Mandy van den Berg

Niet het laatste boek van Adélaïde de Clermont-Tonnerre

De laatste van ons van Adélaïde de Clermont-Tonnerre gaat over de liefde tussen een man en een vrouw, waarbij een gebeurtenis uit het verleden centraal staat. Het verhaal neemt je mee in het heden en het verleden, wat je erg nieuwsgierig maakt!

Het verhaal sprak mij aan, waardoor ik erg veel zin had om te beginnen aan dit boek. Ik heb nog niet eerder een boek van deze schrijfster gelezen, dus was erg benieuwd naar haar schrijfstijl. Haar schrijfstijl leest makkelijk weg. Er wordt niet te veel omschreven, dus je leest lekker snel door het boek heen. Wat ik erg leuk vond, was dat er twee verhalen door elkaar heen lopen. Het heden en het verleden, waardoor je blijft lezen omdat je zo snel mogelijk wil weten wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Het boek blijft boeiend vanaf het begin tot aan het eind. Dit is niet een boek waarbij je het verhaal van tevoren kan voorspellen!

Indien je een keer wat anders dan een feelgoodroman wil lezen, dan zou ik zeggen: 'Ren naar de dichtstbijzijnde boekhandel en koop dit boek'.

Ik ben dus erg positief verrast door dit boek en dit zal ook zeker niet het laatste boek zijn dat ik van Adélaïde de Clermont-Tonnerre zal lezen!

Tine Defour

Het boek situeert zich in twee verschillende periodes, waarvan al snel duidelijk is dat ze in elkaar overvloeien. Persoonlijk vind ik het boek wel goed, vlot te lezen. Wat ik minder goed vind zijn de uitvoerige beschrijvingen die na een tijdje nogal saai zijn en op die manier lees je er snel overheen, echter zonder de essentie van het boek te verliezen. Zowel de romantiek als de wreedheden in Duitsland in 1945, spelen een belangrijke rol. Ik zou dit boek toch wel aanraden, want naar het einde toe komt er toch ook meer spanning naar boven, waardoor je het echt wel wil uitlezen.

Nel Aanhane

Dit is het verhaal van Werner Zich , als baby geadopteerd en nu een succesvol zakenman. De hoofdstukken in dit boek wisselen elkaar af, rond 1945 en dan rond 1975. Je krijgt hierdoor wel een goed beeld van hoe het heeft kunnen gebeuren en waarom. Het boek begint met een ontluikende liefde tussen Werner en de mooie Rebecca.

1945. De Tweede Wereldoorlog is bijna ten einde als de stad Dresden zwaar wordt gebombardeerd en verandert in een vlammenzee. Luisa wordt zwaar gewond het hospitaal binnen gereden. Zij staat op het punt van bevallen en de dokter haalt de baby met een keizersnee. De baby, een kerngezonde zoon, haalt het maar Luisa laat hierbij het leven. Niet zonder gezegd te hebben: 'Hij heet Werner Zilch. Verander zijn naam niet. Hij is de laatste van ons.'
Dit is de start van Werners leven, hij groeit op bij zijn pleegouders die dol op hem zijn en zo ook zijn zus Laura. Toch heeft Werner altijd het gevoel dat er meer moet zijn.

Als hij klaar is met zijn studie start hij samen met zijn vriend Marcus een vastgoedbedrijf. Als hij tijdens een lunch Rebecca ontmoet gaat alles in een stroomversnelling en is niets meer wat het was. De zoektocht naar zijn ouders, de vraag wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat is de rol van Rebecca hierin, hoe ga ik hiermee om. Dit drijft hem regelmatig tot wanhoop.

Dit verhaal wordt meesterlijk beschreven, de gruwelijkheden, maar ook de mooie dingen van het leven. Waartoe zijn mensen in staat zowel in het goede als het kwade. Wat doet dit alles met een mens, alle facetten van het mens zijn komen voorbij. De karakters van de hoofdpersonen worden prachtig beschreven en van elke periode wordt de sfeer goed weergegeven. Het boek houd je van de eerste tot de laatste bladzijde gefocust en blijft nog lang in je hoofd zitten. Een geweldig boek wat ik met heel veel interesse en plezier gelezen heb. Het boek krijgt van mij 5 sterren.

