Volledige reviews Het huis met de blauwe luiken

Lees hier de volledige reviews over Het huis met de blauwe luiken

Floortje Venneker

De eerste pagina's heb ik nodig om te wennen aan de schrijfstijl. Soms wordt iets te letterlijk beschreven, alle details worden dan beschreven, alsof er op de situatie wordt gekeken en alles wordt geregisseerd, waardoor het wat overdreven overkomt.
Je wordt hierdoor wel meegenomen in het verhaal en je beleeft ieder moment alsof je letterlijk in de schoenen staat van Loes, alsof jij zelf net een huis in Frankrijk hebt gekocht, alsof jij daar binnen loopt en beseft dat het van jou is, helemaal en alleen van jou.

Jammer genoeg was het boek uit voordat ik er aan toe was, ik had het gevoel dat het einde wat is afgeraffeld en daardoor past het niet helemaal bij de rest van het verhaal. Verdere uitwerkingen ontbreken en er komen meer vragen bij, dan er beantwoord worden. Je merkt bijvoorbeeld dat er meer aan de hand is met de vriendin Roos, maar je leest hier verder niets meer over. De romantische blik tussen Sjoerd en Loes, zonder verdere uitwerking of aanleiding tot, kon ik ook niet precies plaatsen. Ik wilde graag weten hoe het verder met gaat met Sjoerd, of met Mo en Martijn, wat is daar het verhaal achter. Ik had het gevoel toen ik het boek dichtsloeg dat ik met vele stukken niet afgerond verhaal bleef zitten en dat voelde niet goed. Misschien komt dit doordat het boek het eerste deel is van een serie en worden deze vragen in de andere delen beantwoord.

Michelle Visser heeft veel aandacht besteed aan de opbouw van het verhaal. Vele personages komen in het boek langs en deze worden niet diep uitgewerkt, je krijgt flarden mee over wie ze zijn. Ik had misschien liever gelezen dat een aantal personages verder uitgediept werden, in plaats van deze overkijkende manier van beschrijven.

Het lijkt net of het verhaal is verteld door de ogen van een zwaluw die steeds weer over het huis vliegt en alles aanschouwt wat er beneden hem gebeurt. Dit heeft iets karakteristieks, waardoor het lijkt of je zelf in het verhaal een rol speelt en je graag steeds verder wilt gaan met het stuk, omdat je zo benieuwd bent hoe het verder zal gaan. De schrijfster heeft deze beschrijvende manier van vertellen goed ontwikkeld. Ik weet alleen niet of ik dit de fijnste of mooiste manier vind voor een roman. Want juist bij een roman geniet ik van de uitwerking van emoties, als een personage zo is uitgewerkt, dat het mij raakt. En op een of andere manier werd ik niet echt geraakt bij dit verhaal, net of ik ook van een afstandje het verhaal las en er nooit echt in meegenomen werd. Jammer. Maar Het huis met de blauwe luiken blijft een boek dat je heel goed in de tuin of bij het zwembad (in Frankrijk!) kunt lezen.

Nakita Veltman

De kaft is mooi om te zien, de sierletters en de opvallende blauwe luiken maken een indruk van een geheim.

Het verhaal is super mooi geschreven. Hoe Anneloes haar eigen weg gaat in een ander land. Een andere plek ver weg van de slechte en goede herinneringen in het leven.

Het begin van de opzetting van het hotel is super mooi geschreven en het was toevallig dat de Nederlandse man haar wou helpen.

Ik heb genoten van dit boek en zal het zeker niet snel vergeten. Ik ben in het boek geland, vladderde er door heen en kwam er uit als een mooiere vlinder dan dat ik was! Dit boek is binnen een zucht uitgelezen. Het zal je vastgrijpen en niet meer los laten.

Denise Wolfs

In Het huis met de blauwe luiken verruilt Anneloes Beekman haar luxe leventje in Nederland voor een onzeker bestaan in Frankrijk. Ze is daar verliefd geworden op een charmant huis, waar ze dolgraag een chambres d'hôtes in wil beginnen. Als blijkt dat het huis behoorlijk vervallen is, lijkt dit echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig heeft ze al snel een groep lieve mensen om zich heen verzameld die haar met raad en daad bijstaan.

De cover en binnenkant van dit boek doen erg vrolijk en zomers aan. Dit maakt dat je meteen zin hebt om in het boek te beginnen.

