Volledige reviews van De geluksprofessor

Lees hier de volledige reviews over De geluksprofessor

Nynke Koenen

Een veertiger met een vlotte babbel, een geweldige baan en een leuk leven. Zo begint De Geluksprofessor. Cuno is, of was een typische high-potential en ziet zichzelf nog steeds zo, maar in de eerste hoofdstukken wordt hij meteen met zijn neus op de feiten gedrukt als hij ervaart dat zijn omgeving hem wat uitgeblust vindt. In Cambridge komt hij tot de ontwikkeling van een geluksmodel. Hij doet vrienden op, krijgt nieuwe hobby's; punteren en nachtklimmen en ontmoet zijn echte liefde.

De vrienden van Cuno vind ik iets teveel karikaturen dan daadwerkelijke personen en de mysterieuze man in de sauna had voor mij geen toegevoegde waarde. Ook het wat vlot vertelde gegeven dat hij dood wordt verklaard en zijn eigen crematie bijwoont, is niet helemaal goed uitgediept. Aan zijn vaardigheid om toe te werken naar een plot mag Paul van Hees dan ook nog wel wat bijschaven.

Het boek begint als een typische roman, maar gaandeweg wordt het steeds meer een boek dat je openslaat ter inspiratie. De quotes zijn geweldig waaronder: Van alle vormen van voorzichtigheid is voorzichtigheid in de liefde wellicht de meest fatale voor het ware geluk.

Paul van Hees heeft dit boek gebaseerd op zijn eigen ervaringen. Hij was net als Cuno werkzaam in verschillende marketingfuncties en is zich op een gegeven moment gaan verdiepen in het thema geluk. Cambridge is net als bij Cuno zijn inspiratiebron. Het model dat in dit boek gepresenteerd wordt, 'The Road to Happiness', is van zijn hand en heeft hij ontwikkeld na jarenlang onderzoek.

Het vervlechten van levenslessen op weg naar geluk met een verhaal in romanvorm maakt het heel toegankelijk voor veel verschillende soorten lezers. Het doet me in die zin sterk denken aan de Celestijnse belofte. De opzet om dit thema voor een breed publiek toegankelijk te maken is zeker gelukt.

Tanneke Burggraaff ****

Cuno Groen is professor aan Nijenrode. Als hij te horen krijgt dat hij geen promotie krijgt, waar hij wel op gerekend heeft en zijn vriendin het dan ook nog uit maakt, gaat hij naar Cambridge. Daar ontmoet hij Michelle. Hij krijgt dan ook nog de vraag om de Summer Course te leiden. Hij gaat dan in Cambridge op zoek naar levensgeluk. Hoe vind je levensgeluk? Daar ontmoet hij een paar mannen die er een bijzondere levensstijl op na houden, waar Cuno nooit aan gedacht zou hebben. En dat heeft grote gevolgen voor de rest van zijn leven. De cover van het boek ziet er prachtig uit. Een mooie kleurrijke vlinder. Alleen daar word je al blij van. Als je de omslag van het boek leest krijg je een beetje het idee dat het een opsomming gaat worden hoe je het geluk gaat ervaren. Dat is totaal niet het geval. Oke, uiteindelijk pak je wel een aantal goede tips op.

Het verhaal van Cuno Groen is in eerste instantie een triest verhaal. De professor die blijkt het toch niet helemaal meer in de hand te hebben. Het geluk is verdwenen (geen promotie en vriendin die het uit maakt). Als hij dan op zoek gaat naar de vraag rondom gelukservaring, laat hij zich iets aanpraten, met grote gevolgen. De loop van het leven heeft hij niet meer in de hand. De ommekeer die dan in zijn leven komt heeft heel grote impact. Hij komt tot heel andere inzichten. Patrick van Hees weet dit allemaal heel goed te verwoorden. Na het lezen van dit boek heb je in ieder geval ontdekt wat night climbing inhoudt en weet je ook waar de naam Cambridge vandaan komt. Bovendien heb ik ook opgepakt dat geluksgevoel in ieder geval ook bestaat uit genieten van het moment en niet denken aan het verleden of de spanning van de toekomst.

