Mascha de Jong

Victoria Hislop heeft een verhalende schrijfstijl die erg fijn leest waardoor je de tijd verliest en je bijna dreigt je station voorbij te reizen. Je wordt door elk verhaal meegevoerd en leeft mee met elk nieuw personage. Je hoopt bijna dat er geen eind aan komt, al wil je ook weten of het allemaal weer goed komt met de schrijver van de verhalen. Het laatste verhaal over Ikarus en zijn vader voerde mij terug naar de schoolbanken waar mijn geschiedenisleraar heel enthousiast het hele verhaal uitbeeldde.

De bijna dagboekdelen in het schriftje storen geen moment en laten je meereizen door heel Griekenland waar je keer op keer warm onthaald wordt door de plaatselijke bevolking. Je leeft met hem mee terwijl hij onder het reizen, herstelt van een gebroken hart.

Het enige wat ik wel jammer vind, is het ontbreken van kleur voor de ansichtkaarten/foto's. Natuurlijk begrijp ik dat dit in een boek erg lastig is, maar door de verhalen van Anthony en de omschrijvingen van de postkaarten die Ellie ontvangt, miste ik het wel.

Toen ik de eerste ervaring van Ellie in Athene las, moest ik wel even slikken en wilde ik daar absoluut een opmerking over maken. Tot ik me realiseerde dat het voor mij zeker twintig jaar terug is dat ik er was, en dat er in de tussentijd vast een heleboel veranderd is. Dus ja, er zal nu vast een busstation bij de luchthaven van Athene zijn. Wat ik me overigens wel afvroeg is of de smog nog steeds zo heftig is, maar dat heeft me maar een seconde beziggehouden.

Al met al ben ik zeer blij verrast met het boek en smaakt het zeker naar meer. Ik zal binnenkort eens op zoek gaan naar de andere titels die Victoria Hislop geschreven heeft.

Léone Böck

Ansichtkaarten uit Griekenland: meeslepend, verrassend en boeiend tot het einde

Bij het lezen van de beschrijving van het boek dacht ik dat dit een boek was met een 'verhaal in het verhaal', waarbij het heden wordt vervlochten met het verleden en de hoofdpersoon zichzelf beter leert kennen. Al lezend kwam ik erachter dat dit niet zo was. Ellie, die een wat saai leven leidt, ontvangt post van A., gestuurd uit Griekenland, geadresseerd aan iemand anders. Helaas stopt de post. Alle kaarten uit Griekenland brengen kleur in haar leven en op een dag besluit Ellie naar Griekenland toe te gaan. Vlak voor vertrek ontvangt ze een laatste poststuk, wat een dagboek blijkt te zijn. In Griekenland leest ze het dagboek en beleeft daarmee het verhaal van A. A. blijkt een reis te maken door Griekenland en verhaalt in zijn dagboek over de bijzondere personages die hij ontmoet op prachtige plekken. Elke plek heeft ook een verhaal, wat A. verwoordt op een beeldende manier.

Het boek is een reisverslag, mythen en sagen en een roman in één. Het is geen standaard feelgood-roman, maar het is een boeiend samenspel van verhalen geschoold op geschiedenis en mythen, het verhaal van A. en beschrijvingen over Griekenland. Ik las het met veel plezier, het verhaal bleef mij boeien. De indeling van het boek, de kaarten die de hoofdstukken illustreren, de gekleurde letters die de verhalen aangeven: het maakt het voor mij een compleet verhaal. De verhalen waren niet te lang en bleven daardoor aansprekend. Ik bleef nieuwsgierig naar de mensen die A. zou ontmoeten. Graag had ik nog meer over Ellie willen lezen.

Mocht er ooit een boek in 4D uitkomen, dan raad ik deze aan. Om dit boek te beleven met de geuren, de warmte, de geluiden zoals beschreven, lijkt mij meer dan feelgood.

Yolanda Teunis

De titel van dit boek deed mij in eerste instantie denken aan een reisboek. Iemand die allerlei avonturen beleeft en dit aan het thuisfront laat weten. Dit is half waar. Het is een verslag van iemand, in dit geval A. die alleen door Griekenland heen trekt. Op zijn reis komt hij allerlei verschillende mensen tegen in de dorpen waar hij doorheen komt of verblijft. Deze mensen vertellen stuk voor stuk een verhaal wat voor dat dorp belangrijk is. De verhalen zijn heel variërend. Uit elk dorp stuurt A. een kaart naar Ellie. Zij weet niet wie A. is, maar bewaart wel al zijn kaarten. Zij gaat op reis naar Griekenland om te ontdekken wie A. is en hoe de dorpen zijn die hij heeft bezocht. De verhalen die A. hoort heeft hij opgeschreven in een dagboek welke hij ook naar Ellie's adres stuurt. Dit in de veronderstelling dat iemand anders daar woont. Ellie neemt het dagboek mee als ze op reis gaat en leest deze als ze in Griekenland is.

Het boek is een paperback van 347 pagina's die lekker weglezen. Het is overzichtelijk ingedeeld waarbij wanneer als A. zelf iets vertelt de letters cursief zijn. Voor elk verhaal zie je de voorkant en de achterkant van een ansichtkaart afgedrukt. Het verhaal zelf wordt duidelijk aangegeven hierdoor en door de titel die in een blauw vlak met witte letters is geschreven. Het boek is zo geschreven dat je tijdens het verhaal wil weten hoe het verder gaat en afloopt. Dit is ook zo met de ervaringen van A. Hierdoor blijf je lezen in het boek.

Zelf had ik het wel leuk gevonden als er een landkaartje van Griekenland in de flap van het boek zou zitten verwerkt zodat je mee kan reizen met de hoofdpersonen in het boek.

Het boek was heel anders dan ik verwacht had, waardoor ik het in eerste instantie niet heel erg leuk vond. Maar hoe meer ik aan het lezen was in het boek, hoe meer het mij ging interesseren. Eigenlijk vind ik het ook niet echt een roman, maar meer een reisverhalen boek.

Liliane Maenhout

Het is eigenlijk een ontdekkingsreis in Griekenland. Het verhaal begint heel mooi en boeiend, je bent echt nieuwsgierig hoe het zal eindigen

Sommige episoden in het boek zijn mooi, sommige zijn wat langdradig, vooral door de vele namen die er in voor komen. Voor iemand die Griekenland kent zijn er wellicht veel herkenningsplaatsen, wat het natuurlijk wel heel leuk maakt. Ikzelf ben nog niet in Griekenland geweest, maar het maakt me wel nieuwsgierig!

Het einde van het boek vind ik wel leuk, als ze uiteindelijk de schrijver van de mooie kaartjes en het dagboek ontmoet. Het boek leest vlot en ik ben benieuwd naar andere boeken van deze schrijfster.