Een thriller van het begin tot het einde. Wat je echt doet doorlezen.
Voor mij 5 sterren!

Inmiddels heeft deze schrijver al meerdere boeken op zijn naam staan. In het Nederlands verscheen inmiddels ook al Piep zei de Muis en ook Pluk een Roos.
In November 2016 komt zijn nieuwste uit: Klikspaan.
Ik kan bijna niet meer wachten!!

Rechercheur Helen Grace wordt geconfronteerd met een heftige moordzaak. Op een dag wordt Amy, een vermist meisje, sterk vermagerd teruggevonden. Ze verteld dat ze haar vriend Sam vermoord heeft. Uit haar verhaal blijkt dat Amy en Sam door een vrouw verdoofd zijn en in een diep en droogstaand zwembad zijn gegooid, met alleen een pistool en de opdracht: "De één leeft, de ander sterft. Kies maar". Als geliefden is dit een onmogelijke opgave, dus lange tijd probeerden de twee te ontsnappen en hadden de hoop teruggevonden te worden. Wanneer ze beiden erg verzwakt zijn bepaalt het lot dat Amy Sam vermoord en Amy wordt vrijgelaten.
Helen Grace staat voor een onmogelijke opgave, want er zijn weinig aanwijzingen om de vrouw die dit alles op haar geweten heeft te vinden. Niet lang na het eerste drama, worden twee mensen onder dezelfde omstandigheden opgesloten, dit keer twee collega's, waarvan één de opsluiting overleefd. Helen staat voor een raadsel, er is weer een vrouw die de mannen heeft opgesloten, maar de gegeven beschrijvingen geven geen aanknopingspunten om de zaak op te lossen.
Helen gaat samen met de andere rechercheurs op zoek naar de dader en zoekt elk aanwijzing tot op de bodem uit. Toch komt alles ineens wel heel dichtbij als blijkt dat alle slachtoffers zijn terug te herleiden naar haarzelf. Ook binnen het politiebureau wordt ze op de proef gesteld als blijkt dat iemand gegevens heeft gelekt naar een verdachte.
Iene Miene Mutte is een bloedstollende thriller, die je moeilijk aan de kant kan leggen. Deze meeslepende thriller is vlot en beeldend geschreven. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken en is geschreven vanuit verschillende perspectieven. De hoofdstukken eindigen vaak in cliffhangers, die een paar hoofdstukken later weer opgepakt worden, waardoor de spanning voortdurend aanwezig is.
De schrijver heeft veel informatie in zijn boek willen stoppen en het is de vraag of alles relevant is voor het verhaal en iets toe te voegen heeft, zoals de hoofdstukken waarin een vrouw SM-seks heeft. Het slot van het boek is wat snel en had wat mij betreft meer aandacht mogen krijgen, zoals de psychologie achter de daden van de moordenaar. Deze minpunten doen weinig af aan het boek, het is een zeer spannend boek dat je van begin tot eind vasthoudt.
Ik kan niet wachten om de vervolgdelen van deze serie over Helen Grace: Piep zei de muis en Pluk een roos ook te lezen. Daarnaast heb ik de aankondiging gezien dat deel 4 Klikspaan ook in de maak is, voorlopig kunnen we dus nog blijven genieten van de schrijfkunsten van M.J. Arlidge en de avonturen van Helen Grace!

Ria Bruggenkamp

Wat een spannend boek om te lezen. Je zal maar voor deze keuze komen te staan. De schrijver M.J Arlidge is een zeer goede schrijver ik kon het boek maar moeilijk laten liggen. Een zeer intrigerend boek. Inspecteur Helen Grace is een zeer gedreven persoon, ik kroop als ware in haar huid. Het boek zit heel goed in elkaar, van het begin tot aan het eind. Ben dan ook zeer benieuwd naar de volgende boeken Piep zei de muis en Pluk een roos. Dit is een schrijver die ik zal blijven volgen en dat terwijl dit eigenlijk niet het soort boek is wat ik normaal lees. Deze gaan op mijn lijstje om te kopen.