Een heerlijk boek verdeeld in 50 hoofdstukken en een drietal illustraties. En o ja, nog een tip. Achterin staan wat verhelderende citaten en bronnen. Op een gegeven moment ging ik googelen op internet omdat er een Latijnse tekst stond, waarvan ik wilde weten wat het betekende. Later bleek achterin het boek bij de citaten de vertaling te staan. Jammer dat ik dat pas achteraf zag. Maar al met al heb ik genoten van dit boek.

Pierre Peeters

Cuno Groen, een man van eenvoudige komaf - nl. zoon van een bakker - is een echte selfmade man. Hij bracht het tot professor Marketing aan de vermaarde Nyenrode Business Universiteit en was zelfs de jongste marketingprofessor ooit.

Het geluk blijft hem toelachen, maar dan ziet hij de promotie tot cluster director en de daaraan gekoppelde toegang tot het executive board van zijn universiteit door zijn neus geboord. Op de koop toe ruilt zijn vriendin/sexpartner hem daarna in voor een andere man. Na wat wikken en wegen en lang nadenken, beslist Cuno Groen in te gaan op de uitnodiging tot het geven van een lezing aan de universiteit van en in Cambridge.

Cambridge bevalt hem zo goed, dat hij het aanbod van zijn rector en boezemvriend Rob om een summer course over te nemen aanvaard en tot het einde van het academiejaar een sabbatical inplant. Van dan af wordt Cuno Groen deelgenoot van verschillende gebeurtenissen en maakt hij kennis met een rits personen, de één al flamboyanter dan de andere, die kleur en invulling geven aan zijn bestaan en aan zijn leven in Cambridge.

Hij ontdekt de waarschijnlijk oudste pub in Cambridge The Eagle waar hij zijn aangekocht boek "The Nightclimbers of Cambridge" doorbladert. Het barmeisje heeft dit opgemerkt en brengt hem in contact met een aantal beoefenaars van het genre. Hij doet ook opzoeking naar "wat is geluk" en schrijft er uiteindelijk een boek over.

De schrijfstijl van Patrick van Hees is heel vlot en ongekunsteld.
Het boek is doorspekt van quote's en mooie dialogen met in de kantlijn een toeristische beschrijving van Cambridge. Het boek staat bol van emoties, zoals ongeloof, verdriet, haat, jaloersheid, macht, onbegrip, verliefdheid, vriendschap, angst, …

De boodschap die Patrick van Hees meegeeft in zijn boek is dat je als individu steeds op zoek moet naar je eigen invulling van geluk en dat naast alle tegenslagen die je op je levenspad tegenkomt er wel altijd iets positiefs tegenover staat.

"De geluksprofessor" is een heel verdienstelijk debuut.
Het boek heeft een mooie verhaallijn met de nodige spanning en onverwachte wendingen, is goed op- en onderbouwd, is inspirerend en heeft als afsluiter ook een positieve boodschap. Het boek zet je aan om over je eigen leven diep na te denken en te ontdekken waar het eigenlijk allemaal om draait om een mooie invulling aan je eigen leven te kunnen geven.

Ik kan dit boek aan iedereen aanraden.

Silvia van Elzelingen

'De geluksprofessor' leest vlot en heeft een prettige schrijfstijl. Het boek bevat veel mooie quote's en dialogen. Ook wordt de stad Cambridge heel mooi beschreven en kun je je daardoor goed inleven in de omgeving. Het triggert mij om deze stad te gaan bezoeken en die pracht met eigen ogen te gaan aanschouwen.

Ik vind Cuno in het begin een zielig figuur die veel bezig is met daten, geld en auto's, een echte yuppie. Maar gaandeweg ging ik van hem houden en zag ik de veranderingen die hij in zijn leven doorvoert.

Het heeft mij ook op een prettige manier aan het nadenken gezet over het geluk in mijn eigen leven en wat ik daar zelf aan kan doen. Al met al is het een roman met een diepere boodschap. En wie wil dit nu niet, het ultieme geluk ervaren!

