Kim de Bruijn-Rompa

Een paar jaar geleden las ik 'Buiten' van Arjan Postma. Dat was een informatief en leuk boek vol korte columns over de natuur. Nu is de bekendste boswachter van Nederland terug met een nieuw boek over de natuur.

In 'Buiten gebeurt het' heeft Postma zijn verhalen ingedeeld in de vier seizoenen, beginnend met de lente en eindigend met de winter. Elk deel is volgens vaste rubrieken opgezet, zodat je een soort houvast tijdens het lezen hebt. De boswachter vertelt onder meer enkele succesverhalen, nieuwkomers in de Nederlandse natuur, de overeenkomsten tussen dieren en mensen en natuurlijk een rubriek met wat je buiten allemaal kunt beleven.

Arjan Postma heeft een toegankelijke en leuke schrijfstijl. Hij neemt je echt mee de natuur in en zorgt er met zijn verhalen voor dat je zin hebt om meteen naar buiten te gaan. Het is prachtig om te lezen wat er allemaal in de Nederlandse natuur gebeurt. Wisten jullie bijvoorbeeld dat een bever per jaar 250 bomen om knaagt? Of welke reden wespen hebben om op zoete drankjes af te komen? En dat je vogels gerust de hele winter mag voeren, ook als het in maart al wat warmer wordt? Deze en vele andere natuurzaken komen in het boek aan bod.

'Buiten gebeurt het' is een aanrader voor iedereen die de Nederlandse natuur een warm hart toedraagt. Het is een leuk en leerzaam boek voor jong en oud!

Marjon Nooij

Het mooiste van de seizoenen bekeken en beleefd door de ogen van Nederlands bekendste boswachter. Dat is wat de cover de lezer belooft en zeker ook waarmaakt.

Met groot enthousiasme weet Arjan Postma de lezer mee te nemen door de seizoenen en vertelt zijn verhalen en belevenissen over planten, dieren en natuurverschijnselen, alsof je aan de hand wordt meegenomen en op de eerste rij zit. Arjan maakt de lezer ook aandachtig voor de voortdurende veranderingen in de natuur. Het leuke van het boek is, dat we nooit ver hoeven te reizen om al dat moois te zien en te beleven, want in onze achtertuin begint het avontuur al.

Het is een aanstekelijk en leerzaam boek voor jong én oud. boek. Erg leuk om te lezen, voor te lezen, of samen te lezen met kinderen en er veel van op te steken. Prachtig om in te kijken, maar zeker ook heel inspirerend om op pad te gaan met alle wetenswaardigheden in het achterhoofd. Of je nu in de stad loopt, in het bos of andere natuurgebieden, overal zijn er de mooiste dingen te zien en te beleven.

Jasper de Ruiter heeft de prachtige, oogstrelende illustraties verzorgd en Frank de Ruiter de fotografie.

Kortom, een schitterend boek om bij de hand te houden en er vaak op na te slaan.

Marianne Cramer

Het enthousiasme voor de natuur van boswachter Arjan Postma straalt van elke bladzijde van Buiten gebeurt het. De lezer wordt meegenomen naar uitgestrekte natuurgebieden, maar ook naar de kleine stukjes natuur die overal om ons heen te vinden is, maar waar we vaak zomaar aan voorbij lopen. Zoals onze eigen tuin of stad.

Het boek is ingedeeld in de vier seizoenen, elk met zijn eigen schoonheid. Deze indeling maakt het makkelijker om op het juiste moment te zoeken naar de wetenswaardigheden en bijzonderheden die in het boek staan, welke planten en dieren kan je tegenkomen, maar ook wat je zelf kunt doen. Geen dag is hetzelfde, de natuur verandert steeds. Deze voortdurende verandering en vernieuwing in en van de natuur is een heel belangrijk thema in het boek. Door dit boek ben ik me daar veel meer bewust van geworden. De snelle verandering van het voorjaar, waarin alles tot bloei komt. Het afsterven van planten in de herfst, waardoor paddenstoelen juist tevoorschijn kunnen komen.

