Lilian van Gaalen

Ik ben fan van het televisieprogramma Air Crash Investigation. Hoewel ik het vreselijk vind wat al die mensen is overkomen, vind ik het weer wel interessant om meer te weten te komen over waarom een vliegtuig neerstort. Dat gebeurt heus niet zomaar, natuurlijk. Daarom trok dit boek me ook zo aan. Een vliegtuig stort neer, en er zijn allemaal belangrijke mensen aan boord. Is het een technische fout? Of een aanslag?

Dat wordt allemaal pas aan het einde van het boek duidelijk. Het boek is namelijk opgebouwd met flashbacks. Je leest eerst hoe de vlucht begon en wanneer het vliegtuig neerstort. Je leest hoe Scott de jongen redt en naar de kust zwemt. Hoe hij onderduikt voor de pers. Daarna beginnen de flashbacks. Alle belangrijke mensen die op de vlucht zaten hadden allemaal hun eigen problemen, en dat wordt duidelijk aan de hand van de flashbacks. Je leert alle personages stuk voor stuk kennen, ook al zijn zij dus feitelijk al dood. Heel bizar eigenlijk, maar ik vond die opbouw wel echt iets toevoegen aan het verhaal. Het maakt het spannend: want je weet echt pas op het laatste moment wat er is gebeurd en wiens schuld het nu eigenlijk is.

Hoewel ik dus constant bezig was met het analyseren van alle personages en bedenken wie het gedaan zou kunnen hebben, lees je ondertussen over de levens van de personages. Ik was vooral geïnteresseerd in het verhaal van Scott. Hij is een bijzonder personage, maar ik begreep hem op één of andere manier wel. Hij is een schilder die eigenlijk een beetje in een midlife crisis zit, dan toch nog probeert om de jongen die hij gered heeft te helpen en ondertussen ook nog de pers te omzeilen. Zeker aan het einde van het boek vond ik hem echt een held. Dat was hij natuurlijk al door het redden van de jongen, maar op het einde van het verhaal doet hij iets bijzonders waardoor ik Scott echt ben gaan waarderen. Al kan ik nu niet zeggen wat, want dan verraad ik de uitkomst van het vliegtuigonderzoek :-)

Voor de val is een mooie kruising tussen het televisieprogramma Air Crash Investigation en een fijne roman. Ik heb genoten van het boek, hoewel het misschien een beetje langzaam op gang kwam. Pas halverwege werd ik echt in het verhaal gezogen en kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik wilde zó graag weten wie of wat het vliegtuig heeft laten neerstorten. En vooral of Scott gewoon een onschuldig slachtoffer en held is, of dat hij misschien wel de reden was van het ongeluk. Ik vond het een mooi verhaal!

Sanne de Waard

Hij denkt aan de golf. Het geruisloze gerommel ervan. De dreiging.

Voor de val gaat over Scott Burroughs. Een kunstenaar met een aparte smaak qua kunst. Hij reist per toeval mee in het vliegtuig van de familie Bateman. Het vliegtuig stort neer en hij en een jongetje van 4 zijn de enige overlevenden. Hij zwemt kilometers met de jongen naar de kust. Hij word ontvangen als een held. Maar na verloop van tijd, als het onderzoek loopt, zoekt de media een zondebok. Wat deed hij eigenlijk aan boord van het vliegtuig.

Het verhaal had mij snel in zijn greep. Je kan merken tijdens het lezen dat het geschreven is door iemand uit de televisie industrie, het komt haast scriptachtig over. Door de terugblikken naar alle betrokkenen word de verhaallijn steeds in een ander licht gezet. Ook zijn de terugblikken op zo'n manier met de verhaallijn vervlochten dat je geen moment de draad kwijt raakt. Het maakt dat je steeds verder wil lezen.

Het verhaal boeide mij heel erg. Mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld en er was een gezonde dosis spanning. Op vele momenten was ik geïntrigeerd door de denkwijze van de schilder die in sommige gevallen haast filosofisch was. De band tussen Scott en de jongen was duidelijk aanwezig. Ik had hem wat intenser verwacht. De omslag van het boek is prachtig en geeft de essentie van het verhaal goed weer.

Al met al vind ik het een goed boek met een verrassend einde.
Ik zou hem zeker aanraden.

Erna Kuipers

Ik ben begonnen met lezen in dit meer dan mooie boek.
Waar de voorkant me deed denken aan de film August Rush, was het boek nog mooier dan ik dacht.