Het boek leest makkelijk weg en is niet al te ingewikkeld. Wat meer diepgang had wat mij betreft geen kwaad gekund. Het karakter van Anneloes komt wel goed uit de verf en ze maakt gaandeweg het verhaal een duidelijke ontwikkeling door. Van een beetje onzeker, komt ze steeds steviger in haar schoenen te staan.

Ik vond het taalgebruik zo nu en dan een beetje inconsequent…de ene keer noemt de schrijfster de hoofdpersoon Anneloes en dan weer Loes. Ook heb ik me gestoord aan de schrijffoutjes die hier en daar in het boek geslopen zijn. Zo luistert Anneloes naar Michael Blublé in plaats van Bublé.

Al met al is het een gezellig, zomers boek, wat als vakantielectuur aan het zwembad zeker niet zal misstaan.

Klasina Sluijter

Een heerlijk boek om tijdens lome zomerdagen en -avonden te lezen. Lekker luchtig geschreven. Je leert Loes kennen. Loes die op zoek is naar een bevestiging van haar gevoel. Is ze nu weggelopen voor de situatie in Nederland of heeft ze voor zichzelf gekozen? Soms twijfelt ze zelf aan haar toekomstplannen, maar leert gaandeweg te luisteren naar haar gevoel. Al lezend zie je het Franse platteland voor je, leer je de mensen kennen en ga je op in het verhaal. Geen spannende intriges, geen liefdesverhoudingen maar een mooi verhaal over een nieuwe start in iemands leven.

Marja Legius

Toen ik de achterflap las vielen me meteen de overeenkomsten op met het boek Rendez Vous van Esther Verhoef. Gelukkig heeft het verhaal niet meer overeenkomsten met dat boek dan alleen het feit dat het zich in Frankrijk afspeelt en de Nederlandse klusjesman die de hoofdpersoon Anneloes in een bouwmarkt ontmoet.

Het verhaal is makkelijk te lezen. Chronologisch van opbouw zonder moeilijke woorden of andere bijzonderheden. Alles wordt heel gedetailleerd beschreven. Naar mijn gevoel soms iets te gedetailleerd zodat er weinig meer over blijft voor je eigen fantasie. Maar daardoor krijg je wel een goede indruk van het huis, de sfeer, de mensen en de plaatsen in Frankrijk. Als je jezelf mee laat voeren in het verhaal waan je jezelf op vakantie in Pommiers en omgeving. Dat is goed gedaan van deze schrijfster.

Het verhaal zelf ontwikkelt zich nauwelijks en er zijn geen echte hoogte- of dieptepunten. Toch ben je nieuwsgierig naar hoe het Anneloes zal vergaan nadat ze het huis met de blauwe luiken heeft gekocht en of ze haar droom zal waar maken. Het verhaal blijft lange tijd hangen in het verbouwen van het huis en pas als haar oude vriendinnen op bezoek komen krijgt het verhaal weer een impuls.

Doordat er maar heel weinig personages in het boek zijn en het dus allemaal om Anneloes draait leer je haar goed kennen. Dat maakt dat het verhaal makkelijk te volgen is maar wordt daardoor soms ook een beetje eentonig. Het contrast met haar vorige leven is te groot om helemaal geloofwaardig te zijn. Omdat ze eerder een zeer luxe leven leidde en nooit hard hoefde te werken en in Frankrijk ze haar hand nergens voor omdraait en zelfs een moestuin begint had ik verwacht dat deze ommezwaai ook twijfels bij haar zou veroorzaken of minstens frustratie omdat iets niet lukt maar ze heeft zelfs geen heimwee naar haar vorige leven of naar haar vrienden en is plotsklaps zeer handig en hardwerkend en vindt het nog leuk ook. En dat lijkt me niet echt realistisch.

Voordat ik dit boek las had ik geen hoge verwachtingen van het boek omdat ik een heel slechte beoordeling gelezen had over het boek. Misschien wel daardoor, is het boek me heel erg meegevallen en heb het met plezier gelezen. Als je even loslaat dat er geen spectaculaire ontwikkelingen in het verhaal komen en geen echte diepgang in het verhaal zit is het gewoon een heerlijk zomers vakantieboek dat lekker leest en waarin je jezelf even in Frankrijk waant .

Anita Poot

De kaft vind ik erg mooi en heel goed bij het verhaal passen. Het verhaal is makkelijk te lezen en chronologisch van opbouw. Michelle Visser heeft een vlotte schrijfstijl zonder moeilijke woorden. Ze geeft wel heel veel beschrijvingen van de omgeving maar daardoor waan je je wel even echt op het Franse platteland. De beschrijvingen zijn goed gedoseerd en worden nergens te veel.

