Sherry Hus

Florence, 1492. Giovanni de Medici heeft van het familiebedrijf een van de machtigste banken van de wereld gemaakt. Als hij op mysterieuze wijze om het leven komt, moeten zijn zoons Cosimo en Lorenzo alles op alles zetten om hun vijanden te slim af te zijn en hun bloedverwanten te beschermen.

Allereerst moet ik mijn complimenten uiten over de cover van het boek waarop een prachtig historisch gebouw te zien is. Het boek bevat diverse thema´s: familie, cultuur, historie, wraak. Ook de emoties waren op bepaalde plekken goed te voelen.

Het boek is verdeeld in diverse tijdlijnen. Het begint met de periode februari 1429 en eindigt in het jaar 1453. Het is een flinke pil van 333 pagina´s en 55 hoofdstukken. Wat een prachtig boek. Ik ben erg te spreken over de meeslepende schrijfstijl van Strukul. Het boek is ook spannend opgebouwd waardoor je je als lezer zeker uitgenodigd voelt om verder te lezen. Ik was eerst van plan om een hoofdstuk te lezen en daarna lekker in de tuin te zitten. Daar kwam niets van in. Het boek was nog leuker dan ik verwacht had, daarom kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik kon het boek niet meer wegleggen zolang ik hem niet uit had. Het boek had ik binnen no-time uitgelezen. Werkelijk alles aan dit boek was perfect. Het boek is zeker een aanrader voor iedereen. Een heerlijke zomerboek.

Brigitte Bosma

Het boek is makkelijk te lezen. Goed formaat om beet te houden en niet te dik. Spannend boek, moest elke keer weer het boek oppakken. Figuren uit boek redelijk makkelijk te onthouden. Onverwacht einde. Ben ook wel nieuwsgierig geworden naar de andere boeken.

Ingrid van Leeuwen

Echte historische roman

Dit is een goed geschreven boek met zeer veel details over het leven in de tijd van de de Medici, de 15e eeuw. Met op de achtergrond de bouw van de Santa Maria del Fiore door Filippo Brunelleschi in Florence.

Er is wel zeer veel geweld in het boek, zowel oorlogsgeweld als geweld op persoonlijk vlak zoals aanvallen in de stad en aanvallen met gif.

Ik heb het boek wel in een ruk uitgelezen, het is zeer spannend. Ik weet echter niet, vanwege het vele geweld, of ik het tweede deel ook zou lezen.

Ellen Jeuring

Anders dan verwacht, maar erg interessant

Beoordeling: 8 (4 van de 5 sterren)

Sterke punten:

• Het verhaal blijft interessant
  • Fijne schrijfstijl

Mindere punten:

• Iets te veel een biografie

Ik heb erg genoten van dit boek, al was het niet helemaal wat ik er van verwacht had. Er wordt een relatief lange periode overbrugt, waardoor het af en toe weer zoeken is naar wat er allemaal gebeurd is. Bovendien worden eigenlijk alleen de meest belangrijke feiten in het leven van Cosimo beschreven en niet wat meer dagelijkse activiteiten. Hierdoor leek het verhaal erg op een biografie, alleen dan heel vrij geschreven.

Van de personages die beschreven worden, is het heel duidelijk waarom ze bepaalde beslissingen maken. Dit neemt je erg goed mee in het verhaal, dat verder erg fijn geschreven is en de interesse weet vast te houden. Ik ben benieuwd naar het tweede deel en dan vooral of we personages uit dit deel terug gaan zien!

Kimberly de Boey

Voor iemand die geen romanlezer is, vond ik dit boek erg interessant!

Je kreeg erg veel mee en enige was wel dat je even moest wennen aan al de Italiaanse namen en uitspraken. Maar eens je ze gewoon was, was je snel mee in de moeilijke tijden.

De stijl van het lettertype vind ik zelf ook goed genoeg en aangenaam te lezen. Ik las het boek in een paar dagen uit, zo spannend dat het werd en zoveel liefde ook.

Ik zou zo weer herlezen!

Cindy Russon

Het boek begint spannend met een vermoedelijke moord op de vader van de invloedrijke Medici.

Het leuke aan het verhaal vind ik dat de familie echt bestaan heeft. Er wordt veel beschreven. En omdat de schrijver zoveel details schrijft, verwacht je dat dit bij alles en iedereen in het boek zal gebeuren. Echter dit is niet het geval. Als voorbeeld wordt er weinig over zijn kinderen en vrouw geschreven. Ook weet je aan het eind van het boek hoe het met sommige mensen afgelopen is, maar niet precies hoe. Waardoor ik na het lezen van het boek nog wel een aantal open eindjes had.

Echter het verhaal is spannend, goed geschreven en bij het lezen van het verhaal waan je je in de 15e eeuw. Hierdoor is het duidelijk dat de schrijver echt deze familiegeschiedenis bestudeerd heeft. De intriges, de beschrijving van de gevechten en de karakters van de personen in het boek zijn zeer goed beschreven en zijn voor mij echt levende personages geworden. Ik ga zeker het vervolg lezen.

Tot slot wil ik zeker de vormgeving van het boek prijzen. De kaft vind ik echt supermooi!

Linda Brink

Hij moest in één keer uit

Matteo Strukul neemt je mee op reis in het Florence en Italië van de vijftiende eeuw. Zodra je begint te lezen wil je niet meer stoppen. Je wordt gegrepen door het verhaal en wilt weten hoe het afloopt. Ik kon het boek moeilijk wegleggen.

