Sonja Lennartz

Een Portugese droom

'Waande me even in Portugal.'

Nooit geweest maar tijdens het lezen waande ik me daar. Zat er helemaal in. Zelfs Google Maps geraadpleegd om te 'zien waar we ons bevonden.' Prettig te lezen, leuke verhaallijn en ook echt wel benieuwd naar de afloop. Kan geen minpunten bedenken. Kortom, een heel leuk boek. Je wil graag verder lezen maar ik vond het ook weer jammer toen de laatste bladzijde gelezen was. Ik was onbekend met de schrijfster voordat ik in dit boek begon maar wil graag meer van haar lezen.

Vicky

Instant vakantiegevoel!

Heerlijk boek om bij weg te dromen en zeer vlot geschreven. Je krijgt het gevoel dat je daar ergens ter plekke gezellig onder de schaduw van een olijfboom zit te lezen. Je leeft mee met Marjolein en Bart die nu reeds 6 jaar in Aldeia dos Anjos wonen nadat ze alles achterlieten in Nederland om hun droom waar te maken. Je maakt kennis met iedereen in het dorp en krijgt terloops de geschiedenis, cultuur en gebruiken van deze streek mee.

Wat me vooral aangrijpt in dit boek is het feit dat het echtpaar volledig is geïntegreerd bij deze mensen, ze zijn gewoon familie geworden. Zijn er problemen dan staat er altijd wel iemand voor je klaar, je bent nooit alleen. Heerlijke receptjes en kruideninfo krijg je er gewoon bij en dat is mooi meegenomen. Dit boek had voor mij gerust nog wat mogen doorgaan. Zelf heb ik het eerste boek van Marieke Woudstra niet gelezen maar dat gaan we zo snel mogelijk rechtzetten.

Een absolute aanrader!

positief: vlotte schrijfstijl

mooie verhaallijn

Negatief: geen, buiten het feit dat dit boek voor mij gerust dubbel zo dik mocht zijn

Laura

Ontspannende summerread

Dit boek heeft al een zomerse sfeer op de omslag en in het verhaal komt dit ook goed naar voren. Het is een heerlijk ontspannen summerread. Daarnaast geeft het een hele mooie sfeerbeschrijving van Portugal, ook al wordt daar soms iets teveel in doorgeslagen.

Je merkt wel in alles de liefde van de schrijfster voor Portugal en dat komt aanstekelijk over, je wil zelf ook graag naar Portugal. Het is een daarom een heerlijk boek voor die zomerdagen in Nederland waar het weer meer herfstachtig is en je verlangt naar warmere oorden. Met behulp van dit boek bevind je je zo met je gedachten in het zonnige Portugal.

Het boek is nergens echt heel spannend, maar dat maakt wel dat het lekker ontspannen leest. In het eerste boek van Marieke had ik soms wat moeite met de grote tijdssprongen maar dat is in dit boek veel beter gedaan en zit het chronologisch goed en logisch in elkaar. Al met al een fijn zomers boek.

Patricia Marien

Een Portugese droom vertelt een prachtig verhaal hoe een koppel het leven beu is in Nederland en besluiten om een nieuw leven op te bouwen in Portugal. Marjolein en Bart worden geconfronteerd met problemen, hun olijfoogst en het huis waarin zij wonen. Zij doen hun best om deze problemen op te lossen maar terwijl worden zij goed aanvaard door de plaatselijke bevolking. Dit verhaal doet je dromen over Portugal, hun gewoonten, hun cultuur, hun eten en kruiden. Een boek dat je zeker moet gelezen hebben.

Ineke lahav

Droom en werkelijkheid

Het boek sleept je mee naar het Portugese platteland. Wel een beetje voorspelbaar. Ik vond Een Portugese droom een heerlijk boek. Fijn om te lezen en door de vlotte manier van schrijven door Marieke Woudstra kon ik het boek niet wegleggen, in 1 dag gelezen.