Wat ik wel heel erg miste was wat diepgang. Het hoofdpersonage, Loes, maakt in korte tijd nogal wat mee maar het lijkt haar allemaal weinig te doen. Ze verhuisd naar Frankrijk, laat daarbij haar ouders , vriendinnen en een ex achter maar ze heeft geen enkel moment heimwee. In Frankrijk heeft ze te maken met grote ingrijpende verbouwing maar ook dat gaat zonder problemen. Eigenlijk gebeurd er vrij weinig in het verhaal en gaat het grootste stuk over de verbouwing en de inrichting van het Franse huisje. Als je graag kijkt naar 'Ik vertrek' of soortgelijke programma's is dit een geweldig boek.

Het had het verhaal kunnen helpen als Loes hier en daar ook eens wat tegenslag had gehad en er wat meer interactie was geweest met haar buren en/of dorpsbewoners. Zelfs de taal is geen probleem want Loes heeft als au-pair gewerkt en wat vertaalwerk gedaan, wat erg makkelijk is. Eigenlijk gaat alles haar veel te makkelijk af en glijdt ze vlotjes van het ene leven in het andere. Loes haar karakter verandert nogal plotsklaps van verwend luxe poppetje naar een moestuinminnende, make-uploze soort van geitenwollensokkenfiguur en het is erg ongeloofwaardig dat zoiets gaat zonder strubbelingen. Het had een mooi soort van psychologische reis kunnen zijn, wanneer ze als het ware zichzelf opnieuw zou uitvinden.

Als je een makkelijk zomers vakantieboek zoekt zou ik deze zeker aanbevelen. Met name voor mensen die veel en vaak naar Frankrijk gaan of dromen van een eigen plekje aldaar is dit een heerlijk boek. 3 sterren.

Leesplezier: 3 sterren

Psychologie: 1 ster

Schrijfstijl: 3 sterren

Originaliteit: 3 sterren

Spanning: 1 ster

Angelique Martens

Het boek gaat over Loes die na een relatie, waarin haar man vreemd is gegaan, een eigen leven op gaat bouwen na haar scheiding. Ze komt in Frankrijk terecht waar ze een huisje koopt, deze grondig gaat verbouwen zodat ze kamers kan verhuren. Dat hele proces zie je gebeuren. Haar welgestelde leven in Wassenaar laat ze achter.

Daar in een plaatselijke bouwmarkt leert ze de Nederlander Sjoerd kennen die, hoe toevallig, aannemer is en haar huis gaat verbouwen. Ook gaat ze tijdens de verbouwing weer terug naar Nederland om spullen op te halen, hierbij ziet ze haar ex ook weer terug. Ze blijft bij haar standpunt staan en gaat terug naar Frankrijk,
Loes wil daar contacten opbouwen met andere ondernemers, dit lukt haar ook, anderen staan er niet achter en wenden het contact af. Na een periode is het huisje dan ook af gaat ze druk bezig met het werven van klanten. Ook bouwt ze contacten op in het dorp waar ze woont. Met de een heeft ze meer klik dan met de ander.

Als het af is komen ook twee van haar vriendinnen een week over. Ook in hun relaties gaat het niet allemaal vlekkeloos. Haar ouders komen ook nog over en vrienden van haar ouders. Ze krijgt de eerste gasten, waarbij ook niet iedereen altijd even tevreden is. Ik vond het een mooi boek, lees gemakkelijk weg. En ben toch nieuwsgierig naar hoe de personages zich verder ontwikkelen. Als jezelf al vaker in Frankrijk bent geweest dan heb je ook wel een beeld van de omgeving. Ik kon het me in elk geval wel voorstellen.

Hoe verder je in het boek komt krijg ik het idee dat de schrijfster nog niet op haar maximaal is met dit verhaal. Ik zie heel goed gebeuren dat hier wel een serie boeken van geschreven worden. Ben heel benieuwd hoe het Loes verder gaat en ook haar vriendinnen en met Sjoerd en Dieter, en van eigenaren van het andere hotel waar ze goed contact mee heeft.

Ik heb genoten van dit boek.

Christina Brouwers

Het huis met de blauwe luiken is een heerlijke feelgood-roman waarin Loes het heft in eigen handen neemt en niet langer afhankelijk wil zijn van Edward (haar ex) en een nieuw leven begint in Frankrijk.