Een echte aanrader!

Soraya Vink ****

Van Hees schrijft een op het eerste gezicht normaal verhaal waarbij de ingrediënten voor de leus 'geld maakt niet gelukkig' volop aanwezig zijn. Toch weet hij zijn verhaal te verweven met filosofische en spirituele inzichten die inderdaad een pad lijken te vormen naar het ultieme levensgeluk, waarbij zijn aangename schrijfstijl naadloos aansluit. De wendingen van het plot zorgen voor een aantal verrassingen waarin een lach en een traan zich kunnen afwisselen in de loop van het verhaal. Samen vormen de verschillende delen van het boek 'The Road to Hapiness' die Cuno gedurende het verhaal bewandelt.

De debutant maakt zijn aanbevelingen op de cover van het boek waar door de lezer soms keihard te confronteren met de vraag wat essentie van geluk nu werkelijk is. Het verhaal zelf zet tot nadenken over de bron van geluk in jouw eigen leven en laat het hoofdpersonage Cuno Groen hierbij het sociale experiment zijn. Beschouw deze roman als het startschot voor de zoektocht van geluk in jouw eigen leven. Want ieder persoon heeft toegang tot de ingrediënten om een gelukkig mens te worden.

Alex Hoogendoorn

De geluksprofessor is erg fijn geschreven. Het verhaal is goed te volgen, enigszins voorspelbaar, maar dat doet niets af aan het leesplezier. De roman is doordrenkt met wijsheid. Doordat zo veel verschillende wijsheden aan bod komen, wordt er niet een aan de lezer opgedrongen. Het verhaal ontwikkelt zich in een intelligente zoektocht naar geluk, waarbij de auteur de lezer dwingt na te denken over zijn eigen geluk.

Mooi om te lezen is hoe de professor zich als oppervlakkige persoonlijkheid ontwikkelt tot een persoon met meer diepgang voor wie materialisme steeds minder belangrijk wordt. Fijn is ook hoe het boek gestructureerd is op een manier waarop die ontwikkeling nog beter zichtbaar is. Het is namelijk opgedeeld in de volgende vier delen: 'Winter - Succes', 'Lente - De zoektocht', 'Zomer - Road to happiness' en 'Winter - Rust'.

De geluksprofessor is een vlot geschreven, meeslepende roman die zelfs na het lezen nog even blijft hangen.

Larissa Stephan

Ik vind de Geluksprofessor een erg fijn boek om te lezen. Het is lekker vlot geschreven, dus dit boek is vooral aan te raden voor liefhebbers, die niet van poespas houden, en ook voor mensen die dol zijn op korte hoofdstukken. Omdat het zo makkelijk leest heb ik zelfs in één keer 50 bladzijdes achter elkaar gelezen, toen ik er net in was begonnen. Het is niet makkelijk om weg te leggen, telkens denk je; 'Oké, nog een hoofdstuk' en dat maakt het nog aanlokkelijker, omdat de hoofdstukken klein zijn.

De personages zijn daarnaast erg realistisch en uniek. De dialogen zijn ook fijn geschreven. Het plot is ook niet voorspelbaar, dat houdt het ook interessant, waardoor je wilt blijven lezen.

Dit boek deed mij ook 'out-of-the-box' denken en inspireert je om eens buiten je dagelijkse routine te gaan en eventueel wat risico's te nemen. Er staan ook zinnen in, en er zijn ook situaties, die jezelf ook echt aan het denken doen zetten.

Een van mijn favoriete quotes;"Het doet je beseffen dat je je tijd optimaal moet benutten. Het belangrijkste wat iemand je kunt geven, is niet geld, maar tijd." (Blz. 127)

In het kort gezegd; Het boek is voor alle doelgroepen aan te raden, ik denk dat ieder voor zich er weer iets anders uit kan halen. Dat zal dit boek zeker weten tijdloos maken.

Katelijne Robben