Deze schrijfster kende ik nog niet dus was erg benieuwd.
Wat een mooi boek over vriendschap en liefde.

De schrijfster weet je goed te pakken en je zit er meteen helemaal in.
Was jammer toen hij uit was.
Echt een aanrader dit boek.

Erna Eikhoudt

Emily is tevreden met haar leven. Ze is verloskundige en vindt haar werk erg leuk en is een happy single. Toch vraagt ze zich wel eens af of ze toch niet eens iets anders moet gaan doen. Ze overweegt een sabbatical te nemen. Juist op zo'n moment vraagt haar vriendin Rebecca om met haar mee te gaan naar Schotland om als kok op een restaurantboot te gaan werken. Rebecca is zwanger en kan hulp goed gebruiken. Emily besluit dat het tijd is voor avontuur en gaat op het aanbod in.

Eenmaal aan het werk blijkt dat Rebecca niet veel kan doen en Emily houdt alles draaiend. Daarbij wordt ze tegengewerkt door haar assistente Billie die zich gepasseerd voelt.

Op de boot ontmoet ze ook de knappe en vriendelijke huisarts Alasdair, de zwager van Rececca, en zijn dochtertje Kate. Aanvankelijk klikt het niet echt tussen Emily en Alasdair, maar wel met Kate. Kate steelt Emily's hart en ze trekken veel samen op. Tijdens de bevalling van Rebecca onder bijzondere omstandigheden worden ze erg close. Zo leert Emily Alasdair waarderen en ze krijgt vlinders in haar buik, wat wederzijds blikt te zijn. Ook de relatie met Billie wordt langzaam beter, ze worden vriendinnen.

Door deze ontwikkelingen gaat Emily twijfelen, kan ze niet beter vrienden blijven met Alasdair….ze heeft toch een leuk en prettig leven? Als ze door omstandigheden terug moet naar Colswolds, ontdekt ze dat ze Schotland en met name Alasdair en Kate niet kan missen en maakt haar keuze.

Kate Fforde is geboren in Wimbledon in 1952. Ze is een alom gewaardeerde Britse schrijfster van feel good romans. Ze schrijft sinds 1995 en heeft ca 25 boeken gepubliceerd. Ze gebruikt haar eigen ervaringen in haar boeken.

Het was voor mij lange tijd geleden dat ik een boek in dit genre gelezen heb en mijn kennismaking met Katie FForde.

Het was een prettig te lezen boek over vriendschap en liefde. Leuk en af en toe komisch waren de anekdotes over de passagiers en de omschrijvingen van de omgeving waren erg beeldend. In het geheel blijft het erg oppervlakkig en onuitgewerkt (karakters ed) en worden er veel sprongen in de tijd gemaakt waardoor het verhaal niet altijd soepel loopt.

Al met al heb ik er wel van genoten als een boekje om snel te lezen zonder veel pretenties. Wellicht zal ik er nog eens een lezen op een terras of op mijn balkon om ontspannen te lezen. Drie sterren.

Nathalie Bakelandt

Genoten van het nieuwe boek van Katie Fforde. Gekend en geliefd voor haar feelgood romans. Al meer dan 25 jaar Engelse schrijfster. De cover doet je al verlangen naar de zomerse sfeer. Met wat fantasie ennna het lezen van de flaptekst merk je ook de rots op die de sfeer van Schotland wil benadrukken.

Emily wil een sabbatical. De druk als verloskundige en de weerstand doen haar beslissen om eventjes het roer om te gooien. Ze gaat werken als kok in de puffer. Haar beste vriendin, Rebecca hoogzwanger kan haar hulp goed gebruiken. Direct voelt Emily zich aangetrokken door Schotland. De natuur, de cultuur en de mensen die ze ontmoet doen haar twijfelen of het haar ooit nog zal lukken om terug te keren naar haar thuis. Alasdair en Kate raken haar diepste gevoelens. Een dilemma ontstaat. Emily raakt tot over haar oren verliefd. Haar vakantieliefde wekt haar moedergevoelens op. Zal Alasdair haar gevoelens voor altijd kunnen beantwoorden. Laat Kate opnieuw een vrouw toe in het leven tussen haar en haar papa? Laat Emily haar ambitie varen en springt ze in het avontuur van de liefde? Benieuwd, lees dan 'een zomer aan zee'.

Na het dichtklappen van het boek hou je een glimlach op je gezicht! Fijne lectuur!

Anita Wilmsen

Het boek leest vlot en duidelijk. Het verhaal is goed verzonnen en niet saai. Ik raad het boek aan voor mensen die houden van een goede liefdesroman.

Marloes Nijland

Emily verlaat tijdelijk haar baan als verloskundige om haar vriendin Rebecca uit de brand te helpen. Ze gaat aan de slag als kokkin op de puffer, een restaurantboot. Daar stuit ze meteen op weerstand van haar assistente. Emily vindt aan boord ook gezelschap, vriendschap en een mogelijke liefde in Alasdair, de broer van de man van Rebecca. Hoe zal het Emily tijdens haar Zomer aan Zee vergaan? En wil ze nog wel naar huis?

Katie Fforde staat bekend om een mengeling van herkenning en verrassing. Haar boeken sprankelen van de romantiek. Zomer aan Zee kent veel sprongen in de tijd, het is jammer dat je daarom de liefde tussen de hoofdpersonen niet ziet opbloeien. In tegenstelling tot andere boeken van Katie Fforde voelt dit verhaal daarom niet op alle vlakken raak. Toch blijkt uit enkele passages dat de liefde tussen Alasdair en Emily ook heel mooi kan. Als ze echt samen zijn bijvoorbeeld. Of wanneer ze als huisarts en verloskundige samenwerken.

Het mooiste aan een Zomer een Zee is misschien wel het thema vriendschap. Dit is door heel het verhaal volop aanwezig. Emily en Rebecca hebben een goede band samen en staan elkaar bij waar nodig. Emily raakt bovendien bevriend met Rebecca's favoriete passagiere, met wie ze een hobby deelt. Die vriendschap zet haar aan het denken over de toekomst en waar ze thuishoort. Op deze manier komt het niet alleen op de liefde aan.

Een Zomer aan Zee mist wat sprankeling in de liefde. Toch is het verhaal van Emily leuk genoeg, zeker als je gewoon lekker een boek wil lezen. Neem 'm gerust mee onder je parasol. Je hebt dit boek zo uit.