Kim de Bruijn-Rompa

Na 'Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)' waarin Noor centraal stond, is het in 'Daar heb je vrienden voor' de beurt aan Joost. Natuurlijk komen de andere vrienden Kiki en Noor en klusjesman Gijs ook aan bod, maar Astrid Harrewijn vertelt het verhaal vanuit Joost. En wat is het een heerlijk boek geworden.

Vanaf de eerste hoofdstukken ben je blij dat je weer deel uitmaakt van de vriendengroep. En wat is het leuk om Joost beter te leren kennen. Hij begint zijn verhaal in Rome. Daar had hij wat mij betreft nog wel langer mogen blijven. Je ziet de mama's en de kinderen uit de speeltuin zo voor je en je proeft haast de lekkere, Italiaanse gerechten. Harrewijn weet hoe ze een verhaal op papier moet zetten.

Tijdens het lezen heb ik regelmatig hardop moeten lachen. De schrijfstijl van de auteur is leuk, grappig en boeiend. Je leert het een en ander over de kunst- en archeologische wereld, en wat er allemaal bij komt kijken als je ineens een bestsellerauteur bent. Het is allemaal op een geloofwaardige manier neergezet. En heeft Joost zijn kinderwens kunnen vervullen? Daarvoor moet je het boek toch zelf lezen.

Met 'Daar heb je vrienden voor' heeft Harrewijn wederom een leuk en interessant boek geschreven. Ik kijk al uit naar het deel waarin Kiki de hoofdrol vervult. En misschien komt er stiekem ook nog wel eentje vanuit de ogen van Gijs…

Paula van Mourik

Het verhaal begint wanneer de veertigjarige Joost aankomt in Rome. Het plan is om verder te schrijven aan zijn boek over keizer Augustus en om zijn oude vriend Donato te bezoeken. Al op de eerste dag vangt hij in een koffietent een gesprek op tussen twee Italiaanse vrouwen. Ze praten over hem en één van de vrouwen prijst Joost bij haar vriendin aan als een goede match om een relatie mee aan te gaan. Hij is volgens haar "...een degelijke saaie lul met een laptop". Zo'n man is echt wat voor haar vriendin. "Saai, degelijk en geen gezeik. Twee keer per maand plat en klaar!" De toon is gezet en Joost verlaat diep beledigd de koffietent.

In het huis waar Joost logeert tijdens zijn verblijf in Rome woont ook de knappe, maar norse Camilla met haar altijd vrolijke dochtertje Noemi. Omdat de oppas van Noemi het op een dag laat afweten, biedt Joost zich aan om het meisje van school te halen en bij haar te blijven totdat Camilla klaar is met werken. Vanaf die dag gaat hij dagelijks met Noemi naar de speeltuin en raakt hij bevriend met een stel hippe moeders. Zij sporen hem aan om zijn look te veranderen, omdat dat zijn kansen vergroot bij het zoeken naar een vrouw. Noemi doet Joost uiteindelijk beseffen dat hij een kind wil.

Terug in Amsterdam gaat het leven voor Joost verder, maar zijn kinderwens blijft bestaan. In de kelder van het Rijksmuseum waar hij werkt, vindt hij op een dag een heel bijzonder teken. Hij wil dit graag verder onderzoeken, maar wordt vrij snel na zijn vondst ontslagen. Tot overmaat van ramp wordt hij diezelfde dag ook nog eens ontslagen bij de universiteit waar hij werkzaam is als docent. Samen met Gijs begint Joost een klusbedrijf. Ze richten zich speciaal op alleenstaande vrouwen met lekkere koffie, humor en een goed lijf. Wie weet vindt Joost zo de moeder van zijn kinderen? Ondertussen gaat het slecht met Donato. Als Joost aan zijn sterfbed zit, leeft Donato ineens op als hij hem vertelt over het teken dat hij in de kelder van het Rijksmuseum heeft gevonden. Donato spoort Joost aan om op onderzoek uit te gaan en dat doet hij dan ook. Er blijken meerdere tekens verstopt te zijn in Amsterdam. Tijdens zijn speurtocht stuit Joost op een geheim genootschap. Hij wordt lid van deze club en raakt bevriend met David. Samen proberen ze het mysterie van de tekens op te lossen.

