Gerja Lowijs

Vaak ben je gewend om boeken te lezen van je vaste, bekende schrijvers. Maar regelmatig probeer ik ook eens een boek te lezen van een voor mij onbekende schrijver. Zo was ik ook niet bekend met Jessica Ruston. Het boek zag ik voorbij komen op Facebook en trok mij door de omslag en het onderwerp aan. Een literaire thriller....ik was benieuwd, ik kon het altijd proberen. Wanneer een boek mij niet direct boeit leg ik het meestal al snel weg, maar dat was dit keer niet het geval.

Klara Mortimer heeft haar moeder nooit echt gekend. Het voormalige model verliet haar dochter toen ze zes jaar was. Alles wat Klara weet, is een handvol verhalen van haar vader. Dat haar moeder is verdwenen, heeft ze lang geleden een plekje kunnen geven.Dan ontvangt Klara een briefje en een sleutel. Die leiden haar naar een garage vol spullen uit haar moeders verleden, zoals het dagboek dat ze bijhield. Klara leert daaruit een vrouw kennen die totaal niet overeenkomt met wat haar vader haar heeft verteld. Sterker nog, het roept de vraag op wat er eigenlijk écht is gebeurd…

Na een weekendje flink doorlezen had ik het boek uit. Direct vanaf het begin had het boek mij te pakken. Ik moest gewoon doorlezen, want ik wilde weten van wie de sleutel was en wat de hoofdpersoon zou vinden. Op zich vond ik het geen spannend boek, maar wel een heel boeiend verhaal. De schrijfster houdt de ontknoping goed verborgen tot aan het eind. Ik had het niet direct geraden en dat maakt het boek extra leuk. De schrijfstijl van Jessica is niet te moeilijk, daardoor is het verhaal ook vlot te lezen. Jessica Ruston gebruikt mooie bloemrijke taal waardoor je je kunt verplaatsen in het verhaal. Wel moet je er van houden dat het verhaal wisselt van heden naar het verleden. Heel af en toe moest ik een stukje twee keer lezen omdat ik niet precies wist over wie het nu ging, maar al gauw had ik door hoe het boek in elkaar stak. Liefde en passie staan centraal, het is wel echt een vrouwenthriller. Een heerlijk boek om je lekker bij te ontspannen.

Kris Roef

Klara Mortimer werd toen ze zes jaar was door haar moeder, een voormalig model, verlaten. Alles wat Klara over haar moeder weet, heeft ze van de gekoesterde verhalen van haar vader en de schaarse herinneringen van zichzelf als kleuter. Op een ochtend ontvangt Klara een briefje en een sleutel. Die leiden haar naar een garage vol spullen van haar moeder, zoals haar dagboek. Klara leert daaruit een vrouw kennen die totaal niet overeenkomt met wat haar vader haar heeft verteld. Sterker nog, het roept de vraag op wat er eigenlijk echt met haar moeder is gebeurd. Stap voor stap probeert ze aan de hand van haar moeders dagboek en spullen het verleden te reconstrueren…

Het verhaal raakt maar langzaam op gang en de spanning komt meer door het niet weten dan door de actie want er gebeurt eigenlijk niet zoveel. Omdat het vanuit een personele ik-verteller verteld wordt, weet je als lezer net zo weinig als het hoofdpersonage en dat niet weten krijgt je na een aantal pagina's ineens in zijn greep. En dan wordt het een pageturner. Het voordeel van dit vertelperspectief zit in het feit dat je elke situatie en elke nieuwe onthulling bekijkt vanuit de gevoelens en de gedachtegang van het hoofdpersonage en haar door haar verlies getraumatiseerde persoonlijkheid. En dat maakt het spannend want hierdoor word je regelmatig op het verkeerde been gezet.

De manier van vertellen sluit aan bij het geheimzinnige verhaal omdat de auteur heeft gekozen voor een interessante mix tussen heden en verleden. Het verhaal wisselt immers voortdurend tussen de hedendaagse gezinssituatie van Klara, het leven van Klara's moeder in het verleden dat zich langzaam laat ontdekken door de dagboekfragmenten, en de verdrongen herinneringen van Klara zelf die terug naar boven komen nu ze zo intensief bezig is met haar zoektocht naar de waarheid. Helaas zit er een schoonheidsfoutje in de volgorde van data. Op een bepaald moment vindt Klara krantenknipsels over belangrijke personen en data uit haar moeders leven. Die data zijn incorrect naar chronologie van het verleden en dat stoort. Maar misschien is dit er tijdens de vertaling ingeslopen…

Uiteindelijk schreef Jessica Ruston een verhaal over liefde, leugens, obsessie en verlies dat absoluut niet voorspelbaar is en erg vlot leest. Als je genoeg geduld opbrengt om het trage begin te overbruggen en te wachten tot het verhaal je in zijn greep krijgt, is deze psychologische roman zeker een aanrader.

