Jet Spanjersberg

Een zomer in Parijs

Madeleine probeert al haar hele leven te voldoen aan de verwachtingen van anderen, vooral aan die van haar dominante moeder. Voor de buitenwereld lijkt Madeleine alles te hebben wat haar hart begeert, inclusief een aantrekkelijke man, maar zo ervaart ze dat zelf niet. Haar huwelijk met Philip is verstikkend en Madeleine vraagt zich af of het leven niet veel meer te bieden heeft dan dit.

Dan vindt ze het dagboek van haar grootmoeder, die in de zomer van 1914, tegen alle verwachtingen van haar familie in, naar Parijs vertrok en daar een tijd vol vrijheid en liefde doorbracht. Geïnspireerd besluit Madeleine het voorbeeld van haar illustere grootmoeder te volgen en haar eigen magische zomer in Parijs te creëren, dagen gevuld met licht, kunst en natuurlijk liefde. Maar kan Madeleine in dit sprookje blijven leven? Kan ze haar echtgenoot, moeder en de realiteit wel zomaar negeren en een nieuw leven beginnen, of zal ze uiteindelijk toch gedwongen zijn om terug te vallen in het oude patroon?

Het is een roman met een goede verhaallijn. De stad Parijs wordt erg levendig beschreven, leent zich ook voor een roman.

Zoals het boek wordt geschreven is het net alsof je met een vriendin zit te praten. Ook het thema is van alle tijden. Het boek maakt dat je ook na gaat denken wat je nou zelf doet in je leven, zijn er niet heel veel mensen die willen voldoen aan de verwachtingen van anderen.............

De onverwachte wendingen in het boek, maakt het een heerlijk te lezen roman.

Danielle Lagerweij

EEN VERHAAL OVER GELEEFD WORDEN EN OVER ALLES UIT HET LEVEN HALEN

Wat een heerlijk boek! Twee mooie verhalen in elkaar verweven met allebei het hetzelfde thema. Over hoe mensen vroeger en ook nu soms een leven leiden zoals gewenst wordt door de omgeving en over het leven wat ze werkelijk zelf willen leiden. Over loskomen en durven.

Het verhaal leest als het schilderij van Sebatian waar Margie naar kijkt in het vooroorlogse Parijs. Het is alsof je het helemaal voor je ziet en je er zelf deel van uit maakt. Maar ook het loskomen uit haar verstikkende leven door Madeleine is heel herkenbaar. Je voelt je een soort vriendin die op de zijlijn met haar meekijkt.

Ik heb echt genoten en hoop op een vervolg op dit verhaal of een ander mooi verhaal door deze schrijfster.

Suzanne Schalkers

De schrijfster is echt een geweldige verteller. Het boek wordt verteld vanuit Madeleine's oogpunt. Alsof Madeleine alles tegen jou verteld, daardoor is het boek lekker weg te lezen. Je krijgt het gevoel alsof je zelf ook deel uitmaakt van het boek. Er komen leuke onverwachte wendingen in voor, alles behalve voorspelbaar. Ook al ben ik nog nooit in Parijs geweest, ik heb nu toch een idee gehad alsof ik er ben geweest. Wat een romantische, fantastische stad. En buiten dit alles om leert het verhaal je een wijze levensles.

Madeleine is een vrouw van ergens in de 30, die haar leven leeft zoals haar moeder en anderen dat graag zouden zien. Ze is getrouwd, heeft een luxe ingerichte flat, een knappe echtgenoot die genoeg geld verdient, en een sociaal leven. Toch is Madeleine niet gelukkig, ze wil helemaal niet naar al die saaie feesten toe om te praten over dingen die haar helemaal niets interesseren, ze zou graag haar huis anders in willen richten, ze zou graag willen werken en vooral schilderen. Madeleine besluit om langs te gaan bij haar moeder. Wanneer de moeder van Madeleine blijkt te willen verhuizen worden alle spullen uitgezocht, daar komt ze een dagboek van haar oma (Margie) tegen. In het dagboek van Margie staat het verhaal geschreven van haar trip naar Parijs, haar trip om zichzelf te ontdekken. Want net zoals Madeleine had haar oma ook het gevoel alsof ze alleen maar leefde voor anderen. In Parijs leeft Margie als in een romantische droom. Parijs is fantastisch! Maar waarom wordt Margie uiteindelijk de vrouw die ze verwacht werd te worden, waarom is ze haar droom niet achteraan gegaan en bleef ze niet in Parijs wonen. Langzamerhand komt Madeleine steeds meer te weten over haar familie, ook komt ze erachter dat liefde en realiteit wel in elkaar moeten passen, en dat je niet altijd kan kiezen voor je droom. Het verhaal laat je zien hoe Margie een rolmodel wordt voor Madeleine. Zal ze de keuze maken om even te leven als in een droom, om vervolgens weer met beide benen op de grond gezet te worden, kiest ze ervoor om haar leven te leven zoals het nu is? Of vindt ze haar eigen geluk in haar leven?

Ellen Nijs

Zoals bij de meeste boeken moet je in het begin even in het verhaal en de personages komen maar al snel word je meegezogen in het verhaal en in Parijs, waardoor je echt het gevoel van in Parijs te zijn ervaart. Het boek leest heel vlot (af en toe zelfs een traantje wegpinken) en is zo meevolgend geschreven dat je ook over je eigen leven nadenkt. Enkele onverwachte wendingen maken het boek helemaal af! Een echte aanrader!