Laure

'Het boek vertelt het verhaal van Peter Raskin, een jood die na de oorlog naar Amerika is gevlucht en met de hulp van zijn nonkel een succesvol restaurant in New York heeft opgericht. Peter heeft het restaurant naar zijn vrouw, Masha, vernoemd. Zij vrouw is hij samen met zijn 2 dochtertjes verloren in de oorlog, maar daar wil Peter met niemand over praten. In Amerika ontmoet hij de jongere June, met wie hij trouwt en een dochter Elsbeth krijgt.

Het boek is verdeeld in 3 delen, en wordt per deel verteld uit het standpunt van 3 de hoofdpersonages. Ik had verwacht dat het verhaal meer ging gaan over wat er met Peter en zijn familie tijdens de oorlog is gebeurd, maar het gaat vooral over de na-oorlogse periode in Amerika. Toch is het een meeslepend verhaal die duidelijk maakt dat de oorlog op iedereen invloed heeft, ook op de nieuwe familie van Peter. Een aanrader!'

Marco de Vries

'Een mooi verhaal over de schokkende geschiedenis. Wat kunnen de gevolgen zijn van Tweede Wereldoorlog en hoe heeft dit impact op het leven van een overlever. Het boek is verdeeld in drie delen. In elk deel wordt verteld vanuit het perspectief van één van de drie gezinsleden. Ik vond het erg jammer dat er in het boek veel gescholden wordt. Ondanks dat is het boek is erg de moeite waard om te lezen.'

Desiree Francke

'De verloren familie is zeker géén standaard oorlogsboek.

Het boek draait om leven in herinneringen, perfectie, het voldoen aan verwachtingen van anderen en de drang om financiële onafhankelijkheid.

De schrijfster weet je perfect mee te nemen in de gedachtes van de personages en de vooruitgaande wereld. Van de 2e Wereldoorlog tot de Dolle Mina's en de hippies.

Dit terwijl de personages zelf door hun herinneringen en de drang elkaar te steunen in het verleden blijven hangen. Waardoor de personages niet écht starten met leven in het nu.

Het oorlogsthema gaat als een rode draad door het boek maar de dilemma's binnen de familie zullen ook nu nog voor velen herkenbaar zijn.

Een boek wat je in één ruk uit wilt lezen en nadien nog verder over blijft nadenken.'

A.Rossel

'Met Het familieportret heeft Jenna Blum een klein meesterwerk afgeleverd. Op briljante wijze weet zij de andere kant van de oorlog, die van de Duitse slachtoffers, tot in het kleinste detail uit te diepen.

Jenna Blum neemt je op een vlotte en zeer fijn lezende schrijfwijze mee in het leven van Peter Rashkin, hij is een Duitse Jood en heeft ternauwernood de concentratiekampen van 2e wereldoorlog overleefd waarbij hij zijn vrouw en 2 dochtertjes van 3 jaar oud, een tweeling, heeft verloren. Zeer beschadigd en getraumatiseerd vertrekt hij na de oorlog naar Amerika waar hij wordt opgevangen door zijn oom Sol. Met behulp van zijn oom begint hij een restaurant, genaamd Masha naar zijn overleden vrouw, en leert de beeldschone June kennen. Zo goed als hij kan bouwt hij een relatie op met June en dochterje Elsbeth is hiervan het resultaat. Door middel van flashbacks leer je meer over de gitzwarte periode in het leven Peter. De wijze waarop hij zijn vrouw en dochtertjes is verloren, hoe hij in het kamp is gekomen en heeft overleefd. Hierdoor valt openstellen voor de liefde van June en zijn dochter hem heel lastig. Een logisch gevolg is dat zijn echtgenoot June en dochter Elsbeth indirect ook gevormd zijn door deze gruwelijke oorlog en keuzes maken die op zijn zachtst gezegd niet handig zijn maar wel heel begrijpelijk. Jenna Blum heeft dit bijzonder goed verwoord en neergezet in dit boek en ik krijg als lezer echt begrip voor de keuzes die de hoofdpersonages maken in dit boek. Het boek is geen tranendal, hoewel de stukjes ten tijde van de oorlog mij regelmatig bij de strot grepen.

Een ontroerend en indrukwekkend verhaal; op rustige wijze verwoord.

Hierdoor is het een toegankelijk boek geworden.

Soms lees je het met een brok in je keel en voel je mee met de personages….

Je kunt niet anders dan blijven lezen!'

