Dini van Heumen

Ik tel tot tien

Lisa Dale doet een spelletje verstoppertje met haar vierjarige dochtertje Ella in het park. Ella gaat zich verstoppen en Lisa doet haar ogen dicht en begint te tellen. Wanneer Lisa uitgeteld is en haar dochtertje wil gaan zoeken blijkt Ella spoorloos verdwenen. De nachtmerrie van elke ouder.

In Ik tel tot tien volgen we o.a. Lisa Dale, een werkende moeder met drie kindere, en getrouwd met Alex. Je leeft mee met de familie die te maken krijgt na de verdwijning van Ella met de opdringerige media, het politieonderzoek, en de roddels die opduiken. Ondanks dat je al snel te weten komt wie Ella heeft meegenomen blijft het boek je boeien en is het bijna niet weg te leggen.

Het boek is onderverdeeld in hoofdstukken en worden afwisselend verteld vanuit het perspectief van Lisa, Muriel, een pianolerares, die verlaten is door haar man en zoon en Matthew, een student, en de zoon van Muriel. De hoofdpersonages zijn erg goed uitgewerkt waardoor je meeleeft en het boek je niet los laat. Er zijn wel meer boeken geschreven over een verdwenen kind maar de manier waarop Lisa Green het beschrijft raakt je. De plot kwam voor mij niet als een grote verrassing maar is wel goed uitgewerkt door de auteur.

Kortom voor mij een ijzersterk boek en ik geef het dan ook 4****(*)

Natascha Peeters

Het boek ik tel tot tien van Linda Green is een thriller die je niet meer loslaat tot je het uit hebt. Het boek gaat over de grootste angst van iedere ouder, nl de vermissing van je kind. Iets dat je als ouder nooit hoopt mee te maken. Het boek vertelt het verhaal vanuit de moeder en de dader, wat er voor zorgt dat het boek spannend blijft tot op het einde. Het is eenvoudig geschreven en had wat mij betreft wat meer de diepte in mogen gaan. Het leest echter lekker weg en hierdoor is het zeer geschikt voor een mooie zomeravond.

Sofie Praille

Ik tel tot tien is de nachtmerrie van elke ouder: je kind verdwijnt tijdens een bezoekje aan het park. Het verhaal wordt verteld in vrij korte, krachtige hoofdstukken en wisselt steeds af tussen de moeder en de ontvoerder. Op de achtergrond speelt er zich nog een andere verhaallijn af die naar het einde toe mooi in het verhaal wordt ingepast.

Dit is zeker niet het meest originele verhaal ooit en een aantal zaken waren vrij voorspelbaar. Er zaten echter ook wat verrassende twists in het verhaal waardoor je geboeid verder leest. Ik vond ook het mentale gedrag van de ontvoerder grondig uitgewerkt. Sympathie voor de ontvoerder kreeg ik niet maar ik voelde toch ook een beetje mee.

Voor wie houdt van een thriller waarbij het accent niet ligt op de actie maar op emotie en het mentale aspect, is dit zeker een aanrader!

Monique Steen

Verrassende afloop

Het boek begint met een moeder die haar dochter kwijtraakt. Ik had verwacht dat in de loop van het boek duidelijk zou worden hoe dit gebeurd is en wie dit heeft gedaan, maar niets is minder waar. Je beleeft het verhaal vanuit een aantal verschillende personages en hoewel het heel duidelijk verteld wordt, vond ik het ook soms verwarrend. Want hoe komt alles wat ogenschijnlijk ver uit elkaar ligt, toch bij elkaar? Het bijzondere van dit boek is dat het lijkt alsof de dingen die gebeuren gepland zijn, maar ook toeval speelt een belangrijke rol. De opbouw van het boek had voor mij wat spannender gemogen, maar de afloop is zeer verrassend. Wat duidelijk wordt is dat mensen snel oordelen, terwijl de situatie zo anders kan zijn dan je denkt. Dit boek laat je het verhaal zien zoals iedereen het ervaart en je krijgt begrip voor de personages, knap gedaan. Door een paar woorden die toevallig gezegd worden, neemt het verhaal een heel andere wending. Het slot van het boek is bijzonder. Een boek waarin je wilt blijven lezen om te weten waarom dit gebeurd is en wat je ook daarna nog niet loslaat.