En dan is daar nog het boek wat Joost heeft geschreven over keizer Augustus. De verkoop van dit boek verloopt niet naar verwachting. Ook wat dat betreft zit het Joost niet mee. Hij denkt erover om zijn oude nomadische leventje weer op te pakken en Amsterdam te verlaten. Dan wordt hij gebeld door een oude vriend die Joost voorstelt om samen met hem een opgraving in Egypte te leiden. Is dit wat Joost wil, is dit wat hij nodig heeft, maar kan hij het maken om alles achter zich te laten?

Daar heb je vrienden voor is het vervolg op Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Het verhaal wordt vanuit de ik-vorm door Joost verteld. Ik heb het eerste boek niet gelezen, maar heb dat zeker niet als een gemis ervaren. Tijdens het lezen werd zo nu en dan verwezen naar het vorige boek, waardoor ik als lezer voldoende meekreeg om Daar heb je vrienden voor te kunnen begrijpen.

Ik heb echt genoten van dit boek. Het verhaal is vlot geschreven, er zit ontzettend veel goede humor in en van begin tot het eind vraag je jezelf af hoe het zal aflopen met het verlangen van Joost naar een kind. Het eind vind ik zo verrassend dat mijn hart na het lezen van de allerlaatste alinea een sprongetje maakte.

Wat ik jammer vind is dat Joost van het ene op het andere moment weer in Amsterdam was. Naar mijn idee was het verhaal over het verblijf in Rome nog niet afgelopen. De overgang vond ik erg abrupt.

De schrijfster heeft achterin het boek een dankwoord geschreven. Normaal sla ik die altijd over, maar heb dat nu niet gedaan. En daar ben ik blij om, want het is zeer de moeite waard om te lezen!

Ik weet bijna zeker dat er een derde deel aan zit te komen en dat het daarin over Kiki zal gaan. In ieder geval smaakt dit boek naar meer!

Kim Landwer

Wat heb ik ontzettend moeten lachen om Joost. De schrijfstijl van Astrid is ontzettend fijn, waardoor je letterlijk door het boek heen vliegt. Omdat er veel gebeurtenissen rondom Joost plaatsvinden verveelt het boek geen moment. Zo vliegt hij naar Rome om daar aan zijn roman over keizer Augustus te werken en wordt hij op één dag bij twee bedrijven ontslagen. Er komen in het boek verschillende thema's aanbod: midlifecrisis, kinderen, liefdes, werk en geheime ontdekkingen. Voor ieder wat wils dus!

De cover van het boek heeft een echte knalkeur, wat goed zichtbaar is in de boekenkast. Ook de tekening van de Amsterdamse grachtenpanden met het sloepje ervoor sluit naadloos aan op wat er in het verhaal gebeurt.

Ik vond deel 2 misschien nog wel een beetje leuker dan deel 1 en kijk dan ook reikhalzend uit naar deel 3, waarin Kiki centraal zal staan.

Marja Legius

In dit boek speelt dezelfde vriendengroep een rol als in het eerste boek van deze auteur Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Alleen is het in dit verhaal niet Noor maar Joost die de hoofdrol heeft.

Zelf had ik het eerste boek nog niet gelezen en dat was geen belemmering om dit boek te lezen.

Joost gaat een paar maanden naar Italië om een boek te schrijven over keizer Augustus . Bij zijn terugkomst in Nederland vindt hij bij toeval iets in de kelders van het Rijksmuseum wat hem intrigeert en waar hij verder onderzoek naar wil doen. Zodoende komt hij in een wereld van raadsels terecht en gaat hij op zoek naar de oplossing van deze puzzel.

Wat mij opviel is dat de periode van Joost in Italië en eenmaal weer terug in Amsterdam wel twee verschillende verhalen leken. Ook het karakter van Joost is op deze twee plekken zeer verschillend. De personen die Joost in Italië leert kennen spelen ook geen rol meer in het verdere verhaal behalve dan dat hij door Noemi tot inzicht komt dat hij graag vader zou willen zijn en in Amsterdam op zoek gaat naar een geschikte moeder voor zijn kind.

Het boek begint met veel humor. Later in het verhaal zwakt de humor wat af maar wordt vervangen door opbouwende spanning door de undercover operatie van Joost. Soms wat ongeloofwaardig of ietwat vergezocht maar wel zo dat je door wil blijven lezen om tot de oplossing van de puzzel te komen. In deze zoektocht naar de oplossing van het raadsel ontwikkelt Joost zelf ook en moet meerdere keuzes maken in zijn leven. De schrijfstijl van dit boek is prettig en na afloop van het verhaal ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de vriendengroep in mijn hart gesloten heb.

