Leentje Adriaensen

Een prachtige roman die ik mocht lezen waar vooral Duitsland en Frankrijk centraal staan. Wie nog geen boek heeft over deze landen: een echte aanrader. Twee verhalenlijnen: het verhaal van moeder Marianne en het verhaal van dochter Nicole. Beiden vertellen ze hun verhalen. Het verhaal van de moeder gaat over wie de vader van Nicole is. Hoe haar droom werkelijk wordt en toch uit elkaar valt. Hoe Fransen haar jaren na de oorlog zien als Duitse. Je hoop maar één ding: dat Marianne haar grote liefde weer terugvindt.

Nicole die opgroeit zonder vader en droomt van een groot gezin. Tot ze zwanger wordt en haar kindje een erfelijke afwijking blijkt te hebben. Ook haar droom lijkt uit elkaar te springen, als ook haar vriend haar daardoor in de steek laat. Met een bang hartje gaat ze op bezoek naar haar moeder met maar één grote vraag: WIE is haar vader? Hier hoop je dat ze haar vader vindt en dat haar kindje gezond te wereld komt.

Het klaprozenjaar, de titel wordt u heel duidelijk als u het boek aan het lezen bent. Je kan je ook heel goed inbeelden hoe ze leefde. De omgeving moet prachtig zijn geweest. Jammer dat er de foto's niet bij zaten maar als je je ogen dicht doet kan je zien wat er op de foto's moet gestaan hebben. Is heel levendig uitgelegd.

Voor mijn zeker 4 sterren waard. Ga zeker meer boeken van haar lezen.

Sabien Bolsius

Liefde heelt

Hoofdthema van dit boek is wel de liefde. De liefde voor de ander en het vergevingsgezind zijn. Ook hier ligt haat dicht bij de liefde. Gedeeltes spelen zich af dertig jaar na de Tweede Wereldoorlog. Door de verschillende verhalenlijnen en feedbacks zit je niet meteen in het boek. Uitstraling van het boek is aantrekkelijk en valt dan ook op waar je hem ziet liggen. Kortom een aanrader.

Clarina Dokter

Een mooi samenspel van twee verhaallijnen tussen moeder (verleden) en dochter (heden).

Tijdens een zoektocht van de dochter naar haar vader, wordt het verhaal van haar moeder verteld door beschrijvingen van foto's. Met daarbij de vooroordelen en problemen die toen en nu nog steeds spelen. Een verhaal met een wijze les erin… als je die wilt zien.

Het is een verhaal dat heerlijk weg leest. Ik kende de schrijfster niet, maar ben nu wel nieuwsgierig naar andere verhalen van haar. Ik zou dit boek zeker aanraden om te lezen.

Corry Schuringa

Klaproos.

De zaden van de klaproos ontkiemen alleen in omgewoelde aarde. Ze komen dan aan het licht. Ze beweegt met de elementen mee, maar staat stevig in de grond. Een terugkerend thema in dit boek. Een zoektocht naar het verleden wordt een reis naar de toekomst. De hoofdpersoon is vastberaden, zoekt en woelt in het verleden. Beweegt in het heden met alles mee. Maar komt in de toekomst tot volle bloei. Een vlot geschreven boek met aandacht voor detail, zonder dat het langdradig wordt. Het verhaal ontvouwt zich als een klaproos. Eerst omwoelde grond, dan ontkiemen en tot bloei komen. En bij tegenslag vouwen de blaadjes zich, maar met hoop naar de toekomst is de bloem erg sterk en gaat weer open. Ook het uiterlijk van het boek doet er toe. De omslag is niet te missen. Aansprekend in vormgeving, erg gaaf. Erg belangrijk voor een eerste indruk.