Mireille Schuijt

Bloedende liefde

Wie een boek verwacht als De Hobbit of The Lord of the Rings moet dit boek niet mee nemen. Dit is alhoewel dezelfde stijl in delen toch heel anders.

Het boek begint met een wat lastig te lezen stuk over wat de zoon schrijft aangevuld met stukken van zijn vaders hand. Daarna volgt het verhaal van dit trieste liefdesduo. Weer zeer mooi herkenbaar geschreven met alle hoop liefde, drama en verdriet. Aangevuld met prachtige illustraties die door het hele boek verspreid zijn. Ook de liederen zijn prachtig om te lezen.

Anders dan ik gewend ben, maar zeker een boek die bij de verzameling van Tolkien thuis hoort.

Cindy van der Linden

Een aanrader voor Tolkien fans!

Van het daadwerkelijke verhaal heb ik genoten. Heel poëtisch geschreven, zeg maar een sprookje. Mooie illustraties! Daarna heeft het boek tijdens de verschillende proza mijn aandacht wat verloren. Voor de echte Tolkien fans zeker een aanrader. Maar niet te vergelijken met de boeken als In de ban van de Ring en De Hobbit.

Annemarie van de Kuilen

Bezorgd door Christopher Tolkien

De eerste versie van Beren en Lúthien werd geschreven toen J.J.R Tolkien ziek terug kwam van de loopgravenoorlog. Zijn vrouw Edith begon spontaan te dansen tussen witte bloemen. John wordt hierdoor geïnspireerd om een scéne te schrijven in Beren en Lúthien.
Christopher begint het boek met een voorwoord waarin hij toelicht hoe de eerste delen van "The History of Middle-earth" zijn ontstaan.
Ik vond het erg langdradig. In het verhaal werd ik verward omdat ik het erg van de hak op de tak vond springen. De gedichten die in het boek staan vind ik indrukwekkend en ze zijn prachtig vertaald. De mooie illustraties in het boek zijn gemaakt door Alan Lee.
De namen Beren en Lúthien zijn na het overlijden van John en Edith op de steen gezet onder hun namen. John Tolkien is na zijn overlijden bij zijn vrouw in het graf geplaatst.

Renate Versluis

Beren en Lúthien, een prachtig liefdesverhaal.
Christopher Tolkien heeft dit prachtige verhaal van zijn vader in een boekvorm gegoten. Ook geeft hij veel uitleg over hoe dit boek tot stand is gekomen, zo leer je de mens achter J.R.R Tolkien een beetje kennen. De verhalen over Beren en Lúthien zijn echt heel mooi geschreven, staan zulke mooie zinnen in.
Het taalgebruik van J.R.R Tolkien blijft de moeite waard. Je beleeft het verhaal op verschillende wijze, steeds weer net anders geschreven. Enige minpuntje was dat ik zelf wat last had van de vele uitleggen van Christopher Tolkien over het werk van zijn vader, dat haalde voor mij de vaart eruit, maar niet al te min blijft het echt een prachtig verhaal. De illustraties van dit boek zijn ook echt schitterend, een lust voor het oog. Zowel de kleine zwart wit illustraties die overal door het boek te vinden zijn, als de grote kleurrijke paginagrote illustraties, heel mooi.

Monique Steen

Het liefdesverhaal van Beren en Lúthien wordt in verschillende vormen verteld in het boek, als een verhaal en ook als gedicht. Vooral het gedeelte in het boek in prozavorm vind ik moeilijk om te lezen, een verhaal leest makkelijker. In het boek neemt J.R.R. Tolkien je mee in hoe hij zijn verhaal over Beren en Lúthien steeds weer aanpaste, om het nog beter te maken.

Het boek bevat echt schitterende illustraties die horen bij passages uit het verhaal. Ook lees je notities over de Oudste Tijden, waarin wordt verwezen naar passages verderop in dit boek. Als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Midden-aarde dan is dit een aanrader. Als je van dit boek verwacht dat het een makkelijk lezend liefdesverhaal is, dan zou ik dit boek niet aanbevelen.