Antoinette van der Steeg

Wat een prachtig boek heeft Jessica Ruston geschreven!
Het boek is geschreven in de Ik-vorm en wordt verteld door Klara Mortimer. Niet alle boeken in de Ik-vorm lezen lekker weg, vind ik, maar met dit boek Heeft Jessica Ruston bewezen dat het wel kan. "Je loog tegen mij" komt wat langzaam op gang maar na één vierde deel van het boek wordt je het verhaal ingezogen en wil je weten hoe het zit.

Marjo Jacobs

Het was voor mij het eerste boek wat ik las van Jessica Ruston.
Vanaf het begin was ik gegrepen door het verhaal. Vooral de gedeeltes waarin ze beschrijft hoe het was om zonder moeder op te groeien zijn uitstekend weergegeven. De zoektocht goed getroffen: de spanning was vanaf pagina 1 aanwezig! Het middenstuk vond ik ietsje minder en ook de ontknoping wat minder geloofwaardig, terwijl het slotstuk weer heel goed past! Het boek in één keer uitgelezen en ik zal ook de andere boeken van deze schrijfster gaan lezen.

Anne Coenen

Klara Mortimer haar moeder verdween plotseling toen zij nog een klein meisje was. Ze blijft alleen achter met haar vader die altijd heel vaag blijft over het verleden. Ze vraagt hem regelmatig naar meer informatie maar haar vader vertelt steeds hetzelfde verhaal. Op een dag ontvangt ze een mysterieus briefje met een sleutel die haar leiden naar allerlei spullen van haar moeder. Daarin vindt ze een dagboek waarin haar moeder stap voor stap haar levensverhaal vertelt. Aan de hand van dit dagboek gaat Klara op zoek naar meer informatie over het verleden van haar moeder. Langzaam ontdekt ze meer en meer geheimen en blijkt het verhaal van haar vader helemaal niet te kloppen! Klara weet niet meer wie ze nog kan vertrouwen en is vastbesloten om de waarheid aan het licht te brengen. Ik heb enorm genoten van dit mysterieuze boek! Het verhaal leest heel vlot en je raakt steeds nieuwsgieriger naar het verleden van Klara's moeder. Het boek wisselt af tussen het heden en het verleden. Er mocht van mij wel wat meer spanning inzitten, want vond het niet echt een thriller. Maar ik heb het echt met heel veel plezier gelezen, dus lekker genoten van dit bijzondere en mooie boek.

Jantine de Wild

Literaire thrillers behoren tot mijn favoriete genre. De mysteries, de spanning en soms het griezelen zorgen ervoor dat ik het boek niet los kan laten totdat ik de laatste bladzijde heb gelezen. Dit heb ik tot mijn vreugde ook ervaren bij het lezen van Je loog tegen mij. Niet eerder heb ik een boek van Jessica Ruston gelezen, maar wat is ze goed! Vanaf de eerste zin grijpt ze je vast door een mysterie te presenteren dat je niet loslaat.
Samen met Klara Mortimer, de hoofdpersoon van het boek, ga je op zoek naar de waarheid over haar moeders verdwijning. Door een mysterieuze brief vindt Klara het dagboek van Sadie, haar moeder. De spanning, angst en verwarring die Klara ervaart wanneer ze het verhaal steeds verder ontrafelt voelt levensecht. Net als Klara kun je niet wachten totdat je het hele verhaal weet.

De ontrafeling van de geheimen en de climax van het boek zijn absoluut niet teleurstellend! De puzzelstukjes die door de lezer en Klara worden verzameld passen op een perfecte, maar ook verrassende en geloofwaardige manier in elkaar. Zelfs het allerlaatste hoofdstuk is nog een fantastische twist die het verhaal compleet maakt.
Het moge duidelijk zijn dat ik erg enthousiast ben over dit boek. Ik vond het heerlijk om mee te zoeken met Klara en te lezen uit het dagboek van haar moeder. Het verhaal is verslavend; zelfs als ik niet las, dacht ik na over de mogelijke oplossingen van het mysterie van Sadie's leven en verdwijning. Het is een echte 'pageturner' en staat op dit moment bovenaan mijn lijstje met aanraders.

