Veronique Janssen

De nieuwe collega

Sterk verhaal met fenomenale ontknoping

Wanneer je een nieuwe collega krijgt, kan dit de voor veel opschudding en spanning zorgen. In het boek, De nieuwe collega van Tammy Cohen, krijgen Amira, Sarah, Paula, Ewan en Charlie een nieuwe bazin. Zij moet de afdeling weer winstgevend maken. De collega's werken al jaren samen. Ze denken elkaar door en door te kennen, maar is dit ook zo?

Tijdens het verhaal maak je kennis met verschillende personages. Elk hoofdstuk heeft de titel van een personage, hierdoor leer je elk persoon afzonderlijk kennen. Je weet (bijna) alles over elk persoon; van de financiële situatie tot aan de relatie die (bijna) elke persoon heeft. Dit kan ook een valkuil zijn en dan kun je vergeten wie wie is. Het zijn veel personages en sommige personages zijn weergaloos uitgewerkt en passen tot in de details bij elkaar. Er zijn personages die je gaat haten uit het diepst van je hart en er zijn personages die je gaat liefhebben. De hoofdstukken zijn kort en dat maakt het lezen heel prettig.

Naast het hoofdverhaal (de collega's en de nieuwe baas) loopt een tweede verhaal. Als lezer weet je niet waar dit naar toegaat en snap je het verband tussen de twee verhalen niet. Op een gegeven moment valt het kwartje en valt je mond open. Dit moment is fenomenaal! Het zit verschrikkelijk goed in elkaar en het verhaal staat, mede door het tweede verhaal, als een huis.

Het boek heeft een vlotte schrijfstijl en past bij de snelheid van een thriller. In het begin is het even inkomen, maar er komt een moment dat je het boek niet meer weg kan leggen. Het is een origineel verhaal met een alledaagse herkenbaarheid als onderwerp. Een nieuwe baas of collega spreekt tot de verbeelding en dat is ook de kracht van deze thriller. De herkenbaarheid van het onderwerp en de twee verhalen die in elkaar passen als puzzelstukken, maken deze thriller tot een zenuwslopend boek.

Carla Hillekens

Het komt nooit meer goed…

Tammy Cohen laat je in 'De nieuwe collega' kennismaken met de collega's Amira, Sarah, Paula, Ewan en Charlie die al jaren samenwerken. Met de komst van een nieuwe baas, Rachel, verandert de sfeer op het uitzendbureau drastisch. Rachel moet ervoor zorgen dat de resultaten van de afdeling verbeteren en uiteindelijk ook mensen ontslaan. Ze zet collega's op een geniepige manier tegen elkaar op. De sfeer raakt aardig verziekt en wordt grimmiger en grimmiger... Rachel: 'Ik ben hier niet om vrienden te maken.'

In het begin toen de personages werden geïntroduceerd moest ik even in het verhaal komen, maar algauw wilde ik doorlezen om te weten wat er gaat gebeuren! De spanning is zo slim opgebouwd: Tammy Cohen beschrijft haarfijn hoe iedereen wantrouwig wordt, hoe het de collega's stuk voor stuk teveel wordt, tot er iemand doordraait. Je weet dat het mis gaat lopen, maar hoe? En als je denkt dat je het weet....

Naast de gebeurtenissen op het uitzendbureau is er een tweede verhaallijn van de arts/ psychiater Anne die terugkijkt op een onderzoek in het verleden. Dit onderzoek duidt op weinig goeds dat er komen gaat…'Instinctief deed ik mijn ogen dicht en toen ik ze weer opendeed, was de wereld uit het lood geraakt. En dat is nooit meer goed gekomen.'

In eerste instantie is niet heel duidelijk wat Annes verhaal met de gebeurtenissen op het uitzendbureau te maken heeft, maar langzaam krijg je als lezer een vermoeden.

Het boek De nieuwe collega is een echte aanrader! Het blijft spannend tot het eind en het eindigt zo onverwacht, dat ik het wel even moest verwerken… Het heeft me in elk geval nieuwsgierig gemaakt naar ander werk van Tammy Cohen. Op naar het volgende boek!

Marissa van Oord

Wat een boek en wat een verhaal!

Het duurde even voordat ik eraan begon ,maar toen ik het eenmaal vasthad kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik heb het letterlijk in een ruk uitgelezen. Het verhaal grijpt je vast en laat je gewoon niet meer los. De twee verhaallijnen die door elkaar lopen, die je telkens weer een klein beetje meer van het plot prijsgeven, laten je steeds twijfelen over de ontknoping.