Annemarie van de Kuilen

'Wat een prachtig verhaal. Heel ontroerend en toch triest op een bepaalde wijze.

Voor in het boek staan gerechten die geserveerd worden in MACHA'S. Gerechten ter nagedachtenis aan de vrouw van Peter Rashkin die is omgekomen in Europa.

Het boek is ingedeeld in 3 gedeeltes.

Deel 1 gaat over Peter en begint in 1965.

De dag dat Peter June voor het eerst ziet in zijn restaurant wordt hij gefascineerd door het uiterlijk van June. Even later is er een stroomstoring wat een gedeelte van New York plat legt. De gasten worden ingelicht over de gang van zaken. Als ze vertrokken zijn, vraagt Peter zich af of hij geen voorzorgsmaatregelen moet treffen. Hij wordt overvallen door flashbacks, die hem herinneren aan de ondergrondse schuilplekken "door de luidsprekers klonk niet langer de opgenomen stem die vertelde wat ze moesten doen, maar een opname van Peter en de wolf". Daarna wordt Peter afgeleid door een geluid en dan treft hij June ontredderd aan op het toilet. June blijkt een bekende verschijning te zijn in de modewereld. Dit is het begin van een de relatie tussen June Bouquet en Peter Rashkin. Sol en Ruth, een oudoom en - tante van Peter, zijn de enige familieleden die nog over zijn na de oorlog. Sol kan het niet laten om aan te merken dat hij het jammer vindt dat Peter weer valt voor een "sjikse", geen Joodse vrouw. Wanneer June hem verteld dat ze zwanger is, slaat Peter dicht. Peter wordt weer overvallen door de herinnering aan zijn vorige gezin. June vermoedt dat hij niets meer met haar te maken wil hebben en verdwijnt.

Deel 2 June 1975

Elsbeth is de 5 jarige dochter van June en Peter en de oogappel van Sol en Ruth. June zorgt voor Elsbeth en Peter werkt in zijn restaurant.

June komt er steeds meer achter dat het leven wat ze nu leidt niet is wat ze ooit voor ogen had. Ze heeft het gevoel dat Elsbeth meer met haar vader heeft dan met haar.

Peter werkt hard en veel in zijn restaurant zodat June vaak alleen is.

Als ze aan Peter vertelt dat ze weer graag wil gaan werken, laat hij merken dat hij het er niet mee eens is.

Peter begraaft zich steeds meer in zijn werk. June voelt dat zijn overleden vorige gezin steeds tussen hun in staat en ze voelt zich steeds eenzamer.

Als June een drastisch besluit neemt gebeurt er iets dramatisch en dit heeft grote gevolgen voor de toekomst.

Deel 3 Elsbeth 1985

June is nu makelaar in onroerend goed en gespecialiseerd in het herinrichten van huizen. Elsbeth is een puber van 15 met een eigen wil.

Als ze op een "verplichte"zaterdag bij Elsbeths papa Sol en nana Ruth zijn, ontmoet Elsbeth de fotograaf Julian. Julian noemt haar Charlie, vanwege het luchtje wat ze op heeft. Al pratend komen ze er achter dat ze dezelfde "afwijking" hebben: Synesthesie.

Wat betekent dat ze letters en cijfers aan kleuren verbinden.

Als Julian aan Elsbeth vraagt of ze voor hem wil poseren, twijfelt ze maar pakt zijn kaartje aan.

Ze ontdekt wat voor foto's Julian maakt, toch wil ze voor hem poseren.

Ook Elsbeth heeft last van haar vaders trauma en belandt in een situatie waarin ze min of meer om aandacht vraagt op een verkeerde manier.

In het hele boek merk je dat het oorlogstrauma van Peter als een rode draad door het verhaal loopt. Onverwerkt verdriet wat door de jaren heen voelbaar is.

--------------- Ja, maar stel nou dat Peter de wolf niet gevangen had. Wat dan, Hè? - Sergej Prokofjev ---------------'

Sabine Martinez

'Peter heeft in de tweede wereldoorlog zijn vrouw en kinderen op een verschrikkelijke manier verloren. dit heeft hem getekend voor het leven. wonder boven wonder heeft hij in amerika een "nieuw" bestaan kunnen opbouwen maar zijn verleden weegt hem erg zwaar.

het boek is een mooi boek over een familie geschiedenis, over peter, zijn vrouw june, zijn dochter Elsbeth en natuurlijk over zijn verloren familie Mascha en de tweeling.