Nel Aanhane

Dit boek is het tweede deel van een trilogie. Als je het eerste deel (drie vrienden, een huis en een klusjesman) gelezen hebt herken je de personen, maar het is zeker niet noodzakelijk. Dit boek leest prima zo.

Joost, begin veertig, alleenstaand, kunsthistoricus, archeoloog en een beetje in de midlife. Het boek begint als hij in Rome is om aan zijn boek te schrijven over keizer Augustus, waarin op advies van zijn uitgever ook het liefdes leven van de keizer aan bod moet komen. Joost is daar niet zo in thuis. Maar ongewild raakt hij op een terras in gesprek met drie Italiaanse vriendinnen die hem daar graag bij willen helpen.

Als Joost na drie weken weer thuis is in Amsterdam heeft hij een grote wens, een kind. Zijn huisgenoten Kiki en Gijs hebben daar hun eigen mening over en steken deze niet onder stoelen of banken. Het belangrijkste is dat hij daar een vrouw voor nodig heeft en dat is een probleem. De ene gebeurtenis is nog niet klaar of de volgende is er al weer. Dit is wel goed te volgen en je blijft nieuwsgierig hoe dit gaat aflopen.

Joost wordt op een dag twee keer ontslagen en raakt in de ban van een geheim genootschap. Hij wordt daar toch een beetje onzeker van wat dit gaat brengen in zijn leven. Joost wordt als een echt mens beschreven met zijn ups en downs, onzekerheden en humor. Dit laatste is volop aanwezig in het boek en geeft het boek veel kleur. Voor Joost krijg je als lezer sympathie en je gunt hem zo het beste.

De schrijfstijl is sprankelend en het boek leest als een trein. Ook zitten er voor ieder wel herkenbare situaties in die het boek zo leuk maken. Ik heb er van genoten en kijk uit naar het derde deel.

Kwante in Wonderland

Na het lezen van deel 1 Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) in februari wou ik meer over deze leuke vrienden en hun klusjesman! En wat ik wou kreeg ik! In deel 2 minder Noor en Kiki maar lezen we over Joost en dat is genieten met hoofdletter G.

Joost is klaar met zijn groente obsessie en neemt een tijdje vrij af om in Rome te schrijven aan zijn boek. Een boek wat volgens zijn uitgever meer seks nodig heeft. Want seks verkoopt!

In Rome lopen de zaken echter een tikkeltje anders dan gepland want niks geen rustige schrijfplek waar hij als kluizenaar kon schrijven. Joost komt opeens terecht in een speeltuin waar hij word geconfronteerd met Vagijn, Flamoes en Punani! Bronnen vol inspiratie voor zijn boek! Joost gaat van een naar zeggen 'saaie degelijke lul' naar Italiaanse stud en van Nomade zonder enig doel in het leven naar een man met kinderwens!

Wat heerlijk is in dit boek is dat alles zo bekend is dat het gewoon op je netvlies staat! De Amsterdamse grachtjes, de tv programma's die genoemd worden maar ook de belevenissen van een heerlijk nuchtere Nederlandse man en zijn Kees!

Van hilarische roman naar de Da Vinci Code-achtige perikelen, I loved it! Dit vervolg op Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) moet je gewoon lezen! In dit boek komen stukjes naar voren over Kiki, Noor en Gijs en ik kan alleen maar zeggen, I want more!

Van mij mag Astrid deze serie uitbreiden tot we alle (cover)kleurtjes van de regenboog in de kast hebben staan!

Marianne Cramer

"Daar heb je vrienden voor" is een zeer humoristische roman over Joost, een ongehuwde veertiger, schrijver, archeoloog en kunsthistoricus. Joost vertrekt voor twee maanden naar Rome om daar te schrijven aan zijn boek over Augustus en zijn oude vriend Donato te bezoeken. Eenmaal in Rome helpt hij zijn buurvrouw door haar dochtertje Noemi van school te halen en met haar naar de speeltuin te gaan. Daar ontmoet hij een stel hippe moeders die hem overhalen een nieuwe look aan te meten. Niet meer een degelijke en wat suffige man, maar stoer en hip. Als Joost dan dagelijks Noemi van school haalt, beseft hij dat hij ook graag een kind wil. Maar daarvoor is een vrouw nodig.

Als Joost terugkomt in Nederland wordt hij op een dag ontslagen bij allebei zijn banen.

