Alma Stokkingreef Rotman

Heerlijk opgekruld op de bank, mezelf verliezen in dit boek. Is Kiki niet de vriendin/collega/buurdame die we allemaal kennen. Zijn we eigenlijk niet een tikje jaloers op haar? Of toch niet?

Vrienden voor het leven blijft boeien tot de laatste bladzijde.

Pas op! Het is verslavend vanaf de eerste bladzijde. Beslist een aanrader.

Chantal Paffen

Astrid Harrewijn beschrijft op een vlotte manier een aantal bijzondere gebeurtenissen in het leven van Kiki op het gebied van liefde, vriendschap en carrière. De lezer wordt meegenomen in de bijzondere wereld van de kunst. Kiki dendert maar door in haar drukke baan waardoor er een aantal bizarre situaties ontstaan.

Ze wordt onverwacht opgenomen in een afkickkliniek. Haar groepsgenoten en therapeut geven haar een andere kijk op het leven. Kiki beseft nu wat echt belangrijk is in het leven en besluit dat ze dingen anders wil gaan doen. Het contact met haar goede vrienden, zus en een aantal fijne collega's helpen en steunen haar in de dingen die ze wil aanpakken. Er ontstaan mooie kansen die Kiki met beide handen aangrijpt en die ervoor zorgen dat ze bewuster leeft en gelukkig is. Het lukt haar om haar hart te volgen.

Sommige situaties worden met veel humor beschreven waardoor ik een aantal keer hard in de lach schoot. Astrid Harrewijn neemt je mee in de wereld van Kiki en heeft mijn nieuwsgierigheid naar de eerste twee delen van het drieluik aangewakkerd.

Maggy Viereke

Vrienden voor het leven is deel 3, maar goed op zichzelf te lezen. Voor mij was het het 1e deel dat ik gelezen heb van de trilogie.

Eveneens het eerste boek van deze schrijfster, moet ik zeggen dat het smaakt naar meer. Ben best benieuwd geworden naar deel 1 & 2.

Het is een gezellig, liefdevol en verrassend boek. Zoals de titel verraad staat vriendschap wel centraal in het verhaal, dat brengt grappige situaties met zich mee. Persoonlijk vind ik de grappige echt Amsterdamse dingetjes leuk, het lijkt wel of dat daar meer kan en gewoon is dan elders in Nederland.

De schrijfster heeft een prettige schrijfstijl, niet zwaar en heerlijk weg lezend en vooral ontspannend. Als je het even weg moet leggen, zit je er zo weer in. Je kan hem tussendoor of op vakantie heerlijk lezen, past eigenlijk overal wel.

Kort gezegd een aanrader.

Geerte Huberts

Vrienden voor het leven is het derde en laatste deel in de trilogie van Astrid Harrewijn over de drie vrienden en de klusjesman die samen in een huis aan de Herengracht wonen. Ik kan alvast verklappen: ik vond dit het leukste deel! Dat kwam met name door hoofdpersoon Kiki. Kiki is lief, hartelijk, enthousiast een tikje naïef en een beetje verstrooid af en toe. Noor, uit het eerste boek, vond ik soms wel een beetje saai en Joost, uit het tweede boek, vond ik gewoon niet zo sympathiek. Maar Kiki sluit je in je hart, hoe vaak je haar ook wilt waarschuwen dat ze sommige dingen beter niet kan doen.

Kiki werkt voor de kunstenaar Jeff Koons, die een nogal controversiële tentoonstelling gaat openen in Nederland. Je kunt wel raden: de mensen zijn not amused en Kiki is zelfs in haar eigen huis niet meer veilig. Tijdens de stress om alles weer in orde te maken snoept ze soms ook wat teveel uit de verkeerde snoeppot. Daarna gaat een veiling niet helemaal zo als het moet en krijgt ze ook nog ruzie met een Rus en Kiki's leven is een grote chaos. Maar klusjesman Gijs plant een interventie en brengt Kiki naar een afkickkliniek in Assen. En vanaf daar gaat het eindelijk weer wat beter met haar. Ze ontdekt wat ze met haar verdere leven en carrière wil. En in een boek van Astrid Harrewijn hoort natuurlijk een tikkeltje romantiek.