Jessica Heethuis

Iene miene mutte is 1 van de beste thrillers die ik tot nu toe heb gelezen. Het is een ijzingwekkend verhaal.
Iene miene mutte blijft tot de laatste bladzijde spannend, mijn hart ging tijdens het lezen alsmaar sneller kloppen van de adrenaline, ik kon niet stoppen met lezen. Het verhaal houdt je echt in je greep.
Het verhaal is goed beschreven, en neemt je mee in een wereld waar de keuze die je moet maken heel zwaar kan wegen of jij blijft leven of voor de ander sterft.
Dit boek is zeker weten een aanrader.

Ook ben ik erg benieuwd naar M.J. Arlidge andere boeken 'Piep zei de muis' en 'Pluk een roos' omdat ik gewoon meer wil weten over Helen, mark en Charlie.

Sigried Lievens

Iene miene mutte

Tien pond grutten

Tien pond kaas

Iene miene mutte is de baas.

In het razend spannende debuut 'Iene miene mutte' is het absoluut niet duidelijk wie de baas is. Is het de seriemoordenaar die mensen dwingt om een hartverscheurende keuze te maken, of het slachtoffer dat het heft in eigen handen neemt? Of toch de politie die met man en macht de schade probeert te beperken?Wie sterft en wie blijft leven wordt een spel zonder winnaars. Inspecteur Helen Grace spant zich tot het uiterste in om een opeenvolgend aantal moorden op te lossen, maar de dader is haar steeds een stap voor. Wat volgt is een bloedstollende race tegen de tijd.

Het verhaal is knap opgebouwd. In korte, krachtige hoofdstukken volgt de lezer afwisselend de slachtoffers, de moordenaar, Helen Grace en een aantal mensen uit haar team. Elk hoofdstuk heeft een nieuwe verrassing in petto. M.J. Arlidge is zonder twijfel een expert in cliffhangers. Meermaals dacht ik: "Ik lees nog tot het einde van dit hoofdstuk en dan ga ik slapen/doe ik de afwas/ga ik zwemmen/….". Mijn bed, de afwas, het zwembad… moesten het uiteindelijk nog uren zonder mij stellen, want stoppen met lezen was geen optie. Het wisselende vertelperspectief zorgt voor een enorme spanningsboog en sleurde me helemaal het verhaal in. Tot de laatste pagina zat ik op het puntje van mijn stoel.

Dat M.J. Arlidge een ruime ervaring als scenarioschrijver heeft blijkt uit de beeldende manier waarop het verhaal gestalte krijgt. De personages vormen een intrigerende groep mensen waarover je meer wil te weten komen. Helen Grace staat centraal in alle chaos. Ze heeft op korte tijd carrière gemaakt bij de politie en steekt haar ambities niet onder stoelen of banken. Maar ook zij worstelt met haar eigen demonen. Ze verbergt haar achtergrond en ware zelf waardoor ze voor haar omgeving een mysterie is: "Ze had een dik pantser dat ze aan de wereld presenteerde en dat maakte haar tot wie ze was: hard, veerkrachtig, niet in staat tot twijfel of spijt. Ze wist dat dat verre van de waarheid was, maar het was verbazingwekkend hoeveel mensen het geloofden." Door de informatie die druppelsgewijs gegeven wordt, krijgt de lezer steeds een ander beeld van haar. Op het einde van het verhaal blijven er nog heel wat vragen onbeantwoord. Gelukkig liggen de volgende vijf (!) delen met Helen Grace als hoofdpersonage al klaar. De twee eerstvolgende boeken Piep zei de muis en Pluk een roos zijn al vertaald en krijgen lovende lezersrecensies. Ik reserveer alvast een paar dagen om me af te zonderen.