In de kelder van het Rijksmuseum ontdekt hij een bijzonder teken. Joost wil het laten zien aan Donato, maar hoort van zijn huishoudster dat hij in het ziekenhuis is opgenomen en op sterven ligt. Joost gaat snel naar Rome om afscheid te nemen, waar Donato opleeft als hij van het teken hoort. Hij geeft Joost een paar aanwijzingen waar hij naar meer tekens moet gaan zoeken en hierdoor komt hij op het spoor van een geheim genootschap. Joost weet daar binnen te dringen en krijgt een mentor, David, die een goede vriend wordt. Hem vertelt hij wat hij gevonden heeft en samen gaan zij op onderzoek uit om verspreid over Amsterdam meer tekens te vinden, die het mysterie dat zij verbergen te kunnen oplossen. En dan doen zij een grote kunsthistorische ontdekking.

In de tussentijd schrijft Joost ook zijn boek over Augustus af, wat een bestseller wordt, omdat hij op aanraden van zijn uitgever ook het liefdesleven van Augustus heeft beschreven en het in "De Wereld draait door genoemd" wordt. Daarnaast heeft hij samen met klusjesman Gijs een klusbedrijf gestart, speciaal gericht op alleenstaande vrouwen met lekkere koffie, humor en een goed lijf, in de hoop zo een vrouw te vinden die de moeder van zijn kind kan worden.

"Daar heb je vrienden voor" is het vervolg op "Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)". Ik heb het eerste deel nog niet gelezen, maar heb dat niet als probleem ervaren. Op enkele plaatsen wordt er verwezen naar het eerste deel, maar dat gebeurt op zo'n manier dat het meteen duidelijk is. Het boek staat vol humor, maar gaat ook over de grotere keuzes in het leven. Hoe ga je daarmee om, los je ze op of schuif je ze voor je uit.

Het verhaal is vanuit Joost, in de eerste persoon, geschreven en we leren hem kennen als iemand die nogal extravert is en niet altijd de juiste woorden kiest. Dit brengt hem keer op keer in de problemen en dat maakt het wel heel herkenbaar. En dan zijn onrust. Het bevalt hem goed in Amsterdam, maar hij verlangt ook naar het veldwerk als archeoloog in "de zandbak". Vindt hij het daarom ook zo leuk om Noemi in de zandbak te zien spelen?

Samenvattend vind ik het een heel leuk boek met een sprankelende en vlotte schrijfstijl. En al lezend krijg je ook nog eens een inkijkje in de archeologische en kunsthistorische wereld. Vergeet ook niet het dankwoord te lezen.

Geerte Huberts

Ik heb denk ik bijna alle boeken van Astrid Harrewijn gelezen en ik vind ze altijd erg leuk. Ik was dan ook erg blij dat ik dit boek kreeg thuisgestuurd. Ik heb het verhaal over Noor in het vorige deel in deze trilogie: 3 vrienden een huis (en een klusjesman) ook gelezen en dat vond ik een erg fijn boek. Joost komt al in dat boek voor, dus ik was nieuwsgierig naar zijn verhaal.

Het boek is zoals je van Astrid Harrewijn kan verwachten, grappig, snel, mysterieus op zn tijd. Vooral de zoektocht naar de 'schat' vond ik boeiend, je vraagt je steeds af wat het is en waar ze het zullen vinden.

Maar er was iets aan het boek wat me minder aansprak dan het vorige deel. Ik kon niet echt de vinger opleggen waar het aan lag. Maar toen ineens gaf personage Joost zelf het antwoord: 'Ik ben inderdaad een lul. Geen fulltime lul, maar bij vlagen een behoorlijk onsympathiek mannetje.' En dat is inderdaad zo. Ik vind Joost geen sympathiek personage. Hij is behoorlijk egoïstisch. En als ik een boek lees vind ik het prettig dat ik het hoofdpersonage mag, maar Joost mag ik niet. En dat vind ik toch wel een klein beetje jammer.

Kimberley Schelfaut

Stoer en aantrekkelijk wil hij zijn, stoffig en degelijk is hij. Joost, veertig, ongehuwd, schrijver, kunsthistoricus en archeoloog; werkzaam bij het Rijksmuseum en de Universiteit van Amsterdam. Een verblijf van twee maanden in Rome, waar hij schrijft aan een boek over keizer Augustus, zorgt voor de ommekeer. Hij beseft dat de tijd niet stilstaat en dat hij een beetje moet doorpakken als hij wil dat er ooit iets verandert. In een moment van overmoed laat hij zich een nieuwe look aanmeten - wie weet volgt de rest dan vanzelf.

