Volledige reviews De erfenis

Lees hier de volledige reviews over De erfenis.

Ciska van Bokhorst

De erfenis was een mooi boek om te lezen. Maar ik vond het niet meeslepend.

De beschrijving van de 2e wereldoorlog in Griekenland en het carnaval was pakkend en maakte het mooi voor mij. Je weet nu hoe het is Griekenland was ten tijde van de oorlog en hoe de Grieken carnaval vieren. Zelf heb ik een tijd in Griekenland gewerkt en vond de Griekse woorden zeer leuk. Deed me weer denken aan die tijd daar.

Maar naar mijn mening miste op het punt van karakter beschrijving diepgang. Nog steeds kan ik niet alle dingen en keuze's begrijpen die Callie en Clio maken.

De "spanning"naar het familiegeheim wordt goed opgebouwd. Als dan uiteindelijk het hoge woord eruit komt had ik echt het gevoel van "is dit alles?!"

Het boek kon meeslepend zijn geweest voor mij als ik had kunnen meevoelen met Calli en Clio en dat kon ik niet, en dat was best een gemis.

Joke Claassens

Het is een Amerikaans-Grieks verhaalt waar in een erfenis en een moeilijke moeder-dochter relatie centraal staan.

Er staan vragen en achtwoorden achter in het boek. Handig om te gebruiken door een leesclub.

Guy Doms

De erfenis is het romandebuut van Henriette Power, de Amerikaanse auteur met Griekse roots. In dit boek draait alles rond een moeilijke moeder-dochterrelatie, een erfenis en een oud familiegeheim.

Wanneer Callie, die in Amerika samenwoont met haar verloofde, te horen krijgt dat haar lievelingsoom overleden is en dat zij zijn erfgename geworden is, vertrekt ze meteen naar Griekenland. Dit is het thuisland van haar moeder Clio. Callie erft de ganse inboedel van haar oom, zeer tegen de zin van haar moeder, die uiterst afstandelijk blijft tegenover haar dochter. Callie stoot op foto's van onbekenden waarvan Clio niet wil bevestigen wie die personen dan wel mogen zijn. Ze stuit op een familiegeheim uit de periode van de Tweede Wereldoorlog, geheim dat ze maar druppelsgewijs kan ontrafelen. Tevens belandt ze in een moeilijk parket wanneer ze zich tijdens de carnavalsperiode stort in een wilde liefdesaffaire. Deze verleiding en vertwijfeling brengen haar relatie met haar verloofde in Amerika ernstig in gevaar. Ze moet opnieuw op zoek naar haar eigen identiteit.

Als debuutroman mag De erfenis behoorlijk geslaagd genoemd worden, toch mist het verhaal diepgang. Zeker ook bij de karakters. Het duurt wel even vooraleer je als lezer in het verhaal zit. Het familiegeheim wordt zeer laat prijsgegeven, op zich niet verkeerd, maar ondertussen kabbelt het beekje in de roman rustig verder. De schrijftaal is evenwel van hoog niveau want deze roman is duidelijk geschreven door een professioneel. Dit is niet verwonderlijk als je weet dat de auteur een aantal jaren Engelse literatuur gedoceerd heeft aan de Harvard-universiteit.

De erfenis is een typische damesroman, met alle respect voor dit genre, geschikt voor liefhebbers van het werk van Tatiana de Rosnay. Deze roman zorgt voor een aantal uurtjes aangenaam tijdverdrijf, maar een topper is deze bestseller niet. Henriette Power beschikt evenwel over voldoende potentieel om in de toekomst een schitterende roman uit haar mouw te schudden.

Coenraad de Kat

Callie heeft een Griekse moeder en een Amerikaanse vader en woont samen met haar partner in Boston. Op een dag krijgt ze een telefoontje uit Griekenland van haar nicht Aliki dat haar lievelings oom Nestor is overleden. Haar oom heeft Callie een erfenis achtergelaten en om die te accepteren moet ze naar Patras ( Griekenland ) om die te aanvaarden. De erfenis bestaat uit foto's , papieren en spulletjes. Clio Callies moeder die weer in Patras is gaan wonen na een stuk gelopen huwelijk wilt eigenlijk niet dat haar dochter naar Patras afreist en laat dat ook duidelijk merken.