Miriam Koops

Voor de thrillerliefhebbers een echte must read! Vanaf het begin wordt je gegrepen door dit boek. Het verhaal is niet voorspelbaar en de dader is mysterieus. Dat hoort voor mij bij een goede thriller. Ook de hoofdpersoon Helen Grace is geheimzinnig en heeft een verleden wat pas op het einde verklaard wordt.
Een duistere Karing Slaughter-achtige thriller. Na het lezen van dit boek ben je nog niet klaar met inspecteur Helen Grace want er zijn nog twee delen verschenen. Het vervolg Piep zei de muis en het derde deel Pluk een roos zijn onlangs verschenen.

Jolanda Dijkstra - Klinkenberg

Op verschillende leesclubs op facebook kwam deze titel regelmatig zeer positief ter sprake. Toen de uitgeverij dan ook om een reviewteam vroeg voor dit boek, heb ik mij direct aangemeld. Ik lees weinig thrillers, deze wilde ik wel eens proberen na alle positieve berichten. Ik was dan ook blij verrast dat ik uitgekozen werd
De cover is veelbelovend en ziet er mooi uit. De titel is ook zeer apart maar blijkt erg toepasselijk na het uitlezen.

De greep naar je keel die je al direct vanaf de eerste pagina ervaart als lezer, blijft tot letterlijk de laatste pagina. Een spannend, meeslepend verhaal met een verrassend goed plot.
M.J. Arlidge laat ons kennis maken met een nieuwe politie inspectrice namelijk Helen Grace. Een badass agente welke we terug zien op een motor, leeft alleen en heeft een nogal merkwaardige hobby. Wat ik persoonlijk geen toegevoegde waarde vond.
Het boek bestaat uit korte, snelle hoofdstukken, wat zorgt voor een opbouwende spanning in het boek. Continue vindt er een switch plaats tussen de diverse personages in het boek. Elk met hun eigen ellende. Waardoor het boek snel en makkelijk leest.
De spanning wordt goed opgebouwd en heeft dan ineens een verrassende draai waardoor alles anders lijkt.

M.J. Arlidge houdt de aandacht van de lezer op scherp. Ik ben om, en ga zeker de twee opvolgers van de Helen Grace serie lezen: Piep zei de muis en Pluk een Roos
Uitgeverij Meulenhoff Boekerij bedankt voor deze gelezen kans.

Kelly van de Kant

Wat een goed boek.
De titel beloofd al een spannend verhaal.
Fijne korte hoofdstukken, en alles heel duidelijk geschreven, waardoor je helemaal in het verhaal zit.
Spannend en zeker niet voorspelbaar.

De volgende boeken maken mij dan ook zeker heel nieuwsgierig.
Helen Grace is een personage waar je verder over wil lezen.

Dit boek geef ik **** sterren.

Kim de Bruijn-Rompa

'Iene Miene Mutte' is het thrillerdebuut van M.J. Arlidge, die al voor verschillende Britse crimeseries heeft geschreven. En wat voor een debuut is het! Het verhaal zit vol spanning en onverwachte wendingen. Daardoor raak je als lezer vanaf de eerste bladzijden geboeid en wil je gewoon weten hoe alles in elkaar steekt en wie erachter deze gruwelijkheden zit.
Doordat je het verhaal vanuit verschillende personages leest, wordt de spanning vergroot. Je weet niet meteen wie welke rol heeft, maar dat maakt het allemaal alleen maar spannender en boeiender. Dat geldt ook voor de schuingedrukte passages. Het moet een connectie hebben met het verleden van iemand, maar wat precies?
Arlidge gebruikt korte hoofdstukken en houdt het tempo hoog. Het verhaal leest daardoor lekker vlot door. Hoe dichterbij de ontknoping, hoe sneller je gaat lezen. Net als Grace en haar team ga je op onderzoek wie erachter zit… en dat levert nog een aantal knappe, verrassende wendingen op.
'Iene Miene Mutte' is een absolute aanrader als je van spannende boeken houdt. De auteur heeft inmiddels nog twee boeken met Helen Grace in de hoofdrol geschreven. Na het lezen van dit eerste deel word je erg nieuwsgierig naar de volgende delen 'Piep zei de muis' en 'Pluk een roos'.

