Volledige recensies

Iris Kouwen

Het overkoepelende thema van de roman Vergeef me van Lori Nelson Spielman is, zoals de titel al doet vermoeden, vergeving. De thematiek is uitgewerkt aan de hand van symbolische stenen die je weg kunt geven om vergeving te vragen of om vergeving te schenken. Hoofdpersoon Hannah Farr, geliefd en geroemd als talkshowhost, werd als kind tot in den treure gepest door Fiona Knowles, de bedenkster van het vergevingssysteem. Aanvankelijk moet Hannah er niets van hebben, maar wanneer ze onder druk wordt gezet door haar baas en haar baan op het spel staat, gaat ze ervoor. Ze duikt in haar verleden vol 'echte waarheden', verdriet en het onderdrukte verlangen naar een moeder die ze al in geen twintig jaar meer heeft gezien. Haar moeder koos destijds de kant van haar vriend, terwijl die juist volgens Hannah oneerbaar gehandeld zou hebben met haar. Een waarheid waar ze al die tijd onbewust aan getwijfeld heeft, maar die ze tot haar waarheid heeft gemaakt met alle gevolgen van dien. Eenmaal dat besef tot haar doordringt stelt Hannah alles in het werk om zich van haar kwetsbaarste kant te laten zien en vergeving te schenken en te vragen aan de meest belangrijke personen in haar leven.

Relaties
Naast de zoektocht naar haar moeder en vergeving, is Hannah verwikkeld in een liefdesrelatie met Michael. Een weduwnaar met een dochter, burgemeester én iemand wiens imago belangrijker is dan wat ook in zijn leven, zelfs het geluk van zijn vriendin. Hij is het dan ook die Hannah waarschuwt niet in haar verleden te gaan wroeten, maar toch is dat wat ze doet. Ze beseft steeds meer dat zijn waarschuwingen voortkomen uit eigenbelang en dus slaat ze zijn advies in de wind. Zij het in eerste instantie onder druk van haar baas en het op het spel staan van haar baan. Omdat ze zich steeds verder verwijderd voelt van Michael is de charmante wijnboer RJ de man voor wie Hannah als een blok valt wanneer ze hem ontmoet op zijn terrein. Hoe ver kan ze gaan in haar gevoelens voor RJ? Ze heeft al een vriend, Michael, dus kan het nooit iets worden. Vooral deze onvoorspelbare liefdesrelatie tussen Hannah en RJ vond ik een plezier om te lezen. Je denkt regelmatig te weten hoe hun verhaal samen zal verlopen en dan toch word je weer verrast door een onverwachte wending.
Wat onwaarschijnlijk vind ik de hereniging tussen Hannah en haar moeder. Ik kon me niet voorstellen dat een periode van twintig jaar waarin ze elkaar niet hebben gezien zo snel overbrugd kan worden. Het heeft wel iets aandoenlijks, bijna kinderlijk makkelijk zoals ze elkaar weer vinden na al die tijd.
In relatie tot haar vriendin en collega Jade en haar blinde, oudere vriendin Dorothy vind ik dat het personage van Hannah veel beter uit de verf komt. Dan is ze volwassener, minder het verlaten kind, maar iemand die zich zorgen kan maken over haar baan, over haar verleden en over de toekomst.

Algemene leeservaring
Ik heb werkelijk bij dit boek uitgekeken naar ieder nieuw hoofdstuk. Het plot is mooi uitgewerkt op een creatieve manier vanwege het vergevingssysteem met de stenen, er zitten verrassende wendingen in en het verhaal heeft een goede moraal. Verder is het niet moeilijk om je te identificeren met de personages, omdat - zoals de schrijfster in het boek zelf ook opneemt - eigenlijk iedereen vooral op zoek is naar liefde en die universele zoektocht is dus heel herkenbaar. Voor iedereen die niet terugdeinst voor de thema's vergeving, romances, familie intriges, seksueel misbruik, wel allemaal in een romantisch sausje.

Omslag
De omslag is een echt romanomslag, kleurrijk, gezellig en speels. Misschien ietwat uit balans met het best aangrijpende gegeven van seksueel misbruik dat in het boek is opgenomen en waarom toch een groot deel van het verhaal van hoofdpersoon Hannah draait. Maar het is niet iets waar ik echt over gevallen ben.

Anne Marie van Ekris

Een heerlijk boek met verrassende wendingen, als je begint aan het boek kan je bijna niet meer stoppen, Ik heb het boek bijna in 1 dag uitgelezen en gelukkig een happy end.

Monique Kiesebrink

Een heerlijk boek wat heel erg vlot weg leest, herkenning van situatie's en personen. Je nieuwsgierigheid wordt gewekt en daardoor erg moeilijk om even weg te leggen. Een echte aanrader, goede verhaallijn en heel prettig geschreven.

Pascalle Wierts

In eerste instantie sprak het boek me niet zo aan, ook niet eerder een boek van deze schrijfster gelezen. Echter erin begonnen en ik kon het boek niet meer wegleggen. Ging helemaal op in het verhaal. Zeer prettig geschreven en mooie complotten. Ga zeker het eerste boek van deze schrijfster lezen.