Marijke Vos

Hotel Sacher is een meeslepende roman over Wenen rond de eeuwwisseling. Een belangrijk tijdperk vol verandering. Wat ik ontzettend mooi vond aan het boek zijn de personages de Dood en de Liefde. Ik vind de manier om deze twee belangrijke aspecten, die in elk verhaal voorkomen, vorm te geven ontzettend origineel en het bezorgde me meerdere malen kippenvel. Het gaf het boek net dat beetje extra schwung, wat ik soms miste omdat het lezen wat trager ging. De gelaagdheid van het boek maakt namelijk dat je hem niet super snel uitleest, maar dat je vooral je focus nodig hebt om het boek ten volste te waarderen. De personages hebben elk hun eigen toon, uitdagingen en worden beeldend neergezet. Door de grote tijdspanne en de vele personages mist het boek hier en daar wel de diepgang die de handelingen van een personage beter uitlegt. Hier en daar vind ik de verwikkelingen nogal uit het niets komen en kan ik niet altijd sympathie of begrip op brengen voor de keuzes die gemaakt worden.

Hotel Sacher is een must-read voor de liefhebbers van historische romans met wat meer body. Meeslepende personages, ingewikkelde affaires en historische hoogtepunten vormen gehuld in een prachtige cover.

Lenie den Heijer

Ik heb Hotel Sacher met veel plezier gelezen, het geeft een boeiend tijdsbeeld van Wenen in de periode 1892-1919. In het verhaal is Hotel Sacher het decor; de spelers in het decor zijn Konstanze en Georg, Marie en Martha en Maximiliaan. Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk rond hen af; en dat in ruim 25 jaar. Daarnaast is er nog het verhaal van de bazin van het Hotel, namelijk Anna Sacher.

Doordat het toch een aanzienlijke periode is en er betrekkelijk veel hoofdrolspelers zijn, ontwikkelt het verhaal zich wat fragmentarisch, van de een naar de ander. Hierdoor krijg je niet echt de kans iemand echt te leren kennen en die te volgen in hoogte en dieptepunten. Het verhaal is goed gedocumenteerd maar mist wat mij betreft wat emotie.

Hasso Hofstede

In een tijd waar mannen het voor het zeggen hebben, grijpt één vrouw de macht over een hotel waar alle belangrijke mensen uit de Donaumonarchie samenkomen. Wenen is de plaats waar hotel Sacher en zijn wereldbefaamde Sacher Torte rond de eeuwwisseling de scepter zwaaien.

Anna Sacher neemt na de dood van haar man Eduard het hotel over, in een maatschappij waarin het niet normaal is dat een vrouw een eigen bedrijf runt. Naast het runnen van het hotel heeft Anna ook kinderen waar ze zorg voor moet dragen. In het hotel komen gasten uit de hogere kringen van de maatschappij, zoals de aristocratie, en ook de Dood en de Liefde komen regelmatig op bezoek. Het hotel is het uitgangspunt van het verhaal, een verhaal over twee stellen: één uit Berlijn en de ander uit Wenen. Door hun ontmoeting in het Sacher hotel komen hun levens en de relaties in een ander daglicht te staan. Blijft alles wel bij het oude? Wat in ieder geval niet hetzelfde blijft is de maatschappij waarin ze leven, de nieuwe eeuw komt eraan en al snel volgt de grote oorlog. Alles heeft zo zijn gevolgen en welke keuzes maak je dan?

Het boek is geschreven in de derde persoon, in het algemeen wordt er gebruik gemaakt van korte zinnen. Door de korte zinnen is het boek goed en vlot leesbaar. Sommige personages zakken weg in het verhaal omdat ze in het begin genoemd worden en daarna pas veel later in het boek weer voor komen. Tussen de verhaallijn door wordt de omgeving en het dagelijkse leven in Wenen beschreven en krijg je een mooi beeld van de tijdgeest die er toen heerste. Het hele verhaal is opgedeeld in drie "boeken" waarin de hoofdstukken qua nummering gewoon doorlopen.

Een heerlijk boek om te lezen als je een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Wenen wilt opsnuiven. Natuurlijk blijft het een roman waarin een aantal karakters fictief is en/of eigenschappen krijgt toebedeeld die er misschien in het echt niet waren. Desalniettemin geeft het een beeld van Wenen rond de eeuwwisseling. Het boek had zelfs nog dikker kunnen zijn zonder saai te worden want er wordt op sommige momenten een flinke sprong in de tijd gemaakt. Een mooie toevoeging achterin het boek is een korte tijdlijn met gebeurtenissen die ertoe deden in die tijd.

Rodica Doehnert (1960) is geboren in Boekarest, Roemenië en studeerde aan de hogeschool voor film en televisie in Potsdam-Babelsberg af in de richting regie. Ze is sinds 1996 vooral scenarioschrijfster van tv-series waarvan er enkele bekroond zijn. De laatste prijs won ze voor beste screenwriter bij de Seoul International Drama Awards in 2017 (Golden Bird Prize)

Carine Beetens

Het verhaal speelt zich af in het Oostenrijk van Keizerin Sissi en gaat door tot na de eerste WO!

Het volgt het leven van twee jonge koppels die elkaar in hotel Sacher in Wenen ontmoeten en hoe hun levensloop door de tijd heen met elkaar verweven raakt. Vooral de vrouwen maken het verhaal boeiend in hun strijd om een zelfstandig bestaan, onafhankelijk van hun echtgenoot of uit te bouwen. Ook Anna, de hoteluitbaatster zelf, moet vechten om het hotel te behouden na het overlijden van haar man, jammer genoeg ten koste van haar relatie met haar drie kinderen.

De verhaallijn laat zich nogal sterk raden en de tijdsprongen gaan nogal snel - het verhaal mocht iets meer en langer uitgesponnen worden. Ik vind vooral de verhouding tussen beide seksen aan het einde van de 19de eeuw die hier duidelijk getoond wordt, heel interessant. Het recept van de Sachertaart is dan weer een leuk toemaatje.