Sharon Verbraak

Als je een reeks hebt gelezen van een schrijver is er altijd een beetje een sceptische kijk naar een ander boek buiten deze reeks. Je hebt er toch bepaalde verwachtingen van. Zo ook na het verslinden van de Twilight saga van Stephenie Meyer.

Als je begint te lezen zit je meteen midden in het verhaal! Je word gelijk nieuwsgierig naar hoe het in elkaar steekt. Lezende weg ontdek je hoe het zit. Wat als niemand is wie hij is? Wat als niemand te vertrouwen is, maar je kan het niet alleen…

Dit is geen boek waar je nog even een hoofdstukje van leest voordat je gaat slapen, dat gaat ten koste van je nachtrust, dit boek kun je simpelweg niet meer wegleggen! Als je denkt dat het verhaal een bepaalde kant op gaat, word er weer een interessante wending aangegeven.

Ze is op de vlucht wanneer er weer een beroep op haar word gedaan voor haar expertise. Dan blijkt er een verkeerde inschatting te zijn gemaakt, maar van welke kant. Is het mogelijk samen te werken met juist die personen die je liever dood hebben? Zolang je de zwakke plek van de ander weet en jezelf geen zwakke plek hebt…

"als haar vijanden wisten waar ze mee bezig was, lieten ze haar gang gaan. Betekende dat dat echt was, of alleen maar dat ze haar dat voorlopig wilden laten geloven "

Vanaf het begin tot het einde een spannend boek. Gelukkig op de juiste momenten de juiste afwisselingen. Stephenie Meyer kan het gewoon!

Yvonne Oomen Muurmans ★★★★★

De cover maakt meteen duidelijk waar het verhaal over gaat. Het komt kil over maar de injectiespuit op het roestvrijstalen tafelblad past perfect bij de titel.

Juliana Fortis alias Alex is op de vlucht. Op de vlucht voor haar baas. Ze is verhoorder en ondervrager voor de Amerikaanse overheid. Met haar injecties krijgt ze iedereen aan het praten. Vandaar dat ze De Chemicus wordt genoemd. Maar uiteindelijk wist ze te veel en werd ze te gevaarlijk en daarom jagen ze op haar. Ze hebben al een aantal pogingen gedaan om haar te vermoorden. Ze blijft nooit lang op dezelfde plaats en wisselt ze zo vaak mogelijk van naam. Tot ze een aanbod krijgt voor een laatste opdracht. Een opdracht waardoor ze vrij zal zijn. Ze moet voor een laatste keer haar injectiespuiten te voorschijn halen. Al vlug blijkt dat het een plan is om haar te misleiden. Gelukkig kan ze het tij in haar voordeel keren en samen met haar belager en haar slachtoffer zint ze op wraak.

Stephenie Meyer zet met haar eerste thriller De Chemicus een goed uitgewerkt verhaal op papier. Ze vormt een duidelijk beeld van de personages en wekt zelfs sympathie op voor de situaties die zich voordoen. Haar schrijfstijl leest zo vlot dat je makkelijk in het verhaal blijft. Een heerlijke, niet alledaagse thriller. Daar mogen er meer van komen.

Stephenie Meyer op haar best.

Suzanne Versloot ★★★★★

Na het lezen van alle boeken van de Twilight Saga was ik super benieuwd naar De Chemicus van

Stephenie Meyer. Zou ze een goede thriller kunnen schrijven of zou het meer van hetzelfde zijn?

Wanneer je begint met lezen, zit je meteen midden in het verhaal. Je leeft mee Chris, één van de namen die Juliana gebruikt tijdens het vluchten. Vroeger werkte ze voor de regering, nu is ze daar juist voor op de vlucht. Of toch niet? Wanneer een oud collega haar een opdracht aanbiedt met als tegenprestatie haar vrijheid gaat ze twijfelen. Zou ze dan toch een normaal leven kunnen leiden in de toekomst? Ze besluit haar oude werkgever niet helemaal te vertrouwen en gaat zelf op onderzoek uit. Al snel komt ze erachter dat niets is wat het lijkt.

Het verhaal is bloedstollend spannend vanaf de eerste pagina tot de laatste. Dit heeft mij de nodige slaapuren gekost, omdat ik niet kon ophouden met lezen. Je wordt verrast door verschillende plotwendingen, maar kan ook genieten van een goede portie romantiek. Wat mij vooral trof was het inlevingsvermogen. Ik was zelf op de vlucht, zette zelf de injecties en gaf bevelen aan mijn 'super' honden. Het boek is een aanrader voor iedereen die wat nieuws van Stephenie Meyer wilt lezen, maar zeker ook voor iedereen die op zoek is naar een heerlijk spannend boek dat je zo weg leest.

Sabine Kohino

Al vanaf de eerste bladzij wordt je meegezogen in dit spannende verhaal over een voormalig geheim agente. Ze is expert in verhoortechnieken mbv allerlei chemische middelen, en de beste in haar vak.

Maar ze weet teveel en vormde zo'n groot gevaar voor de geheime dienst dat ze haar probeerden te liquideren. Ze slaat op de vlucht en weet keer op keer te ontsnappen aan nieuwe aanslagen.