10 Mensen stappen in een vliegtuig, 9 mensen waren ingecheckt alleen de kunstschilder - deze was uitgenodigd door een van de andere passagiers- en had op het allerlaatste moment besloten mee te gaan.

Een crash bepaalt het lot. Het lot van 10 mensen waarvan er 2 overleven. Wat volgt is een fijn stuk lezen, van overleven, ziekenhuis, ondervragingen en waarom zijn er 2 overlevenden waaronder 1 kind. Prachtige beschrijvingen volgen elkaar op. De schilderijen alleen al zijn het waard om te lezen.
De schrijver verteld prachtig, mooie zinnen en pracht verhaal. Er zou meer uitgediept kunnen worden in de vriendschap van de overlevenden, maar blijft de vraag of het dan nog een roman met dat stukje extra van een detective.
Het boek is een aanrader voor wie van een beetje spanning houd.
Ik zelf heb genoten van het boek.

Lara Lahuis

Voor de val, een verhaal over Scott Burroughs. Het verhaal begint met een niets zeggende groep mensen die samen een vlucht maken met een vliegtuig. Als 18 minuten later het vliegtuig neerstort en alleen Scott en JJ, een jongen van 4, het ongeluk overleven komt de vraag wat de aanleiding in geweest voor het neerstorten van het vliegtuig. In het begin krijg je het idee dat het een ongeluk is geweest. Geleidelijk in het verhaal leer je Scott steeds beter kennen. Ook leer je de rest van de groep mensen die op het vliegtuig zaten tijdens het ongeluk aan de hand van flashback steeds beter kennen. Na elke flashback ga je voor jezelf een soort theorie bedenken wat dan de oorzaak zou kunnen zijn van het ongeluk. Om aan het eind van het verhaal er achter te komen wat de werkelijke oorzaak is geweest.

Ik heb het boek in 1 keer uitgelezen. Ik moest en zou weten wat er was gebeurd en waarom. Gedurende het verhaal heb ik steeds zitten denken, zou dit de oorzaak kunnen zijn, zou dat de oorzaak kunnen zijn. Al met al een zeer goed geschreven verhaal met een verrassend niet verwacht einde. Ik raad dit boek ook zeker aan om te lezen.

Sylvia van Wijk

"Iedereen komt ergens vandaan. We hebben allemaal een verhaal, onze levens verlopen langs grillige wegen en komen op onverwachte manieren samen."
Elf mensen gaan aan boord van een vliegtuig. Elf mensen die toevallig bij elkaar komen: de bemanning, twee miljardairs met hun echtgenotes en van wie er een zijn kinderen meeneemt, een persoonlijke beveiliger en een kunstenaar. Geen van hen vermoedt dat het vliegtuig binnen zestien minuten zal neerstorten in zee. De enige overlevenden zijn een jongentje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar, die hem weet te redden.

Noah Hawley begint voortvarend. In een vlot tempo voltrekt de ramp zich bijna zichtbaar voor je ogen. De strijd van Scott om niet alleen zichzelf, maar ook de jongen van de verdrinkingsdood te redden, is adembenemend.
Amper bijgekomen in het ziekenhuis volgt al de eerste blik op Sotts voorlopige toekomst. Ondervragingen door verschillende instanties die de ramp onderzoeken. Zij moeten de feiten bij elkaar scharrelen, ontbrekende stukjes invullen. Er is een vliegtuig neergestort. Lag dat aan een mechanische fout? Was het een menselijke fout? Met andere woorden wie kan er de schuld krijgen en wie is er straks aansprakelijk? Of is er soms meer, was er wellicht een explosie, was het mogelijk een aanslag?

Net als je helemaal in de vaart van het verhaal zit gaat Hawley over op een rustiger tempo. Via flashbacks maken we kennis met de personen die in het vliegtuig zaten. Wie waren zij, wat dreef hen en hoe kwamen ze ieder voor zich op datzelfde noodlottige moment samen. Met het verhaal van ieder personage worden er mogelijkheden gegeven om er achter te komen wie of wat de ramp heeft veroorzaakt.