Willeke van Dolderen

De geheimen van het verleden

Een verhaal waarin het heden gedomineerd wordt door het verleden en waarin de hoofdpersoon pas zichzelf kan leren kennen en de liefde kan ervaren door de confrontatie met het verleden aan te gaan. Een schokkend verleden waarin de waanzin van de oorlog duidelijk wordt en laat zien hoe die doorwerkt in de volgende generatie. De verhaallijnen spelen zich af in het heden en het verleden en langzaam wordt er duidelijk wat zich allemaal heeft afgespeeld. Aan het eind wordt duidelijk hoe smal de kloof is tussen wraak en rechtvaardigheid. Dit alles wordt aangrijpend verteld

Het verhaal begint in New York in het jaar 1969 waarin je kennismaakt met Werner Zilch, die als jong kind geadopteerd is en die samen met zijn vriend een onderneming aan het opbouwen is. Werner is een opvliegende man, die weinig rekening houdt met zijn omgeving. Hij ontmoet Rebecca en door zijn doortastendheid lukt het hem om haar te ontmoeten en een relatie te beginnen.

Daarna verplaatst het beeld zich naar Duitsland in de nadagen van de oorlog, in Dresden dat op dat moment gebombardeerd wordt en in brand staat, wordt een baby geboren en kort daarna overlijdt de moeder. De schoonzus neemt de baby mee naar een veilige plek.

De verhaallijn in het heden wordt gezien vanuit het perspectief van Werner en daar is de aandacht op zijn egocentrische gedrag. Als hij kennismaakt met de ouders van Rebecca merkt hij dat haar moeder erg van hem en zijn naam schrikt en hij is daarover erg gefrustreerd en voelt zich in de steek gelaten door Rebecca omdat die in zijn ogen niet kiest voor hem maar voor haar moeder.

Later wordt het Werner duidelijk hoe het komt dat Judith, de moeder van Rebecca zo van hem en zijn naam geschrokken is en dat wordt de reden dat hij op zoek gaat naar zijn biologische ouders en komt achter het geheim van zijn geboorte en de reden waarom hij in de V.S. gekomen is en later ter adoptie wordt opgegeven.

De schrijfster weet heel overtuigend te beschrijven hoe mensen moeite doen om hun hachje te redden en daarin niets ontziend kunnen zijn. De twee verhaallijnen komen in een knallend plot samen en dan wordt ook de titel duidelijk.

Anja de Boer Stolk

Gedurende de verhaallijn krijgt de lezer een duidelijk beeld van de personages en hun karakters, de onderlinge verhoudingen en de sfeer die daarmee gepaard gaat. Het verschil in tijden, Duitsland in de jaren veertig en Manhattan is de jaren zeventig, is goed beschreven. Vooral de sfeer van het verslagen nazi-Duitsland komt sterk naar voren. Ook de klassenverschillen en de daarbij behorende omgangsvormen in de jaren zeventig hebben een duidelijke plek in het verhaal.

Al vrij snel wordt het verhaal boeiend, maar zeker ook verrassend. Iedere keer dat je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, gebeurt er iets waaruit blijkt dat het net even anders is. Deze onverwachte wendingen blijven aanzetten tot nadenken.

Isolde Boers

Werner Zilch is de hoofdpersoon van De laatste van ons, geschreven door Adélaïde de Clermont-Tonnere. Hij ontpopt zich in de jaren '70 tot een succesvol zakenman en ondernemer in New York. Het boek biedt een mooi sfeerbeeld van de hippietijd, waarin alles mogelijk is. Werner beweegt zich graag met zijn vriend en zakenpartner, Marcus Howard, tussen de rich & famous en ontmoet mensen als Andy Warhol, Janis Joplin en Donald Trump.

