Marjon Nooij

De Johansons

"Hoe hecht een vriendschap kan zijn, maar tevens ook kwetsbaar"

Met de roman De Johansons weet Carla de Jong een solide en boeiend verhaal neer te zetten, waarin ze personages op psychologisch vlak mooi heeft uitgewerkt en laat zien dat het leven soms ook haar dramatische kanten heeft. Het is een prachtig gelaagd verhaal, zowel in personages als in tijd. De hoofdstukken wisselen elkaar of in het verleden en het heden en gaandeweg worden de draden mooi in elkaar gevlochten.

Annie de Gooyer groeit op in een volks gezin, is intelligent en duikt graag met haar neus in de boeken. Eigenlijk schaamt ze zich voor de simpelheid van het gezin en voelt zich een buitenbeentje.

Haar moeder moedigt haar aan om ook eens van haar boeken los te komen en gezellig uit te gaan naar een discotheek. Daar ontmoet ze Frederik, Werther en Daphne, twee broers en een zus van de familie Johanson, die erg hecht met elkaar zijn.

Al snel ontstaat er een vriendschap tussen Daphne en Annie en wordt Annie, die zich vanaf dat moment Anne laat noemen, uitgenodigd op een feestje, ter ere van het nieuwe huis van de familie Johanson. Frederik laat haar de bibliotheek zien en Anne besluit dat ze graag deel wil uitmaken van de familie Johanson. Anne laat zich zeer regelmatig zien in de welgestelde, hechte familie, maar kiest er bewust voor haar eigen afkomst vaag te houden.

Wanneer ze getuige is van een muzikaal optreden van haar drie vrienden, laat ze zich ontvallen dat ze kan zingen en mag ze proefdraaien. Vanaf dat moment zullen ze regelmatig oefenen en volgen er succesvolle optredens.

Het zijn heel gelukkige momenten en de vier vrienden genieten met volle teugen. De auteur weet op een goed uitgewerkte manier elk personage een eigen "ik" te geven en als lezer kan je uit elk personage de dingen halen die herkenning, begrip, irritatie teweeg brengen.

Ook de vraag waar het verhaal naar toe leidt houdt de lezer bezig, vanwege de draden uit verleden en heden, die uiteindelijk samen komen.

Een klein minpuntje is dat de hoofdstukken die de jeugdjaren van de personages beschrijven, overkomen alsof het hier een YoungAdult-boek betreft. Hier is tegenin te brengen dat het juist getuigt van veel inlevingsvermogen van de auteur, wanneer er over de jongeren wordt geschreven.

Beoordeling: 4 sterren

Heleen Engwerda

De oproep van Uitgeverij Boekerij om deel te nemen aan het reviewteam voor De Johansons van Carla de Jong liet mijn hart sneller kloppen. Eerder las ik al Nooit meer regen van Carla de Jong en dat vond ik een prachtig boek. Dit is weer een psychologische roman en de verwachtingen zijn bij mij dan ook hoog gespannen: zou Carla de Jong hetzelfde niveau halen als met Nooit meer regen?

Anne groeit als slim meisje op in een liefdevol arbeidersgezin waar ze zich een vreemde eend in de bijt voelt. Dan ontmoet ze de welgestelde, ontwikkelde Johansons, en ze voelt zich meteen thuis bij dit gezin. Ze raakt innig bevriend met Daphne, de dochter, en haar twee broers. Samen worden ze volwassen, maar hun vriendschap, die meer en meer onder druk komt te staan, strandt door een reeks dramatische gebeurtenissen. Dertig jaar later kruisen de paden van de Johansons en Anne elkaar weer. Kunnen ze elkaar vergeven?

De Johansons is een familieroman, maar ook een verhaal over volwassen worden, over familiebanden, ontworteling, jeugdillusies en de onvermijdelijke desillusies die het ouder worden met zich meebrengt. Aangrijpend, ontroerend, spannend, en vol geestige scènes: een verhaal dat je met weemoed uitleest omdat de personages stuk voor stuk onder je huid zijn gaan zitten.

Wat een plaatje is dit boek! Een mooie cover, die intrigeert. En het schijnt toch een soort trend te worden om de bladzijden aan de zijkant te bedrukken, zodat je bij een gesloten boek een mooie afbeelding (in dit geval muzieknoten) ziet.

Carla de Jong weet als geen ander hoe ze een goede psychologische roman moet afleveren! Wat een meesterwerk is dit weer. Dit is een ontroerend verhaal, met zowel komische als verdrietige gebeurtenissen. Carla de Jong weet je mee te slepen in het verhaal, het is soms net alsof je zelf een van de personages bent.