Het kan niet anders dan dat je na het lezen van dit boek anders om je heen gaat kijken. Door het sprankelende taalgebruik en de mooie afbeeldingen is het een boek dat je niet weg wil leggen als je er eenmaal in begonnen bent. Daarnaast staan er zo veel feitjes in, dat je het nog vaak op zal pakken om even na te zoeken hoe het ook al weer zat. Het inspireert ook om er zelf op uit te trekken en de natuur, groot en klein, woest en liefelijk, te gaan ontdekken. Ook staan er veel beschrijvingen in, die je aanzetten tot het zelf maken van leuke dingen. Ik zou hier voorbeelden kunnen geven van de veelheid van onderwerpen, maar dan zou ik een keuze moeten maken en dat kan ik niet. Veel beter is het dat iedereen dat zelf leest en doet. Voor mij is het een boek dat een vaste plek zal krijgen op mijn tafel om het altijd bij de hand te hebben.

Lees, leer en trek eropuit in de natuur. Een boek voor jong en oud.

Alie Urbach

Buiten gebeurt het van Arjan Postma is een heel verrassend mooi boek over de natuur. Waarin de verschillende seizoenen beschreven worden over dieren, planten en bomen aangevuld met prachtige illustraties. Hij neemt je mee de natuur in en weet er op een enthousiaste manier over te vertellen.

De lente: zodra de zon begint te schijnen en de bomen en struiken uitlopen komen de dieren weer tevoorschijn. Vogels komen uit hun overwinteringsgebied terug. Er worden nesten gebouwd en jonge dieren worden geboren. Hij weet veel over dieren en verteld hoe zij leven en wat het nut van de dieren zijn. Maar ook planten bespreek hij welke je wel of niet kunt eten. Het succes verhaal gaat over de bever hoe en waar ze leven. Nadat ze eerst uitgeroeid waren zijn ze weer uitgezet in de Biesbosch en later ook elders.

De zomer: we staan dichter bij de natuur en we beleven de natuur veel intensiever wandelen en fietsend door de natuur en het blijft langer licht. Maar ook het strand en de zee komen uitgebreid aan bod. Het succes verhaal gaat over de otter die stief uit in Europa en ze zijn inmiddels weer uitgezet in de Weerribben. Hij verteld uitgebreid over de otter die hebben een groot leefgebied nodig met schoon water met voldoende vis.

De herfst: de massale vogel trek, de heftige bronstijd, het enorme voedselaanbod het hoort allemaal bij de herfst. De bladeren verkleuren en vallen van de bomen regen storm en uitwaaien op het strand hoort helemaal bij Nederland. Het succes verhaal gaat over het jonge zeehondje de huiler dat gered word door zeehondencentra waar hij zijn bedenkingen over heb.

De winter: is zijn favoriete tijd van het jaar de dagen zijn kort. Voor de dieren is de winter een zware tijd veel voedsel is er niet, planten groeien niet meer en insecten verdwijnen. Het succes verhaal gaat over de wisent het is het grootste landzoogdier echt een overblijfsel uit de ijstijd en een oerbewoner van Nederland.

Ik las over dieren en planten waar ik nog nooit van gehoord had. Erg mooi zijn de vaste rubrieken. Zoals belangrijke bomen, survival in je achtertuin, Buiten gebeurt het geef je een mooie informatie over bomen planten en dieren. Wat helemaal geweldig is, zijn de video's over planten en dieren dat geeft het boek iets extra's. Dit boek moet je ook echt lezen met je iPad naast je zodat je gelijk de desbetreffende video kunt bekijken. Het boek is in samenwerking met Koen van Santvoord een prettig leesbaar geheel geworden.

Buiten is het leven, en daar is een wereld te ontdekken als je het maar wilt zien.

Sabrina Verschaeve

Het boek is ingedeeld op basis van de vier seizoenen. Maar eigenlijk kan je overal beginnen met lezen. Veel nieuwe weetjes over planten en dieren geleerd. Erg leerzaam en heel toegankelijk geschreven. Het is zeer leuk om als cadeau te geven of om te krijgen, mits natuurlijk interesse in de natuur.

Henk Hoekstra

Het boek is qua design erg mooi, er zit een stevige kaft om heel en voelt stevig aan. Het boek is ingedeeld in de vier seizoenen van het jaar. Leuk is dat er telkens voor elk seizoen terugkerende thema's zijn. Zoals nieuwkomers in de natuur in Nederland, tips en suggesties om te doen. Het leest lekker en er staan vele onderwerpen. Je hoeft niet van begin tot eind te lezen maar je kan ook de onderwerpen (of seizoen) uitkiezen wat je interesse heeft. Het boek heeft vooral heel veel nuttige informatie. Er staat toch erg veel informatie in die ik nog niet wist.

