Cindy Bruin

Erg Amerikaans boek met veel interviews met bekende en minder bekende mensen. Een boek vol met adviezen over leefstijl en inspirerende verhalen. Je moet niet alles opvolgen wat in het boek staat, maar de punten eruit halen die bij jezelf passen. Tevens zijn sommige medische beschrijvingen iets wat je in overleg met een arts zou kunnen doen, zeker niet klakkeloos alles doen wat in het boek staat.

Lie Frooninckx

Het belangrijkste deel van het boek vind je in de inleiding, namelijk 'hoe dit boek te gebruiken' en hoe er het meeste uit te halen:

- Sla gerust stukken over die je niet interessant vindt

- Sla stukken over op een verstandige manier, ontdek waarom je ze overslaat

- Waarom doen we iets? Je wordt niet succesvol omdat je geen zwakke punten hebt, maar omdat je je unieke sterke punten kent en die vervolgens gebruikt om er bepaalde gewoontes op te baseren.

- Ontdek de humor en gebruik deze om dingen te onthouden.

Fit, rijk & slim is het ultieme zelfhulpboek, met advies over een breed scala doelen, dromen en verlangens: financiën, fitness, motivatie, gezondheid en welzijn. Het is een boek dat je aan het denken zet. Geen boek dat je in één keer uitleest, maar waar je nu en dan in duikt en de meest bruikbare info opslorpt en je daarbij afvraagt: 'hoe', 'waarom', 'kan ik dit gebruiken?'.

Het boek is onderverdeeld in 3 delen: fit, rijk en slim. Ieder onderdeel wordt door verschillende experten belicht.

- Hoe werd jij fit? Hoe blijf je dit?

- Uit wat bestaat je rijkdom? Hoe werd je 'rijk'?

- Vind jij jezelf slim? Waardoor dan wel?

Wat jij belangrijk vindt, onthoud je, pas je toe in jouw leven.

Joke Hopman

De omslag van het boek ziet er goed uit. Met de titel van dit boek vol van verhalen en adviezen van de mensen aan de top wordt er echt niets teveel gezegd.

Met de onderwerpen en adviezen in Fit, rijk & slim wordt door de schrijver op een prettige en duidelijke wijze aangegeven hoe bekende fitte, rijke en slimme mensen met deze onderwerpen zijn omgegaan en wat ze ermee hebben bereikt. Per persoon worden al deze onderwerpen in hoofdstukjes uitgewerkt. Hier en daar voorzien van een luchtige humor waardoor het ook prettig leesbaar is.

De oefeningen om fitter te worden, worden daar waar nodig duidelijk getekend in beeld gebracht. Zij maken het verhaal compleet en de uitvoering van de oefeningen overzichtelijker.

Ik vind het boek een aanrader om in je bezit te hebben. Het is een goed boek voor iedereen omdat je vaak op een luchtige manier kunt ervaren hoe al deze vele mensen aan de top met de onderwerpen fit, slim en rijk zijn omgegaan, het boek opent de mogelijkheid om die punten eruit te kunnen halen waar je zelf iets mee kunt en waardoor je je beter kunt gaan voelen.

Het boek heeft een behoorlijke indruk op mij gemaakt. Het heeft mij een beeld gegeven dat je ongeacht je leeftijd met doorzettingsvermogen heel veel kunt bereiken.

Ik zie het boek als een naslagwerk waar ik mij met bepaalde regelmaat steeds weer even in kan verdiepen. Voor mij was het boek met 670 bladzijden teveel om achter elkaar uit te lezen.

Het is geen boek om na het lezen in de boekenkast te zetten maar bij mij komt het op tafel te liggen zodat ik het iedere keer weer even op kan pakken. Het lijkt mij ook leuk als er iemand op bezoek komt om er dan nog eens even over te kunnen praten.

Opvallend vind ik de tekening met het plaatje op de kaft van de persoon op een hangmat tussen de palmbomen. Misschien wordt ermee bedoeld dat het na het lezen van het boek genieten wordt.

Het boek is voor mij 4 sterren waard.

Anita van Bemmelen van der Plaat

Veel variatie aan verhalen en adviezen

Fit, rijk en slim is een groot boek dat vol staat met verhalen en adviezen van bekende en minder bekende mensen. Om plezier van het boek te hebben moet je er niet vanuit gaan dat het gehele boek voor je interessant is. Dat is ook niet de intentie van de auteur. Je leest wat je aanspreekt, de rest sla je over of lees je op een later moment. Met die insteek is het een boek waar waardevolle dingen uit te halen zijn. Wil je graag een boek lezen van begin tot eind is dit niet de juiste keuze.