Zelf heb ik als meisje uit een "arbeidersgezin" ook op een gymnasium gezeten, maar ik heb me nooit beter gevoeld bij rijkere families dan thuis. In dat opzicht kan ik me dus niet verplaatsen in Anne, maar verder herken ik veel van mezelf: niet de behoefte hebben om uit te gaan, willen studeren, altijd met de neus in de boeken zitten en dan niet alleen voor de studie, maar ook voor de lol boeken lezen. Een feest van herkenning dus, wat maakte dat ik me misschien wel makkelijker in het verhaal kon inleven.

De Johansons zijn heel goed neergezette personages. Zeer geloofwaardig en ik denk dat het zelfs nu nog zo gaat in dat milieu. Wat is het dan ook prachtig om te zien dat, zodra dementie om de hoek komt kijken, afkomst en verwantschap er nauwelijks nog toe doen en iedereen gelijk is.

Het boek is opgedeeld in 10 (vrij) lange hoofdstukken, die elk opgedeeld zijn in stukken die vanuit een ander personage verteld worden. De ene helft blikt terug op de gebeurtenissen tussen 1980 en 1983 en de andere helft speelt in 2015, als Ronald Johanson, de pater familias, opgenomen moet worden in een verzorgingshuis. Hoe verder het verhaal komt, hoe nieuwsgieriger je wordt waar het vroeger is misgegaan en wat er dan precies is misgegaan. Stukje bij beetje geeft Carla de Jong het verhaal prijs. Prachtig gedoseerd en mooi verteld.

De Johansons verdient van mij absoluut de volledige 5*****! Carla de Jong heeft zich met dit boek weer overtroffen. Ik kan alleen maar zeggen: ga zo door! Ik wil de volgende van haar nu alweer lezen.

Christel Bakkers

Luchtige roman met net dat ietsje meer.

Het boek vertelt ons het verhaal van Anne en de Johansons en brengt ons eerst en vooral terug naar het Amsterdam (en omstreken) van de jaren '80.

Boeiend is dat de schrijfster beetje bij beetje onthult wat de impact van het verleden is op het leven nu (2015) van de personages. Het heen en weer van verleden naar heden bouwt spanning op en maakt nieuwsgierig.

Omdat ik zelf in de jaren '80 een tiener was, heb ik vaak 'aha'-momenten, herinneringen die een glimp van nostalgie bij mij naar boven brengen.

De muzikale rode draad breit alles mooi aan elkaar en de psychische problemen worden op een duidelijke, niet te zware manier aangekaart.

De schrijfster is er in geslaagd om thema's zoals Alzheimer en depressie op een intrigerende en aangename manier in de verhaallijn te verweven.

Hoe je leven beïnvloed kan worden door misverstanden en onverwachte wendingen.

Menselijk met een vleugje humor zo kan je de schrijfstijl het best omschrijven.

Astrid Langeveld

Carla de Jong is auteur van onder meer de uitstekend ontvangen psychologische roman Nooit meer regen. Ze geeft les aan de Schrijversacademie en woont in Amsterdam.

Anne groeit op in een arbeidersgezin waar ze zich een vreemde eend in de bijt voelt. Wanneer zij de welgestelde Johansons ontmoet, beseft zij vrijwel direct dat ze bij dit gezin wil horen. Ze raakt innig bevriend met de dochter en twee zoons van de Johansons. Dan zet een reeks gebeurtenissen hun vriendschap onder druk. Dertig jaar later kruisen de paden van de Johansons en Anne elkaar nogmaals. Kunnen zij elkaar vergeven?

De omslag met een meisje op de voorkant is mysterieus. Daarnaast loopt er langs de zijkant een rij muzieknoten. Dit vind ik erg mooi en het past ook bij het verhaal, want de muziek is een rode draad door het verhaal.

Het boek las heerlijk weg! Ik was vanaf het begin benieuwd wat er zou gebeuren. Je bent er echt bij vanaf dat ze elkaar leren kennen tot wat er gebeurd is. Ik baalde dat het boek uit was. Ik zat zo in het verhaal dat ik gewoon hardop wilde zeggen wat er echt gebeurd was! Dit is het eerste boek wat ik van deze schrijfster heb gelezen. Ik ga zeker Nooit meer regen ook lezen! Ik geef het 4 sterren!

Stefanie van den Branden

Het boek leest als een trein! Als je eraan begint kun je het zeer moeilijk laten liggen. Je zit onmiddellijk in het verhaal en in de personages.

Door het verspringen in de toekomst en het verleden werd mijn nieuwsgierigheid erg geprikkeld. Als ik dan toch 1 puntje kritiek mag geven maar dat is zeer persoonlijk. Ik lees heel graag plattelands romans en deze speelt zich af in de stad en gaat meer over de families dan over de omgeving. Het is een echte aanrader om in de huid van deze familie te kruipen.