Er gebeurt ontzettend veel in het boek en het verveelt geen moment, maar af en toe is het een beetje van de hak op de tak. Daardoor wordt het wel wat ongeloofwaardig. Wat ik ook raar vond; er ontstaat een best wel heftige situatie voor Kiki, maar dat wordt even buiten het verhaal om opgelost en Kiki heeft geen probleem meer, het wordt maar even heel kort in het boek genoemd. Maar omdat het Kiki is, gun je het haar ook wel weer. Ze heeft echt een enorme gunfactor.

Ik wil ook nog wat zeggen over de kaft: die is supermooi! Helemaal alle drie de delen naast elkaar in de boekenkast.

Harriet Rikhof

Ik heb de eerste twee delen niet gelezen, maar in het derde deel werd toch veel duidelijk. Het is heerlijk, vlot, hilarisch vaak, maar ook met aandacht voor details geschreven. Ik heb genoten van Kiki, kon mij een goede voorstelling geven van haar vaak chaotisch handelen, en dan weer met beleid.

Kan het alleen maar aanraden als je een ontspannend boek wilt lezen, dat je meeneemt in de kunstenaar scene en wat er zo in omgaat, en haar liefdesleven, zonder saai en te voorspellend te zijn.

Ingrid van Leeuwen

Een makkelijk leesbaar boek, ik had het binnen twee dagen uit. Leuk verhaal, leuk inkijkje in de kunstwereld. Je ziet voor je hoe de hoofdpersoon door Amsterdam fietst met een kerstboom achter haar fiets gebonden, en hoe ze in een Fiatje 500 met een baby en een enorme Deen door Amsterdam rijdt. Ik vond het een vermakelijk boek, dat ook zeker los van de andere delen gelezen kan worden (ik had geen eerdere delen gelezen).

Jos van der Pas

Ik heb ontzettend genoten van het boek! Het draait in dit boek om de handel in de kunstwereld tussen particulieren en in galeries. Het boek blijft boeien tot het eind. Pas op! Verslavend vanaf de eerste bladzijde! Beslist een aanrader! Alles klopt in dit boek. De personages, de verhaalopbouw, het tempo, de wending.

Je zit meteen in het verhaal. Het boek past goed in een kerstpakket! Kiki geeft een duidelijke boodschap mee in het boek. Het leven bestaat niet alleen maar uit werken, maak tijd voor familie, voor vrienden en jezelf!

De schrijfstijl van Harrewijn is vlot en sprankelend! 4 sterren voor deze prachtige feelgoodroman!

Coralien de Haan

Vrienden voor het leven is het derde boek in het Vrienden-drieluik van Astrid Harrewijn. Drie boeken over twee zussen en een studievriend die samenwonen in Amsterdam. In het eerste en tweede boek worden de verhalen van Noor en Joost verteld. In dit laatste boek is huisgenoot nummer 3, Kiki, aan de beurt.

Deze serie is een drieluik en geen trilogie. De boeken zijn goed apart van elkaar te lezen. Vooral de omgeving en personages met een bijrol komen in alle boeken terug. Hoewel ik ervoor gekozen heb om eerst de andere twee delen te lezen, is dat niet per se nodig. Ik vond het wel een leuke bijkomstigheid dat ik de personages uit dit boek en het huis aan de Herengracht al kende.

Ik ken Astrid Harrewijn vooral van haar eerdere chicklit-boeken. Met het Vrienden-drieluik slaat ze een iets andere weg in. De humor, het sprankelende en de romantiek zijn gebleven, het meisjesachtige is verdwenen. Al was het maar omdat in één van de boeken de hoofdpersoon een man is. Misschien vind ik een chicklit toch net ietsje leuker, maar Astrid Harrewijn weet je met deze boeken weer als geen ander in te pakken en je aandacht vast te houden.

