Volledige reviews van De nachtegaal

Lees hier de volledige reviews over De nachtegaal

Jennifer Zweep

Dit verhaal is een verhaal dat ik nooit zal vergeten.
Zo beklemmend en spannend dat ik het boek af toe opzij moest leggen om op adem te komen. Je Houd gewoon letterlijk je adem in.
Een ode aan de vrouwen die ook hebben gestreden in de oorlog en hier nooit een parade voor krijgen.

Een verhaal over twee zussen die totaal verschillend zijn. Maar de karakers zijn zo goed omschreven dat je je moeiteloos van de een naar de ander verplaatst.
Het boek speelt zich af tijdens de tweede wereld oorlog. De sfeer wordt zo goed beschreven dat als ik stopte met lezen zelf de kou en honger voelde. En de angst van de hoofdpersonen in mijn lijf zaten. Ik moest het eerst even van me afschudden voor ik wat anders kan doen.

Dit boek laat je beseffen dat wij niets te klagen hebben en dankbaar moeten zijn voor onze vrijheid. Dit boek laat niemand ongeroerd. Ik heb het dan ook uitgelezen terwijl de tranen over mijn wangen liepen.

Echt Kristin Hannah bedankt voor je prachtige verhaal! Je hebt jezelf overtroffen!!

En voor de ontwerpers van de kaft: Wat een mooie verrassing aan de binnenkant. Prachtig!

Wemmie Wolf *****

In love we find out who we want to be.

In war we find out who we are.

Een oorlogsroman in de trant van haar naam was Sarah, het familieportret en de bakkersdochter. Te veel van het goede? Juist niet, deze boeken blijven boeien en schetsen een beeld wat de oorlog doet met gewone mensen in heftige tijden. Een verhaal over moed, liefde, keuzes maken, opoffering en een gecompliceerde familieband.

In de tweede helft van het boek gebeuren er een aantal heftige dingen en ervaar je weer de zinloosheid en verschrikkingen van een oorlog en wat mensen elkaar kunnen aandoen. Maar het toont ook de moed en kracht die een mens bezit.

Ondanks het zware thema heb ik genoten van het boek, het boek boeit van het begin tot aan het eind waarin het tweede deel toch het krachtigste deel is en de personages goed tot hun recht komen. Het geeft een reëel beeld weer hoe de oorlog een mensenleven ontwricht maar toont ook de veerkracht en het verzet waarover een mens bezit. Een absolute aanrader.

Tot slot wil ik de prachtige cover nog benoemen van twee zusjes leunend over een hek. De binnenkant is ook bijzonder fraai, mooie roosjes aan de binnenkant.

Justine Koster *****

Een heel bijzonder verhaal, een angstaanjagend verhaal, maar ook een heel ontroerend verhaal over twee zusjes. Vianne en Isabelle. Vianne is rustig, doordacht en denkt tijdens de tweede wereldoorlog voornamelijk aan de veiligheid van haar dochter Sophie. Ze probeert zo goed en zo kwaad als dat kan te overleven. Isabelle is meer de rebel en gaat in het Franse verzet, maar beide zusjes proberen zo goed en zo kwaad als dat gaat te overleven.

Met dit gegeven stap je een geweldig ontroerend verhaal in. Wat je gelijk meezuigt en zich gaat nestelen in je hoofd. Prachtig geschreven, spannend maar ook heel veel verdriet komt aan de oppervlakte drijven. Een verhaal wat je niet meer loslaat. Soms lees je met tranen in je ogen en ook wordt je overvallen door boosheid. Hoe heeft dit kunnen gebeuren. Maar bovenal ben je diep in je hart trots op de vrouwen die mee hebben geholpen met gevaar voor eigen leven.

Tot aan de laatste pagina blijft het boeien, leef je mee, zie je het voor je ogen allemaal gebeuren. De cover is ook al zo bijzonder. Twee zusjes op een hek, maar als je dan het boek openslaat ben je enorm verrast door de binnenkant van de cover.

Een pareltje, wat je na de laatste bladzijde even moet laten rusten zodat alle emoties een plekje kunnen vinden in je hoofd.

Marion Thomas

Een aangrijpend verhaal over twee zussen in oorlogstijd. Een periode waarin niets is wat het lijkt en niemand kan laten zien wie hij of zij echt is.

Een prachtig boek wat al begint zodra je de cover ziet. Zijn de twee afgebeelde meisjes bij het hek, de twee zussen waar het boek over gaat en wat spookt er door hun hoofd. Twee totaal verschillende vrouwen, die ondanks hun grote verschillend altijd een goede band hebben gehad.

Isabelle is de jongste en woont in Parijs. Zodra de Tweede wereldoorlog uitbreekt laat zij haar rebelse kant zien en wil laten zien dat ook vrouwen oorlogshelden kunnen zijn. Vianne, de oudste zus woont op het platteland samen met het man Antoine en haar dochtertje Sophie. Ze hebben een rustig bestaan, totdat ook Antoine wordt meegenomen om te vechten in de oorlog.

Het verhaal over de oorlogstijd komt naar boven wanneer een oudere vrouw een uitnodiging krijgt om naar een ''reünie'' voor verzetsstrijders van Frankrijk te komen. Ze weet dat ze terminaal ziek is en draagt een groot geheim mee voor haar zoon, die haar op dat moment helpt verhuizen naar haar laatste thuis. Deze bijzondere vrouw neemt je mee naar het verleden en verteld over de oorlog en over de meest vreselijkste dingen die er in die tijd gebeurden.