Het boek begint bij peter en zijn geschiedenis, het 2e gedeelte gaat over June en hoe zij het leven met peter en zijn trauma ervaart. en het derde deel is voor Elsbeth. als dochter van een man met een oorlogstrauma die er nog steeds zichtbaar onder lijdt en er met geen mogelijkheid over wil praten, een moeder die daar op haar manier ook in mee lijdt in dit verdriet en ook haar eigen frustraties heeft. Natuurlijk heeft ook dit impact op Elsbeth.

het boek brengt je in eerste instantie op een verkeerd been. ikzelf ben geen fan van oorlogsboeken en zag op tegen het zware leed van de oorlog.

maar dit boek is meer een mooi verhaal, een familiegeschiedenis, over de impact en nasleep van de vreselijke oorlog en het verdriet van een man en zo ook op zijn gezin. dat de oorlog dan wel over mag zijn maar de naweeen voelbaar zijn generatie na generatie.'

Nelleke van Eck

'Deze psychologische roman speelt zich af na de Tweede Wereldoorlog, het verhaal is verdeeld in drie tijdvakken en beschrijft de gebeurtenissen uit het leven van de drie hoofdpersonen: Peter Rashkin, zijn jongere echtgenote en hun dochter. Geleidelijk aan wordt duidelijk welke gevolgen de trauma's van de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog hebben. Peter verloor op jonge leeftijd zijn eerste vrouw en twee dochtertjes tijdens een razzia. Hijzelf kwam terecht in Auschwitz, waar hij als lid van de keukenploeg de oorlog wist te overleven. Hij vertrekt na de oorlog naar New York, waar hij een succesvol restaurant begint, mede gefinancierd door een eerder geëmigreerde neef van zijn vader, Sol, de enige familie die hij nog heeft. Het restaurant is in trek bij figuren uit de jetset, zo ontmoet hij in 1965 het jonge en snel populair wordende fotomodel June. Ondanks het verschil in leeftijd beginnen ze een verhouding. Peter blijft zwijgen over zijn eerdere gezin en de gebeurtenissen uit de oorlog probeert hij te verdringen. In deel twee is June met Peter getrouwd en is de lezer getuige van de moeilijkheden in hun huwelijk, grotendeels veroorzaakt door de trauma's van Peter en hoe hij hiermee omgaat. Het laatste deel beschrijft het leven van tienerdochter Elsbeth die onmachtig de aandacht van haar ouders probeert te trekken en hier zelf bijna aan ten onder gaat.
Lezers die een oorlogsverhaal verwachten komen met dit boek komen enigszins bedrogen uit. Het verhaal over de gebeurtenissen in de oorlog wordt zijdelings aan June en Elsbeth verteld door de echtgenote van achterneef Sol. Het boek geeft een goed beeld van het maatschappelijk leven in New York na de oorlog en legt met name de nadruk op het proces van verwerken van oorlogstrauma's: zwijgen, wegstoppen en door hard werken proberen een goed bestaan op te bouwen. Het verhaal wordt in een vlotte stijl verteld, de gebeurtenissen lijken een beetje voort te kabbelen, maar het blijkt dat de schrijfster werkt aan een vervolg op dit boek, dan wordt het verhaal wellicht helemaal compleet.'

Natasja Zeegers

'In De verloren familie van Jenna Blum wordt het verhaal verteld van Peter, die de Tweede Wereldoorlog overleeft en vervolgens in Amerika een nieuw leven opbouwt. Het boek leest vlot en het onderwerp is interessant, maar wordt helaas onvoldoende uitgewerkt.

Het boek bestaat uit drie delen die elk vanuit het perspectief van een andere persoon worden verteld. Op zich is dit een opzet die zich ervoor leent om de problemen en de gevolgen, die de verschrikkingen van de oorlog en de verdrongen herinneringen van Peter met zich meebrengen, van alle kanten te belichten, maar helaas ontbreekt de diepgang. De karakters worden onvoldoende uitgewerkt en ze ontwikkelen zich te weinig. De schrijfster valt zowel wat betreft personen als wat betreft verhaal en situaties terug op clichés, die over het algemeen weinig met de realiteit te maken hebben. De indruk ontstaat dat de schrijfster niet put uit eigen ervaringen bijvoorbeeld met betrekking tot trauma's en therapie. Ze lijkt zelf weinig te hebben meegemaakt en onvoldoende echt vooronderzoek gedaan te hebben voor haar boek.