Natasja Jeninga

Het verhaal van Beren en Lúthien vergelijkt men vaak met het verhaal van Arwen en Aragorn. En dat is heel begrijpelijk. Ze moeten een keuze maken, die hun de rest van hun leven blijft achtervolgen.
Ik vind de vormgeving echt prachtig! Er staan echt super mooie illustraties in, die een scene in het verhaal voorstellen. En echt levensecht getekend.
De inleiding is mij echt te lang. Pas na ruim 40 blz. van uitleg en betekenissen begint het verhaal. Dit is best stevige kost. Er staan daarna ook nog verwijzingen in naar de Silmarillion. Tinuviel kan namelijk pas trouwen als Beren een opdracht vervult. De personages zijn goed op papier gezet, alleen zijn er zoveel, dat je het spoor af en toe echt kwijt raakt. Ik vind zelf Tevildo erg mooi, een grote kat. Morgoth is ook een personage dat ik goed vond neergezet. Het lied van de kinderen van Hurin. Maar ook veel passages uit het lied van Leithian. Het boek bestaat voor het grootste deel uit dit lied. Het is een enorm lang gedicht. Hier heb ik van genoten. Het is best een duister gedicht. Maar ik vond het fijn lezen. Er staat ook nog een stuk over de Avondster in. Die herken je van Arwen!
Bij de normale stukken tekst is het taalgebruik soms oud-Nederlands. Of soms vrij ingewikkeld, dat je al snel niet meer weet, wat je nu gelezen hebt. Christopher Tolkien heeft dit verhaal (van duizenden bladzijden) van zijn vader, echt willen ontleden. Het lijkt op een soort studie naar het verhaal. Het waarom en het proberen uit te leggen, is wat hij doet. Het is geen lekker lezend verhaal. Het leest niet zoals een leesboek hoort te doen. Ik heb me er echt doorheen moeten worstelen. Het gedicht/ lied gedeelte niet. Dat las snel en vond ik heerlijk. Je moet er van houden!
Het verhaal wordt dus ook op een normale manier verteld. Maar dan weer op die uitleggerige manier en met veel oud Nederlandse woorden.
Er staat een lijst met namen in. Dit kwam erg van pas, want ik wist echt vrij vaak niet meer, wie ik voor me had. Ik bleef echt namen opzoeken. Dit haalt de vaart ook uit een boek. Maar dit is vooral een leerzaam boek. Als je meer wilt weten over Tolkien en waarom hij bepaalde dingen heeft gecreëerd, dan is dit een must voor je! Zijn zoon kon ook dingen niet verklaren. Dat blijft voor altijd een raadsel dus! Maar het voelt voor mijn gevoel meer aan als een naslag werk. Ik vind het geen leesboek! Omdat ik de vormgeving en het gedichtengedeelte wel mooi vind, krijgt het boek 3*** van mij.

Chantal During

Droom weer even weg in de wereld van Tolkien!

De uitvoering van Beren en Lúthien is echt heel erg goed gedaan. Het is namelijk een prachtige hardcover en de illustratie van Alan Lee op de voorkant past gewoon perfect bij het verhaal. Ook staat het boek helemaal vol met mooie, gedetailleerde illustraties. Vooral de grote gekleurde illustraties spreken tot de verbeelding van de lezer. Het zorgt ervoor dat je mee naar Midden-aarde wordt gesleurd en dat je daar een tijdje kan vertoeven.
In 1916 schreef J.R.R. Tolkien het epische liefdesverhaal van Beren en Lúthien. Tijdens de Slag aan de Somme kreeg J.R.R. Tolkien loopgravenkoorts en werd naar huis gestuurd. Hierna raakte hij tijdens een boswandeling met zijn vrouw geïnspireerd om het liefdesverhaal verhaal te schrijven. Het verhaal is dus geïnspireerd op zijn eigen leven. Het is dan ook niet zo gek dat de naam Lúthien op de grafsteen van zijn vrouw staat en Beren op die van hemzelf. Dit soort informatie geeft een extra laag aan het liefdesverhaal dat je in het boek leest!

