Ingrid Grimbergen

Verrassend actuele historische roman over gevolgen religieuze onverdraagzaamheid

Het langverwachte boek van Ken Follett, Het eeuwige vuur, geeft een indringend beeld van de ernst van de Inquisitie. Als protestant of katholiek je geloof mogen en kunnen belijden, was destijds alles behalve vanzelfsprekend. De beschreven onverdraagzaamheid tussen religies en het fanatisme waarmee andere religies werden bestreden, geeft de lezer soms een onheilspellend actueel gevoel.

Zoals Follett als geen ander kan, maakt hij je snel vertrouwd met het dagelijks leven van de hoofdpersonen zodat je je een directe toeschouwer waant. Het boek geeft een goed inzicht in de verhoudingen tussen de Europese grootmachten in die tijd en toont de nauwe verwevenheid tussen kerk en staat. Follett houdt de spanning vast met zijn hoofdpersonen, die hun leven in dienst stellen van hun religieuze overtuiging, met alle nodige offers van dien. In het begin is het goed opletten voor de lezer om de verhaallijnen en personages helder te krijgen, vooral door het grote aantal personages dat wordt opgevoerd. Vooral in de 2e helft van het boek komt het verhaal echt goed op stoom en wordt het de pageturner die we van Follett gewend zijn.

Wat opvalt na het lezen van deze trilogie, is dat Ken Follett ook in deze roman voortborduurt op zijn succesformule. Zo lijkt het soms alsof hij zich bedient van dezelfde ingrediënten - onmogelijke liefdes, de onvermijdelijke bad guys- terwijl de setting en tijdsperiode variëren. Ik hoop wel dat hij in zijn volgende roman wat meer hiervan gaat afwijken, anders wordt het voor zijn trouwe lezers wel wat voorspelbaar.

Julie Muteau

Het verhaal dat mocht blijven duren...

De schrijver, beschreef het boek als de middeleeuwse James Bond! En laat mij nu net een mega hevige James Bond fan zijn! Dus ik kon de kans om hiervoor een review te mogen schrijven niet aan mij voorbij laten gaan.

Vanaf pagina 1 wordt je meegezogen in het verhaal! Gelukkig was het net het ideale herfstweer, om zo'n boek op de schoot te nemen en te beginnen lezen. Ik had de eerste twee boeken nu niet gelezen, dus ik wist niet echt wat ik moest verwachten. Maar dit smaakt zo naar meer! Het verhaal speelt zich af vanaf het jaar 1558. En geeft je een goed beeld hoe het er in die tijd aan toe ging. Af en toe moest ik toch wel even een woord opzoeken naar de correcte betekenis. Maar ik werd gebeten en ik wou meer lezen en weten. Soms stelde ik mij de vraag of de namen in die tijd wel bestonden. Maar dit werd gauw vergeten, want voor je het wist gebeurde er alweer iets spannends. Het verhaal gaat over godsdienst, (piraterij), politiek en het speelt zich af doorheen Europa in de 16de eeuw. Ik was ook heel verrast toen plots een stad verscheen waar ik mijn jeugd heb doorgebracht! Ik kon me zo inbeelden waar het zich allemaal afspeelde. Op de eerste pagina's van het boek krijg je een lijst mee met personages. Ik dacht eerst van, al die namen daar geraakt niemand meer aan uit, maar het is (naar mijn mening) wel gemakkelijk te volgen. Kortom, als je houdt van verhalen over de Engelse geschiedenis, als je houdt van geschiedenis, als je houdt van politieke debatten, als je houdt van drama met een vleugje romantiek, dan is dit boek echt iets voor jou!

Marianne Bakker

De eindeloze strijd tussen de machtige rooms katholieke kerk en de protestanten in Engeland, Frankrijk en ook Spanje. De gruwelen van mishandeling en levend verbranden van personen is orde van de dag. Dit gebeurde in de regeerperiode van Koningin Elisabeth I van Engeland, koningin Mary van Schotland en koning Philips van Spanje en in Frankrijk koning Hendrik. Tevens als rode draad de liefde tussen Ned en Margery die door de invloed van de katholieke kerk niet met elkaar mogen omgaan en de verzetbeweging om de conflicten tussen de religies te dwarsbomen. De zeeslag tussen Engeland en Spanje zie je voor je. De gewelddadige acties van de katholieken zijn gruwelijk.

Elisabeth. Dit betreft een periode van zo'n vijftig jaar waar heel veel is gebeurd. Is een heel goed en leesbaar boek dat je moeilijk kunt wegleggen. Blijft boeien tot de laatste bladzijde. Een echte aanrader.

