Inge Monhemius

Enerverend

Je wordt direct vanaf de eerste pagina 'gegrepen' door het boek. Het begint bloedstollend. Je wil zo snel mogelijk verder lezen om te weten hoe het verhaal zich ontwikkelt. De personages worden goed uitgewerkt.

Af en toe is de schrijver wel wat lang van stof. Maar gelukkig is dat niet al te storend.

Het is een fascinerend boek dat je niet snel weglegt.

Jack Vermonden

BLOEDSTOLLEND SPANNEND

Het verhaal:

Vooraanstaand en prestigieus advocatenkantoor Harland & Sinton heeft vele grote klanten. Ze zijn echter ook al jarenlang een spil van een groot (frauduleus) witwas-netwerk. De FBI zit hen nu op de hielen. De rijke David Child is één van de grote cliënten van Harland & Sinton en wordt op een bepaald moment opgepakt omdat hij verdacht wordt van de moord op zijn vriendin. David Child heeft ook een programma voor Harland & Sinton ontwikkeld, waarmee ze hun geld kunnen verplaatsen. Dit is voor de FBI een ideale kans om meer informatie over het advocatenkantoor te krijgen. De ex-vrouw van Eddie Flynn werkt als advocaat bij Harland & Sinton en heeft ooit, bij aanvang van haar werkzaamheden, een overeenkomst moeten ondertekenen waarvoor ze nu aangeklaagd kan worden. Flynn zou erom lachen, ware het niet dat de FBI weet dat Harland & Sinton zich bezighoudt met vuile zaakjes. De FBI en CIA (lees Lester Dell) willen dat Eddy Flynn ervoor gaat zorgen dat hij David Child gaat verdedigen in de rechtszaak in ruil voor immuniteit voor zijn ex-vrouw Christine. David zal schuld moeten bekennen van de moord op zijn vriendin in ruil voor strafvermindering, immers er ligt genoeg bewijslast tegen hem.

Of werkt Flynn mee, of zijn vrouw gaat voor jaren de cel in. Flynn staat voor een moeilijke keuze.

Moet hij kiezen voor de liefde van zijn leven of voor zijn cliënt? Een adembenemende race tegen de klok begint….

Mijn oordeel:

Dit was mijn allereerste kennismaking met de schrijver Steve Cavanagh en ik heb hem meteen toegevoegd aan mijn lijstje met favoriete thriller auteurs. Wat een heerlijke auteur zeg.

Al vanaf moment één had het verhaal mij in zijn greep. De acties en gebeurtenissen volgden elkaar in een waanzinnige snelheid op. Dit gecombineerd met een vlotte en spannende schrijfstijl nodigt gewoon uit om door het lezen. Het is zó goed geschreven dat ik het niet eens als een 'gemis' heb ervaren dat ik het eerste deel De verdediging niet gelezen heb. Wanneer er verwezen werd naar een eerdere zaak, werd dit dan ook voldoende uitgelegd. De auteur geeft ons via de oplichterslessen van Eddy Flynn een mooi inkijkje in de menselijke Psyche.

De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt ondanks dat er best wat personen in het boek voorkomen. Voor mij waren het ook karaktervolle personages met name natuurlijk Eddy Flynn. Hoe ingenieus is het niet dat Cavanagh een ex-oplichter als hoofdpersoon heeft gekozen. Ze zeggen wel eens gekscherend dat advocaten echte oplichters zijn, maar in dit geval is dit ook zeker zo. Naast de acties en spanning weet de auteur ons nog meer te boeien met een aardig stukje humor.

Als voorbeeld noem ik de naam van de bekende en indrukwekkende komodovaranen van 'De Hagedis', die de naam Bert en Ernie dragen.

Dit boek heeft iets filmisch in zich en zou ideaal zijn voor verfilming.

Al met al is Het pleidooi een absolute aanrader en hierdoor krijgt dit verhaal van mij de terechte 5 sterren.

Ik zal zeer zeker nog vaker een boek van Steve Cavanagh oppakken.

Alie Urbach

Voor mij was Cavanagh een onbekende auteur, maar ik werd er al snel door gegrepen en ik werd het verhaal ingezogen. Het was van het begin tot het eind heel spannend, je wil weten hoe het afloopt.

De korte hoofdstukken zijn duidelijk en prettig leesbaar.

Eddie Flynn is een voormalige oplichter. Hij heeft zijn leven verbeterd en is advocaat geworden. Maar de dingen die hij heeft geleerd van zijn vader en op straat is hij nog niet vergeten. Hij woont inmiddels in zijn praktijk omdat hij geen geld heeft om de huur te betalen voor een appartement. Dan wordt hij gedwongen een cliënt van een andere advocaat in te pikken en hij krijgt 48 uur om ervoor te zorgen dat deze cliënt hem in dienst neemt en hij moet hem dwingen om te bekennen. De cliënt waar het om gaat is David Child. Hij wordt ervan verdacht zijn vriendin doodgeschoten te hebben. Men heeft heel veel bewijs tegen hem. Nadat Eddie Flynn met hem gepraat heeft is hij ervan overtuigd dat David Child onschuldig is. Maar hij krijgt ook het gevoel hier meer aan de hand is. Hij beseft dat hij niet alles weet maar gaat op zijn gevoel af.