Terug in Nederland ziet het leven er helaas toch wat anders uit dan onder de Italiaanse zon. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt hij op één dag twee keer ontslagen en raakt hij verstrikt in een geheim genootschap en een mysterieus raadsel. Maar wat hem het meest uit zijn slaap houdt, is het besef dat hij een kind wil. Zijn vrienden wijzen hem fijntjes op de logische consequentie waar hij zelf nog voor terugschrikt: wil je een kind, dan heb je een vrouw nodig…

Wanneer ik in het boek begon te lezen vond ik het direct iets hebben. Het was een tof verhaal. Soms dacht ik wel dat het verhaal andere wendingen ging krijgen maar toch ging het anders. Het was op sommige vlakken wel eens saai en ging het niet altijd vooruit. Maar dan plots werd het toch weer goed. De laatste 100 pagina's waren wel spannend toen ze aan het zoeken waren naar die tekens overal. Kortom de eerste 100 pagina's was leuk om te lezen je komt stilaan meer te weten van Joost en zijn vrienden. En de volgende 100 pagina's had ik zoiets van hm toch beetje saai, misschien toch mijn ding niet. En de laatste 100 pagina's wou ik altijd maar verder lezen want was het eigenlijk wel spannend. Er zat wel weinig romantiek in. Ik denk ook dat de schrijver een rare fantasie heeft wat het seksleven van Joost betreft. Ja ik raad het wel aan. Maar toch weet ik niet of ik het 1ste boek ga lezen. Je kan het boek perfect lezen zonder dat je het 1ste gelezen hebt. Wat ik ook leuk vond is dat het niet al te grote hoofdstukken zijn.

Kortom het is een aanrader voor mensen die graag romans lezen maar de romantiek is wel ver te zoeken. Het leest wel vlot. Het is in een aangename schrijfstijl geschreven.

Anita de Groot

Dit is het vervolg op drie vrienden een huis(en een klusjesman) en wat mij betreft met veel meer humor en verhaal. In het vorige deel leerden we Kiki, Noor, Gijs en Joost kennen, in dit deel kruipt Astrid in de huid van Joost en dat vind ik zeer geslaagd. Af en toe is Joost wat meer vrouw als man (zijn kinderwens) maar dat geeft wel sjeu aan het verhaal. Ook komen de musea en Amsterdam weer volop aan bod waardoor de amusementswaarde van het boek weer op een zeer hoog niveau zit, wat mij betreft een aanrader en leuker als het eerste deel en dat vond ik ook heel leuk!

Tanneke Burggraaff

Joost, vrijgezel, schrijver, kunsthistoricus en archeoloog gaat voor twee maanden naar Rome. Daar hoopt hij de rust te vinden om een boek te schrijven over keizer Augustus. Maar.... dat loopt toch een beetje anders dan gedacht en voor hij het weet heeft hij zijn uiterlijk laten veranderen. En nog belangrijker: hij wil een kind! En ook een vrouw/moeder voor zijn kind. Ondertussen wordt de druk van zijn uitgeefster om het boek snel te kunnen uitgeven ook hoger. Als Joost terug komt in Amsterdam verliest hij ook nog eens twee banen op een dag.

Dit alles vormt de ingrediënten van een boek met in de hoofdrol een persoon die door Astrid Harrewijn op een manier neergezet wordt dat je als lezer helemaal in het leven van Joost vergroeid raakt. Op humoristische wijze worden zijn denkwereld en de dialogen verwoord in 53 korte hoofdstukken.

Daar heb je vrienden voor is het vervolg op Drie vrienden een huis (en een klusjesman). Tijdens het lezen van Daar heb je vrienden voor heb ik niet het gevoel gehad dat ik informatie miste uit het voorgaande boek. Het is prima als los deel te lezen. Maar de nieuwsgierigheid is zeker gewekt na het lezen van dit geweldige boek wat in een razend snel tempo uit was en mij tot mijn verrassing tot een aantal spontane lachsalvo's heeft gebracht.

Vooraf had ik wat twijfels of alle positieve reacties niet overdreven waren, nou ik kan zeggen Astrid Harrewijn heeft mij met dit boek enorm verrast. Dit was het eerste boek van haar wat ik las, maar zeker niet de laatste.

Van de eerste tot de laatste bladzijde met een brede glimlach gelezen.