J.R.R. Tolkien schreef verschillende versies, maar kwam nooit tot een definitief werk. Als lezer moet je daarom geen compleet verhaal verwachten in Beren en Lúthien, dan word je namelijk teleurgesteld. Desalniettemin is het bewonderenswaardig hoe de zoon van J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien, dit boek heeft gemaakt tot wat het is. Elk hoofdstuk geeft hij een korte inleiding waarin hij vertelt hoe het stukje verhaal tot stand is gekomen. Zo leer je J.R.R. Tolkien ook steeds een beetje beter kennen!

Christopher Tolkien is al jaren bezig om het ongepubliceerde werk van zijn vader uit te geven. Voor zijn naar verluidt laatste project, de man is namelijk al 92 jaar, heeft hij ervoor gekozen om alle verhalen die zijn vader schreef over Beren en Lúthien te verzamelen en in één boek te stoppen. Hierdoor zie je een prachtige ontwikkeling in het boek. Je leest de eerste versie en alle versies die hij daarna schreef. Je ziet het verhaal langzaam groeien en dat is intrigerend. Ook is het leuk dat hij verschillende schrijfstijlen gebruikt. Zo lees je af en toe ook iets in gedichtvorm! Ik vond dit geweldig, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige lezers moeilijk te lezen is.

"Daar verwierf hij in het geheim de liefde van Lúthien, dochter van Thingol, en hij noemde haar Tinúviel, de nachtegaal, vanwege de schoonheid van haar gezang in de schemering onder de bomen; want zij was de dochter van melian." - p. 107/108

Zoals we gewend zijn spreekt de schrijfstijl van J.R.R. Tolkien weer heerlijk tot de verbeelding. Prachtige beschrijvingen en passages geven de lezers een kijkje in het liefdesleven van Beren en Lúthien. Ze hebben alles voor elkaar over: Beren gaat op een onmogelijke missie en Lúthien probeert hem te redden! Het is erg fijn om nog iets nieuws van J.R.R. Tolkien te lezen! Hij heeft namelijk zo een prachtige wereld gecreëerd in zijn eerdere boeken, dat smaakte gewoon naar meer. En met Beren en Lúthien kan je toch weer even wegdromen in die wereld.

Voordat je Beren en Lúthien gaat lezen raad ik wel aan om de eerdere werken van J.R.R. Tolkien te lezen! En als je daarvan hebt genoten, dan geniet je zeker van dit prachtige liefdesverhaal. Christopher Tolkien heeft zeker een prachtig boek neergezet! Wel duurt het eventjes voordat je in het verhaal zit, dit komt omdat het boek start met heel veel achtergrondinformatie. Maar ben je daar eenmaal doorheen, dan is het een prachtig verhaal!

Ciska van Bokhorst

Als je een leesboek verwacht zoals De Hobbit en Lord of the Rings, dan is dit boek even wennen. Het is voor mij meer een naslagwerk. In dit boek staat verschillende versies van Beren en Luthien. Als proza en als verhaal. De proza is best pittig lezen. Ook staat er veel uitleg en achtergrondinformatie van Christopher Tolkien in. Hij legt uit hoe het verhaal in de loop der jaren is aangepast. Door het boek heen staan prachtige illustraties van Alan Lee. Voor mij zijn deze echt een meerwaarde en voeren je zoals de cover zegt; terug naar Midden-aarde.

Dit boek is een must have voor de echte Tolkien fan. Dus diegene die ook de Silmarillion hebben verslonden.

Silvia van Elzelingen

3***

Dit boek is samengesteld en bewerkt door Christopher Tolkien, zoon van de bekende J.R.R. Tolkien. De op het moment van verschijnen van het boek 92-jarige Christopher Tolkien was al sinds zijn jeugd betrokken bij het schrijfwerk van zijn vader. Na het overlijden van zijn vader nam hij het op zich om de massale hoeveelheid, vooral handgeschreven, notities, verhaalflarden en gedichten te ordenen en tot publiceerbare verhalen samen te stellen.

De meeste lezers kennen J.R.R. Tolkien van de boeken De Hobbit en In de ban van de ring. Tolkien was echter zijn hele leven bezig met het scheppen van een geschiedenis van Midden-aarde over verschillende era's. De meeste verhalen speelden ver voor de periode van In de ban van de ring. Christopher Tolkien heeft van al die verhalen o.a. de 12-delige serie 'De geschiedenis van Midden-aarde' samengesteld.