Het verhaal is mooi opgebouwd, leuk om te lezen over Maria en Bart die een landgoed kochten in Portugal en daar inmiddels al 6 jaar wonen te midden van hun olijfgaard. Het boek neemt je mee in hun leven op het platteland. Zij zijn inmiddels ingeburgerd en hebben veel vrienden in het gezellige dorp. Het verhaal blijft boeien tot op de laatste bladzij. Erg leuk zijn ook de culinaire aspecten van olijfolie tot kruidenthee en typische gerechten uit de streek Alentejo. Een echte aanrader om de sfeer van Portugal te proeven.

Petra Postma

Een heerlijk feelgood boek.

Het boek leest heerlijk weg. Er staan subtiele verwijzingen in naar de cultuur en historie, het klimaat en het eten van Portugal, waardoor je direct een ticket wilt gaan boeken om dit land te bekijken! Het boek zit vol waardevolle levenslessen. Met het nodige doorzettingsvermogen, innovatieve ideeën en het accepteren van hulp kun je je dromen echt waar maken! Uit het boek blijkt ook dat leven in een land met andere gebruiken niet altijd gemakkelijk is. Maar toch ga je zelf ook dromen van emigreren omdat het verhaal je het vertrouwen dat je het succesvol kunt maken. Het boek is een echte aanrader. Het laat je verlangen naar een heerlijke, lange zomer.

Anja

Wat een heerlijke schrijfstijl heeft Marieke Woudstra en wat komt haar liefde voor Portugal mooi tot leven.

Een meeslepend verhaal waar de liefde voor Portugal vanaf spat. Lekker onbekommerd lezen en heerlijke beschrijvingen van het leven en landschap in Portugal. Heerlijk boek om op zomerse dagen te lezen of mee in je koffer op vakantie. Dit boek schuift warm en zonder gêne aan bij een verlangen dat we allemaal - bewust of onbewust - met ons meedragen.

De hoofdpersonen komen via een groot talent voor vriendschap dicht bij hun levens en gedachten. Samen met het adembenemende landschap geeft dit het verhaal een levendige ziel. Boeiend en bijzonder. Het boek is goed lost te lezen op het vervolg: Thuis in Portugal. Na het lezen wens je er eens zelf naar af te reizen!!

Sharon Timmermans

Boek vol liefde voor Portugal

Mooi geschreven verhaal over vriendschap, liefde voor de natuur en het najagen van een buitenlandse droom. In dit boek wordt een jaar uit het leven van Bart en Marjolein beschreven. De liefde voor Portugal, de mensen, het eten en het Portugese levenslied Fado, het zit er allemaal in. Het verhaal is heel gedetailleerd geschreven waardoor je je goed kunt inleven.

Het verhaal met ups en downs pakte mij van het begin tot het eind. Een heerlijk boek voor totale ontspanning om op een mooie zomerse dag heerlijk bij weg te dromen.

Sjoukje

Een nieuw leven opbouwen in een ander land, bij velen blijft het bij dromen, maar voor Marjolein (die door de Portugezen Maria genoemd wordt) en haar echtgenoot Bart is deze droom werkelijkheid geworden!

Het drukke leven en het regenachtige weer in Nederland zijn ze 6 jaar geleden al ontvlucht. Ze streken neer in het dorpje Aldeia dos Anjos. Van de olijven uit hun Olijfgaard maken ze heerlijke olijfolie en van de kruiden uit hun tuintje heerlijke geurige & gezonde thee soorten. Als ze zich richten op een nieuw project lijkt iemand hun dwars te willen zitten en hun zo zorgvuldig opgebouwde geluk te willen verstoren!

Door de gedetailleerde en levendige beschrijvingen waan je je ook helemaal in Portugal. Omdat de auteur zoveel wil vertellen over de omgeving, leefgewoontes en van de planten & kruiden, lijkt het soms alsof het meer een informatief boek is dan een roman. Het laat wel echt de liefde zien die de auteur Marieke Woudstra heeft voor dit zonnige land!