De FBI wil Harland & Sinton, een groot advocatenkantoor, aanpakken vanwege een fraudezaak. Ze doen wat juridische zaken maar in werkelijkheid is het de grootste witwasorganisatie. Men had een getuige maar die is vermoord door de baas van Flynns vrouw. Flynns vrouw loop de kans dat ze wordt aangeklaagd voor corruptie. Nu wil de FBI dat David Child een rijke cliënt van Harland & Sinton gaat getuigen tegen Harland & Sinton.

Eddie Flynn komt hiermee in een vervelende positie. Als hij doet wat de FBI wil, wordt een onschuldige veroordeeld voor een moord die hij niet gepleegd heeft en anders gaat zijn vrouw de gevangenis in. Flynn besluit hem te verdedigen.Hij weet nog niet hoe hij het moet aanpakken, maar vertrouwt erop dat hem wel wat te binnenschiet. Met zijn ervaring als oplichter weet hij heel goed hoe hij mensen moet manipuleren.

Hoe en of hij dat voor mekaar weet te krijgen is erg spannend. Je kunt het boek bijna niet wegleggen.

Zijn vroegere vrienden helpen hem. Het wordt een race tegen de klok.

Eric de Jonge

Spannend tot de laatste minuut!

Deze schrijver was mij tot op heden onbekend, maar door het lezen van dit boek ben ik nieuwsgierig geworden naar zijn overige boeken. Het boek is verdeeld in 3 delen, met alle 3 korte hoofdstukken.

Hierdoor leest het heel erg vlot en ben je iedere keer weer opnieuw benieuwd hoe het verder gaat. Wel wordt er redelijk wat 'vaktaal' gebruikt, wat voor sommige lezers misschien wat lastig kan zijn. Gaat Eddie zijn cliënt redden of zijn vrouw? Of toch allebei?

Anja de Boer Stolk

Een aanrader

Dit is mijn eerste kennismaking met Steve Cavanagh. De schrijver gebruikt hoofdzakelijk korte zinnen wat ik erg prettig lezen vind.

Mijn verwachting van dit boek is iets te hoog geweest. De afloop was min of meer voorspelbaar, wat uitlokt om eerst de afloop te lezen. Niet doen, want het verhaal is dusdanig opgebouwd dat je gaat verlangen naar de volgende bladzijden.

Het aantal personages in het boek is erg veel en behoorlijk uitgebreid omschreven. Af en toe raakte ik er door in verwarring.

Over het algemeen is het verhaal goed geschreven en de spanning is erg goed opgebouwd. Het is een goed verhaal voor een televisieserie, denk ik. Al met al is het een echte aanrader om te lezen, zeker als je van dit genre houdt.

Johan Buts

Een pleidooi voor Het pleidooi

Mijn eerste kennismaking met deze schrijver en wat voor één. 90 hoofdstukken lang dendert het verhaal in sneltreinvaart voort. De kortere hoofdstukken zorgen ervoor dat alles nog vlotter leest en je jezelf geen minuut verveeld. Je zegt dan al snel, ach kom nog een hoofdstukje, het is toch maar vijf pagina's, en voor je het weet is het erg onderhoudende verhaal uit.

Actiescènes worden afgewisseld met scènes uit de rechtbank en je kan wel zien dat dat het natuurlijke habitat van de schrijver is. Alles wordt op een zeer gedetailleerde manier verteld, waardoor het lijkt dat je in de rechtbank zelf zit. Je voelt, ik toch, je het hele verhaal door sterk betrokken bij het verhaal, het voelde uiteindelijk aan, alsof ik een personage was. En als mij dat gebeurt, dan weet ik dat het een erg sterk verhaal is.

Maar net als je denkt, dit is het, gebeurt er toch nog een plottwist in het verhaal waardoor je voor de zoveelste keer op het verkeerde been wordt gezet door de schrijver. De hele tijd werkt deze toe naar het zinderende slot van het verhaal. Waardoor je nog meer uitkijkt naar een vervolg en wie weet zelfs een verfilming van dit boek.

Als ik ooit eens mispeuter, dan wil ik graag een advocaat als Eddie Flynn (en liefst hijzelf). Intelligent, menslievend en iemand die weet waar hij over spreekt omdat hij aan de andere kant heeft gestaan. Ook iemand die veel mensen kent, iemand met een groot rechtvaardigheidsgevoel en niet zomaar eender welke deal aanneemt van de FBI. Zoals in dit verhaal, waarin de FBI een deal aanbiedt, waarbij ook de vrouw van de advocaat is betrokken. Eddie zijn nieuwe cliënt krijgt strafvermindering aangeboden in ruil voor een bekentenis, deze houdt echter staande dat hij de misdaad niet gepleegd heeft, en Eddie is geneigd deze te geloven…

Ik heb de indruk dat het mij niet gehinderd heeft dat ik het eerste verhaal met dezelfde hoofdpersonages niet heb gelezen, laat het volgende deel dus maar komen.