Werner is geadopteerd door een echtpaar dat geen kinderen kon krijgen, een Normandische vrouw en een Amerikaanse voormalig GI. En dit is niet de enige link naar de Tweede Wereldoorlog. Al in het begin van het boek blijkt dat Werner is geboren vlak na het bombardement op Dresden en dat zijn moeder het bombardement niet heeft overleefd. Als Werner de vrouw van zijn leven ontmoet, Rebecca, en haar moeder volledig instort als zij Werner ontmoet, stimuleert dit Werner op zoek te gaan naar zijn roots.

De laatste van ons speelt zich afwisselend af in het nu (jaren '70) en in het verleden (oorlog en daarna). Het gaat echter met name om het verhaal in het nu, wat ook maakt dat het verhaal in het verleden redelijk oppervlakkig blijft. Het is echter een bijzonder intrigerend verhaal. Het duurde even voor De laatste van ons op gang komt. Maar hoe verder je in het prettig geschreven boek vordert, hoe boeiender het wordt en hoe moeilijker het is het aan de kant te leggen!

Cindy van Camp

In één woord: schitterend.

Ik zat direct in het verhaal, zowel in oorlogstijd alsook de vele jaren erna.

De personages en gebeurtenissen zijn zo duidelijk omschreven dat ik mij ze levendig kon voorstellen. Dit boek vol liefde, verdriet maar ook spanning is een pareltje voor de liefhebbers. Zeker ééntje voor onder de kerstboom. 😁

Annemieke Bervoets

In De laatste van ons komen twee prachtige verhaallijnen bij elkaar en worden samengesmolten tot een rauw, maar adembenemend sprookje. De schrijfstijl van De Clermont-Tonnerre is verrassend modern en er wordt precies genoeg ruimte genomen om sfeer en onderhuidse spanning te creëren. Hoewel de personages allemaal niet even aardig en charmant zijn, behalve dan misschien de zachtaardige Marcus, weet de auteur toch veel begrip en empathie te kweken voor ieders persoonlijke strubbelingen. De relatie tussen Rebecca en Werner is bij vlagen wel erg dysfunctioneel en daardoor ook wel eens vermoeiend om te lezen, maar de prachtige, pijnlijke stukken geschiedenis uit het nazi-Duitsland vormen een goede tegenhanger voor deze relationele strubbelingen.

Ondanks dat het boek zoveel verschillende emotionele lagen bevat, blijft het klein en dichtbij. Het New Yorkse jaren zeventig en het nazi-Duitsland van de jaren veertig staan waarschijnlijk mijlenver af van je eigen dagelijks bestaan, maar de menselijkheid in al haar facetten wordt zo herkenbaar geschetst, dat een ieder zichzelf er op enig moment in zal herkennen. De laatste van ons is een aanrader voor iedereen die even weg wil vluchten uit het heden en tegelijkertijd dichtbij zichzelf wil blijven. Laat je meevoeren met de liefde en de haat, het goede en het kwaad. Deze pijnlijk rauwe (liefdes)geschiedenis zal je nog lang bijblijven.

Klarie van der Boom

Adélaïde de Clermont-Tonnerre is een voor mij onbekende schrijfster dus was ik erg benieuwd naar dit boek.

Het verhaal speelt zich wisselend af in de begin jaren '70 in Manhattan en de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. De hoofdpersoon Werner moet eerst in het reine met zijn verleden en afkomst zien te komen voordat hij zijn hart kan open stellen voor de mooie Rebecca.

Het boek is in een vlotte schrijfstijl geschreven waardoor het makkelijk leest. Door de overgangen van heden naar verleden ben je steeds benieuwd hoe het verder gaat in een bepaalde tijd.

Een fantastisch verhaal tegen de achtergrond van de donkerste geschiedenis van Duitsland. Zeker een aanrader!

