Hetty Benedictus

Het boek ziet er erg mooi uit, door de foto's er papier in verschillende kleuren. Het verhaal leest vlot en makkelijk weg, al snel leef je mee met alle dingen die oma eefje meemaakt in haar leven.

Hoewel ze het lang niet altijd gemakkelijk gehad heeft en haar leven ook echt de nodige zware perioden gekend heeft weet ze er steeds weer het beste van te maken.
Ze is tevreden en waardeert wat ze heeft, ze probeert altijd het goed in de mensen te zien en het beste van de situatie te maken.

Geluk zit duidelijk in de kleine alledaagse dingen....wat oma Eefje betreft.

Josje Frumau

De geluksoma is een vlot leesbaar boek. De auteur legt de lezer aan de hand van voorbeelden uit hoe oma's levensverhaal verlopen is. Over hoe je 'oprecht en voldaan' oud kan worden. Sommige momenten moet je bewust lezen om te weten waarvan je, "je bewust van moet zijn". In het boek worden dit geluksmomenten genoemd, prachtig geïllustreerd met mooie foto's van oma en familie. Bij het lezen van het boek zal de lezer een positieve stemming ervaren en daarmee heeft de schrijver de juiste snaar geraakt. Met enige regelmaat een glimlach … Levenskunst?

Op een eerlijke en luchtige wijze weet de schrijver de lezer te vermaken en al heb je pijn aan je arm. Alles is relatief…

Floortje van de Poll

Mijn eerste reactie (nog voor het lezen); wat een mooi boek! Het voelt heel zacht en prettig, heeft een prachtige voorkant en fijne uitstraling. De foto's en delen die Patrick schreef over geluk voegen zeker iets bijzonders toe. Het is niet alleen een biografie van oma Eefje, maar heeft duidelijk een diepere laag. Dat is precies wat het boek anders maakt en waarin het zich onderscheidt; het is geen biografie en ook niet 'het zoveelste boek' over gelukkig zijn of 'leven in het moment'. Ik heb het met veel plezier gelezen, het is prettig geschreven en leest als een gesprek met een ontzettend interessant persoon, zo'n middag waarbij je het gevoel van tijd volledig verliest. Een aanrader!!

Nora de Boer

Ik heb intens genoten en wijze lessen opgedaan van oma Eefje, ze lijkt me een geweldig mens. Dit boek is op zo'n manier geschreven en opgebouwd dat je vanaf het begin meeleeft met oma Eefje en gelijk het gevoel hebt alsof je naar een verhaal van een van je vrienden aan het luisteren bent. Op sommige momenten stonden de tranen me in de ogen, bijvoorbeeld toen pa van Hees overleed. Op andere momenten had ik een glimlach van oor tot oor, bijvoorbeeld toen iedereen zo gelukkig was toen de oorlog eindelijk was afgelopen.

Als 17-jarige had ik eerst zo mijn twijfels over of ik het boek wel op prijs zou kunnen stellen en of ik er wel echt van zou kunnen genieten. Nu ik het boek uit heb, heb ik daar zeker geen twijfels meer over. De wijze lessen van oma Eefje zullen mij zeker bijblijven. Soms lijken de tips zo simpel, maar ik had dit boek echt als reminder nodig. Ik zal zeker niet bij de pakken neerzitten als er een keer iets fout gaat, ik zal altijd op mezelf blijven vertrouwen en mijn keuzes niet af laten hangen van anderen. Enorm bedankt oma Eefje, voor het delen van je verhaal en voor je levenslessen. Ik heb hier hele belangrijke dingen opgestoken en ben gemotiveerd om vol overtuiging en kracht mijn leven voort te zetten.