Het laat zien dat je in oorlogstijd keuzes moet maken, die je in een andere periode nooit had gemaakt. Wat zou jij doen als je beste vriendin meegenomen wordt, vermoedelijk naar een concentratiekamp en jou vraagt om voor haar joodse zoon te zorgen. Zou jij je leven op het spel zetten, als je weet dat dankzij jou vele anderen zullen overleven.

Het is eigenlijk niet met een paar woorden uit te leggen hoe mooi het boek is, in de zin van dat alles heel gedetailleerd verteld wordt en je compleet meeleeft met de mensen in de oorlogstijd. Je kan je soms moeilijk voorstellen hoe het er allemaal daadwerkelijk aan toeging in de tweede wereld oorlog. Maar doordat er op deze manier, dit soort verhalen zoals ''De nachtegaal'' geschreven worden, kan het soms voor je gevoel erg dichtbij komen.

Het boek is zeker een aanrader om te lezen, eigenlijk voor iedereen. Omdat er ook van alles naar voren komt in het boek. Oorlog, liefde, verraad en onmogelijke keuzes die je in het leven soms moet maken. Een prachtig boek en ik ben heel blij dat ik het hem mogen lezen.

Silvia van Elzelingen *****

Het verhaal van dit boek is bijzonder. Twee zussen in Frankrijk in de Tweede Wereldoorlog. Het boek geeft een beeld van de verschrikkingen van die oorlog en hoe individuele mensen daarmee omgaan. Met het vergrootglas op de twee zussen Vianne en Isabelle. Op de cover zien we twee zussen leunen op een hekje, een beeld dat verbondenheid uitstraalt maar meteen ook van elkaar verschillende vrouwen toont.

Dat beeld vinden we in het verhaal steeds weer terug. Na de dood van hun moeder zijn de zusjes door hun vader enigszins verwaarloosd. Isabelle is de jongste van de twee en ook de meest rebelse. Bij het uitbreken van de oorlog woont ze in Parijs. Vianne woont met haar man en dochter op een boerderij. Haar man moet vlak voor het uitbreken van de oorlog naar het front. Vianne staat er alleen voor met haar dochter. Dan stuurt haar vader haar zus Isabelle naar haar toe om op het platteland te gaan wonen. Wanneer er ook nog een Duitser in de boerderij komt wonen, probeert Vianne haar dochter te beschermen door onopvallend met de bezetter samen te leven. Isabelle dreigt echter de rust te verstoren met haar rebelse karakter en sluit zich aan bij het verzet. Omdat ze duidelijk meer moeite heeft met de inwonende Duitser gaat ze naar Parijs om zich daar nuttig te maken bij het verzet en om Britse piloten te redden.

Beide zussen moeten moeilijke keuzes maken die impact hebben op hun eigen veiligheid en die van elkaar. Vianne heeft er alles voor over om haar dochter te beschermen, terwijl Isabelle haar leven steeds in de waagschaal stelt om dat van anderen te redden. Hun keuzes zijn heel verschillend en worden steeds moeilijker. De oorlog dringt zich op aangrijpende manier aan de zussen op en stelt de familieband stevig op de proef. Die familieband is toch het centrale punt in het boek en krijgt extra diepte door de rol van hun vader die anders blijkt te zijn dan zij beiden denken.

Ondanks dat de plot op sommige punten voorspelbaar is, is de diepgang van de karakters dusdanig dat dit niet storend is. Vooral in de tweede helft van het boek stijgt de spanning en toont het verhaal steeds krachtiger en tegelijk ontroerend de invloed die oorlog heeft op mensen.

Het is een prachtig dik boek met een vlotte schrijfstijl. Ik geef het dan ook ***** en ga het zeker bij mijn vrienden aanbevelen.

Heleen Engwerda

De titel verraadt niets over de inhoud van het verhaal, maar als je het boek uit hebt, valt de titel op zijn plek. Wat een indrukwekkend verhaal over twee zussen in oorlogstijd. Toen ik het boek uit had, was ik zelfs een beetje van slag, ik voelde me bedrukt, zo erg had ik meegeleefd (voor zover dat mogelijk is als je zelf geen oorlog hebt meegemaakt) met deze zussen. Ik was gewoon meegezogen in het verhaal…

Het verhaal is ook erg goed opgebouwd. Het begint in 1995, de "ik" vertelt over een verhuizing waarbij ze een oude koffer mee wil nemen, een koffer vol herinneringen. Het is hier nog niet duidelijk wie de "ik" is. Vervolgens worden we teruggegooid in de geschiedenis: 1939, het begin van de Tweede Wereldoorlog. De verhaallijnen van heden (1995) en verleden (Tweede Wereldoorlog) wisselen elkaar af, waardoor je steeds weer verder wilt lezen, want je wilt weten hoe het afloopt met alle personages. En wie is nu uiteindelijk de "ik" die in het heden haar verhaal vertelt? Dat heeft Kristin Hannah voortreffelijk geheim weten te houden tot het laatste hoofdstuk. Dan valt alles op zijn plek.

Kristin Hannah heeft een zeer geloofwaardig verhaal geschreven, met goed uitgewerkte personages en plaatsen. Heerlijk taalgebruik ook! Ik wou dat ik zo mooi kon schrijven. Een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in het leven van een familie in oorlogstijd. Relaties worden tot het uiterste op de proef gesteld. Wie kun je vertrouwen, wie niet.