Esther van Meel

De laatste van ons is een interessant boek waarin je helemaal meegesleept wordt. De eerste hoofdstukken moet je er nog een beetje inkomen. Je leest het verhaal van Werner Zilch in het heden (eind jaren 60, begin jaren 70) en in het verleden (eind van de oorlog in 1945). Naarmate je verder komt in het boek raak je helemaal in de ban van hoe het leven van Werner is ontstaan maar ook hoe het hem nu vergaat.

Als je leest over het verleden wil je daar meer en meer over weten. Je nieuwsgierigheid wordt echter op de proef gesteld, want elke keer als je er helemaal inzit spring je weer naar het heden.

Dit gevoel heb je ook weer als je over het heden leest, je wil meer lezen om te weten te komen hoe het verder gaat... en dan ga je weer terug in de tijd.

In het begin van het boek is dit nog wat verwarrend, maar naarmate je vordert in het boek, wil je verder. Het is dan ook een boek wat je met gemak aan een stuk door uit kunt lezen.

Het einde is anders dan verwacht, maar wel de moeite waard.

Rayza Cneut

Ik vond het een heel intrigerend en meeslepend boek. Door de manier waarop het geschreven is, leef je je echt in in het boek en je leeft mee met het hoofdpersonage. Met heel veel drama en met hier en daar toch een klein vleugje humor zorgt de schrijfster ervoor dat het boek vlot leest en dat je wil weten hoe het afloopt. Mijn eerste boek van Adélaïde de Clermont-Tonnerre maar zeker niet mijn laatste!

Yoka Freijzer

Hoewel ik door de omslag verwachtte een 'zoete' roman te gaan lezen, werd mijn verwachting al snel bijgesteld en heb ik het boek echt verslonden. Er zijn twee verhaallijnen die nauw met elkaar verbonden zijn. De hoofdstukken spelen zich het grootste gedeelte van het boek om en om af in een bepaalde tijd. Er zijn niet te veel personages, wat maakt dat je de aandacht er goed bij kunt houden.

Er zijn veel facetten die aan het licht komen, zoals: liefde, ontrouw, verraad, drama, verlaten zijn, eenzaamheid, gruweldaden… alles komt aan bod. Knap geschreven!

Rosan Visser

Het verhaal begint in 1969 in Manhattan. Werner Zilch, een geadopteerde jongeman, is met zijn zakenpartner en beste vriend Marcus aan het lunchen als hij de vrouw van zijn leven tegenkomt. Haar naam is Rebecca en ze krijgen een onstuimige relatie.

Daarna wordt je meegenomen naar Duitsland in 1945. De oorlog is bijna voorbij en de moeder van Werner raakt zwaargewond bij een bombardement, zij is op dat moment in verwachting van Werner.

In het noodhospitaal komt Werner ter wereld en overlijdt zijn moeder vlak na de geboorte. Haar laatste worden waren: 'Hij heet Werner, Werner Zilch. Verander zijn naam niet, hij is de laatste van ons.'

Als Rebecca op een gegeven moment Werner voorstelt aan haar ouders, schrikt haar moeder zo van Werner en verwijst zij hem naar het verleden. Na deze avond is Rebecca ook van de aardbodem verdwenen. Werner wil er alles aan doen om Rebecca terug te krijgen, maar hiervoor moet hij ook teruggaan naar het verleden en zijn eigen afkomst. Afwisselend wordt je meegenomen van Manhattan 1971-1972 en Duitsland 1943-1945 en valt alles op zijn plek.

Een prachtig indrukwekkend verhaal waarin de gruwelijkheden van de oorlog duidelijk naar voor komen en de impact die het heeft gehad op de slachtoffers en hun naasten in hun verdere leven.

Ik heb dit boek in een ruk uitgelezen en het is nog lang in mijn hoofd blijven hangen. Ik vond de afwisseling van het heden en verleden erg prettig lezen omdat je daardoor ook blijft doorlezen, je wilt weten hoe het afloopt en erachter komen wat zich in het verleden heeft afgespeeld.