Een Portugese droom is het vervolg op het eerder verschenen Thuis in Portugal maar beide zijn gewoon los van elkaar te lezen. Een heerlijke zomerse roman om bij weg te dromen!

Fransinda Geers

Ik wist op voorhand niet zo goed wat ik van dit boek moest verwachten. Ik lees ook heel eerlijk gezegd niet zo heel vaak een roman. Maar toch trok dit boek me op de een of andere manier wel aan.

Eenmaal in het boek begonnen kwam ik erachter dat het heerlijk wegleest. En dat je je echt in de Portugese zon waant. Heerlijk hoe het land omschreven wordt in dit boek en je krijgt meteen zin om er naartoe te gaan.

Het verhaal speelt zich af in een klein dorpje, waar iedereen elkaar kent en door het lezen van dit boek krijg je ook het idee dat je de mensen waar het verhaal om draait en de dorpsgenoten leert kennen. Ik kon me dan ook best goed inleven in de hoofdpersonen van het boek. Ik vond de verhaallijn ook erg goed, ook de lijn rondom de vreemdeling maakt het boek leuk. Dan blijft het toch niet enkel een zoetsappig 'ik vertrek-verhaal'.

Het boek is echt een aanrader om lekker mee op vakantie te nemen en lekker op het strand, aan het zwembad of gewoon heerlijk in de zon in de tuin te lezen. Het boek krijgt van mij dan ook 4 sterren.

Marleen van Eijl

Voor wie van een makkelijk leesbare roman houdt is Een Portugese droom echt een aanrader. Het verhaalt over Bart en Marjolein, een Nederlands stel, dat een nieuw leven begonnen is in Alentejo. Hun leven in dit kleine dorp wordt op een geweldige manier beschreven. De karakters van de oude dorpsbewoners komen echt tot leven en door de beschrijvingen van de natuur voel je de Portugese zon bijna op je rug. Het verhaal leest heerlijk weg zonder zoetsappig te worden.

Het heeft ook de nodige onverwachte wendingen zodat het regelmatig verrast. Een heerlijk boek dat zo mee kan in de vakantiekoffer!

Carine Cordeny

Zal het ze lukken ?

Om te beginnen al een veelbelovende titel want Portugal is op zich al een droombestemming. Alhoewel er een deel aan voorafging ( Thuis in Portugal ) is dit boek ook zelfstandig te lezen.

Een Nederlands koppel vestigt zich in de Alentejo, koopt er een oude boerderij met een olijvenboomgaard. Het boek leest vanaf het begin heel vlot en leert ons dat een nieuw bestaan opbouwen met ups en downs kan verlopen en dat je niet bij de pakken mag blijven zitten als er zich een tegenslag aandient.

Door steeds op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden proberen Marjolein en Bart te overleven en er het beste van te maken. Ook het contact met en hun interesse in de leefwereld van de - meestal oudere - dorpsbewoners legt hen geen windeieren. Uiteindelijk kan iedereen er maar wel bij varen !

Kortom, een heerlijk ontspannend boek (maar toch met een dreiging op de achtergrond ) om in je reiskoffer te stoppen!

Reinelde de Boeck

Passie voor Portugal.

Toen ik dit boek gekregen heb, enkele tijd terug, heb ik het in enkele dagen uitgelezen, in alle rust gezellig in mijn tuin met een lekker glaasje wijn erbij. Spijtig dat ik niet in Portugal zat toen want voor ons is dit één van de mooiste, gastvrij vriendelijke landen waar we al verschillende keren verbleven hebben. Mijn man wilde 35 jaar geleden, juist wanneer we getrouwd waren, ook ginder onze toekomst opbouwen en daar gaan wonen maar ik vond deze uitdaging toch wel twijfelachtig om hier alles achter te laten.

In dit boek zie ik dus ook dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is en dat er toch ook minder leuke dingen daar gebeuren. Marieke Woudstra, de fantastische schrijfster heeft in dit boek haar liefde beschreven voor dit land en ik vind dit echt geweldig.