Dat geldt ook voor Vrienden voor het leven. Je leest het als een trein, want de hoofdpersoon Kiki leeft op dezelfde snelheid. Ze is een ster in veeleisende klanten tevreden stellen, potentiële rampen oplossen en halsoverkop in nieuwe avonturen duiken. Maar hoe lang houdt ze dat nog vol? Bij ieder hoofdstuk lijkt haar leven een andere wending te nemen en dat maakt dat je door blijft lezen.

Sta je met Vrienden voor het leven in je handen en heb je de andere twee boeken nog niet gelezen? Gun jezelf dan nog meer tijd om van Astrid Harrewijn te genieten en koop ook de eerste twee delen van het drieluik. Voor de prijs van €10 per boek hoef je ze niet te laten liggen!

Marja Alblas

Dit derde boek uit de serie ziet de lezer vanuit de hoofdpersoon Kiki, een chaotische dertiger, met allerlei wonderlijke maar ook realistische avonturen. Als tussenpersoon in de kunstbranche geeft ze ons een kijkje op haar verrassende levensstijl en de kunstwereld waar zij in rondfladdert.

Dit boek is onderdeel van een trilogie over drie huisvrienden, maar kun je ook heel goed afzonderlijk van elkaar lezen, al is er wel een dikke rode draad die de boeken verbindt. Het is leuk om de hoofdpersonen, de zusjes Noor en Kiki en hun huisgenoot Joost in de eerdere twee delen al beter te leren kennen.

Een vlot geschreven boek wat even vlot leest met puntig beschreven komische situaties. Amsterdam, Parijs... Maar ook de karakters en wat Kiki meemaakt worden op humoristische wijze beschreven. Van mij mag er dan ook best een vervolg komen op deze serie, want je sluit de hoofdpersonen snel in je hart en wil graag weten hoe het verder met hen gaat. Heerlijk voor een vakantie... of thuis op de bank om te ontspannen! Zeker een aanrader zelf te lezen!

Madelon Verwijmeren

De nieuwe weg die Astrid Harrewijn insloeg met haarVrienden-drieluik sprak mij al direct enorm aan. Hoewel de thematiek dan misschien ietsjes anders is, zijn de boeken typisch Astrid Harrewijn en dat is precies waarom ik ze tof vind!Vrienden voor het leven, het laatste boek in de serie, was er ook zeker niet minder om. Een heerlijke roman met onverwachtse wendingen, kunst, humor en een prachtige boodschap.

Harrewijn heeft met dit boek weer een inspirerende, hartverwarmende roman afgeleverd. Haar fijne, open schrijfstijl neemt je mee in het verhaal van Kiki en haar hectische leventje. Een leven waar we vlagen van opvingen in de eerste twee delen. Dat maakte dit boek voor mij extra leuk, omdat ik van Kiki moeilijk hoogte kreeg. Ik wist niet zo goed wat voor persoon ze was omdat ze altijd maar van hot naar her holde. Nu ik Kiki heb leren kennen vind ik het zo'n geweldige meid! Het hart op de juiste plek, altijd klaarstaan voor iedereen en creatief en origineel in haar ideeën. Hoe ze haar eigen bedrijfje begint vond ik super om te lezen, maar wat ik vooral mooi vond was hoe ze het leven beter probeert te maken voor anderen. En dan vooral voor haar medepaviljoenleden. Dat vond ik misschien nog wel het mooiste van het hele boek.

Hoewel ik hier en daar het gevoel had dat enkele onderwerpen niet helemaal lekker waren afgewerkt en ik de relatie met Tore wat te voorspelbaar vond, heb ik toch enorm genoten van dit boek! Harrewijn weet haar passie voor kunst prachtig over te brengen in haar boeken. Daarbij weet ze haar verhaal weer zo'n draai te geven dat je het als lezer niet had verwacht. Dat in combinatie met de meerdere lagen in het verhaal en vooral de prachtige boodschap van vriendschap, maken dat dit een mooie afsluiter van een geweldige serie is!

Marjo Jacobs-Nijssen

Kiki heeft zich voorgenomen om op vakantie te gaan na de opening van de tentoonstelling van Jeff Koons in het Stedelijk Museum, waar ze hard aan heeft gewerkt. Ze is oververmoeid en heeft behoefte aan een ontspanningsvakantie, maar ze kan geen nee zeggen en neemt toch eerst nog iets anders aan.