Wat ronduit irritant is, zijn de beschrijvingen van de kinderen in het verhaal en de manier waarop volwassenen met hen omgaan. Ook hier lijkt het erop dat de schrijfster zo goed als geen ervaring heeft met opgroeiende kinderen en opvoeding. Hoewel van begin af aan duidelijk is hoe oud de kinderen zijn, omdat de leeftijd genoemd is, wordt je elke keer weer op het verkeerde been bij de beschrijvingen van situaties en gedragingen. De vijfjarige wordt bijvoorbeeld de ene keer beschreven alsof het een peuter betreft (die nog 2x per dag een slaapje nodig heeft!) en een andere keer als een 9 of 10 jarige, die over wel zeer goede zwemvaardigheden beschikt voor een 5-jarige.

Aan het einde van elk deel in het boek, blijf je zitten met een aantal vragen, waarvan je verwacht dat ze aan het einde van het boek zullen worden beantwoord. Dit is helaas niet het geval. Zo'n open einde kan natuurlijk een functie hebben, maar hier lijkt het er eerder op, dat de schrijfster gewoon stopt met een deel vanwege gebrek aan inspiratie. Het boek eindigt helaas ook, geheel in stijl met de rest van het boek, met een cliché.

De Verloren familie van Jenna Blum is geen vervelend boek om te lezen als je een niemendalletje tussendoor wilt, maar voor échte diepgang en realiteit kun je beter een ander boek kiezen.'

Misha van der Kroon

'Net zoals Jenna Blum haar vorige boek, speelt ook nu de Tweede Wereldoorlog weer een grote rol in het verhaal. Het verhaal wordt goed verteld, je bevindt je als het ware in het New York van die tijd samen met de personages. De personages in dit boek zijn interessant, je wilt graag meer te weten komen over ze, leeft met ze mee en pinkt dan ook zo nu en dan een traantje weg.

"De verloren familie" is een boek wat erg lekker wegleest en is zeker geen zware, dikke pil. Ondanks dat het thema van de Tweede Wereldoorlog niet het meest vrolijke thema is, is dit wel een boek dat je rustig kan lezen na een drukke werkdag of om te ontspannen in het weekend. Jenna Blum haar schrijfwijze en manier van vertellen maakt dat zelfs onderwerpen als deze toegankelijk worden voor iedereen.

Het lezen van de dialogen viel af en toe wel tegen, deze leken soms erg letterlijk en niet soepel te lopen. Misschien komt dit door de vertaling en zijn sommige aspecten van de dialogen "lost in translation", dit is wel het idee dat ik kreeg tijdens het lezen.

Verder is het een goed boek en zoals bij iedere "page turner" blijf je lezen omdat je wilt weten hoe het verhaal afloopt.

Een aanrader voor dit nieuwe jaar!'

Karolien Brunfaut

'Het verhaal gaat over een man die de Nazi-kampen overleefde in Duitsland en emigreerde naar de Verenigde Staten. Het boek bestaat uit 3 delen, die zich telkens in een ander decennium afspelen en ze worden telkens verteld uit een ander oogpunt. Het eerste deel vanuit het oogpunt van Peter, de hoofdrolspeler; het tweede deel vanuit het standpunt van June, zijn echtgenote en het derde deel vanuit het standpunt van hun dochter Elsbeth.

Dit vormt telkens een volledig andere invalshoek, en biedt een verrassende kijk over hoe het verleden van Peter toch een grote invloed heeft op het latere leven van zowel Peter, June als Elsbeth.

Ik vond het een heel mooi geschreven boek, maar als ik afging op de korte inhoud van het boek, had ik toch gedacht dat de herinneringen aan het leven in nazi-Duitsland en de kampen meer aan bod ging komen. Er wordt regelmatig over gesproken, maar nooit echt verteld wat zich daar allemaal afspeelde. Dit past dan wel weer in de beschrijving van het karakter van Peter, want hijzelf houdt zijn herinneringen liever voor zichzelf.

Het boek kon mij zeker bekoren, en ik kan het aan iedereen aanbevelen.'

Carine Cordeny

'Reeds van bij het begin merk je dat dit geen gewoon verhaal zal worden.

Het is het levensverhaal van Peter, een joodse man die de gruwel van de oorlog overleeft en het verleden probeert te vergeten.

In drie delen waarin eerst Peter, dan zijn echtgenote en dan zijn dochter een hoofdrol spelen, leer je ook de wereld in die tijd beter kennen.