Deze flashbacks wisselt Hawley af met een confronterende uiteenzetting over de manier waarop wij met de overlevenden van een ramp omgaan. En dan vooral wat betreft de media. De behoefte van de nieuwszenders om elk stukje nieuws te brengen op een sensationele manier, waarbij sommige journalisten soms zover gaan dat ze verzinnen wat ze niet weten, is ronduit stuitend. Journalistiek "hoorde objectieve verslaglegging van feiten te zijn, hoe tegenstrijdig die ook waren. Je past het nieuws niet aan aan het verhaal. Je deed simpelweg verslag van de bestaande feiten. Wanneer was dat opgehouden zo te zijn?

Een privévliegtuig stort neer. Een man en een jongen overleven het. Informatie versus amusement." Als Scott wordt uitgenodigd voor een interview "is dat niet om het verhaal recht te zetten, zodat het eindigt, maar om er een nieuw hoofdstuk aan toe te voegen, een nieuwe wending die het gebeuren voortstuwt naar nog een week van kijkcijfers."

En dan is er het einde. Een einde dat wellicht een anticlimax is voor sommige lezers, maar naar mijn mening juist goed is gekozen. Het laat ons namelijk inzien hoe wij in de huidige maatschappij van terreuraanslagen denken in complotten en aanslagen; hoe wij alle nieuwsuitzendingen van de verschillende zenders volgen om maar zoveel mogelijk bevestiging te vinden van wat wij zelf, al dan niet gestuurd, vermoeden.

Ik heb ruim een week gewacht om helder te krijgen wat ik nu van het boek vond. Al lezende had ik steeds het idee dat ik niet wist wat de schrijver precies wilde met het verhaal. Was het een thriller? Was het toch meer inhoudelijk? Want zelfs in de meest spannende stukken zaten gedachten en inzichten die verder gingen dan een eenvoudig whodunit verhaal. Het voelde als twee legoblokjes die niet helemaal pasten. De kritiek op de maatschappij, het door mij nog niet eerder genoemde thema van wilskracht en het zelfinzicht van de hoofdpersoon, het gaat allemaal zo veel verder dan de tekst op de achterflap doet vermoeden. Het is juist diezelfde diepgang die voor mij reden is om het boek nog een keer te lezen.

Monique Hörnschemeyer

Een privevliegtuig stort tijdens een korte vlucht neer in de oceaan. 2 passagiers overleven wonderwel. De kunstenaar Scott en de 4 jarige JJ. De andere inzittende helaas niet. Het boek voor de val beschrijft het leven van een groot deel van de inzittende voor het ongeluk. Wie zijn ze en waarom zaten ze in het vliegtuig? Daarnaast is er de zoektocht naar de oorzaak. Mechanisch pech, slecht weer, een terroristische aanslag of ? Ook wordt het leven na de crash en dan vooral het leven van de 2 overlevende beschreven. Doordat je vanuit verschillende personen dus verschillende zichtwijzes naar het ongeluk kijkt blijft het interessant. Tot in het laatste hoofdstuk weet je de oorzaak van de crash niet, al blijf je natuurlijk raden. Een mooi, indrukwekkend boek. Een aanrader!

Mieke Schepens

Vanaf het vliegveld van Martha's Vineyard vertrekt op een mistige zomeravond een klein privévliegtuigje met elf personen aan boord.
De piloot, de co-piloot, de stewardess, de eigenaar van het vliegtuig met zijn vrouw, twee kinderen en lijfwacht, een bevriend echtpaar en een kunstenaar zijn op deze avond op weg naar New York.

'En terwijl ze, begeleid door de muziek van crooners uit de jaren vijftig en het rumoer van het publiek tijdens de honkbalwedstrijd, omhoogvliegen door de witte mist, heeft niemand een vermoeden dat het vliegtuig binnen zestien minuten zal neerstorten in zee.'

Scott Burroughs, de kunstenaar weet zichzelf en JJ, een jongetje van vier te redden doordat hij enorm goed kan zwemmen en weet welke richting hij in moet zwemmen. Ondanks zijn verwondingen bereiken ze de kust.

De vader van JJ is een van de kopfiguren bij een belangrijke nieuwszender en al snel zijn de speculaties over de oorzaak van het ongeluk niet van de lucht. Er zijn teveel toevalligheden en waarom zaten er zo veel invloedrijke mensen aan boord van deze vlucht?

Langzamerhand vermoedt men dat er iets achter deze vliegtuigcrash zat. Was het een menselijke fout of een mechanisch mankement?
Of wellicht een aanslag?