Ook dit deel van de vrienden drieluik is weer een heerlijk feelgoodverhaal. Kiki is een spontane, leuke personage. Ze wil anderen helpen, maakt soms foutjes en heeft hier dan spijt van. Ook neemt ze zich steeds voor dat ze de rust die ze nodig heeft ook echt zal nemen. Kiki is niet de persoon om het echt rustig aan te doen.

Het kunstaspect in het boek heeft een toegevoegde waarde. De beschreven schilderijen krijgen een echt gezicht in het verhaal, al lezende zie je de mooie schilderijen voor je. De personages zijn goed neergezet. Het verhaal is goed opgebouwd. Het tempo is prima. Aan het einde van het boek volgt nog extra spanning. Noor en Joost komen gelukkig ook terug in dit boek. Ik heb genoten van dit verhaal. Eigenlijk jammer dat hiermee de vriendenreeks is afgesloten, want ik zou best wel nog meer over ze willen lezen.

Gwenda Bresser

Dit is een heerlijk boek om lekker in te verdwijnen. Het is het derde deel van een trilogie maar je kunt het gerust "los" lezen. Toch kwam ik in de verleiding om vooraf de eerste twee delen te lezen, Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) en Daar heb je vrienden voor. Astrid Harrewijn schrijft alsof je zelf bij de vrienden op de bank zit en van dichtbij alles meebeleeft.

In de eerste boeken maak je kennis met Noor en Joost. Dit derde boek, Vrienden voor het leven, beleef je vanuit het perspectief van Kiki, de zus van Noor. Hun levens zijn met elkaar verbonden door familiebanden, werk, studie en vooral vriendschap. Op frisse wijze laat de schrijfster je kennismaken met hun levens tegen de achtergrond van de kunstwereld. Dat is een bijzonder aspect van haar boeken in deze trilogie: wat speelt er achter de schermen in de grote musea en onder professoren en kunstenaars. Soms lijkt het Dan Brown in het klein. Alleen veel luchtiger en met meer humor en liefde. Rode draad in het boek is de zoektocht van Kiki naar een gelukkig leven: word je gelukkig van een hectisch bestaan vol reizen en succes? Of volg je je hart en besef je dat je vrienden daar onlosmakelijk mee verbonden zijn? Astrid Harrewijn heeft een hele eigen stijl die prettig aanvoelt. En die steeds beter wordt. Ik vond Vrienden voor het leven een mooi en pakkend boek. Jammer dat ik het al uit heb!

Kristien

Dit soort boeken lees ik normaal niet, ook de auteur was mij niet bekend. Dus stond ik eerder sceptisch tegenover het boek. Ik was evenwel geprikkeld door de titel en eenmaal begonnen in het boek zat ik meteen in het verhaal.

Het verhaal zelf kwam bij mij niet zo geloofwaardig over ondanks de heel toegankelijke stijl. Wat het boek me wél leerde is dat de ratrace iedereen treft en dat je niet zonder vrienden kan. Ik zou het boek aan iedereen die een druk-druk-druk leven leeft willen aanraden. Omdat het ook anders kan.

Sabrina Verschaeve

Voor mij was dit het eerste deel van de trilogie dat ik gelezen heb. Vrienden voor het leven is eigenlijk het laatste boek, maar goed om alleen te lezen. Het smaakt naar meer, dus benieuwd naar deel 1 en 2.

Het boek is gezellig, liefdevol en verrassend. Vriendschap staat centraal in het verhaal en brengt grappige situaties met zich mee. De schrijfster heeft een mooie schrijfstijl, vooral ontspannend en niet zwaar. Je wil blijven lezen… leest heel vlot.

Marloes de Vries

Een erg leuk en makkelijk leesbaar boek.

Dit boek is onderdeel van een trilogie over drie huisvrienden, maar kun je ook heel goed afzonderlijk van elkaar lezen. Rode draad in het boek is de zoektocht van Kiki naar een gelukkig leven: word je gelukkig van een hectisch bestaan vol reizen en succes?
Voor mensen met een druk leven is dit boek zeker een aanrader!