Ann Janssens

Vooreerst mijn dank aan Meulenhoff Boekerij dat ik mocht meedoen aan het reviewteam van 'Je loog tegen mij'.

"Ik was gaan zwemmen in onbekend water en alles wat ik kende slingerde zich om mijn benen en trok me net zo hard naar beneden als datgene wat ik niet kende. Het kolkte om me heen en bracht me in verwarring." Klara Mortimer was pas 6 toen haar moeder Sadie haar en haar vader verliet. Sadie was een bekend mannequin en zat veel in het buitenland tot ze Klara's vader leerde kennen. Op een dag zit er een envelop met een sleutel en bijhorende brief in Klara's post … de verdrongen verdwijning van haar moeder komt helemaal terug naar het oppervlak en zet heel het leven van Klara overhoop. Tientallen vragen spoken elke seconde van de dag door haar hoofd … Krijgt ze een antwoord op haar belangrijkste vraag : wat is er eigenlijk gebeurd met mijn moeder? Het verloop van de karakters, de opbouwende spanning en de met momenten zeer mooie verwoordingen van Jessica Ruston doen je het minder aanlokkelijke kaft direct vergeten. Het personage van Klara wordt zeer mooi uitgediept. Ze is docente taalkunde, gelukkig getrouwd met Mark (dokter en 'opgegroeid' in een familie van hippies). Je merkt snel dat ze haar moeder terecht gemist heeft, dat ze ook een goede band heeft met haar vader Henry en momenteel een stabiel leven leidt met Mark. Naarmate haar zoektocht vordert komt er een krak in dit stabiele leven en wordt haar karakter sterker en sterker. Er zijn switchen van het heden naar het verleden (via dagboekvorm) waardoor je een heel duidelijk beeld krijgt hoe ook het leven van Sadie verliep van haar geboorte tot haar dood. Jessica Ruston kent een prachtige schrijfstijl, af en toe ijzersterke verwoordingen van emoties waardoor je zo meegezogen wordt in het hele verhaal. "Het was als parelduiken : ik had mijn parels begraven in het zand van mijn hoofd, zorgvuldig afgedekt met zeewier en stenen, zodat ze niet onverwacht zouden komen bovendrijven." Een literaire thriller is misschien een verkeerd beeld geven aan lezers, 'drama' is toepasselijker. Al bij al … de schrijfster was me totaal onbekend, maar heeft me met dit boek helemaal overdonderd. 'Je loog tegen mij' is zeer moeilijk weg te leggen, je voelt je op momenten enorm verbonden met Klara. Dankzij de prachtig beschreven levensloop van Sadie wordt er ook met haar een band gecreëerd waardoor je haar doen en laten beter begrijpt. Kortom 'Je loog tegen mij' is een zeer emotionele zoektocht naar de waarheid … niet alleen voor het hoofdpersonage, maar ook voor de lezer.

Yvonne van West

Een sleutel bij de post met de afzenden N.R. Wie is N.R.?
Deze sleutel, die van een opslagplaats is, zal Klara meer informatie geven over haar verdwenen moeder.
Klara bijt zich vast in de informatie die zij via het dagboek van haar moeder krijgt.
Is het verhaal wat haar vader haar verteld heeft waar? Is haar vader wel haar echte vader.

Vanaf het eerste hoofdstuk een pakkend verhaal.
Een boek wat je wil blijven lezen om te weten hoe alles nu in elkaar steekt.

Tsjitske

Het boek komt wat traag op gang. Het begint voor mijn gevoel wat langdradig.
Maar er zit een goed verhaal in. In de loop van het verhaal neemt het boek jou als lezer mee op een raadselachtig spoor.

Klara Mortimer is de hoofdpersoon van het boek, ze zoekt de waarheid over haar moeders verdwijning. Door een onverwachte brief vindt Klara het dagboek van haar moeder vanaf dan begint de zoektocht en wil je als lezer ook weten wat er in het dagboek geschreven staat.Om daar achter te komen lees je steeds gedeelten van het dagboek afgewisseld met gedeelten van het dagelijkse leven van Klara en haar man. Het verhaal is geloofwaardig en zet je af en toe op een zijspoor. Het verhaal is dan ook tot op het laatst spannend en boeiend.

Het is niet het beste boek maar zeker een goed boek. Voor dit boek "Je Loog Tegen Mij" las ik iets van Loes den Hollander en erna las ik "Piep zei de muis" die twee scoren bij mij iets beter.