Josee Vanbuel

Bij het lezen van de titel had ik totaal geen vermoeden waar het verhaal over kon gaan. Ook de schrijfster was mij totaal onbekend. Vanaf het eerste moment dat ik begon te lezen, begon het avontuur. Een mooi verhaal dat schetst hoe liefde op het eerste gezicht tussen twee mensen, ondanks een zwaar en moeilijk verleden, standhoudt en bloeit tot iets moois.

Wanneer je het boek leest, kun je de beschreven situaties zo voor geest halen. Voor sommige lezers misschien een minpuntje dat het verhaal telkens terug in de tijd gaat. Nochtans is dit een meerwaarde in dit verhaal.

Voor mij een boek om in een ruk uit te lezen. Een echte aanrader voor mensen die graag een prachtig verhaal lezen dat verrassend eindigt.

Anka Nauta

Meeslepend en adembenemend

Het verhaal begint in New York in de jaren zeventig met het leven van de jonge, succesvolle ondernemer Werner Zilch. Werner en zijn beste vriend en zakenpartner Marcus leiden een materialistisch en boheems leven op het moment dat Rebecca in hun leven verschijnt. De losbandige, explosieve Werner valt als een blok voor de mooie, maar terughoudende Rebecca.

Vervolgens wordt de lezer mee teruggenomen naar de oorlogsjaren in Duitsland. De oorlog is bijna voorbij als Werner wordt geboren op hetzelfde moment dat zijn moeder haar laatste adem uitblaast. Via een moeizame en gevaarlijke weg belandt de kleine jongen in Amerika, waar hij vervolgens wordt geadopteerd door een liefhebbend echtpaar.

Zonder dat de jongen het zich beseft, draagt hij zijn verleden met zich mee wat zich vertaalt in zijn gedrag, karakter en dromen. Wanneer Werner geconfronteerd wordt met de ouders van Rebecca, komt zijn afkomst ineens als een orkaan op hem af. Wat heeft de reactie op hem van de moeder van Rebecca te betekenen? Waarom verdwijnt Rebecca plotseling uit z'n leven? En wat is de ware toedracht van zijn verleden?

Adélaïde de Clermont-Tonnerre weet emotie en dodelijke ernst prachtig met elkaar te verweven in deze hartverscheurende geschiedenis, waar er ook ruimte is voor humor. Dat ze de lezer af en toe op het verkeerde been weet te zetten, maakt het verhaal wat zich afspeelt in twee tijdzones nog boeiender dan ze al is.

Hannie van Grol

Boeiende liefdesroman

De laatste van ons van Adélaïde de Clermont-Tonnerre is een roman met twee verhaallijnen die uiteindelijk bij elkaar komen. Het eerste verhaal speelt zich af in WO II en later het bombardement op Dresden. Het tweede verhaal speelt zich af vanaf 1969 in Amerika. Daar woont en leeft de succesvolle zakenman en ondernemer Werner Zilch, die daar "de vrouw van mijn leven" (DVVML) tegenkomt, Rebecca. Beiden zijn dolverliefd en vastbesloten hun leven lang bij elkaar te blijven. Maar als Werner aan zijn toekomstige schoonouders wordt voorgesteld en Judith, de moeder van Rebecca, totaal instort, lijkt na dit bezoek Rebecca van de aardbodem verdwenen. Werner is ten einde raad.

In de eerste verhaallijn blijkt dat Werner is geboren vlak na het bombardement op Dresden, zijn moeder overleeft het niet. Als hij drie jaar is, wordt hij geadopteerd door een Normandische vrouw en een Amerikaan. Hij weet niets van zijn roots, maar door het gebeurde later met de moeder van zijn geliefde, gaat hij ernaar op zoek.

Het boek komt wat langzaam op gang, maar later word je nieuwsgierig en blijf je geboeid en wil je doorlezen om samen met Werner te ontdekken hoe zijn verleden geweest is. En uiteindelijk vallen de twee verhaallijnen samen en worden twee werelden van luxe (Amerika) en wreedheden (Nazi-Duitsland) tot één geheel gesmeed. Het boek leest prettig op wat langdradige beschrijvingen na. Maar het is zeker een boek dat ik kan aanbevelen.