Marijo Bakker

De cover van dit boek vind ik prachtig. Jammer genoeg laat de kwaliteit te wensen over.De binnenkant van de cover bevat een prachtige kaart. Dit geeft zeker een meerwaarde aan het boek. De schrijfstijl van het boek is goed te lezen. Het is een mooi historisch avonturenverhaal maar wel hier en daar wat langdradig.

Het verhaal speelt zich af rond 1683 wanneer Europa in de ban van de koffie die ook nog eens heel kostbaar is. Odediah was succesvol op de Londense beurs, maar na enorme mislukking vlucht hij naar Amsterdam. Daar wordt hij benaderd door de Nederlandse Oost-Indische Compagnie om koffieplanten te gaan smokkelen. Hij weet dat daar de doodstraf op staat maar hij heeft niets te verliezen. Hij verzamelt een groep van mensen om zich heen van een heel verschillend kaliber. Niets kan er meer mis gaan. Toch???

Het verhaal op zich is boeiend. Maar de enorme hoeveelheid namen en plaatsen vreemde woorden remt af in het lezen. Menigmaal raakte ik de draad kwijt. Achter in het boek staat een vreemde woordenlijst maar die is niet afdoende. Dit doet echt afbreuk op het boek. Jammer. Nee dit was niet wat ik er van verwachtte. Ik had er veel meer van verwacht.

Het boek krijgt van mijn 3 1/2 ster.

Annelyn Kosten - Hartoog

De geschiedenis van de wereldhandel

Tom Hillebrand neemt je in zijn verhaal mee in de geschiedenis van de wereldhandel in de 17e eeuw. Met zijn passie voor schrijven verrast het boek je van begin tot eind. Door het boek te lezen breid je je kennis over de handel van de 17e eeuw uit. Het boek is zo gedetailleerd geschreven dat je de koffie kunt proeven. Het boek bevat veel interessante personages die je stuk voor stuk op hun eigen manier leert kennen. Het boek is fascinerend geschreven en bevat veel avontuur. De verhaallijn neemt een onverwachtse wending, wat mijn zintuigen prikkelt. Het boek is op zo'n manier geschreven dat het geschikt voor zowel de jonge als de wat oudere lezer.

Astrid Meulenberg

Spannende diefstal tegen mooie historische achtergrond

De Koffiedief is een makkelijk leesbare misdaadroman die zich afspeelt in de tijd van de VOC. De achtergronden worden levendig weergegeven en de personages zijn mooi uitgewerkt. De reis die begonnen wordt, leidt tot diep in het Ottomaanse rijk. De culturen en steden worden uitbundig beschreven en je krijgt het gevoel er zelf rond te lopen. De karakters groeien gedurende het verhaal, hoewel het soms wat vlak blijft.

Door de brief fragmenten tussendoor, wordt de context waartegen het verhaal zich afspeelt mooi opgebouwd.

Het boek is een aanrader voor de (ondertussen volwassen geworden) liefhebbers van de historische jeugdromans van Simone van der Vlugt en de boeken van Wouter van Mastricht, al kan Tom Hillenbrand nog niet aan die laatste tippen.

Annemieke de Jong

Avontuur en verraad in de 17e eeuw.

De prachtige kaft van het boek De Koffiedief van Tom Hillenbrand schets op geheel eigen wijze de tijd waarin de Koffiedief zich afspeelt. Een historisch boek, dat door zijn terminologie zeker in het begin soms wat moeilijk te lezen was. Je maakt kennis met de jonge Obediah Chalon. Op geheel eigen wijze neemt de schrijver je mee in zijn avonturen. Waarbij zeker in het begin soms vraagtekens blijven bestaan, doordat het ene moment er heel uitvoerig en het andere moment er veel beperktere beschrijvingen gegeven worden. Zo blijft de vraag een beetje bestaan over hoe Obediah Chalon in de kerker in Amsterdam terecht is gekomen. Wellicht alleen niet relevant voor het verhaal…

Het hele boek trekt je mee in een zoektocht en een avontuur met een duidelijk doel. Het stelen van koffieplanten in het VOC. Het boek schetst uitvoerig de lange weg die de groep dieven aflegt, en de wijze waarop de groep wordt samengesteld. Gedurende het verhaal blijft er ruimte voor de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van die opdracht. Het is dan ook spijtig dat het uiteindelijke moment van diefstal slechts in beperkte mate beschreven wordt in de vorm van een soort van mythologische vertelling door een verhalenverteller. Het is mijn mening dat daarmee het verhaal te kort is gedaan omdat ik hier als lezer juist zo naar uit keek en op zat te wachten. Het was voor mij een teleurstelling dat dit niet uitvoeriger beschreven werd.