Marleen Moris

'Sam slaapt. Nu zou ik hem kunnen doden.'
Van een binnenkomer gesproken! En dan zijn nog maar de eerste twee zinnen van een thriller, die je in een roetsjbaan van spanning en onverwachte wendingen doen belanden.
Het is lang geleden dat ik nog zo'n meeslepend boek heb gelezen. Niet alleen omdat het verhaal je nooit loslaat, maar ook omdat de personages mooi uitgetekend zijn en je de situatie in hun privéleven weerspiegeld ziet in hun job. Als dit een debuut is, moet ik zeker uitkijken naar de twee volgende thrillers van deze schrijver: 'Piep zei de muis' en 'Pluk een roos'. Als ze even meedogenloos, vaardig en ijzingwekkend zijn als Iene Miene Mutte, kijk ik al uit naar uren leesplezier. Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen en heb er niet alleen veel plezier aan beleefd, maar ook inzicht gekregen in de psyche van zowel dader als slachtoffer. En beseft dat ook ik….

Meer van dat, zou ik zeggen.

Alieke Sikma

Door de titel was ik direct nieuwsgierig naar het boek en het heeft mijn verwachtingen overtroffen
Wat een fijn boek is het! Het leest makkelijk weg, vanwege de korte hoofdstukken en de schrijfstijl is erg aangenaam. Ik had het boek in 2 dagen uit.
Het verhaal is spannend en blijft verrassend tot het eind. Het is alsof zich een nachtmerrie voor je ogen afspeelt.
Een meisje komt halfdood het bos uit rennen. Alles wat ze verteld is waar. Een paar dagen later duikt een 2e slachtoffer op, er lijkt een verband te zijn. De jacht op een psychopaat is geopend.
In de hoofdrol inspecteur Helen Grace. Ook de hoofdpersoon draagt een verhaal met zich mee, wat zich langzaamaan ontvouwt in het boek. Daarnaast spelen nog diverse verhaallijnen. In het begin is het wat verwarrend maar later blijkt het allemaal meer met elkaar te maken te hebben dan in eerste instantie gedacht. In ieder geval houdt dat het wel spannend en wil je graag verder lezen.
Ik kan niet wachten op de volgende 2 delen: Piep zei de muis en Pluk een roos. Ik ga ze zeker lezen!

Chantal van Luytelaar

Vandaag met veel plezier "Iene miene mutte." uitgelezen. ik mocht voor dit boek een review schrijven voor MEULENHOFF BOEKERIJ ter promotie van het uitkomen van deel 3 "Pluk een roos." Wat weer een vervolg op deel 2 is die "Piep zegt de muis." heet.

Iene miene mutte is een debuut als thrillerauteur van de schrijver M.J.
Arlidge, die wel al 15 jaar schrijft voor verschillende Britse crimeseries.
Met de Inspecteur Helen Grace heeft hij er een sterke hoofdpersoon neergezet waarvan we als lezer hopelijk nog lang van mogen genieten.

Toen er een vrouw het bos uitkwam rennen, met een wel heel apart verhaal, werd ze eerst niet niet eens geloofd. Pas toen er na een paar dagen weer een verwilderd en uitgemergeld persoon opkomt dagen gaan ze echt luisteren naar wat er gezegd wordt. Zal het echt waar zijn dat de slachtoffers door hun keuze nu vrij zijn (maar ben je dat wel na zoiets).

Inspecteur Helen Grace wordt met haar team op de zaak gezet, wat een hele zware taak blijkt te zijn. Zelfs zwaarder dan ze ik begin al had gedacht.

Ik heb dit boek met plezier gelezen en geef dit boek een 9.

En zet de volgende delen deel 2 is die "Piep zegt de muis." en deel 3 "Pluk een roos." Hoog op mijn nog te lezen lijst!!!!!!!!!!!!!!