Wilma Hartman

Carla de Jong heeft een prachtige roman geschreven over familiebanden. Carla de Jong heeft al diverse romans en thrillers op haar naam staan maar had nog nooit wat van haar gelezen. Daar moet dus echt verandering in komen want wat heb ik genoten van De Johansons.

Het boek vertelt het verhaal van Anne. Anne groeit op in een eenvoudig arbeidersgezin waar ze zich niet echt thuis voelt. Ze kan goed leren maar kan die kennis thuis bij haar ouders niet kwijt. Ze sluit zich op op haar kamer en leest heel veel boeken. Op een gegeven moment dwingen haar ouders haar om eens uit te gaan. Daar in de discotheek ontmoet ze de Johanssons, een dochter en twee zoons. Met de dochter, Daphne heeft ze vrij snel een klik. Langzaam bouwt zich een vriendschap op en ook met beide zoons, Werner en Frederik. Dit gezin is het tegenovergestelde van het gezin van Anne, ze zijn rijk en wonen in een grote villa. Anne voelt zich daar veel meer thuis en is daar veel. Muziek en literatuur spelen een grote rol hierbij, vandaar ook de muziek noten op de zijkanten van het boek. Tot op een gegeven moment een aantal dingen gebeuren die zorgen voor een breuk. Kan deze breuk op latere leeftijd weer hersteld worden?

De schrijfstijl sprak mij aan, het leest makkelijk maar er zit toch ook voldoende diepgang in zodat je je goed kan verplaatsen in de hoofdpersonen en je dus ook wilt weten hoe het verder gaat. Wat er precies gebeurd is wordt pas later in het boek verteld. Je wil dus weten wat er ooit gebeurd is en waarom er een breuk is ontstaan. Toch vond ik sommige dingen wel een beetje te overdreven, te zwaar aangezet naar mijn mening maar dat zijn kleine aandachtspuntjes. Heb weinig kritiek op de schrijfster.

Ik kan dit boek van harte aanbevelen. het leest lekker makkelijk weg en boeit zodanig dat je haast niet weg kan leggen. Een echte aanrader.

Monique van Loenen

Als je de omslag van het boek ziet, wil je gelijk beginnen met lezen. Na één hoofdstuk kun je niet meer stoppen. Wat een prikkeling! Je wilt verder blijven lezen om erachter te komen wat er is gebeurd waardoor Anne niet meer bij de Johansons komt. Het verhaal is heel herkenbaar voor deze tijd. Het boek leest heel vlot. Het is niet moeilijk om in het verhaal te komen maar wel moeilijk om daarna weer weg te leggen. Zeker een aanrader, ik ga ook op zoek naar de andere boeken van deze schrijfster.

Marcia de Hue

Het nam me mee naar de wereld van Anne, maar niet alleen staat zij centraal, maar ook leden van de Johansons familie. Je groeit met ze mee van pubertijd tot volwassen zijn en leest van alles wat er tussen hun gaande is. Sommige stukken hadden iets meer beschreven kunnen worden, wat eigenlijk wel jammer is. Maar aan de andere kant ook niet echt een gemis is. Je weet van tevoren dat er iets tussen hun is gebeurd en je wilt weten hoe en wat. Want een vriendschap gaat nooit zomaar kapot.

Een heerlijk boek die je van het begin tot eind meesleept door hun levens en waarvan je eigenlijk alleen maar meer wilt lezen. Boek is een echte aanrader!

Milou Hoedelmans

"Makkelijk verslonden ontspanning"

Voor elke lezer(es) die voor zijn/haar ontspanning leest is dit een aanrader. Carla de Jong weet precies hoe personages in je gedachten tot leven moeten komen. Ondanks dat ik zelf niet in de jaren '80 maar '90 ben geboren is er minimale eigen verbeelding nodig om je in te leven in de contexten. De personages zijn die typische karakters die elke student zal herkennen in zijn schooltijd en op latere leeftijd. In no time ontwikkel je als lezer een empathie voor elk lid van deze beschreven Johansons familie.

Ondanks dat de gebeurtenissen binnen deze familie alledaags zijn, blijf je geboeid tot het einde. Perse wil je weten wat deze familie uiteen dreef.

Het enige jammere als "jonge lezer" is dat je minder herkenningspunten hebt van de jaren 80. Des te leuker is dit boek als je in deze tijd bent geboren. Voor alle volgende lezers...veel plezier met dit boek.