Het boek leest vlot maar doet je ook meer nadenken dan ontspannen, een beklemmende leeservaring is het zeker !

De schrijfster heeft aandacht voor alle details, je komt echt in de leefwereld van de personages terecht.

Andere boeken van deze schrijfster komen zeker op mijn verlanglijst te staan!'

Ron Caris

'Hoe dieper de littekens zijn, des te minder kun je ze voelen

Dat de Tweede Wereldoorlog voor veel mensen niet ophield wordt door schrijfster Jenna Blum goed opgetekend. De Joodse Peter Rashkin heeft als enige van zijn familie de Shoah overleeft. Hij moet verder leven met de wetenschap dat zijn vrouw Masha en hun twee dochters, de tweeling Vivi en Gigi, op gruwelijke wijze slachtoffers zijn geworden van Nazi-Duitsland.
Als overlevende probeert hij in New York het leven weer op te pakken. Hij leert de niet-Joodse June kennen in zijn eigen New Yorks restaurant Masha en trouwt opnieuw. Hun huwelijk wordt bekroond met een dochter, Elsbeth. Hoe graag Peter Rashkin het dagelijks leven ook op wil pakken, lijkt het met het verstrijken van de tijd alsmaar moeilijker te worden. Hij kan en wil de herinnering aan zijn eerste gezin niet loslaten; sterker nog: de gedachtes aan zijn eerste gezin lijken alsmaar sterker te worden waardoor hij zich lijkt te isoleren van zijn tweede gezin met alle gevolgen van dien.

De schrijfster Jenna Blum heeft veel oog voor details; hierdoor is het voor ons als lezer niet moeilijk om de New Yorkse leefwereld van Peter Rashkin en zijn tweede gezin binnen te komen. Het verhaal en de schrijfstijl van het boek bindt en boeit ons -als lezers- al snel. Het verhaal zelf bestaat uit drie delen; vanuit de hoofdpersonages gaat deel 1 over Peter (1965) hoe hij letterlijk maar ook figuurlijke diepe littekens opliep in Nazi-Duitsland. Het tweede deel 2 gaat over zijn tweede vrouw June (1975), waarbij de impact van de littekens van haar man bij haar centraal staan en ten slotte gaat het laatste deel over hun dochter Elsbeth (1985) waarbij de gevolgen van de gezinsproblemen voor haarzelf centraal staan. Hierdoor wordt psychische druk van de Shoah zichtbaar bij Peter maar ook voor zijn partner June en hun dochter. Het resultaat is een boeiende inkijk in het leven van eerste- en tweede-generatie oorlogsslachtoffers en hun 'eenzame onderlinge verbondenheid in strijd' met hun verleden en het heden. Jenna Blum heeft een erg aangrijpend verhaal opgetekend en laat de lezers kennismaken met de gevolgen van oorlogsmisdaden die tot vier generaties grote impact hebben op hun dagelijkse levens.

Als bonus voor de lezer laat Jenna Blum goed de doorontwikkeling van de mooie stad New York zien doordat de drie boekdelen de jaren 1965, 1975 en 1985 beschrijven.

Het is een goed geschreven boek en het lezen ervan was een buitengewone ervaring die ik niet snel meer zal vergeten. Een zin uit het boek over lichamelijke maar ook over emotionele littekens vond ik het meest treffend: "hoe dieper de littekens zijn, des te minder kun je ze voelen".'

Petra Renaud

'De verloren familie is een prachtig geschreven roman over een moeizame familierelatie. De titel heeft een dubbele betekenis. De verloren familie betreft de vrouw en kinderen die Peter heeft verloren in de oorlog, maar in het naoorlogse Amerika dreigt Peter ook zijn huidige familie te verliezen.

Het boek is opgebouwd uit 3 delen, waarin Peter, Jane, zijn vrouw en Elsbeth, zijn dochter ieder een rol spelen. Alle drie hebben ze zo hun moeilijkheden waar de onderlinge relaties een belangrijke rol in spelen. De belangrijkste vraag in het boek is toch wel of ze de familie bijeen weten te houden of dat ieder zijn eigen weg moet gaan.

Jenna Blum weet weer op treffende wijze de relaties tussen de verschillende familieleden weer te geven. Dit op zo'n pakkende manier dat je voor ieder familielid wel een bepaalde sympathie ontwikkelt.'