Het is echt uitmuntend geschreven. Daardoor heb ik echt een aantal kippenvel momenten beleeft die me door de gedetailleerde omschrijvingen steeds verder in het verhaal meesleurden. Als het verhaal vordert word je je er steeds meer bewust van wat er nu eigenlijk is gebeurd. Maar tot aan de allerlaatste bladzijde verbaasde ik me en dacht ik dat ik wist hoe het zat, het spannende einde verraste me daarom zodanig dat ik met een soort verbouwereerd en ontdaan gevoel het boek sloot. Waarbij mij snel gevoel bekroop dat er mij niet snel genoeg een vervolg voor deze geweldige thriller kan komen!!!

Ik raad iedereen dit spannende en angstaanjagende boek aan! Je moet het echt gelezen hebben!

Marije Strobos

Spannend tot de laatste pagina

Tammy Cohen weet je in haar nieuwste boek "De nieuwe collega" vast te houden van de eerste tot de laatste pagina. Een spannende thriller over het wel en wee op een gemiddeld kantoor met de dagelijkse strubbelingen en intrigerende verhoudingen tussen de collega's. Als er een nieuwe manager wordt aangesteld veranderd de dynamiek tussen de collega's en vindt er een machtsverschuiving plaats waar niet iedereen mee om kan gaan. De relaties tussen de collega's veranderen en een van de collega's blijkt een groot geheim met zich mee te dragen. Maar wie dit is, lees je pas aan het eind van het boek.

Een briljant geschreven thriller die je vasthoudt van de eerste tot de laatste pagina. De intrigerende verhoudingen tussen de collega's zijn zo boeiend geschreven dat het moeilijk is om te achterhalen wie nou degene is met het duistere geheim. Ik kon het boek maar niet weg leggen en moest weten wie het was. Een aanrader met 5 sterren.

Lieuwe Kampen

Een goed geschreven en spannend boek. Je wilt het liefst zo snel mogelijk door blijven lezen.

Vanaf het begin vormden zich allerlei plotten in mijn gedachten, vooral omdat je van het ene verhaal naar het andere wordt geleid.

Uiteindelijk is het plot totaal onverwacht, prachtig gewoon.

Het is natuurlijk geen mooi onderwerp, alleen wordt er wel bijzonder mooi over geschreven. Een echte aanrader voor mensen die van spannende boeken houden.

Tine Defour

Laurie en de jongen in de kelder!

Het boek begint als een verhaal, eigenlijk 2 aparte verhalen, die zich naar het einde toe vermengen. Het duurt een tijdje vooraleer de spanning erin komt, al heb ik dit liever wat vroeger in een boek. Maar na een tijdje begint de spanning zich op te bouwen en wil je echt verder lezen. Geleidelijk aan ontwikkelt zich een scenario, dat aan het einde toch nog verrassend is. Voor mensen die van spanning houden, blijf verder lezen, ook als je het gevoel hebt dat er niet echt iets gebeurt. Het boek leest heel vlot, ook omdat het telkens over korte hoofdstukken gaat en je heel gemakkelijk de draad weer kan oppikken. Voor mensen die van thrillers houden, vind ik dit toch wel een aanrader.

Samantha Dreijer

Ik kende deze schrijfster nog niet en werd nieuwsgierig na het lezen van de samenvatting op de achterkant van het boek. Vooral deze zin ´je collega´s zie je elke dag op kantoor, maar hoe goed ken je ze?'

In het begin moest ik wennen hoe het boek geschreven was, het ging per personage daardoor was het eerst moeizaam was om het te lezen maar hoe verder ik in het boek kwam hoe beter ik de personages ging herkennen en las het veel makkelijker dan in het begin.

Doordat de schrijfster de personages goed omschreef kreeg ik het gevoel dat ik ze kende ik ging meeleven met ze waardoor ik het boek moeilijk weg kon leggen omdat het steeds spannender werd ik wilde weten wat er gebeurde aan het einde van het boek met de personages .

Marieke van den Heuvel

Een verhaal met een afschuwelijke afloop, waarvan je hoopt dat je er zelf nooit mee te maken krijgt. Het begint als een puzzel waarvan je nog geen idee hebt hoe het eind resultaat er uit zou moeten zien. Stukje bij beetje krijg je meer informatie, wordt het wel duidelijker, maar alsnog wordt de lezer meermaals op het verkeerde been gezet. Je krijgt een hekel aan het ene personage en voelt empathie voor de ander. Aan het einde besefte ik me weer eens dat je nooit iemand helemaal kent.

Het boek bevat twee verhaallijnen die uiteindelijk aan elkaar verbonden zijn en is vanuit meerdere perspectieven geschreven. Hoewel ik dat vaak een interessante keuze vind, had ik er bij dit boek wel wat moeite mee; ik vroeg me soms af in het hoofd van welk personage ik me ook alweer bevond en vond dit op die momenten erg afleidend.