In 23 hoofdstukken neemt Loes ons mee op weg om haar droom te realiseren, in chronologische tijdsvertelling, dat dit alles nogal vrij gemakkelijk gaat lijkt mij best bijzonder. Niets zit tegen, alles kan en kan ook zonder problemen gerealiseerd worden (dankzij de geldbuffer die ze heeft). Dit is eigenlijk het enige ongeloofwaardige in het geheel, zeker omdat de beslissing om een chambres d'hôtes te beginnen nogal impulsief was. Maar het maakt het verhaal er niet minder om.

De schrijfstijl is vlot, toegankelijk en bevat geen moeilijke woorden. En door de luchtigheid van het verhaal is het een ware pageturner, niet van de spanning maar gewoon door de positieve uitstraling van het geheel.

De kaft van het boek spreekt boekdelen en ik waande mij inderdaad gelijk in een warmer land dan Nederland. Mede door de warme uitstraling van het geheel en de beschrijving van de inhoud wilde ik dit boek graag lezen.

Ik werd zeker niet teleurgesteld en heb een paar heerlijke uurtjes door gebracht met Loes en haar nieuwe start in Frankrijk. Het huis met de blauwe luiken is een boek wat heerlijk wegleest en je door de treffende omschrijving van de omgeving meeneemt naar het Franse platteland. Als je even je ogen dicht doet zie je het geheel zo voor je. Een boek wat je leest ter ontspanning en waarbij je niet heel hard hoeft na te denken over alle lijntjes die aan elkaar geknopt hoeven te worden.

Op de website van de schrijfster (klik hier) kun je nog terug vinden wat voor gebeurtenissen zijn afgeleid uit het echte leven, maar ik adviseer je: lees deze pas nadat je het boek uithebt. Tevens las ik daar dat dit het eerste deel is uit een serie. Ik kijk uit naar het vervolg!

Ilona Peters

Het lezen van het boek "Het huis met de blauwe luiken" is een waar zomers feestje. Het verhaal wat wat verdrietig begint is er eentje van kracht, hoop en geloof.

En dan met name geloof in jezelf, we kunnen meer dan we denken. Het is geen doorsnee liefdesroman, alhoewel het wel over de liefde in al zijn vormen gaat, staat de kracht van de hoofdpersoon centraal. Leuk om te lezen, soms een feest van herkenning, en verassende wendingen in het verhaal die je niet verwacht. En natuurlijk kleine Coco die ieders hart steelt.

Het verhaal is geheel in de franse sferen en maakt het een boek wat je een vakantie gevoel geeft, een boek om met een lekker wijntje en een Frans kaasje weg te lezen. Een kopje thee met een croissant kan natuurlijk ook! Van de schrijfster begreep ik dat deel 2 onderweg is, nou ik kan niet wachten! Een aanrader.

Ik hoop dat mijn review op deze manier voldoende is? Of hebben jullie liever een uitgebreidere review? Mochten jullie nog meer reviews willen dan houdt ik me aanbevolen ik vond het er leuk om eens een andere genre te lezen en hier over te twitteren. Ook het maken van de review is leuk om te doen.

Sofie Reyskens

Bij het lezen van de achterkant kreeg ik meteen een vakantiegevoel en als je de cover dan ziet weet je dat je er heerlijk bij gaat kunnen wegdromen. Toch zat ik ook wat met het gevoel "dit wordt weer een cliché, het zoveelste verhaal over een vrouw die wegtrekt om in het buitenland een bed & breakfast te beginnen".

Eens ik begon te lezen was ik blij dat de korte inhoud van het boek op de achterzijde al gelezen had, het verhaal begint namelijk nadat Marloes ontdekt dat haar man is vreemdgegaan en wanneer ze al besloten heeft het huis te kopen. Verder in het verhaal blikt ze af en toe op terug op haar verleden dus dan wordt ook nog veel verduidelijkt.

Het verhaal draait vooral rond de verbouwing van het huis en de buren die ze leert kennen. Doorheen het verhaal krijg je ook een beschrijving van de prachtige omgeving en krijg ze zo zin om een vakantie te plannen! Ook het huis van Anneloes wordt uitgebreid beschreven, je kan het je volledig voor ogen halen en krijgt zelfs het gevoel dat je er een verblijf zou kunnen boeken.

Zelf maakt Anneloes niet bijzonder veel mee in het verhaal maar voor elke gebeurtenis wordt wel voldoende tijd genomen. Je kent de personages en hun achtergrond, je weet wat ze denken en hoe ze handelen maar toch blijven ze je verbazen. Het verhaal is heel duidelijk en het is niet moeilijk om er weer in te komen nadat je het hebt weggelegd.

