Annelies Derdeyn

Ik vond het een heel mooi boek. Hoewel het even duurde vooraleer het verhaal echt startte en me intrigeerde, was het een meeslepend verhaal en verveelde absoluut geen enkel moment. Ik las het in één keer uit! Je voelt mee met Anna en hoopt steeds dat haar reis goed en vlug eindigt. Hoewel dit niet het geval is.

Ik vind 'Last Christmas' een heel mooi liedje, maar kan me voorstellen dat te veel van het goede ook niet goed is! Het is dan ook echt een origineel verhaal/thema! Ik ben fan! Ik ben zeker geïnteresseerd in andere boeken van Corina Bomann!

Sandra Hutchison

Een wonderlijke winterreis is een vermakelijke roman van de Duitse auteur Corina Bomann haar boeken worden in haar geboorteland bijzonder goed verkocht. Haar roman Een wonderlijke winterreis leest zeer gemakkelijk weg, het verhaal is best aardig en zal dan ook zonder twijfel een grote groep lezers aanspreken. Corina Bomann heeft een prettige schrijfstijl, ze weet je aandacht vast te houden, vooral mooi door de eenvoud.

In deze winterse roman gunt Corina Bomann de lezer een kijkje in het leven van studente en vrijgezel Anna. Het verhaal wordt volledig beschreven vanuit het oogpunt van dit sympathieke personage. Terwijl ze vroeger Kerst best leuk vond en een goede band had met haar moeder, heeft Anna nu een bloedhekel aan Kerstmis en ziet ze haar familie het liefst zo min mogelijk. Toch als haar halfbroertje vraagt of ze met Kerst komt kan ze geen nee zeggen.

Tijdens de lange treinreis naar haar familie dommelt Anna in een diepe slaap en wordt ze pas bij het eindstation wakker gemaakt. Ze is dan al ver verwijdert van Berlijn, haar eigenlijke bestemming en er gaat voorlopig geen trein meer terug. Anna grijpt alle kansen aan om toch zo snel mogelijk op haar bestemming aan te komen. Dat blijkt toch een stuk moeilijker dan gedacht. Het zit haar onderweg totaal niet mee en Anna heeft dan ook een lange avontuurlijke nacht voor de boeg. Onderweg maakt ze ongemerkt een hoop nieuwe vrienden, zij vertellen haar de mooiste verhalen en Anna krijgt de kans inzicht te verschaffen over haar eigen afkeer tegen de feestdagen en haar familie.

Een wonderlijke reis is een aangenaam boek voor tussendoor, het vraagt niet veel inspanning van de lezer. Geen moeilijk plot, maar gewoon een prettig, luchtig en amusant verhaal.

Nathalie Bakelandt

Ik twijfelde geen seconde toen ik de oproep zag om Testlezer te worden van een boek van Corina Bomann.
Corina Bomann (1974) een auteur die haar naam en faam in Duitsland steevast heeft waargemaakt. Gekend van haar zijn het vlindereiland, de maneschijnsonate, de jasmijnzussen en de stormroos.
Ze won hierdoor in België en Nederland ook veel fans.

Haar recente boek een wonderlijke winterreis is een echte feelgood roman met een licht tintje kerstsfeer.
De cover is sprekend gekozen. Een vrouw eindeloos op tocht...

Dit verhaal is de tocht van Anna naar haar familie maar ook de interne zoektocht naar zichzelf.
Anna en kerstmis vieren is niet aan haar besteed. Ze ontloopt het liefst die magische periode. Dit jaar heeft ze echter een belofte aan haar broer en zal ze kerstmis vieren met haar broer, mama en stiefvader. De mail van haar broer vond ik heel treffend en lief!

De reis verloopt niet vlekkeloos. Anna stapt op de trein en valt in slaap....
Het begin van een toch vol avontuur en nieuwe ontmoetingen en dit allemaal in 24u.
Tijdens haar wonderlijke winterreis vindt ze de tijd om haar eigen leven te beschouwen. Deze zoektocht vormt echt wek de essentie van dit verhaal. Anna denkt vooral na over de reden waarom ze een hekel heeft aan kerstdagen. Op het einde ontdek je dit ook.

Dit boek lees je vooral als ontspanning.

Een aantal ontmoetingen bleven mij bij en geven mij nu nog het blije, goede gevoel. De ontmoeting met de drie oudere dames maar ook met de groep jongeren in het VW-busje.
Echte kerstsfeer snuif je niet, staat ook niet centraal. Het is dan ook een vlot verhaal ook perfect te lezen buiten de kerstperiode.

Was het een wonderlijke winterreis? Oh jawel... ontdek het zelf maar

Jerney van Es-Baas

Ondanks dat het verhaal begint in de kerstsfeer van Leipzig en via een sneeuwstorm en de nodige problemen eindigt in Berlijn hoef je geen kerstverhaal te verwachten. Anna die eigenlijk liever in het buitenland zit met de kerst omdat ze al sinds haar elfde een bloedhekel aan kerst heeft gaat nu toch maar naar haar moeder, stiefvader en broertje toe. Dit wordt een reis die ze niet snel zal vergeten.

De auteur heeft een makkelijke schrijfstijl waardoor je redelijk snel door het boek heen gaat. Onderweg gaat eigenlijk alles wat fout kan gaan ook echt fout. In plaats van in Berlijn te eindigen komt Anna ruim 200 km van Berlijn terecht in een zo goed als ingesneeuwd zeestadje Binz, met geen enkele mogelijkheid om met de trein weer naar Berlijn te komen. Via via komt ze steeds een stukje dichterbij haar eindbestemming en iedere keer gaat er weer iets fout. En de personen die ze via deze weg ontmoet vertellen haar allemaal stuk voor stuk een eigen stukje van hun fijnste kerst.

Hierdoor gaat Anna steeds meer nadenken waarom ze nou eigenlijk een hekel heeft aan de tijd rond kerstmis. En die dromen van haar die brengen soms meer verwarring dan duidelijkheid, of toch niet? Al met al een heerlijk boek dat makkelijk wegleest en die ondanks dat de kerst voorbij is toch wel het kerstgevoel geeft. Of je nu wel of niet van de kerst houd.