Ik heb boek aan mijn dochter van 10 jaar laten zien/lezen en zij was erg geboeid door de vele onderwerpen en informatie die er in staat.

In het voorwoord schrijft Arjan Postma dat hij hoopt dat het boek inspireert om buiten op avontuur te gaan. Dat doet het boek zeker!

Marja Legius

Buiten gebeurt het is ingedeeld in de vier seizoenen. Vanaf het hoofdstuk lente ga je via de zomer naar de herfst en tot slot naar de winter.

Onder het kopje "Buiten gebeurt het" wordt telkens ofwel een dier ofwel een natuurverschijnsel uitgelicht wat opvallend is voor dit seizoen. Hierover wordt zo enthousiast verteld door Arjan dat je zin hebt dit allemaal zelf buiten te gaan beleven en ervaren.

Het boek geeft heel duidelijk aan dat de natuur in Nederland continu aan het veranderen is en daarom nooit stilstaat en allesbehalve saai is. Arjan geeft een paar mooie voorbeelden van exotische dieren die het goed doen in Nederland. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Aziatisch lieveheersbeestje of de Amerikaanse rivierkreeft. Er staan leuke proefjes en doe-het-zelf tips in het boek welke ook leuk zijn om samen met kinderen te doen. Een mooi voorbeeld daarvan is berkenteer maken. Dat gaat via een destillatieproces dat al in de oertijd werd gebruikt.

Arjan geeft heel veel tips en tricks en af en toe is er een link naar een filmpje op internet waardoor het boek ook nog eens interactief wordt. Dat geeft het boek een extra dimensie. Het is een leerzaam boek geschikt voor kinderen vanaf de bovenbouw maar zeker ook voor volwassenen. Buiten gebeurt het zit vol met onverwachte, gekke, leuke en verbazingwekkende stukjes die je zeker bij zullen blijven en je leren om met andere ogen naar de natuur te kijken.

Je zal dit boek telkens weer even oppakken om een stukje te lezen of te herlezen. Een soort naslagwerk maar dan wel een heel praktisch en inspirerend exemplaar. Bovendien is het boek prachtig vormgegeven en staat boordevol leuke foto's en plaatjes. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten en leren van de natuur.

Irene de Keijzer

Het boek van Arjan is ingedeeld in 4 delen. Lente, zomer herfst en als laatste de winter.

In elke apart onderdeel worden diverse dieren maar ook natuurverschijnselen belicht. Bijvoorbeeld de vogeltrek, de bronsttijd van de herten. Er word verteld over nieuwkomers in de Nederlandse natuur, denk aan de wolf de wisent en de Amerikaanse kreeft en de Aziatische lieveheersbeestjes. Tevens worden er doe het zelf tips uitgewisseld, leuk om sommige tips met kinderen te doen, denk bv aan het ontleden van een dode kwal of het zoeken van haaientanden in zeeland op het strand. Waarom zijn irritante muggen en wespen nuttig, Arjan vertelt het je.

Het boek is een toegankelijk en in een prettig lettertype geschreven boek, waardoor het vlot leest. Het enthousiasme spat van het boek af. De plaatjes van de dieren zijn leuk, zelf had ik graag foto's gezien, denk aan alle soorten kwallen. Het leuke is wel dat als je veel buiten bent, we hebben recent het Pieterpad afgewandeld en hebben de 4 seizoen zo beleefd herken je erg veel uit het boek.

Voor de buitenmens een echte aanrader, voor de mens die veel binnen zit een aanrader, dit boek zorgt er misschien voor dat men naar buiten gaat en leert kijken.

Antonie Muijen

Buiten gebeurt is een mooi geïllustreerd en informatief naslagwerk. Het is een bundel van korte verhalen die lekker vlot geschreven zijn en makkelijk lezen. Arjan vertelt over zijn eigen waarnemingen in de vier seizoenen en geeft een inkijkje in zijn dagelijkse werkzaamheden en waarnemingen. Hij geeft er soms een eigen niet wetenschappelijke bevinding aan. Dat maakt het interessant.

Er staan tips in om zelf ook dieren en planten te gaan ontdekken. Ook handig zijn de adviezen om de natuur te beschermen. Het is een soort interactief boek omdat er links in staan naar filmpjes op het internet wat het spannend en interessant houdt.

Het boek is leerzaam voor alle leeftijden en zal bij ons tijdens wandelingen door de natuur in de rugzak meegaan! Een aanrader voor iedereen die de flora en fauna in Nederland een warm hart toedraagt.