Arda Huijer

De oorsprong speelt zich af voor De reiziger-serie, het is apart te lezen maar voor de fans zeker de moeite waard.

De oorsprong speelt zich af in het Frankrijk van 1740. Nadat hij Schotland noodgedwongen ontvlucht, voegt Jamie zich bij de huurlingengroep van zijn beste vriend Ian. Al snel na aankomst raakt hij betrokken bij gevechten met struikrovers en krijgt hij samen met Ian de opdracht om een jonge vrouw naar haar toekomstige man in Parijs te begeleiden. Gecharmeerd van Rebekah, zijn beide vrienden vastbesloten hun taak als beschermers tot een goed einde te brengen. Dat ze daarbij helemaal voorbijgaan aan de mogelijke listigheid en kracht van vrouwen, komt hen duur te staan. Hoewel Jamie in dit verhaal naïever en sulliger overkomt dan in het vervolg, geeft het een boeiende inkijk in zijn leven voor hij Claire (in het eerste deel van de reeks) ontmoet.

Het is een kort verhaal (133blz) en eindigt met de eerste 3 hoofdstukken van dl 1 van De reiziger. Zelf heb ik deze serie nog niet gelezen maar ben nu wel nieuwsgierig geworden naar het vervolg ervan.

Fany van Hemelen

Deze prequel op De reiziger laat de lezer kennismaken met deze uitgebreide reeks. De boeken van de reeks zijn als serie The Outlander verfilmd.

Jamie Fraser gepijnigd tot en met, letterlijk en figuurlijk, beslist na de dood van zijn vader aansluiting te zoeken bij de huurlingen groep van zijn vriend Ian Murray. Beiden zijn naar Schotland gevlucht met een eigen verhaal. Na enkele gevechten en schermutselingen krijgen ze een voor hun op het eerste zicht prettige taak als ze voor een joodse dokter gaan werken. Ze gaan Rebekah, zijn kleindochter en een gebedenboek escorteren naar haar toekomstige man in Parijs. Beiden hebben hier veel zin in maar ze weten niet wat ze nog allemaal gaan meemaken. Gevoelens kunnen namelijk nare gevolgen hebben.

Dit verhaal geeft een inkijkje in het leven van Jamie zodat nieuwe lezers nieuwsgierig gemaakt worden en nu met de feestdagen is dit een fijn cadeau. Hoewel voor bekenden zoals ik met De reiziger reeks mist er toch wel wat. De factor Geschiedenis die wel uitgebreid aan bod komt in de lange reeks,is hier ver te zoeken. En de levensechte personages van Diana Gabaldon zijn in de reeks toch beter uitgewerkt.. En dit erg korte verhaal is totaal anders dan de dikke pil van De reiziger reeks.

De oorsprong is een fijn snoepje dat smaakt naar meer maar is in verhouding tot De reiziger reeks wel wat oppervlakkig. Jammer dat het typisch historische karakter in dit boek niet echt aan bod komt. Het doel van de lezer te prikkelen is volgens mij wel bereikt want wie Jamie leert kennen, wil gewoon meer over hem weten.

De oorsprong is een romantisch,vlot lezende inleiding in een boeiende reeks en zal waarschijnlijk wel meer publiek naar de volledige serie lokken. Ook al is het boek geen topper het is een aangenaam begin en kennismaking met Diana Gabaldon en haar schrijftalent. Misschien is het als fan van De reiziger gewoon te moeilijk en liggen de verwachtingen als lezer dan te hoog? Nieuwe lezers gaan dit probleem niet hebben en leren een interessante wereld kennen.

Froukje Hofstra

De reiziger-serie van Diana Gabaldon is al erg populair, het heeft een televisie serie! Ik ben erg nieuwsgierig geworden naar de boeken en daarom staat deze serie op mijn TBR lijst. Dit boek is een mooie start om kennis te maken met Jamie Fraser, die één van de hoofdrollen heeft in de serie. Dit boek is een prequel, een boek die voor de serie afspeelt. In eerste instantie vond ik het jammer dat het niet een lang verhaal is, maar het boek bevat ook een paar pagina's van het eerste boek in de serie.

Het verhaal is kort maar wel krachtig. Er zit al vroeg actie en spanning in. Je gaat met Jamie mee op een kort avontuur. Toch zijn er ook rustige momenten en leer je meer over zijn leven. In dit verhaal lees je ook vanuit Ian Murray's perspectief, een goede en zorgzame vriend van Jamie. Echter was het voor mij soms even verwarrend wie van de twee nou iets zei of dacht. Nu ben ik erg benieuwd hoe deze jongeman is in de rest van de boekenserie en die ga ik zeker lezen!

Dit boek speelt zich af voor achtdelige De reiziger-serie van Diana Gabaldon. Je krijgt als lezer een kijkje in het leven van de jonge Jamie Fraser.

Door het overlijden van zijn vader en een fikse ruzie met de Engelsen vertrekt Jamie Fraser naar Frankrijk, om daar met zijn oude vriend Ian Murray als huurling te werken. Op een dag krijgen ze het bevel om voor een joodse dokter een opdracht uit te voeren. Ze moeten twee waardevolle schatten naar Parijs brengen: een oud gebedenboek en zijn kleindochter Rebekah, die daar is uitgehuwelijkt. Beide mannen worden op slag verliefd op de knappe Rebekah en nemen daarom hun taak haar te beschermen erg serieus. Rebekah blijkt listiger dan gedacht, waardoor Jamie en Ian tijdens de reis naar Parijs in de problemen komen.

Het verhaal in De oorsprong gaat over liefde en trouw tussen de twee vrienden Jamie en Ian. Met de huurlingengroep belanden Jamie en Ian in gewelddadige conflicten, maar deze momenten worden afgewisseld met goede gesprekken tussen de vrienden. Door de afwisseling tussen actie en de rustige gesprekken leest dit verhaal prettig en vlot. In dit verhaal leer je Ian en Jamie kennen en wordt hun diepgaande vriendschap goed uitgewerkt. In het boek wordt meerdere keren verwezen naar hun familie en de situatie in Schotland, maar deze fragmenten lijken onaf, waardoor je als lezer met vragen blijft zitten, die hopelijk in de serie beantwoord gaan worden.

Naast dit verhaal zijn in het boek de eerste hoofdstukken van van de serie De reiziger opgenomen. Het echte nieuwe verhaal beslaat dus maar 133 bladzijden en is daarmee niet heel lang. De oorsprong is uitgebracht met een groot lettertype, waardoor je door het verhaal heen vliegt. Het boek is een goede introductie op De reiziger-serie, maar als je deze al gelezen hebt is alleen het verhaal over de jonge Jamie en Ian leuk om te lezen en ken je de rest al. Dit boek lijkt een toegankelijke manier om de lezers kennis te laten maken met de serie en hoofdpersonage Jamie.

De oorsprong is een goede instap in De reiziger-serie. Het boek maakt je nieuwsgierig naar Jamie Fraser. Als boek op zich is dit verhaal wat mager, omdat het erg kort is en onaf lijkt.