Henriette beschrijft het ene verhaal vanuit Callies oogpunt en het andere verhaal vanuit Clio. Zij heeft veel geheimen die ze niet wil delen met haar dochter. Terwijl Callie zichzelf door de spullen heen worstelt stuit ze op veel vragen die haar moeder niet snel beantwoordt en die ook probeert te ontlopen. Henriette behandelt de oorlog die diepe sporen heeft achtergelaten bij de gehele familie. Dit familieverhaal heeft drama maar ook de strijd van de waarheid. De karakters zijn niet geheel uitgewerkt en hierdoor mist het verhaal toch een bepaalde diepgang maar ondanks dat leest het boek heerlijk en besef je dat veel families geheimen met zich meedragen. Henriette neemt je mee in deze familiegeschiedenis en laat je even toe in hun leven. Henriette beschrijft de moeilijke moeder-dochter relatie op een afstandelijk manier maar ondanks dat voel je aan de andere kant wel de familieband en behandelt men elkaar met respect

Djoekie Witteveen

De erfenis is een goed leesbaar en mooi verhaal. Hoe oorlog tot bijna onmogelijke keuze's kan dwingen. Miste wel de diepgang bij de karakters.

Bep Huisman

Ik heb genoten van het boek, ik ben van plan om het in de zomervakantie nog een keer op m'n gemak te lezen. Het was onverwacht spannender dan verwacht.

Ik wil vooral het verhaal niet verklappen, maar ik kan het iedereen die van een spannend boek met een goed verhaal houdt aanbevelen.

Ik heb er zelf een hekel als mensen in een recensie het halve boek vertellen wel schieten. Dus dat doe ik niet. Dus veel plezier bij het lezen van dit geweldige boek met een goed verrassend verhaal.

Lisette van Velzen

Callie, een Griekse vrouw wie is opgegroeid in Amerika, gaat na het overlijden van haar oom terug naar het Griekse plaatse Patras. Haar toekomstige man achterlatend in Amerika. Callie's moeder Clio is er fel op tegen dat haar dochter alle bezittingen van haar broer heeft gekregen en gaat doorzoeken.

Tijdens de zoektocht tussen alle bezittingen komen er herinneringen van Clio naar boven, welke ze liever niet herinnerd.

Het boek is voornamelijk geschreven vanuit Callie's verhaal. De zoektocht, haar problemen met haar moeder en daardoor ook met zichzelf. De hoofdstukken zijn lang maar goed te lezen. Ook wordt duidelijk aangegeven vanuit wie je gaat lezen, Callie of Clio. Persoonlijk moeilijk om echt gegrepen te worden door het verhaal, al is de schrijfstijl wel erg prettig.