De familie Medici staat centraal in dit boek. Je wordt meegenomen in hun leven dat zich afspeelt in de vijftiende eeuw. Dat dat niet gaat zonder machtspelletjes, intriges en oorlogen spreekt voor zich. Je wordt in het verhaal gezogen door de schrijver en dat geeft je de ervaring dat je er zelf bij aanwezig was. Daarnaast verweeft de schrijver erg mooi de cultuur van Florence in het verhaal met de totstandkoming van de koepel van de Santa Maria del Fiore. Ik kijk uit naar de vervolg delen.

Eline Verheij

Must read voor liefhebbers.

Het boek de medici is deel 1 van een drieluik. Dit besefte ik pas achteraf, maar is wel belangrijk om te weten.

Ik kende de geschiedenis van deze vooraanstaande familie niet. Maar door dit boek wordt op een hedendaagse manier het verhaal verteld van Cosimo. Het is interessant en vlot geschreven, ongemerkt word je opgeslokt en meegenomen naar Florence. De veldslagen zijn bloederig en heftig, maar zo moet het ook zijn geweest. Op deze manier geschiedenis lezen is een stuk leuker dan een opsomming van de feiten.

Doordat het boek een enorme tijd beschrijft zitten er veel lange tussenpozen in de tijd in. Hierdoor mis ik de band met de hoofdpersoon. Toch ben je wel steeds benieuwd hoe het verder gaat.

Ik heb de geschiedenis ook wat opgezocht en dat belooft wat voor deel 2.

Het boek is voor de liefhebbers van historische roman een must-read.

Frederike Androg

Een thriller in Florence

Een prachtige stad, een machtige familie in een spannende tijd. Dat zijn de ingrediënten van dit verhaal. Ik kreeg direct zin om het te lezen.

De schrijver, Matteo Strukul, neemt je aan de hand en brengt je in een tot in details beschreven prachtige omgeving. Kleding, gebouwen, natuur - het wordt allemaal zeer beeldend beschreven. Je ziet het voor je als in een film. En in deze wereld vinden spannende persoonlijke en politieke intriges plaats. Wat wil je nog meer?

Het verhaal is spannend en spreekt zeker tot de verbeelding. Maar ik zou het liever een historische thriller noemen. Voor een historische roman mis ik verdieping. Het boek draait om het spannende verhaal. Door de omschrijving 'historische roman' was mijn verwachting dat ik geschiedkundig nieuwe invalshoeken of inzichten zou vinden, of een persoonlijke verdieping van de hoofdkarakters. Jammer genoeg is aan deze verwachting niet voldaan, waardoor halverwege het boek mijn enthousiasme steeds minder werd.

Weet dus wat je kunt verwachten. Als je op zoek bent naar een spannende thriller kan ik je De Medici zeker kan aanraden.

Renate Versluis

De Medici is een roman van Matteo Strukul over een van de invloedrijkste families in Italië.
Strukul heeft een fijne schrijfstijl, waardoor je snel in het verhaal zit, wat ondanks de verschillende verhaallijnen goed te volgen blijft. Ook schrijft hij heel beeldend waardoor je Florence echt voor je gaat zien. Door dit boek krijg je ook een goed beeld van deze grote familie, en hoe het vroeger ging met allerlei familievetes.

Voor liefhebbers die graag over romans doorspekt met geschiedenis lezen is dit echt een aanrader. Boek heeft voor mij geen nadelen gehad, was een boek dat erg vlot las. Alleen de vormgeving van het boek is al heel tof, een aanwinst voor je boekenkast, met de mooie Duomo van Florence.

De familie Medici is een zeer vooraanstaande en machtige familie in Florence. Wanneer het hoofd van de familie, Giovanni de Medici, op mysterieuze wijze om het leven komt worden zijn zoons Cosimo en Lorenzo de nieuwe leiders van de familie. Het is erg onrustig in Florence door oorlogen, de pest en een machtsstrijd tussen de verschillende adellijke leiders. Lukt het Cosimo en Lorenzo ondanks al die oproer erachter te komen wie hun vader vermoord heeft en machtig te blijven in Florence?

In De Medici neemt auteur Matteo Strukul je mee naar het Florence van de vijftiende eeuw, waar de Medici samen met voor- en tegenstanders in een felle machtsstrijd verwikkeld zijn. In het boek zijn feiten uit die tijd verweven tot een boeiend historisch verhaal waarbij de stad Florence een schitterende achtergrond is. Belangrijke thema's die in het boek aan bod komen zijn: wrok, trouw, familie en cultuur. De schrijver geeft in het boek gedetailleerde beschrijvingen, waarbij hij aandacht geeft aan de kleding uit die tijd, maar ook de omgeving beschrijft hij, waardoor je als lezer goed een beeld kunt vormen bij Florence en de mensen uit die tijd. Ook weet hij de gevoelens en emoties van de personages over te brengen waardoor het verhaal echt gaat leven.

Het machtsspel tussen de hoge heren in Florence zorgt voor spanning in deze historische roman. Want lukt het de Medici, ondanks alle tegenstand, toch geliefd te blijven bij het volk, veel macht te bezitten en deze macht verder uit te breiden, zoals vader Giovanni destijds is gelukt? Het boek beslaat de periode 1429 tot en met 1453, dit is een flinke periode, maar er worden in het boek tijdsprongen gemaakt, waardoor het boek niet saai wordt. Er is voortdurend actie door oorlogen of onderlinge dreiging, waardoor dit een meeslepende historische roman is die vlot leest.

Het boek draait veel om oorlogen en de gesprekken tussen de machtige mannen van Florence. Het was interessant geweest om over andere aspecten meer te lezen in deze roman, zoals het huiselijke leven. Ondanks dit kleine puntje is De Medici een boeiende historische roman over deze machtige familie in Florence.