Elise Vogelaere

Je kind verliezen tijdens een uitje in het park… De schrik van elke ouder… Voor Lisa is dit de realiteit. Niemand heeft een idee wie de dader zou kunnen zijn. Al snel blijkt dat het gevaar soms heel dichtbij kan zijn.

De spanning in het boek zorgt ervoor dat je steeds verder wil gaan lezen. De hoofdstukken worden afwisselend verteld door de verschillende hoofdpersonages, wat zorgt voor een extra dosis spanning. De tweede verhaallijn die doorheen het boek loopt, laat je ook niet los. Daarin wordt meer ingegaan op de psychische toestand van de ontvoerder. Mentaal is dit een zwaar gegeven binnen het boek.

Hoewel de spanning het hele boek wordt opgebouwd, is die op het einde wat zoek. Ook werden sommige zaken nogal voorspelbaar naar voor gebracht. Alles samen vond ik dit alsnog een goede thriller!

Voor wie houdt van psychologische thrillers is het zeker een aanrader!

Tineke Swart

Het was eerst even moeilijk om in het boek te komen maar vanaf het moment dat ik in de gaten had dat het in het perspectief van 3 mensen geschreven was had ik het door.

Vanaf het moment dat ik wist dat het over verschillende mensen ging begreep ik het goed en het was zo spannend dat Ik het niet weg kon leggen , ik heb het boek ook in een adem uitgelezen. De wanhoop van de vader die maar niet kon geloven dat zijn kleine meisje weg was , de moeder die bang was dat ze haar dochter nooit meer terug zou zien . Het broertje die het even niet meer wist en de politie die zijn uiterste best deed om het meisje weer teug te vinden.

Ik ben op zaterdag middag begonnen met lezen en zondag middag had ik het uit. Een heerlijk boek om te lezen.

Dominique van Zon

De grootste angst van elke ouder...

Lisa, de moeder van Ella, speelt met haar dochtertje verstoppertje in het park. Ze kan haar niet meteen vinden, maar denkt dat Ela zich erg goed verstopt heeft. Maar Ella komt niet tevoorschijn en Lisa moet de politie inschakelen. De nachtmerrie van elke ouder...

Het boek Ik tel tot tien van Linda Green leest erg vlot, mede doordat de hoofdstukken niet te lang zijn. Je wil blijven doorlezen en het is lastig om het weg te leggen.

Het is geschreven vanuit drie personen, vanuit verschillende perspectieven en gaat daardoor ook geregeld terug in de tijd. Omdat je niet meteen door hebt hoe de personen met elkaar in verbinding staan, wil je blijven lezen tot je weet hoe het precies zit. Je voelt steeds dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt, maar je moet blijven lezen om erachter te komen.

Ook maak je mee hoe zo'n proces door de politie en de media wordt gevolgd en wat dit allemaal met de betrokkenen doet.

Of het echt in de categorie thrillers valt, vind ik lastig te beoordelen, maar het is zeker een heftig verhaal. Je volgt het slachtoffer maar ook de dader tijdens het proces.

Het is akelig hoe goed je de angst van de ouders kan voelen, als je kind ineens spoorloos verdwijnt. Die onzekerheid is slopend en die voel je.

Er zijn verschillende thema's die een rol in het boek spelen, zoals loyaliteit en trauma's. Tijdens het lezen krijg je bijna medelijden met de dader, soms zelf een vleugje sympathie. Je blijft je verplaatsen in de verschillende personen, waardoor je met iedereen mee gaat leven en je gevoel soms van het ene naar het andere schiet.

