Anouk Kleppe

Ik kon het boek niet wegleggen!
Vanaf de eerste bladzijde is het een boek waar je in zit en niet meer uit komt. Ik heb het met moeite weg kunnen leggen. Binnen 3 dagen had ik hem uitgelezen.

Super romantisch verhaal. Zo zie je maar weer dat oude liefde echt niet roest. En dat iemand echt zijn of haar verleden kan opgeven voor een nieuwe gezonde toekomst.
Hopelijk komt hier nog een vervolg op!

Maryam Thomasse

Anne probeert te genezen van een gebroken hart in het restaurant van haar vriendin Georgie op het Engelse eiland St. Mary's . Ze probeert haar leven weer op te bouwen, maar doordat ze nog steeds contact heeft met de zoon van Rory, blijft het lijntje naar hem open. Door een toevalligheid belandt Rory op het eiland waar Anne en Georgie wonen. En hiermee worden een aantal ontwikkelingen in gang gezet.

Na Vallen is Opstaan het tweede boek over de liefdesperikelen van Anne en haar grote liefde Rory. De schrijfster Jackie van Laren, heeft een heerlijke zomerse feelgoodroman geschreven. Die ook zonder dat je het eerste boek gelezen hebt, lekker vlot wegleest. Als ik het niet op de cover gelezen had, zou ik niet bedacht hebben dat ik een boek van een Nederlandse schrijfster gelezen had, en dat is bedoeld als compliment. Past voor mij in het rijtje met Jill Mansell.

Karin Berkhof-Harbers

Erg mooi boek.

Romantisch en toch spannend.

De schrijfstijl is erg prettig.

Als ik een momentje tijd had, las ik graag nog weer een stukje.

Kon het boek moeilijk wegleggen.

Ik kende deze schrijfster nog niet maar ze krijgt van mij 5 sterren voor het boek Opstaan.

Christien Heinen

Wat een leuk vervolg!

Na het leuke boek Vallen moest ik natuurlijk ook Opstaan lezen.

Opstaan gaat 3 jaar na het einde van Vallen verder. Anne en Rory zijn inmiddels uit elkaar en daar hebben ze het allebei verrekte moeilijk mee. In Opstaan lees je hoe ze dit moeilijke gegeven een plaatsje geven.

Ik vond dit boek sneller lezen dan Vallen, waarom weet ik niet goed. Ik denk dat het verhaal me toch beter aansprak. Ik wilde graag weten hoe het af zou lopen. En ik vind die Rory gewoon een leuke gast. Elk hoofdstuk is om en om vanuit Anne en Rory geschreven. Ik vind dit een leuke toevoeging ten opzichte van Vallen. Op deze manier leer je Rory toch beter kennen.

Een heerlijk romantisch verhaal, dat natuurlijk lekker voorspelbaar is. Maar dat maakt het niet minder leuk om te lezen. Af en toe zo'n zwijmelboek is toch heerlijk?!

Danielle Kooijman

Heerlijke zomerzwijmelaar

Opstaan is het vervolg op het boek Vallen van Jackie van Laren. Het eerste deel heb ik niet gelezen, maar in het eerste hoofdstuk van het boek wordt een duidelijke samenvatting van het eerste verhaal gegeven. Hierdoor heb ik niet het gevoel gehad dat ik achterloop op het verhaal.

Opstaan speelt 2 jaar na het einde van Vallen. Anne en Rory zijn uit elkaar en proberen beiden verder te gaan met hun leven. Anne bevindt zich op de Britse Scilly-eilanden. Jackie van Laren heeft het verhaal zeer goed geschreven, je waant je echt op het eiland; het is bijna alsof je zelf een van de eilanders bent. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit het oogpunt van Anne of Rory beschreven. Door hun gedachten en gevoelens te lezen krijg je als lezer echt een band met de karakters.

De schrijfstijl is vlot, je vliegt zo door het verhaal heen. Het is daarom een heerlijke roman om mee te nemen in je koffer.

Enige kleine minpunt is het erg voorspelbare verhaal, maar aan de andere kant leest het boek zo lekker weg dat je dit tijdens het lezen niet echt doorhebt. Zullen Anne en Rory elkaar weer vinden? Je leest het in deze heerlijke zomerzwijmelaar.

