Marjolein Lugtigheid

Bij zonsondergang

Liefde en tegenspoed van vier generaties vrouwen

Een prachtige afwisseling van romantiek en spanning. Nora Roberts weet de personages weer zo neer te zetten, dat het onmogelijk is om niet met hen mee te leven. De sterke familiebanden en zorgzaamheid van vier generaties vrouwen binnen deze familie is prachtig. De lange tijd voordat Alice weet te ontsnappen maakt dat de realiteit erg dichtbij komt. Je voelt enerzijds de onmacht van Alice duidelijk, om je vervolgens midden in een opbloeiende liefde te bevinden van haar nichtje. Het is lastig om dit boek weg te leggen, zeker tijdens de ontknoping, welke een verbluffende onthulling in de twist bevat.

Priscilla van Rooij

Bij Zonsondergang is een boek waar ik echt van heb genoten. Toen ik begon met het lezen van dit boek zat ik er meteen in en wilde ik tevens meteen doorlezen. Je krijgt het verhaal vanuit twee personen te lezen en persoonlijk vond ik dat erg fijn. Ik heb namelijk het idee dat je hierdoor het verhaal van meerdere kanten kan bekijken en het daardoor misschien ook wat beter begrijpt, ik vind het namelijk heel prettig als een verhaal op deze manier wordt geschreven. Ik had ergens in het verhaal wel het idee dat ik minder graag wilde doorlezen, maar ik wil niet persé dat dit door het boek komt. Ik was namelijk ook met school en andere dingen bezig. Speciaal voor de Young Adult lezers wil ik hierbij vermelden dat ik persoonlijk denk dat dit boek een goede overstap van Young Adult naar Adult kan zijn. Dit denk ik doordat ik het idee heb dat er amper tot geen moeilijke woorden en lastige zinnen in staan en de verhaallijn kan ook jongeren lezers aantrekken (naar mijn idee).

Al met al vindt ik het een goed boek en raadt ik het zeker aan, voornamelijk aan volwassenen maar ook aan jongeren die misschien een overstap durven te wagen.

Inge de Roode

Hoewel dit een vrij dik boek was, had ik het toch behoorlijk snel uit.

Het is een roman die uit verschillende (tijds)delen bestaat. Ook eigenlijk uit verschillende hoofdrolspelers en verschillende generaties. Alles zit in dit boek verwerkt. Als eerste een ontvoering, waarin behoorlijk heftige dingen gebeuren. En dan hebben we ook nog de ingrediënten: moord en wraak. Uiteindelijk komt alles goed, vooral in de liefde. In liefdesrelaties én familierelaties.

Toch is dit meer dan een liefdesromannetje. Spannender. Ja, ik vind het een aanrader om "Bij zonsondergang" te lezen.

Marjon Kappert

Een echte Nora Roberts waarin alles is verwerkt; een goed verhaal, moord, spanning, en natuurlijk romantiek.

Het boek begint met twee verhaallijnen. Vanaf het eerste moment ben je al benieuwd hoe uiteindelijk de hoofdpersonen bij elkaar komen. Het boek kon ik daardoor moeilijk weg leggen.

Na het lezen merk je toch weer op dat familie, vriendschap en liefde heel belangrijk voor je is.

Het is een heerlijk boek om te lezen; een echte aanrader!

Ilse Jochems

Familie, liefde en spanning!

Deze drie trefwoorden zitten in door het hele boek verweven, wat mij betreft een echte Nora Roberts en een echte aanrader!

Het boek is makkelijk te lezen en was bijna in een keer uit! Dat laat zien dat het verhaal spannend en boeiend was. Het gehele verhaal gaat over Alice. Alice is uit huis weggelopen en komt terug. Echter wordt ze meegenomen door een man en heeft ze een heel zwaar leven als Esther. Als ze eenmaal terug thuis wordt ze met open armen ontvangen! Maar die man loopt nog vrij rond! En nu?

Naast dit onderdeel wordt er veel geschreven over de familie thuis en hun range. In deze gedeeltes komt er liefde aan bod, het is liefde welke je als lezer al aan ziet komen maar toch weet Nora Roberts het altijd zo te schrijven dat het interessant blijft!

Wat minder goed is aan dit boek is dat het lezen van de flaptekst (en deze review) al verteld dat Alice terug komt bij haar familie, daardoor lijkt het in het boek heel lang te duren voor ze terug komt bij de familie. Toch is het een echte aanrader om te lezen! En ik wens iedereen ontzettend veel leesplezier!

Nicole Haan-Kluts

Bij zonsondergang van Nora Roberts: een spannende aanrader.

Toen ik het boek begon te lezen, wist ik bij de proloog al dat dit boek mij ging boeien totdat het uit was en zo was het inderdaad.

Het is een spannend boek met ook genoeg momenten van luchtigheid. De schrijfster gebruikt in het begin veel woorden en tijd voor een uitvoerige beschrijving van de verschillende karakters en hun familiebetrekkingen. Deze beschrijving is zeker geen overbodige luxe om het verloop verderop in het boek te kunnen volgen.

Het taalgebruik van de schrijfster is goed: soms uitvoerig en soms kort, soms met mooie volzinnen en andere keren weer zakelijk. Dit sprak mij erg aan omdat het verhaal hierdoor afwisselend is en blijft en de aandacht gevangen blijft.

Wat ik jammer vind is dat de verhaallijn hier en daar ietwat voorspelbaar is, maar dat is dan ook het enige negatieve wat ik over dit boek kan zeggen en het beïnvloedt de spanning en het verhaal nauwelijks.