Joke Zwier

'Peter Rashkin is na het overleven van diverse concentratiekampen in de Tweede Wereldoorlog, geëmigreerd naar Amerika. Zijn gezin heeft hij tijdens een razzia verloren en hij heeft hier nadien nooit meer met iemand over kunnen praten. Hij bouwt m.b.v financiële steun van een Joodse oom een nieuw bestaan op als restaurateur in Amerika en trouwt uiteindelijk met een veel jongere vrouw June. Zij krijgen een dochter Elsbeth, maar onder de oppervlakte van zijn ogenschijnlijk geslaagde nieuwe leven sluimeren de herinneringen aan alles wat hij moest achterlaten.

De enige manier die Peter kent om te overleven is hard werken. Dagelijks wordt hij aan de vroegere verschrikkingen herinnert door zijn tatoeage, die hij steeds bedekt houdt. Hij wordt steeds verder in zichzelf gekeerd en dit is van invloed op zijn huwelijk, maar ook op Elsbeth.

De effecten van de Tweede Wereldoorlog werken generaties lang door en lopen als een rode draad door "De verloren familie" heen. De strijd tussen het heden en verleden wordt door Jenna Blum heel goed weergegeven.

In 3 delen leer je de geschiedenis van Peter, June en Elsbeth kennen. Op deze manier leer je de betreffende en getroffen personages en hun beleveniswereld goed kennen. Als lezer ga je begrip krijgen voor de personages en de keuzes die ze maken.

Jenna Blum ziet haar roman als een verkenning van de impact, die een oorlogstrauma kan hebben in verschillende generaties. Maar ook, mensen die de oorlog niet meegemaakt hebben komen achter de impact ervan.
In "De verloren familie" komen verschillende thema's naar voren zoals; trouw, vriendschap, loyaliteit, trauma's en verraad.

Jenna Blum heeft de lezer ook een boodschap mee willen geven, een waarschuwing, dat je niet om het verleden heen kan.'

Lyane Neumann

'Het boek gaat vooral over wat de tweede wereldoorlog voor effect heeft in het verdere leven en in het leven van een nieuw gezin. Ik had verwacht dat er meer over de gebeurtenissen rond Peter en zijn Duitse vrouw Masha en zijn tweeling zou worden geschreven. Ze verliezen elkaar uit het oog tijdens de oorlog en Peter krijgt de kans om in Amerika zijn leven opnieuw te beginnen. Hier leert hij een vrouw kennen en krijgt samen met haar nog een dochter. Een mooi boek over de geschiedenis, dat wordt verteld door de drie gezinsleden. Een boek waar soms langdradige stukken in zitten, waar naar mijn idee te veel, irrelevante informatie wordt verteld. Ondanks deze soms saaie stukken is het wel een mooi verhaal.'

Anneke Kock

'Het boek verteld de intrigerende geschiedenis van Peter Rashkin.

Het verliezen van een leven en een leven proberen terug te vinden na de gruwelijke oorlog die voor hen enorm veel impact heeft.

Het lukt hem een leven op te bouwen in Amerika . Maar het heeft grote gevolgen en het laat zien dat een leven nooit kan worden over gedaan.

In 3 verschillende episoden laat de schrijver door de ogen van de hoofdrol spelers de gevolgen zien van de tweede wereldoorlog en hoe deze oorlog nog generaties doorwerkt. Het laat zien hoe de echtgenote en dochter keuzes maken die zacht gezegd niet handig zijn maar wel begrijpelijk.

Jenna Blum heeft de gevoelens goed verwoord.

Het boek leest makkelijk en je wilt graag doorlezen omdat niet duidelijk is waar het leven van de personages naar toe gaat.

Het boek maakt indruk en zet je tot nadenken.'

Hilda Wubs

'Het boek gaat over Peter Raskin die de 2e wereldoorlog heeft overleefd, maar zijn vrouw en kinderen is verloren.

Hij voelt zich hier schuldig over en weigert erover te spreken.

Als hij trouwt spreekt hij nog steeds niet over zijn verleden en dit blijft tussen hem en zijn vrouw in staan. Op een gegeven moment kan zijn vrouw zijn afstandelijkheid niet langer aan en wil hem verlaten.

Het derde deel gaat over Elsbeth, de dochter van Peter, zij heeft het moeilijk met een moeder die model is geweest en nu in een huwelijk "vast zit" met een man die zijn verleden niet los kan laten.

Ze maakt keuzes die haar later duur komen te staan. Het eindigt met een open eind waar hopelijk een vervolg op komt. Ik zie er naar uit om het vervolg te mogen lezen!!'