Katrien Schelfhout

In het begin moest ik even in het verhaal meekomen. Ik heb het eerste deel niet gelezen maar het boek is perfect op zichzelf te lezen. Het is heel vlot en op een leuke manier geschreven. Het speelt zich voornamelijk op een mooie rustige locatie af. Het leuke is de afwisseling van hoofdstukken tussen Anne en Rory. Haar liefde voor de kleine jongen wordt goed naar voren gebracht. Haar vertwijfeling voor de liefde wordt goed weergegeven. Ze vertellen goed over hun gevoelens. Zalig boek dat zeker aan te raden is. Een boek om mee te nemen op vakantie en in één ruk uit te lezen.

Jeannette Maas

Opstaan is een vervolg op Vallen. Het boek begint dan ook met een kleine samenvatting van Vallen.

Opstaan is een verhaal dat heel makkelijk wegleest.

Je leest afwisselend 2 verhaallijnen, een van Anne, een van Rory, de twee hoofdpersonen in het boek. Je neemt dan ook een kijkje in het leven van deze twee mensen. Dit leven verandert bij beiden drastisch, en de oorzaak hiervan is de liefde.

Het is dan ook een feelgoodroman, die ik persoonlijk soms toch wat langdradig vond. Ook speelt het zoontje van Rory een belangrijke rol in het boek.

Af en toe komt de ex-vrouw van Rory voorbij die het niet goed met haar ex en zoontje voor heeft.

Het is een romantische en liefdevolle roman!

Tiny Rutjens

Opstaan is het vervolg op Vallen.

Ik vond het een heel leuk boek wat vlot wegleest.

Heel erg leuk vond ik het dagboekgedeelte van Anne wat tussendoor te lezen is.

Heel veel bewondering hoe Anne haar leven na de breuk heeft opgepakt. Dat ze contact heeft gehouden met Row is mooi om te lezen.

Vallen vind ik persoonlijk een mooier boek dan Opstaan maar Opstaan is een leuk vervolg.

En het einde is voorspelbaar: echte liefde roest niet.

Laura ten Cate

Echte liefde roest niet

Jackie van Laren (1968) maakte met de driedelige Q-serie haar debuut als schrijfster. Met haar nieuwe roman Opstaan schrijft ze een fijn vervolg op de goed ontvangen roman Vallen.

In Opstaan is er een einde gekomen aan de liefde tussen Rory en Anne. Anne's hart is gebroken en ze wil haar verleden met de wereldberoemde rockster het liefst zo snel mogelijk vergeten. Ze vertrekt samen met een vriendin naar St. Mary's, runt een restaurantje op dit rustige eiland en leidt een teruggetrokken leven.

Rory wil Anne juist helemaal niet vergeten. Hij wil haar vinden en het goedmaken, maar Anne heeft alle contact verbroken. Zoontje Rowland heeft wel contact met Anne, maar die houdt zijn lippen stijf op elkaar. Wanneer Rory tv-kok Woz leert kennen en deze hem uitnodigt langs te komen op zijn nieuwe kooklocatie lijkt er voor Rory een nieuwe én oude wereld open te gaan.

Het boek kent een wisselend perspectief. Je kijkt zowel door de ogen van Anne als door die van Rory. Dat leest in dit boek fijn. Je krijgt het verhaal van twee kanten wat in bepaalde opzichten voor opheldering zorgt. Jackie van Laren geeft met dit wisselende perspectief ook op humoristische wijze de duidelijke karakterverschillen weer tussen 'het beest' Roar (Rory) en de nette 'beauty' Anne.

Van Laren schrijft beeldend. Ze weet het verhaal van Rory en Anne zo neer te zetten dat je als lezer het verhaal ingezogen wordt. Dat zorgt er ook voor dat je het boek niet snel naast je neer wilt leggen. Het vervolg op het gelukzalige Vallen behandelt een onderwerp waar veel vrouwen (en ook mannen) zich in zouden kunnen herkennen. De angst om je te binden, de angst om opnieuw te vertrouwen. Toch is ook Opstaan een boek dat je na de laatste bladzijde met een glimlach op je gezicht dichtslaat.

Hier en daar is het verhaal wat langdradig, maar absoluut niet saai. Het boek is een tikje zoetsappig en ietwat voorspelbaar, dat maakt Opstaan ook gewoon een heerlijk boek om bij weg te dromen!