Het is de grootste angst van iedere ouder om je kind, waar je het meest van houdt, kwijt te raken. Dit boek maakt die angst werkelijkheid en dat zorgt ervoor dat je je eigen kind nog even extra vastpakt om te knuffelen en dat je extra waardeert dat dat je ze zo dichtbij je hebt.

Het eind was voor mij niet geheel verrassend, maar beperkte me zeker niet tot doorlezen en heeft me ook nog een traantje laten wegpinken.

Gerda van Drunen

1...2...3..4..4..6..7..8..9..10 Wie niet weg is is gezien. Elke moeder heeft wel eens verstoppertje gespeeld. Zo ook de moeder van de 4 jarige Ella. Een spelletje met grote gevolgen. Want als de moeder Ella gaat zoeken kan ze haar écht niet vinden en dan is het geen leuk spelletje meer. Ze denkt in eerste instantie dat Ella zich heel goed verstopt heeft in de speeltuin, maar na lang zoeken en roepen, beseft de moeder dat ze écht kwijt is. Haar ergste nachtmerrie. De politie wordt ingeschakeld en zet een grote zoektocht op naar de verdwijning van Ella. Maar ook na lang zoeken wordt ze niet gevonden.

Vanaf het begin maakt het verhaal je al nieuwsgierig. Wie is de ontvoerder en wat is de reden van deze ontvoering? Naarmate je verder leest ga je het begrijpen en vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Het motief waarmee de dader het kind in het begin heeft meegenomen is verrassend en die zet zich zeker voort in het verhaal. Je begint zelfs beetje sympathie te voelen voor de dader, maar aan de andere kant blijft het een ontvoering van een kind, met de gevolgen en emoties die deze ontvoering allemaal te weeg brengen.

Het boek wordt verteld vanuit het perspectief van Lisa, Ella's moeder en Muriel en haar zoon Matthew. Deze thriller heeft een vlotte schrijfstijl waardoor je boek zo uit hebt, zeker omdat je graag het einde wilt weten! Maar een echte thriller waarbij je op het puntje van je stoel zit is het niet. Het heeft wel een origineel einde wat je niet verwacht.

Deze thriller heeft meerdere kanten die gaan over moederliefde, verlies, angst en de verliefdheid van haar dochter Chloë. Het is herkenbaar voor iedere ouder, maar toch wel heel anders want de de invalshoek die Linda Green heeft gekozen is origineel.

Ik geef het boek vier ****, want er zit vaart in, de personages zijn goed uitgewerkt en een verrassend plot!

S. Wijma

Het boek gaat over een moeder die met haar dochtertje in het park verstoppertje speelt. En dan begint heer nachtmerrie want haar dochter is nergens te vinden.

Het boek kent drie verhaal lijnen namelijk die van moeder, de ontvoerder en die van de zoon van de ontvoerder. Heerlijk en spannend boek om te lezen. Ik vind het zeker een aanrader waard

Flore Vandelook

Van een goed geschreven boek gesproken! Linda Green heeft zo'n ontzettend vlotte schrijfstijl! Voor ik eraan begon verwachtte ik de zoveelste thriller over een verdwijning in het rijtje. Niks bleek minder waar. Vanaf de eerste pagina werd ik meegesleurd door het boek. Ik betrapte mezelf er ook op dat ik tijdens al mijn vrije momenten erin begon te lezen, al was het maar 5 minuutjes. Dat overkomt me zelden.

Het was ook zeker een meerwaarde dat je het verhaal vanuit de verschillende personages kan beleven. Hierdoor leef je mee met de wanhopige moeder en haar naasten, maar evenzeer krijg je tijdens sommige passages begrip voor de daden van de ontvoerder.

En wat het veelbesproken plot betreft... dat had echt niemand zien aankomen! Een aanrader!