Al jarenlang leeft ze in constante argwaan en oplettendheid en vertrouwt helemaal niemand.

Een eenzaam leven, maar door haar gevoel uit te schakelen lukt het haar te overleven.

Dan wordt haar door deze zelfde geheime dienst een uitweg geboden; ze vragen haar een laatste ondervraging te doen en dan laten ze haar voor altijd met rust. Een verleidelijk aanbod, maar zijn ze te vertrouwen?

En dan krijgt ze ook nog eens gevoelens voor een man, iets wat haar nog nooit is overkomen. En wat haar natuurlijk ook kwetsbaarder maakt.

Het is echt een enorm spannend verhaal, niets is wat het lijkt. Constant blijken dingen toch anders te zijn dat je verwacht. Je krijgt als lezer al snel ook dat achterdochtige, opgejaagde gevoel.

Een knap geschreven en heerlijk dik boek dat tot het einde heel spannend blijft.

Chantal Biersteker

De Chemicus is een vlot en actierijk verhaal met maar weinig personages. Het duurt even voordat je echt door het verhaal gegrepen wordt. Leuk om te lezen over al die technische en chemische hoogstandjes waar de karakters gebruik van maken, al maakt dit het af en toe wel wat lastig te volgen. Het is niet aan een stuk spannend, maar er gebeurt wel heel veel. Mede doordat het niet aan een stuk door spannend is, vond ik het niet een boek dat je niet weg kunt leggen wanneer je er eenmaal in begonnen bent, maar wanneer je bent begonnen moet je wel weten hoe het gaat aflopen, dus ondanks dat wil je het wel zeker uitlezen.

Naast de actiescènes besteedt de auteur veel aandacht aan het beschrijven van voornamelijk haar vrouwelijke hoofdpersonage. Ondanks dat het niet in de ik-vorm geschreven is krijg je toch een heel helder beeld van haar persoonlijkheid en gedachten, waardoor je je erg bij haar betrokken voelt.

Zij - De Chemicus - is erg slim, maar sociaal nogal onhandig. Daniël is één van de twee broers en haalt haar menselijke kant naar boven, maar daarvoor moet ze wel uit haar comfortzone raken. Dit is een hele leuke verhaallijn, hoe de liefde tussen deze twee opbloeit en hoe zij ervaart hoe het is om mensen in je leven te hebben die belangrijk voor je zijn. Dit zag zij altijd als een gevaar, een beperking, maar uiteindelijk ziet zij dit als een verrijking en dat is heel mooi om haar hierin te zien groeien. In dit boek is ook een grote rol weggelegd voor waakhonden. Stephenie Meyer heeft voor een grote rol gezorgd voor deze dieren wat het verhaal extra spanning geeft. Dit is erg leuk bedacht, maar op sommige momenten is het wel erg ver gezocht wat zij allemaal kunnen, dat maakt het minder realistisch.

Kortom: een goede spionagethriller, die wat mij betreft af en toe wat snelheid mist, en een wat wazige complottheorie bevat, maar die je wel boeit en bezig houdt.

Lynn Torrekens

Het boek is zeer goed geschreven, ttz er zitten weinig fouten in. Maar dit boek las naar mijn mening niet vlot genoeg. Ik had niet de behoefte om steeds verder te willen lezen. Vond ik wel jammer. Men zegt dat dit een thriller is, ik had op vele momenten meer het gevoel dat het om een roman ging. Boy meets girl. Boy falls in love with girl. Van de martelscène had ik ook veel meer van verwacht. Ik vond dat de hoofdstukken veel te lang waren en ook niet stopten op een spannend punt. Voor mij was dit boek totaal niet mijn smaak, maar smaken verschillen. Laat je zeker niet beïnvloeden door deze mindere recensie. Ik schrijf gewoon wat ik er zelf van vind.

Ruth Broekema

Op de voorkant staat thriller, en als je het boek openslaat zie je dat het is opgedragen aan Jason Bourne en Aaron Cross. Grote kans dat het boek dan spannend zou zijn, maar het boek is geschreven door Stephenie Meyer, dus het woord thriller had beter vervangen kunnen worden met roman. Fans van Meyer zullen waarschijnlijk niet teleurgesteld zijn, ze krijgen een (ongeloofwaardige) romance zoals in Twilight of de Host in een spionage setting.

Misschien ligt het aan de vertaling, maar de schrijfstijl voelde vrij amateuristisch, je merkt heel goed dat dit de eerste spionage boek is van een bepaalde schrijver. Iedere redelijke schrijver had zo'n boek kunnen schrijven na dat hij/zij een spionage thrillers had gelezen. Maar zoals ik al eerder had gezegd; het is een vrij ongeloofwaardige romance. Meyer probeerde waarschijnlijk een Stockholm syndroom romance te ontwikkelen, maar het leek meer op insta-love.

Voor iemand die gewend is om young-adult boeken te lezen zoals Twilight en de Host, zou ik dit boek misschien aanraden. Maar voor iemand die zijn eerste thriller wil lezen zou ik beginnen met John le Carre, Stieg Larsson of Robert Ludlum.