Sabine Martinez

Feelgood Zomerboek

Inhoud: Annes hart is gebroken in miljoenen stukjes. Waar beter om dit proberen te helen dan op een heerlijk eilandje bij een vriendin die daar een lokaal restaurantje runt. Samen hebben ze het goed voor elkaar, maar hoe goed ze het ook heeft, haar hart geneest niet van Rory, haar grote liefde, haar eigen rockster. De zoon van Rory, Rowland, is echter nooit uit haar leven verdwenen. Dan komt TV-Kok Woz even voor opschudding zorgen in hun rustige bestaan op het eiland, en hun levens zullen nooit meer hetzelfde zijn. Ook Rory gaat doelloos door het leven met een hartzeer zo zonder zijn Annie en zijn twijfels over zijn leven, zijn carrière, zijn bestaan. Zullen ze ooit de weg weer naar elkaar terug vinden, zal hun liefde sterk genoeg zijn om de twijfels en onzekerheden te overwinnen.

Mijn Mening: Opstaan is een vervolg van het boek Vallen, maar ook prima alleen te lezen. Een heerlijke snelle feelgoodroman. De hoofdstukken worden afgewisseld door de vertellingen van Anne en Rory.Goed in elkaar gezet en de gebeurtenissen volgen elkaar lekker op. Het boek is goed gevuld met kleurrijke karakters en de nodige romantiek. Al met al een heerlijk boek voor aan het strand of bij een lekkere kop warme chocomel in de winter.

Wendy van Speybroeck

Het leven is nu eenmaal Vallen en Opstaan

Zowel in je carrière als in je relatie maakt men wel eens foute keuzes. Zo ook gebeurt dit bij Roar en Angharad (Annie). Door een misverstand beëindigt Annie hun relatie. Ze vertrekt met de noorderzon en alleen Rowland, het zoontje van Roar, spreekt haar af en toe via Skype. Roar kan haar niet vergeten. Hij wil haar terugvinden zodat hij zijn gevoelens kan uiten in de hoop dat ze hem opnieuw een kans wil geven.

Ondanks het feit dat dit een fictief verhaal is, voel je de tweestrijd van hart versus verstand en begrijp je de twijfels. Opstaan is het vervolg op Vallen. Je kunt het lezen als een apart verhaal.

Maar… ik moet toegeven dat Vallen op je must read-lijst zou moeten komen te staan. Door de vlotte schrijfstijl en de details is het zeker geen straf.

Jackie Van Laren is een auteur die ik zeker op mijn lijst van favoriete schrijver(ster)s zal toevoegen! Ik heb énorm genoten en kijk enthousiast uit naar haar volgend boek!

Annemieke de Jong

Na Opstaan komt Vallen!

Jackie van Laren schrijft als - soort van - vervolg op Vallen het boek Opstaan. Een boek dat een vervolg is, maar op zichzelf ook prima te lezen is... zo heb ik mogen ervaren.

Opstaan vertelt het verhaal van Anne. Een jonge dame die na een liefdesavontuur met rockster Rory Maquary zich terugtrekt op Scilly. Ze heeft alleen nog contact met Rory zijn zoon Rowland. Een eiland waar haar verleden niet bekend is, de pers haar met rust laat en ze haar hart en haar persoonlijkheid tot rust kan manen. In de hoop haar schrijverstalent weer op gang te krijgen en een boek te schrijven, na haar eerste boek Vallen. Een scherpzinnig gevonden overeenkomst. Mooi hoe Jackie van Laren op die manier Anne de schrijver maakt van haar eigen verhaal.

Anne werkt samen met Georgie, in een klein eettentje. Al snel komt daar tv-kok Woz bij kijken. Een man die overkomt als iemand vol liefde en een zekere bravoure. Hij weet het hart van Georgie te stelen. Als Woz per toeval in aanraking komt met Rory, en hem uitnodigt, is een romance geboren.