Pepijn Ouwerkerk

Fit, rijk en slim is een dik boek, een heel dik boek. Mijn advies is, lees dit boek vooral niet van voor naar achteren maar pak het eens als je inspiratie wilt.

Het boek begint ook met uitleg hoe je het boek kunt gebruiken. Het boek is onderverdeeld in drie delen: fit, rijk en slim. Per deel komen er verschillende beroemdheden aan bod die met jou hun advies delen. Je kiest zelf wat je aanspreekt en ook wanneer je het wilt lezen.

Bekende namen zoals Paulo Coelho, Kevin Costner, Seth Rogen en Tony Robbins en ook minder bekende namen delen hun wijsheden met jou.

Naast deze hoofdstukken zijn er ook hoofdstukken gewijd aan dingen/oefeningen die je zelf thuis kunt doen en ook resultaten mee zou kunnen bereiken.

Kortom is dit een boek wat je van voor naar achteren uitleest? Nee, maar er zit voldoende wijsheid in, waar iedereen wat aan kan hebben.

Mia De Baets

Een boek vol adviezen en wijsheden!

De eerste indruk als je het boek ter hand neemt is er een van ongeloof: zo'n dik boek, hoe begin ik daaraan? Het leest niet als een verhaal. Je hoeft het niet bladzijde na bladzijde te lezen.

Ferriss interviewde een vijftigtal bekende mensen maar sommigen waren mij onbekend. Af en toe het boek vastnemen en enkele bladzijden lezen. Het boek zet je wel aan het denken over bepaalde onderwerpen. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik nog vele bladzijden moet lezen!

Liane Baltus

Naslagwerk voor topprestaties

Een dikke pil, vol met adviezen van mensen aan de top, bij elkaar verzameld door Timothy Ferriss, die bekend is geworden met zijn boek Een werkweek van 4 uur. De auteur heeft in het boek een verzameling van recepten voor topprestaties bij elkaar gebracht die hij voor eigen gebruik heeft verzameld. De ordening in het boek is, zoals de titel het al zegt, gebaseerd op tips om fit, rijk & slim te worden. Het is niet een boek dat geschikt is om van voor naar achter te lezen. Een standaard recensie waarin je bespreekt wat de inhoud van het boek brengt heeft daarom niet veel zin. Terecht begint het boek met een aanwijzing voor de lezer: 'Hoe dit boek te gebruiken'.

Het is een lijvig boek, vol met citaten van bekende en minder bekende mensen, en vol met informatie. Na het lezen van 'Hoe dit boek te gebruiken' heb ik verschillende ingangen uitgeprobeerd. Ten eerste heb ik uit de inhoudsopgave een aantal citaten van mensen geselecteerd die ik zelf bewonder, wilde lezen of op een andere manier mijn aandacht vroegen, in de zin van 'Wie is dit en wat heeft hij of zij toe te voegen aan dit boek'. Daarnaast heb ik uit de algemene informatie een aantal onderwerpen gepakt die mij interessant leken. Denk daarbij bijvoorbeeld bij het onderdeel Rijk het onderwerp 'Je vrijheid verdienen' en 'Intuïtief beleggen.' Op deze manier merkte ik dat ik heel gericht compacte informatie voorgeschoteld kreeg die echt iets toevoegde aan wat ik al wist.

Daarnaast heb ik de tweede regel opgevolgd wat in 'Hoe dit boek te gebruiken' stond. Ik heb kritisch gekeken naar die delen die ik normaliter over zou slaan en mezelf de vraag gesteld: Waarom heb ik dit overgeslagen? En ik ontdekte dat het inderdaad zo is zoals Ferriss stelt in zijn boek: Een aantal overgeslagen delen bleken te maken te hebben met blinde vlekken en boden antwoorden op kwesties waarvan ik niet precies wist hoe ik die aan wilde vliegen. Deze wijze om het boek te gebruiken raad ik dan ook iedereen aan.

Wennen is wel de compacte wijze waarop de informatie geformuleerd wordt. Geen uitgebreide beschrijvingen, soms zelfs alleen een enkel citaat. Wat dat betreft is het voor de lezer inderdaad wat het voor Ferriss ook is: een naslagwerk.

Nicole van de Hoeve

Fit, rijk & slim: menukaart met vooral Amerikaanse gerechten

Mijn laatste zelfhulpboek dateerde van toen ik ongeveer 20 was. Net puber-af las ik Wayne Dyer om… ja, om wat eigenlijk? Zelfverzekerder in het leven te staan, denk ik. Het las wel lekker weg toen. Maar kun je iets leren door er een boek over te lezen?