Beren en Lúthien is geen boek met een verhaal van kaft tot kaft, het is meer een studie over de ontstaansgeschiedenis van het verhaal over de hoofdpersonen Beren en Luthien. Het verhaal wordt eigenlijk driemaal verteld, een keer in proza en twee keer in dichtvorm. Christopher Tolkien legt tussendoor uit hoe het verhaal door de jaren veranderde en hoe het past tussen de vele andere verhalen over Midden-aarde.

Beren en Lúthien is een feeëriek liefdesverhaal over een eigenlijk onmogelijke liefde tussen een sterfelijke mens en een onsterfelijke elf. Een liefde die grote offers vraagt en waarvoor Lúthien uiteindelijk haar onsterflijkheid moet opgeven. Dit thema vinden we ook terug bij Arwen en Aragorn in In de ban van de ring. Vooral de dichtvorm brengt je in echte Tolkien stemming. Het is sprookjesachtig maar op een duistere manier. Een grote rol is weggelegd voor dieren met reusachtige katten en wolven aan de duistere kant en grote honden en gigantische adelaars (die we ook kennen uit In de ban van de ring) aan de kant van Beren en Lúthien. En de queeste naar de Silmaril, een magische edelsteen die Beren moet veroveren voor de vader van Lúthien omdat hij alleen dan met haar mag trouwen.

Geen gemakkelijk te lezen boek, vooral de eerste 30 bladzijden met uitleg zijn taaie stof waar je echt doorheen moet bijten. Het verhaal van Beren en Lúthien is een emotioneel liefdesverhaal wat J.R.R. Tolkien uit zijn eigen leven putte. Op de grafsteen van zijn vrouw en hem staat Lúthien onder de naam van zijn vrouw en Beren onder zijn eigen naam.

Fatma Caylar

Ik ben geen grote fan van fantasy. Zelden zal ik zelf dergelijk verhaal spontaan lezen. Tolkien is één van de weinige schrijvers die me meekrijgt in dergelijk verhaal zoals De Hobbit en de In de ban van de Ring-triologie, en dan heb ik het over de boeken, niet de films.

Waarom ik dan toch dit boek wou lezen? Vooral eigenlijk omwille van de prachtige titel. Beren en Lúthien, het intrigeerde me gewoon. Dat, gecombineerd met Tolkien, hoopte ik toch nog eens te kunnen genieten van een fantasy-verhaal.

Het opzet van het boek bleek toch anders dan ik dacht/hoopte. Het begon eigenlijk met de inleiding die m.i. wel vrij lang (té lang) was. Ik vond ook niet dat ik al die informatie nodig had. Het verhaal op zich vond en vind ik nog altijd mooi. Met de vertelstijl (soms tegenwoordige tijd, soms verleden tijd) had ik soms wel problemen. Het stoorde me wat doch ik trachtte me te concentreren op het verhaal zelf.

Op den duur had ik echter niet meer het gevoel dat ik een verhaal aan het lezen was maar wel een essay over het schrijven van een verhaal.

Het verhaal zelf ging hierdoor naar mijn gevoel wat verloren.

Ik hoef niet alle mogelijke versies die door Tolkien zijn hoofd zijn gegaan te kennen noch de chronologie hiervan te weten. Ik had liever één dieper uitgewerkte versie van het verhaal gehad. Een verhaal waarvan ik had kunnen genieten...

Nu is het meer een academisch werk die de zoon heeft geschreven over het werk van de vader. Jammer.

Conclusie: het verhaal zelf is mooi maar ik zou het boek enkel aanraden aan mensen die meer interesse hebben in hoé Tolkien een verhaal schreef, eerder dan in wàt hij schreef.

Zelf verstoken van alle schrijverscapaciteiten, koester ik een enorme bewondering voor mensen die een verhaal tot leven kunnen brengen op papier. Ik ben geïnteresseerd in het verhaal zelf, niet in de totstandkoming ervan. De theorie er rond, doet m.i. af aan de magie van het verhaal en van de verhalenverteller.