Bij het bezoek van de vriendinnen was ik aangenaam verrast. Ik voelde mee de spanning die Anneloes voelde en was verbaasd over de problemen waar één van hun mee kampte, ik verwachtte dit niet en dit maakte hen nog echter, ik ging bijna meeleven.

Ook het personage van Sjoerd vind ik mooi uitgewerkt. Door een toeval leer je hem beter kennen en zie je hem opeens door andere ogen dan in het begin van het verhaal, er blijkt meer achter te zitten dan een gewone klusjesman die in Frankrijk verzeild is geraakt.

Ik vond het een erg mooi verhaal en ondanks het feit dat ik aanvankelijk verwachtte dat het erg romantisch ging verlopen heb ik er toch heerlijk bij kunnen wegdromen!

Hans Hoekstra

Michelle Visser neemt je mee naar Frankrijk aan de hand van Loes, een (bijna) gescheiden yuppenvrouw. En dat gebeurt op zo'n manier, dat je je midden in het Franse landschap waant. Je proeft de sfeer, voelt de warmte en ruikt de geuren. Of ze nou prettig zijn of niet. Je bevindt je middenin het landelijke Franse leven.

Het verhaal van een sterke vrouw, die voor zichzelf opkomt en zich niet van de wijs laat brengen door wat anderen daar van vinden. Ze wil de touwtjes van haar eigen leven zelf in de hand houden en of dat lukt? Of ze zich staande kan houden?

Lees 'Het huis met de blauwe luiken' en vertoef een paar uurtjes in Frankrijk terwijl je lekker thuis op je bank of luie stoel zit. Vlot geschreven en wel zo, dat je het eigenlijk niet weg wilt leggen als je er eenmaal in begonnen bent.

Lizzie van Dam

Het boek van Michelle Visser "Het huis met de blauwe luiken" gaat over een Nederlandse vrouw uit Wassenaar die na haar scheiding een nieuw leven begint in Frankrijk. Ze koopt een huis, verbouwt het en begint een chambres d'hôtes.

Ik vind dat het leven in Frankrijk goed beschreven wordt, zelf heb ik er ruim zes jaar gewoond, niet ver van de streek waar de schrijfster over schrijft en veel situaties worden goed beschreven. Het platteland met de bewoners en hun ruwe manier van leven klopt helemaal want ik kom nog altijd elk jaar terug en bepaalde Franse tradities verdwijnen niet.

"Het huis met de blauwe luiken" is een prima boek voor de vakantie, ik heb het op een zomeravond op het balkon in een ruk uitgelezen, je wilt graag weten hoe het de hoofdpersoon vergaat....Een aanrader!

Belinda Augustinus

Het boek heeft een mooie cover die gelijk aantrekt. Een stuk van een geel huis met blauwe luiken, Franse markiezen boven de ramen en bloeiende struiken voor de muur. De Letters zijn sierlijk in het rood geschreven. Op de achterflap een duidelijke omschrijving van wat je van het boek zou kunnen verwachten. Dit boek zou zeker mijn oog vangen bij een boekhandel.

Het karakter van Anneloes is best goed uitgewerkt. Je kijkt in wezen de hele tijd door haar ogen. Wat zij ziet en meemaakt maar ook haar eigen bespiegeling van hoe ze vroeger was en nu. Je ziet haar eigenlijk haar eigen ik ontdekken. Wat ik wel jammer vind is dat haar 'gebroken' zelfvertrouwen niet echt goed uit de verf komt. Er wordt vrij weinig gehuild en getwijfeld.
De echtgenoot van Anneloes wordt duidelijk neergezet in de verschillende hoofdstukken en worden verweven met de ontdekkingsreis naar zichzelf van Anneloes.
Haar nieuwe Franse vriendin is Georgette. Hoe gaat zij zich aanpassen aan het nieuwe Fanse leven?

Heerlijke feel- good roman die aan het strand, in de tuin gelezen kan worden. Je wordt echt meegenomen door Anneloes en je ziet haar dromen tot leven komen. Het leven waar ze uitkomt, rijke vrouw uit Wassenaar met weinig anders omhanden dan naar de schoonheidssalon gaan en met haar vriendinnen gaan lunchen en waar ze naartoe gaat. De redenen en hoe ze zich aanpast aan het leven in Frankrijk komt mooi tot leven in dit boek.