Fit, rijk & slim is een geslepen titel. Wie wil dat niet? Helemaal als het onderschrift 'van de auteur van Een werkweek van 4 uur' luidt. Wacht even. Snel fit en rijk worden (slim was ik al), dat lijkt me heerlijk.
Zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Als je de dikke pil voor je ziet, denk je: 'Moet ik daar doorheen?' Nee, dat hoeft niet. Je doet er goed aan om de introductie door te lezen. Daar staat in dat je het boek als een soort kookboek kunt gebruiken. Waar heb je zin aan? Wat voor uitdaging wil je aangaan, in welke dis wil je je bekwamen? Daarna blader je het boek door, met lessen van 200 toppers variërend van sporters, acteurs en financieel experts. 'Een boek dat je altijd kan helpen,' zegt de schrijver, 'een toolkit om je leven drastisch te veranderen.' Ambitieus.

Iedere specialist krijgt een hoofdstukje in dit boek en mag uitleggen wat zijn ultieme tip is. Helaas begin ik bij Fit in dit "kookboek". Het Ketogene dieet om in een staat van ketose te komen? Overslaan. Een stuk over psychedelica wordt volkomen getorpedeerd doordat in drie pagina's moet worden uitgelegd hoe het werkt in véél te wetenschappelijke taal. Hierdoor haakt de lezer af.

De adviezen zijn Amerikaans, voornamelijk gericht op mannen. Ik weet niet wat schrijver Timothy Ferriss de hele dag doet, maar ik heb geen tijd om vijf keer per week naar de sauna te gaan, gewicht te heffen, meditatiemomenten in te plannen en wat al niet meer. Het zijn de zaken die hém helpen en zijn leven drastisch veranderden, maar dat wil niet zeggen dat het voor zijn lezers ook geldt. Er staan te veel verwijzingen in naar andere onderdelen van dit boek, waardoor je er niet aan ontkomt om meerdere hoofdstukken te lezen. Dat gaat de opzet van het boek om naar wens een recept te kiezen, voorbij.

En och arme vertaler. Een populair boek, gericht op een andere cultuur dan de onze te moeten vertalen. Er gaat heel, heel veel 'lost in translation' en daardoor leest het minder lekker dan het origineel.

Tenslotte zijn producten waarnaar wordt verwezen Amerikaans (Iemand een Teeter P3 Back Stretcher kopen? Slaap je beter van). Dat alles samen maakt het lezen van dit boek een opgave in plaats van een ontdekkingstocht.

Is het allemaal kommer en kwel? Nee, zeker niet. Wij Nederlanders houden af en toe best van een Amerikaanse hap. Er staan leuke stukjes in van bijvoorbeeld Arnold Schwarzenegger en andere grootheden. Maar het is niet meer dan dat: fastfood. Het entertaint, maar is te snel op en laat je achter met het gevoel: 'wat heb ik nou eigenlijk gegeten?'

Nicole Elisabeth

Inspirerende verzameling van adviezen, wijsheid en motivatie.

Fit, rijk & slim is een boek vol wijsheid, adviezen en motivatietips van succesvolle mensen. De auteur Timothy Ferriss heeft jarenlang voor eigen gebruik tips en instructies verzameld, om het beste uit zijn leven te halen. Dit was het boek wat hij zijn hele leven lang had willen lezen, en nu dus heeft gepubliceerd. Zoals de titel al zegt, is het boek onderverdeeld in drie thema's: fit, rijk en slim. Wanneer je de 'instructie' leest, wordt duidelijk dat dit boek een toolkit kan zijn, die je gedurende je leven regelmatig kan raadplegen. Op momenten dat je inspiratie en motivatie nodig hebt, of gewoon het beste uit jezelf wilt (blijven) halen. Het is niet een boek om in 1 keer uit te lezen en daarna voor jaren in de kast te zetten.

Toen ik dit boek binnen kreeg kon ik niet wachten om er in te beginnen, en er zo veel mogelijk uit te leren. Ik heb dan ook de tips die voor mij het belangrijkst waren genoteerd tijdens het lezen, zodat ik deze niet zou vergeten. Niet alles in dit boek zal voor iedereen bruikbaar zijn. Wat ook niet erg is, want met zijn 670 pagina's zit er voor iedereen voldoende nuttige informatie in. Wat de auteur zelf ook aangeeft; sla gerust veel over, lees wat je interessant lijkt. Verschillende lezers zullen verschillende lessen halen uit dit boek, dus doe er je voordeel mee!