Saskia van der Meer-Staal

De Geluksoma van Patrick van Hees neemt je mee de (familie)geschiedenis in. Een lekker leesbaar, nuchter en heel herkenbaar boek,omdat ik ook zo´n oma heb. Het geeft een goed tijdsbeeld van een eeuw leven, leuk aangevuld met foto´s. Tussendoor krijgt je zeven tips aangereikt om geluk te herkennen. Door het gebruikt van een afwijkende kleur van de bladzijden zijn deze ook zo weer terug te vinden voor alter gebruik. Aan het eind van het boek kun je testen of ook jij het in je hebt om gelukkig oud te worden. Mooi uitgevoerd.

Een ideaal cadeauboek: geschikt voor romanlezers, geschiedenisfans en gelukszoekers….Ik weet wel wat mijn favoriete weggevertje wordt deze decembermaand!

Marleen Mathijssen

Patrick Van Hees schrijft een boek over zijn oma Eefje, De Geluksoma.....

Oma Eefje, ze is zo ze zelf zegt, niet van "gemalen poppenstront" houdt van dansen, muziek, feestjes en is gek op sjoelen. Ook is ze gek op haar familie, Patrick (oftewel Pat zoals oma hem noemt) gaat een boek over haar schrijven, maar waarover dan vraagt oma, ik ben toch niet bijzonder?!

Vervolgens neemt Patrick je mee op reis door het leven van oma Eefje en kom je er al lezend achter, hoe bijzonder oma Eefje eigenlijk is! Oma Eefje is begaan met anderen, haalt uit het leven wat erin zit, zonder daarbij echt na te denken of een cursus te hoeven volgen, oma is gewoon oma Eefje en heeft plezier in het leven. De vrouwelijke dominee in spijkerbroek noemt ze een "leuk wijf" ,oma Eefje is opgewekt, heeft altijd wat te doen en geniet met volle teugen van het leven.

Oma Eefje is een oma zoals iedereen zich zou wensen, ze heeft geen diploma's nodig om heel veel wijze raad te kunnen geven. Kleinzoon Patrick zet voor ons lezers op een rijtje wat de echte geluksbrengers zijn in het leven, met natuurlijk als voorbeeld zijn eigen oma Eefje!

Deze oma en haar kleinzoon zullen voor veel mensen een inspiratie zijn in eenvoud, heerlijk boek om te lezen, alles gaat met een lach en een traan, kortom het ECHTE leven.

Gerda Remminga

Wat heb je een geluk als je een oma hebt die zo heerlijk kan vertellen. Ik heb geregeld met een dikke glimlach gelezen. De tijd van nu en oma's verhaal zijn mooi verweven en worden afgewisseld met foto's.

Een aanrader als je houdt van het gewone leven. Ik ben zelf een vijftiger en herken ook hier stukjes verhaal van mijn eigen grootouders.

Anneloes Kolff

Na alle zweverige mindfullness boeken over hoe je gelukkig wordt, eindelijk eens een écht nuchter boek. En je kennis over de Nederlandse geschiedenis wordt ook weer even opgeschroefd! Oma Eefje weet je hart te stelen door alle mooi omgeschreven levensgebeurtenissen, geschreven door haar kleinzoon. Na elke periode trekt Patrick van Hees een levensles uit de ervaringen van zijn oma en in combinatie met het beschrijven van hedendaagse onderzoeken door verschillende professoren, krijg je als lezer nuttige tips hoe je gelukkiger kunt zijn in je leven.

En oma Eefje weet als geen ander hoe je dat kunt zijn!

Sietske blokhuizen

Het boek beschrijft de afgelopen jaren en begint in het jaar 1917. In dit jaar wordt de Oma van Patrick geboren. Het beschrijft de tijd van toen naar nu, de vooruitgang, de crisestijd, oorlogsjaren en de opbouw daarna. Heel herkenbaar. Makkelijk te lezen boek, heb het achter elkaar uitgelezen. De schrijfstijl is eenvoudig, af en toe een beetje opsommerig maar ondanks dat boeit het toch. Je krijgt tussendoor ook nog tips mee, in extra hoofdstukken, hoe je het leven eenvoudiger kan nemen en meer kan genieten. Leuk boek.