Ben Versluis

Het eeuwige vuur van Ken Follett speelt zich af in 16de eeuw, politiek en de opkomst van koningin Elizabeth 1 spelen een grote rol in dit boek.
De strijd tussen de katholieken en de protestanten, de gruwelijke dingen die ze elkaar aan doen, maken het een spannend boek, zeker ook vanwege de wetenschap dat veel van deze gruwelijke dingen in die tijd ook echt gebeurden.
Ken Follett is een meester in het verweven van fictie samen met geschiedenis, zo beschrijft hij deze geschiedenis aan de hand van verzonnen personages maar zit het boek ook vol met personages die een grote rol in deze tijd hebben gespeeld, de meeste raadgevers rond koningin Elizabeth 1, maar ook vele tegenstanders zijn personen die echt hebben bestaan.
Ondanks dat het een echt dikke pil is dit boek, is het een boek dat je door de spanning eigenlijk in een ruk uit wil lezen, dit komt mede door de vlotte schrijfstijl van Ken Follett.
Handig is het lijstje achter in het boek met personages die echt bestaan hebben, maar ook het lijstje voorin met de hoofdpersonages per land, is makkelijk, al is het niet echt nodig, want Ken Follett maakt het nooit moeilijk om te volgen ondanks de vele personages in het boek, dus het blijft goed te volgen.
Een aanrader voor iedereen die graag boeken leest die doorspekt zijn met geschiedenis.

Marleen Vermeiren

Mooi historisch verhaal waar je middenin zit als je aan het lezen bent. Ideaal om de winteravonden door te komen. Alles is aanwezig romantiek, geweld.

Debbie Buijs-Dijkstra

Een mooi dik boek wat voor mij wel wat moeizaam op gang kwam, maar wat ik uiteindelijk niet kon weg leggen. Mocht je door de vele personages etc even niet meer weten hoe en wat dan zit er een handige spieklijst in. Ondanks dat ik de andere delen niet gelezen heb is dit boek prima los te lezen. Ken Follett heeft een fijne manier van schrijven en weet fictie en geschiedenis mooi te combineren en het voelt alsof je even terug gaat in de tijd. Geloof hoop en liefde, dit is een roman om je uiteindelijk in te verliezen. Ik ga zeker de andere delen ook lezen.

Katrien Schelfhout

Het verhaal is eigenlijk een heel mensenleven, van het jaar 1558 tot het jaar 1620. We doorkruisen een hele tijdspanne waar godsdienst heel belangrijk is maar waar de katholieken en protestanten haaks tegenover mekaar staan. We volgen Ned, Margery, Rollo, haar broer gedurende het hele verhaal. De broer van Ned, Barney speelt ook een belangrijke rol.

Ned gaat werken voor Koningin Elisabeth, die wil dat er godsdienstvrijheid bestaat. Er mag niemand sterven om een godsdienst. Gedurende heel het verhaal staat hij de koningin of koningen bij en ontmaskert hij vele personen. Margery moet trouwen met Bart, een burggraaf. Ned trouwt later met Sylvie een protestants meisje. Maar Ned en Margery blijven van mekaar houden.

Barney, broer van Ned vaart op zee. Hij wil op een moment naar huis na een avontuur maar de kapitein van het schip vaart een hele omweg tot het Caribische gebied. Hij wordt verliefd op Bella een meisje dat rum maakt. Er verstrijken heel wat jaren waarin veel gebeurd. Maar Barney keert terug naar Bella om haar te zien. Als hij bij haar is, is Bella stervende maar ze hebben een zoon. Barney neemt zijn zoon mee.

Als Sylvie sterft vindt Ned toch nog de liefde bij Margery. Ze worden heel gelukkig.

Een heel mooi, vlot lezend boek over liefde, godsdienst bij mensen die heel gewoon zijn.

Jolanda van Laar

Terug in de tijd

Het verhaal neemt je mee terug in de tijd. Door het lezen heen proef en snuif je de geuren op.

Wat een kadootje dit boek...

Kingsbridge speelt de hoofdrol in deze historische roman zoals ook de andere twee hiervoor.

Drama en een politiek spel waar het allemaal om draait. Een machtspositie.

Ned Willard (protestant) en Margery Fitzgerarld (katholiek), twee jonge mensen die verliefd

op elkaar worden, maar door hun geloof van elkaar worden gescheiden. In 1558 speelde dit natuurlijk veel meer af dat dit niet werd geaccepteerd.

Ned besluit zijn leven in dienst te stellen van het protestantisme. Een groep die zeer actief is

en ook nog wordt gesteund door de Paus.

Het verhaal gaat dan ook verder dan het pittoreske Kingsbridge. Ook in Frankrijk en Spanje speelt het verhaal zich af.

De jonge koningin die is aangesteld stelt dan ook een geheime dienst op die opstanden, invasies en moordaanslagen moeten voorkomen. Heftig allemaal want die mag uiteraard niet naar buiten komen. Ned en Margery komen elkaar ondanks deze gebeurtenissen

elkaar elke keer weer tegen. Is hun liefde dan zo sterk? Gaat de liefde overwinnen ondanks zoveel narigheid en geheimen die iedereen met zich mee draagt.

Ik kan alleen maar zeggen deze historische toch ook wel politieke roman zou je gewoon moeten proberen en oordeel zelf. Waarschijnlijk ben je dan net zo laaiend enthousiast als dat ik ben. Het boek was uit en ik slaakte een diepe zucht en kwam tot de conclusie of het nu 1558 is of 2017, oorlogen maar zeker het geloof blijft een strijd. Geliefde die door hun geloof niet bij elkaar mogen zijn is tot op heden nog steeds van toepassing.

Ik geef het boek een dikke 10 en bedankt dat ik dit mocht lezen