Kristel de Prins

Ondanks het feit dat ik een fervent detective- en thrillerliefhebber ben heeft dit boek me werkelijk kunnen boeien. Het boek leest heel vlot en neemt de lezer gaandeweg mee in de relaties tussen de verschillende personages en hun bekommeringen. Doordat het verhaal telkens verteld wordt door de ogen van een ander personage voel je je meer en meer echt betrokken in hun verhaal. Een echte page-turner aangezien je wil weten welk voorval er zo vreselijk was dat de onvoorwaardelijke vriendschap uiteenspat.

De notenbalk op de zijkanten van het boek zorgen er voor dat iedereen die op bezoek komt het boek spontaan opneemt en interesse toont. Zéér zeker een aanrader!

Margot Siezenis.

Een mooi verhaal van een vriendschap tussen een meisje uit een arbeiders gezin, en een meisje uit een rijke familie. En dan gebeurt er iets waardoor de vriendschap/liefde een zware deuk krijgt. Na 30 jaar ontmoeten zij elkaar weer en wordt het duidelijk wat gebeurt is. ik kon het moeilijk wegleggen.

Ik vond het ook leuk dat het 30 jaar terug in de tijd ging, omdat ik zelf wat ouder ben, en dus me kon inleven.

Ik vind het zeker een aanrader.

Rosan Visser

Het boek gaat over Anne, een meisje uit een arbeidersgezin, wat zich eigenlijk een beetje te goed voelt voor haar eigen familie.
Tijdens het uitgaan komt Anne in contact met de Johansons, een welgestelde muzikale familie. De familie bestaat uit vader, moeder, zonen Frederik en Werther en dochter Daphne, het is een hecht gezin. Anne sluit vriendschap met Daphne en via haar vindt ze aansluiting bij het gezin. Samen met de broers maken ze muziek en als blijkt dat Anne ook kan zingen vormen ze een band "de Johansons".
Het zijn gelukkige tijden voor iedereen, totdat door bepaalde omstandigheden de nauwe familiebanden en de hechte vriendschap uiteen valt.

Na 30 jaar komen ze elkaar weer tegen en kom je er achter dat iedereen is getekend door het verleden.

Een prachtig familieverhaal, wat maar weer laat zien dat elk huisje zijn kruisje heeft..

M. Middelkamp

Een meeslepend verhaal met een goede verhaallijn. Ik kon het boek maar moeilijk wegleggen.

Voor de wat jongere lezer is het misschien een minder geschikt boek, omdat er dan weinig herkenningspunten zijn. Een echte aanrader!

Brigitte van Amerongen

Een vriendschap vol beloften

Al na een paar bladzijden bevond ik mij in de jaren 80, de periode waarin ik precies dezelfde leeftijd als Anne had. De omschrijving van die periode is zo treffend dat de muziek uit die tijd je meteen in de oren klinkt.

Anne en de Johansons lijken een haat-liefdeverhouding te hebben. Er is steeds weer iemand waarmee het beter klikt dan met de andere, waardoor het nooit harmonieus is.

Alle kinderen hebben dromen voor de toekomst, maar ze zijn niet voor iedereen zomaar te verwezenlijken. Wat helpt het beste: geld of een sterke wil?

Het boek begint heel hoopvol, maar krijgt al gauw een trieste tendens. Ik vond het daardoor moeilijk om verder te lezen. Dat het leven keihard kan zijn, wordt in De Johansons maar al te goed benadrukt. Voor mij iets te veel om volledig van het boek te kunnen blijven genieten.

De muzieknoten op de zijkanten van het boek hebben te maken met een belangrijk thema van het boek: muziek. Helaas geven ze het boek niet alleen iets kinderlijks, maar werken ze ook storend.

Yvonne Spetgens

Lang geleden dat ik een roman gelezen heb en nadat ik de eerste hoofdstukken echt heb moeten doorbijten ben ik blij dat ik het boek uitgelezen heb. De verhaallijn goed bedacht is. Ook het switchen tussen heden en verleden is erg leuk gedaan. Niet verwarrend of storend en door deze opzet bleef het mij ook boeien. Voor mijn gevoel hadden de personages wel meer diepgang mogen hebben. Ook bleef ik achter met het gevoel dat er een hoofdstuk of 2 bij hadden gemogen. Al met al een aanrader, maar dan met name voor romanliefhebbers!

José Vogels

Het boek ziet er apart en uitnodigend uit. Het is een meeslepend verhaal.Anne leert tijdens het uitgaan Daphne kennen. Er ontstaat een vriendschap. Samen met de broers van Daphne vormen ze de band de Johansons als blijkt dat Anne goed kan zingen. Door omstandigheden wordt de vriendschap verbroken. Na 30 jaar ontmoeten ze elkaar weer. Het voelt een beetje ongemakkelijk.