Isabelle de Wilde

Eddie de zwendelaar met een gouden hart

Het pleidooi is het tweede deel uit de reeks van Steve Cavanagh met Eddie Flynn in de hoofdrol. Op de kaft lees je 'Zijn cliënt: onschuldig. Zijn vrouw: schuldig'. Wat al een beetje aangeeft waarover het zal gaan. Maar het is nog beter. Het is fantastisch om te lezen hoe Eddie iedereen op zijn manier bedot met een groep partners-in-crime. Hij is dan ook jarenlang zwendelaar geweest en is er duidelijk goed in.

Het is een strijd tegen de tijd voor Eddie om te vermijden dat zijn en vrouw en cliënt in de gevangenis terecht komen en ze het alle drie overleven. Het eerste deel is wat langdradig maar zodra je daardoor bent, leest het boek als een trein. Het pleidooi is een juridische thriller, wat niet te verwonderen is aangezien Steve Cavanagh naast schrijver ook een mensenrechtenadvocaat is. In ieder geval een aanrader voor iedereen die van het genre houdt (De advocaat van de duivel, De Lincoln-advocaat, ... ). Soms zijn er verwijzingen naar het vorige boek De verdediging, maar je kan dit boek zeker lezen zonder het vorige te hebben gelezen.

Astrid Schonewille

Eddie Flynn, advocaat of zwendelaar…

Spannend verhaal. Kan zo verfilmd worden wat mij betreft en zal het zeker kijken.

Had wel even moeite om erin te komen de eerste paar hoofdstukken, maar daarna wist ik van geen ophouden. Hoofdstukken zijn kort wat prettig leest vind ik. Tot op het eind spannend met goede verhaallijn. Je blijft continu geprikkeld om door te lezen omdat je je steeds afvraagt wat er zal gebeuren.

Is David Child, een zeer rijke cliënt van een vooraanstaand advocatenkantoor, nou schuldig of niet en wat voor rol speelt het advocatenkantoor en de FBI in deze zaak? Eddie Flynn, advocaat van dhr. Child en ex-zwendelaar buigt zich over de zaak en probeert zijn cliënt vrij te pleiten, maar of dat ook lukt…

Annemarie Oudendijk

Een betoog voor Het pleidooi

Wat een verrassing dit boek. Al snel zat ik in het verhaal. Ik denk dat zeker de beeldende manier van schrijven hier voor zorgde. Scenes die elkaar snel afwisselen, waardoor ik door wilde blijven lezen en moeite had om het boek weg te leggen. Diverse keren als ik dacht te weten waar het verhaal naar toe zou gaan leiden, kwam er een voor mij verrassende wending in het verhaal. De korte hoofdstukken vond ik zelf erg prettig.

Op basis van de kaft had ik verwacht dat dit meer een 'mannenboek' zou zijn, maar hier kwam ik al lezend snel van terug. Het boek bleek het tweede deel uit een reeks te zijn, maar prima te lezen zonder dat je het eerste boek van Steve Cavanagh over Eddie Flynn hebt gelezen.

Thrillers zijn niet helemaal het genre waar ik snel voor kies, maar dit smaakt naar meer.

Edo de Waard

Het pleidooi van Steve Cavanagh weet de spanning vast te houden van het proloog tot aan het dankwoord. Met 91 hoofdstukken puur leesplezier, o.a. een sterk verhaal, intrigerende karakters en beeldende locaties. Minder goed (valkuil) aan het boek is, dat je het veel te snel hebt uitgelezen, maar dit is zeker een boek dat je nog eens gaat lezen. Over het plot ga ik niet veel verklappen, alleen dat je soms verder moet kijken dan je neus lang is (think outside the box).

Lotje Hoogervorst

Het pleidooi; wat een uniek en spannend geschreven boek!

Eenmaal begonnen aan het boek, kon ik hem niet meer wegleggen. Ik zat snel in het verhaal, dit komt voornamelijk doordat het verhaal verschillende scenes had die elkaar steeds afwisselden. Waardoor je nieuwsgierig was en werd geprikkeld om verder te gaan lezen.
Wat het boek nog meer aantrekkelijk maakt om te lezen is het feit dat het onvoorspelbaar is en je dus meerdere malen verrast wordt! Daarnaast is het boek opgebouwd uit verschillende korte hoofdstukken, waardoor het makkelijk is ''om nog 1 hoofdstuk te lezen' (wat vervolgens niet bij 1 hoofdstuk blijft 😉)

Ik had overigens niet het eerste deel gelezen, maar dit maakt absoluut niet uit! Je kan het verhaal makkelijk volgen.

Kortom: een unieke thriller, die makkelijk wegleest. Een verrassend plot!