In Voor de val lees je het verhaal van Scott Burroughs, een kunstenaar die een vriendschap ontwikkelt met het jongetje dat hij gered heeft. Maar naarmate je verder leest over Scott en JJ, leer je door de flashbacks van de anderen deze personages beter kennen. En waarom had de eigenaar een lijfwacht aan boord?

Doordat we mee terug mogen kijken in het leven van de aanwezigen aan boord krijgen we als lezer een kijkje op wat er gebeurd zou kunnen zijn, maar op het eind worden we toch nog verrast. Dit boek gaat over een vriendschap, maar laat bovendien een akelig gevoel bij je achter. Niet echt romantisch, maar eerder heftig, emotioneel en unheimisch!

Zelf moest ik erg denken aan een gebeurtenis die zich nog niet zo lang geleden afspeelde en het angstzweet brak me uit!

Alles wat gebeurd in Voor de val is belangrijk, zoals je zult zien.

Bianca Ebbers

Het is een boek wat je het liefste in 1 keer wilt uitlezen. Ik vond het heerlijk om te lezen. Het is spannend en meeslepend maar ook heel gevoelig.

Maryam Thomasse

Als elf mensen aan boord gaan van een klein privé vliegtuigje worden de aan elkaar verbonden. Ieder van hen heeft tot dat moment een eigen levensverhaal, maar doordat ze min of meer door het toeval samen op dat moment in dat vliegtuig zitten, wordt het een gezamenlijk verhaal.Zeker als 18 minuten na de start het vliegtuig crasht en in zee stort. De enige overlevende zijn een vierjarig jongetje en Scott Burroughs, een kunstenaar en de laatste persoon die je in een privévliegtuig zou verwachten.

Want hoewel lang onduidelijk is waarom het vliegtuig is neergestort, wordt al wel duidelijk dat er invloedrijke mensen aan boord waren en dat ieder van de inzittende, hun eigen geheimen hebben. Tot het laatste hoofdstuk blijft het een raadsel wie er verantwoordelijk is voor het neerstorten van het vliegtuig, of is het toch een mechanische fout?

De schrijver, Noah Hawley is ook de auteur van de succesvolle tv-serie Fargo, zijn schrijfstijl is waarschijnlijk daardoor gedetailleerd genoeg om het verhaal beeldend te beschrijven, zonder langdradig of te gedetailleerd te worden waardoor de vaart uit het verhaal gaat.
Heel knap laat de schrijver de vriendschap die ontstaat tussen de jongen en de kunstenaar als een rode draad door het verhaal lopen, hij wisselt dit af met flashbacks van de levensverhalen van elk van de inzittenden en wat er gebeurd in het onderzoek naar de oorzaak van de crash door de diverse instanties.
Hoewel het als een roman gepresenteerd wordt, heeft dit boek ook elementen van een spannend verhaal in zich.

Voor mij was dit een 5 sterren waardig boek, ik heb het dan ook in een ruk uitgelezen. Aanrader!

Djoekie Witteveen

Ik vond dit een mooi en meeslepend verhaal over de vriendschap tussen 2 overlevenden van een vliegramp. Dit tussen een 40-jarige man en een 4 jaar oud kind. Vond het erg ontroerend, en zeker de moeite waard om te lezen. Heel bijzonder.

Lisa Huygen

Met deze zin begint de zoektocht naar wat er echt gebeurd is aan boord van dit privévliegtuig. Was het stomweg een mechanische fout? Of toch een menselijke fout? En waarom waren er zoveel invloedrijke mensen aan boord?

Door een opeenvolging van flashbacks krijgt je een duidelijk beeld van de overledenen van de crash en hun agenda vlak voor het opstijgen. Hierdoor verandert je theorie continu en ben je vooral zelf mee aan het helpen om de puzzelstukjes op zijn plaats te leggen. Als de onderzoekers weten wat er gebeurd is, weet de lezer ook waarom het gebeurd is.

Wat minder aan bod komt, is de relatie tussen Scott en JJ (de twee overlevenden van de crash). Verwacht je dus niet aan een geromantiseerd vriendschapsverhaal. Het boek is zonder twijfel een misdaadverhaal. De meeste pagina's zijn dan ook geweid aan het onderzoek.

Het boek is op een zeer originele manier geschreven en al enkel daardoor is het zeker eentje om in huis te halen. Ook het plot is fenomenaal, onvoorspelbaar en toch zo voor de hand liggend.

Het ideale boek als je graag actief leest!