Dit boek is een absolute aanrader voor eenieder die van spanning houdt, maar tegelijkertijd een goed verhaal wil lezen: een echt goed verhaal met gedetailleerde beschrijvingen van personen, gebeurtenissen, relaties en omgevingen zonder ooit saai te worden. En op de achtergrond en in het achterhoofd wetende dat er nog spannende momenten moeten gaan volgen, en die zijn er tot op de laatste bladzijden toe, blijft dit boek boeien.

Stephanie Ingels

'Bij zonsondergang' is het eerste boek van Nora Roberts dat ik heb gelezen. Het verhaal speelt zich voornamelijk af op een paardenranch, waar een familie een succesvol bedrijf uitbaat. Hun geluk wordt overschaduwd door de verdwijning, en vooral later ook het terugvinden, van Alice.

Het verhaal komt, naar mijn mening, wat traag op gang. Het is pas halverwege het boek dat Alice wordt gevonden langs de kant van de weg, en dan begint het echte verhaal. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het boek zeer mooi is geschreven. De eerste helft draait voornamelijk rond de ranch en het leven daar. Er gebeuren enkele zaken, wat de spanning doet oplaaien naarmate het verhaal vordert. De tweede helft van het boek heb ik in één ruk uitgelezen.

Medelijden, afschuw, verdriet, maar ook bewondering en respect zijn verschillende gevoelens die bij mij naar boven kwamen toen ik het boek las. Het verhaal grijpt je naar de keel, en laat je moeilijk los. Het boek is zeer mooi geschreven en leest erg vlot. Bij momenten voelde het aan alsof ik midden in het verhaal zat.

Zoals ik al zei, was dit het eerste boek van Nora Roberts dat ik heb gelezen, maar zeker niet het laatste!

Enita Bouwhuis

Nora Roberts, is een schrijver die ik ken van naam en nu heb ik (eindelijk) een boek van haar gelezen.

Ik was aangenaam verrast door haar boek Bij Zonsondergang.

Het boek vertelt het verhaal over Alice die op 16 jarige leeftijd is weggelopen van huis, en terwijl ze weer onderweg is naar haar ouderlijk hui, wordt ontvoerd en voor langere tijd door een zeer onaangenaam persoon (Sir) is mishandeld (geestelijk en lichamelijk), verkracht en noem maar op. Daarnaast worden we meegenomen in het leven van de nicht van Alice, Bodine die op dit moment de ranche (waar Alice van was weggelopen) en resort bestiert. Samen met de rest van haar familie heeft ze het goed voor elkaar in het familiebedrijf.

De verhaallijnen volgen elkaar goed op en de flashbacks van Alice geven een kijkje in haar doen en laten en hoe ze wordt gevormd naar een vrouw die overal bang voor. Ik heb echt een hekel aan Sir. Het mooie aan het boek vind ik de combinatie tussen de spanning en de romantiek die een rol hebben in het boek. Het is precies goed qua hoeveelheid en maakt het lezen gewoon fijn. Je wilt doorlezen.

Een mijn favoriete karakters uit het boek is Sundown. Als ik over hem lees, wil ik hem gewoon graag zien. Een grappig paard dat de nodige humor met zich meebreng in het boek, maar ook dat hij het slachtoffer wordt van een verschrikkelijke gebeurtenis doet mij toch wel wat. Het boek kent een spannend en onverwacht einde. Als je er over na denkt ook niet raar, de appel valt immers niet ver van de boom.

Josine Nieuwland

Dit was voor mij de eerste keer dat ik Nora Roberts las en ik wist van tevoren nog niet wat ik ervan kon verwachten. Uiteraard had ik de omschrijving van Bij Zonsondergang gelezen en dat leek me bijzonder spannend: een vrouw komt terug bij haar familie na 25 jaar geleden ontvoerd en tegen haar wil in gevangen gehouden en mishandeld te zijn. De vraag is of Alice, de vrouw, haar verleden kan loslaten en of dat verleden haar niet alsnog (letterlijk) achtervolgd.

Ik was dus een beetje verbaasd dat het boek vooral over de familie van de vrouw gaat: de Bodine Longbow familie. Je volgt de band tussen de vier generaties vrouwen (overgrootmoeder, oma, moeder en (klein)dochter, leeft mee met hun dagelijkse bezigheden en romances en uiteindelijk raak je ook betrokken in het verhaal van Alice die na 25 jaar bij haar familie terugkeert.

Dat vond ik wel jammer; dat datgene waarmee de achterflap het voor mij won (een vrouw die na jarenlang isolement en opsluiting terugkeert bij haar familie), eigenlijk maar één van de vele verhaallijnen is. Uiteindelijk komt het wel meer aan bod, maar dat duurt zeker een half boek. Met als gevolg dat het niet zozeer de thriller was waar ik op hoopte, maar dat ik het eerder ervoer als een roman met een trieste ondertoon (en vooruit, ook wel een beetje spanning).

Voor een romantisch boek is het smullen. De personages worden uitgebreid en levend opgevoerd en het is grotendeels echt een feelgood verhaal waarin je kan wegdromen naar de bergen van Montana, de mooie natuur, paarden en knappe cowboys en cowgirls. Het thrillerelement is ook goed en knap doorvlochten. Ik vond het alleen jammer dat het niet méér thriller was.

Inge Monhemius

Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegenomen in het verhaal. Je wilt het boek niet meer wegleggen voordat je het uit hebt gelezen.

De hoofdpersonen in het boek worden zo beschreven dat ze bijna "echt" lijken. Ik kan zo eigenlijk niet een min punt bedenken aan het boek.