Yoka Stek

Het verhaal is geschreven vanuit twee personages en de daarbij behorende periodes. Het ene personage is Calliope (Callie), de dochter van een Griekse moeder (Clio) en een Amerikaanse vader. Dit deel van het verhaal speelt zich af in het heden. Callie is opgegroeid in Amerika en haar moeder is na de dood van haar vader teruggekeerd naar Griekenland, naar haar geboorteplaats Patras. Callie is verloofd met Jona en hoewel ze van hem houdt, vraagt ze zich af of ze wel met hem wil trouwen. Ze heeft bij haar ouders niet echt een positief beeld gekregen van het huwelijk. Callie's oom Nestor is overleden en laat haar de inboedel van zijn huis na. Dit bericht krijgt ze niet van haar moeder, met wie ze slecht contact heeft, maar via haar nicht Aliki. Callie is verbaasd dat haar moeder haar dit bericht niet doorgeeft. Ze heeft het idee dat zij liever niet wil dat ze komt, vanwege een gebeurtenis in het verleden waar ze niet achter mag komen. Callie besluit naar Patras te gaan en probeert erachter te komen wat deze geheimen zijn. Het andere gezichtspunt in het verhaal is van Clio en speelt zich af rond de periode van de Tweede Wereldoorlog. Langzaam maar zeker wordt een tipje van de sluier opgelicht van de geheimen waar haar moeder mee leeft en wat zij allemaal heeft meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Callie ontdekt via allerlei papieren en foto's die ze tegenkomt wat haar moeder heeft meegemaakt, zodat enkele zaken duidelijker worden. Dit geeft haar niet alleen inzicht in haar moeder, maar ook in zichzelf. Dit boek is de debuutroman van Henriette Power, die een prettige schrijfstijl heeft. Wel had ik zowel met de persoon Callie als met haar moeder moeite, het zijn geen personen waar ik sympathie voor kon opbrengen.

Edith van den Hoonaard

Prachtige, boeiende roman, die leest als een trein. Over de enerverende geschiedenis van Callie en haar moeder Clio. Verteld vanuit het perspectief van de dochter afwisselend met dat van haar moeder. Op gang gebracht door Callie die de erfenis van haar oom toevertrouwd krijgt.

Ruby Knipscheer

De Erfenis, de debuutroman van Henriette Power, is een boek met twee verhaallijnen. Een daarvan gaat over de Amerikaanse vrouw Callie, die alle bezittingen van haar Griekse oom Nestor erft. Ze reist naar Griekenland af en gaat tussen de spullen op zoek naar het volledige verhaal van een oud familiegeheim. De reis is meteen een zoektocht naar de band met haar familie en een zoektocht naar zichzelf. De andere verhaallijn gaat over haar moeder Clio tijdens de oorlogstijd, die steeds een klein stukje van het familiegeheim onthult.

De verhaallijn van Callie is vanuit de ik-vorm geschreven, waardoor je heel goed met Callie meeleeft en haar motieven voor haar handelingen begrijpt. De verhaallijn van Clio is vanuit de personele persoonvorm geschreven, wat ervoor zorgt dat je haar met iets meer afstand bekijkt. Inderdaad net alsof je een toeschouwer van een gebeurtenis in het verleden bent. Het is heel origineel om de oorlogstijd nu eens vanuit een andere kant te kijken. Dit keer geen Jodenvervolgingen, maar een rijke Griekse familie die onderdrukt wordt door de Italiaanse facisten.

Het boek is 368 bladzijdes lang, of beter gezegd kort. Het boek laat zich namelijk heel makkelijk lezen en voor je het weet is het boek uit, waarna je met een groot verlangen naar meer achterblijft. Henriette Power schrijft heel ontspannen en boeiend. Ze beschrijft de omgevingen kort en bondig, waardoor je een goed beeld krijgt van Griekenland, maar nooit je aandacht verliest. De personages zijn allemaal even interessant en sympathiek. Dit komt doordat ze allemaal herkenbare eigenschappen bevatten, die men vast ook in eigen familieleden herkent, maar toch allen een geheim met zich meedragen. Het knapst aan de schrijfstijl van Power is, dat ze het verhaal heel spannend kan maken zonder er veel in te laten gebeuren. Er zit een goede spanningsopbouw in dit boek. Ze laat je telkens weer met een paar vragen zitten, waardoor je blijft verder lezen.

Ik vind het boek heel mooi, omdat het zo herkenbaar is. Er gebeuren dingen die iedereen meemaakt of zou kunnen meemaken. Ik kreeg er een warm familiegevoel van en een gevoel van thuiskomen. Daarnaast bevat het boek morele lessen over open en eerlijk zijn tegen de mensen van wie je houdt en vooral over de kracht van vergeving.

Ik raad allen het boek De Erfenis aan ter ontspanning en om met een vernieuwde blik naar het eigen familieleven te kijken.