Voor het zesde deel geldt dezelfde teleurstelling. Het verhaal in de eerste vijf delen heeft mij constant kunnen boeien… momenten van verder moeten lezen en spanning en avontuur. In het laatste deel is de schrijver daar wat mij betreft wat in te kort geschoten, een enkele uitzondering daar. Spijtig voor een boek dat daarvoor zo pakkend en uitnodigend beschreven is.

Ondanks dat is het verhaal zeker de moeite waard. Het boek brengt zo'n 400 pagina's van avontuur en spanning. Hierbij worden de onderlinge verhoudingen tussen de bendeleden niet uit het oog verloren. De schrijver maakt in zijn verhaal veelvuldig gebruik van beeldspraak en humor. Uitspraken als: "Geloof je in God, Obediah?" "Ja, al denk ik niet dat hij erg geïnteresseerd is in ons lot." En de beschrijving van borsten als "perfecte roze perzikken" geven een extra dimensie aan het verhaal.

Een boek dat me geen moment heeft verveeld. Er zijn soms vraagtekens maar die komen uiteindelijk op zijn plaats. Bovendien geeft het boek ruimte voor eigen interpretatie en fantasie. De grote vraag blijft alleen hoe het afloopt met Chalon en Cordovo… Iets dat tot het laatste moment een raadsel blijft.

Nele Fraeyman

Deze roman speelt zich af in de 17e eeuw en volgt Obediah Chalon en zijn crew op hun reis naar het Oosten om koffieplanten te ontvreemden, met als doel ze in Nederland te kweken om zo te ontsnappen aan de dure prijzen die men voor koffie vraagt. Dit avontuur verloopt uiteraard niet zonder vele obstakels. Het begint al met de vraag wie je mee moet nemen op zo een onderneming. Ondanks de vele historische verwijzingen en aangepaste woordenschat (verklarende woordenlijst achteraan het boek) leest het boek heel vlot. Het is ook heel beeldend, waardoor je de gebeurtenissen voor je ogen ziet. De auteur heeft er met momenten wel iets té veel gebeurtenissen willen bij sleuren, waardoor het verhaal op sommige momenten wat stilvalt. Te consumeren met een tas koffie, om in de sfeer te blijven.

Eva Poley en Iwan Andeweg

Een vlotte historische roman

De Koffiedief van Tom Hillebrand is een heerlijk vlot geschreven historische roman. Het boek bestaat uit verschillende delen en beschrijft de spannende en avontuurlijke reis van de hoofdfiguur Obediah Chalon in het Europa tijdens hoogtijdagen van de VOC en de Franse Zonnekoning. Als liefhebber van de geschiedenis was dit verhaal genieten. Het is een optocht van bekende historische figuren die veelal een sleutelrol in het verhaal innemen. De schrijfstijl is erg prettig en leest makkelijk weg. De omgeving en personages worden goed beschreven, zodat het makkelijk is om een beeld bij het geheel te vormen. Soms lijkt het verhaal even van de hak op de tak te springen door het abrupt wisselen van het personage vanuit wiens gezichtspunt het verhaal wordt verteld. Toch geeft dit, na even schakelen, juist een vaak interessant nieuw inzicht. Kortom een prima boek met een goed verhaal, buitengewoon geschikt om straks in de vakantie lekker weg te lezen.

Mireille Declerck

Het Zwarte Goud

Obediah Chalon is een meester oplichter die in een spiraal van intriges terechtkomt om toch maar koffie te kunnen telen in Europa.Hij stelt een team specialisten samen om in de opdracht te slagen. Maar zijn die wel allemaal te vertrouwen? Zit er een mol in zijn team of wordt hij in het ootje genomen door zijn opdrachtgevers?

Het is een leuk avonturenverhaal dat enerzijds lekker weg leest maar anderzijds soms erg langdradig is daar het doorspekt is met historische beschrijvingen die op zich wel interessant zijn, maar het zijn er gewoon te veel. Wat wel leuk is, is het feit dat er een onverwacht romantisch kantje aan zit waarbij het hoofdpersonage uiteindelijk wel aan het langste eind trekt.

De cover is prachtig en zet de lezer er toe aan het boek in handen te nemen. Ze is echter niet erg kwaliteitsvol. Binnenin is er een kaart maar jammer genoeg worden niet alle relevante plaatsen vermeld.

Jolanda van Geemen

Ik vond het een heel mooi historisch reisverhaal. Je blijft lezen, omdat je wilt weten hoe het verder gaat. Het verhaal is goed geschreven, je ziet het gewoon voor je ogen gebeuren. Het boek heeft wel een onverwacht einde en daar waar het omgaat, het stelen van de koffieplant wordt niet beschreven. Dat vond ik wel jammer.