Row weet als eerste dat ze elkaar weer gaan zien en brengt met de hoop van een kind en zijn eerlijkheid een bepaalde kracht met zich mee. Een oprecht toevoegende waarde aan dit boek. Na het weekend maakt Rory de beslissing van zijn leven. Hij gooit het roer om, koopt een vervallen huis op Scilly, haalt zijn zoon op en besluit op Scilly te gaan wonen. Zijn ultieme doel, het hart van Anne terug veroveren... al gaat het hier niet zozeer om het hart, maar om het doorbreken van wat het verstand hierover zegt.

Een roman met meerdere verhaallijnen die hun eigen verhaal vormen en toch ook steeds weer terug bij elkaar komen. De prachtige omschrijving van Rowland die is beschreven zoals een kind is. Met kinderlijke onschuldigheid brengt hij Rory en Anne dichter bij elkaar. Zijn missie lijkt geslaagd, maar dan komt nepmoeder Mel weer om de hoek kijken... als dat maar goed gaat!

Rowland die met kinderlijke eerlijkheid het hart van Anne heeft gestolen, steelt ook het hart van de lezer. Liefde, de strijd tussen het hoofd en het hart, de strijd waarmee de liefde soms samengaat. Een verhaal dat alle ingrediënten met zich meebrengt voor een goede zomerroman.

Na vallen komt opstaan... maar in dit geval is het anders...
Opstaan smaakt naar meer... Na Opstaan, komt Vallen... en dan waarschijnlijk nog een keer Opstaan.

Dorien Koopsen

Mijn eerste reactie toen ik het boek binnenkreeg was, wauw, wat mooi vormgegeven en wat een ontzettend vrolijk en uitnodigend boek om te lezen.

Het maakt me vrolijk als ik er alleen al naar kijk.

Eerst kon ik moeilijk in het boek komen omdat ik de rust niet had. Maar na een paar dagen het opnieuw te hebben geprobeerd, heb ik het boek in een ruk uitgelezen. Het neemt je mee. Het is realistisch geschreven, alledaags, herkenbaar.

Achteraf kwam ik erachter dat het een vervolg is op het boek Vallen. Dit boek had ik niet gelezen maar dat maakte wat mij betreft ook niet uit.

Het boek is zo goed geschreven dat je het ook als een op zichzelf staand boek kunt lezen.

Ik vond het een erg leuk boek. En zal vaker in een van de boeken van deze schrijfster duiken.

Lore van Dun

Toen Vallen verscheen, ben ik meteen richting boekhandel gesprint om het boek te halen! Het zag er mooi uit en de achterflap had me al helemaal overtuigd. Toen ik over het vervolg Opstaan hoorde, had ik meteen dezelfde reflex. De covers zijn nog mooier geworden! Al is het nu wel spijtig dat de twee boeken niet echt samen passen, maar de cover is een echt pareltje. Ik zou het boek nu al vastnemen zonder ook maar te weten waar het over gaat.

Opstaan begint een tijdje later dan waar Vallen geëindigd is. Hierdoor is het ook perfect als los verhaal te lezen. Het was al een tijdje geleden dat ik Vallen gelezen had, dus ik begon met niet heel veel herinneringen meer, maar in Opstaan worden de belangrijkste dingen herhaalt.

Het verhaal heeft een wisselend perspectief tussen Anne en Rory. Hierdoor lees je het verhaal vanuit twee kanten en leer je beide personages heel goed kennen. Hierdoor weet je soms ook al meer dan de personages zelf. Toen de ontmoeting tussenbeide eraan kwam, zat ik op het puntje van mijn stoel, 'Hoe zouden ze reageren?' Als het niet vanuit twee perspectieven geschreven zou zijn, zou je niet weten wanneer de ontmoeting juist plaatsvindt.

Jackie van Laren weet met het verhaal enkele belangrijke onderwerpen aan te kaarten. Hierdoor blijft Opstaan geen standaard feelgood-roman. Het zette mij soms aan het denken over hoe ik zelf in het leven sta, en dat effect heeft een boek niet vaak. Het verhaal leest toch heel goed door. Ik wou het boek nooit wegleggen omdat ik moest weten wat er zou gebeuren. De spanning wordt er vaak ingehouden. Dit zorgde ervoor dat het boek op enkele dagen tijd volledig uitgelezen was.

Jackie van Laren heeft een geweldige schrijfstijl waar ik grote fan van ben! Opstaan heeft dit nog maar eens bevestigd. Ik wacht nu al vol spanning op volgende boeken.