Volledige reviews De bibliothecaresse van Auschwitz

Lees hier de volledige reviews over De bibliothecaresse van Auschwitz.

Natasja Jeninga

Het verhaal gaat over een meisje Dita (edita Dorachova), ze is een tiener en zit in het familiekamp van Auschwitz. Aan de andere kant van het hek zijn de crematoria die dag en nacht draaien. Ze weet wat daar gebeurt, ze weet van het vergassen. Het familie kamp is een kamp waar de ouders en oudere kinderen/tieners werken. Ze graven greppels en doen zwaar werk. Het verhaal grijpt je vanaf het allereerste woord al aan. Je kunt het niet naast je neerleggen!

Dita word aangenomen als assistent in barak 31. Daar houden een aantal volwassen de kleine kinderen bezig, zodat de ouders kunnen werken en zich geen zorgen hoeven maken over hun kinderen. Kinderen komen haast niet voor in Auschwitz. Dit project is opgezet door meneer Hirsch. Hij is een sportleraar en heeft het zover gekregen dat hij een barak kreeg om kinderen te laten bewegen en zingen. Maar als de nazi's weg zijn, verandert de Barak in een schooltje. De volwassenen leren de kinderen meetkunde, geschiedenis van de wereld en vertellen ze verhalen. Veel van die verhalen komen uit de 8 boeken waar Dita voor zorgt. Zonder dat de Duitsers het weten. Boeken zijn verboden en als ze er achter komen. Ze verstopt ze onder haar jurk. De bibliotheek waar zij bibliothecaresse van is. Als de nazi's binnenkomen zorgt ze dat de boeken veilig zijn. Er zijn ook wandelende boeken, leraren die boeken en verhalen uit hun hoofd kennen en ze voordragen.De boeken zijn haar grootste schat. Zelf leest ze graag en kan uren doorbrengen met 1 van de boeken als het stil is in barak 31.

Op een moment krijgt Dr. Mengele haar in de gaten. Hij bedreigt haar en houdt haar in de gaten. Ze voelt zich er banger door, maar laat zich niet kisten. Iedereen weet wat Dr Mengele doet… Hij wil een zuiver ras creëren en met zijn sadistische operaties en martelingen maakt hij je ergste nachtmerries waar! Dita weet niet wie ze kan vertrouwen..Haar ouders wil ze er niet mee lastig vallen. Wie is er te vertrouwen? Haar vriendin Margit iniedergeval wel, maar wie nog meer? In Auschwitz geeft men informatie weg voor een halve lepel waterige soep. Wie kan ze vertrouwen? Kan ze de leraren vertrouwen? Of meneer Hirsch. Iemand zal ze moeten vertellen over Dr Mengele en zijn interesse in haar, maar wie? Ondertussen draagt ze elke dag de zorg voor de boeken, zorgt dat ze veilig zijn.

Er word ook teruggeblikt op haar verleden. Hoe de oorlog begon en hoe ze uiteindelijk in Auschwitz belandde. Ze is bijvoorbeeld ook in Theresienstadt geweest. Maar niet is zo erg als Auschwitz, waar je leeft onder de rook van de eeuwige as en schoorstenen van de crematoria.

Het boek leest snel, goed taalgebruik. Af en toe moest ik zelfs een traantje laten. Het is verschrikkelijk hoe mensen moesten overleven daar. Mensonterend en ontzettend ontroerend!

Aan het einde van het boek staat ook wat er van de overlevende personen in het boek geworden is na de oorlog. Van de joden en de nazi's.

Ron Caris

Er is al veel geschreven over de Shoah en de verhalen zijn allemaal even gruwelijk, maar moeten verteld worden. Zo ook dit boek, dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De Spaanse schrijver Antonio Iturbe vertelt het verhaal van de Tsjechische Dita Adlerova. Zij had als 10-jarige in het vooroorlogse Praag een mooi leven met haar beide ouders. Als de oorlog in 1939 begint, begint ook haar leven als Joods meisje radicaal te veranderen. Als jonge puber lees je over de worstelingen waar ze mee rondloopt (zoals verplicht verhuizen, een Davidster dragen). Deze worstelingen houden Dita alert en daadkrachtig. Als ze via Theresienstadt met haar ouders in Auschwitz-Birkenau terecht komen, komen ze in sector BIIb terecht: een familiekamp dat voor een eventueel bezoek van het Rode Kruis model moet staan voor de rest van Auschwitz-Birkenau. Dita wordt daar de bibliothecaresse van het schooltje in blok 31 van acht verboden boeken. Ze leert daar Fredy Hirsch kennen, een Joodse man uit Aken die de school leidt. Fredy heeft een grote invloed op Dita en sterkt haar in haar overlevingstocht van dit vreselijke kamp. Dita komt ook in contact met de nazidokter Josef Mengele (moge zijn naam en nagedachtenis gewist worden); zijn aandacht voor haar blijft haar achtervolgen. Als eind 1944 blijkt dat het Rode Kruis niet naar Auschwitz-Birkenau gaat komen, vervalt hiermee de legitimiteit van BIIb. Dita gaat opnieuw op transport naar Bergen-Belsen, waar ze uiteindelijk het einde van de oorlog meemaakt. In Bergen-Belsen komt ze ook nog de stervende Nederlandse Anne tegen. Anne's nalatenschap, het dagboek, zal later wereldberoemd worden.

Het is een prachtig geschreven verhaal dat ondanks de gruwelijke setting hoop geeft aan de lezer over het lot van Dita. Als lezer leef je al snel mee met de trotse Dita. De wetenschap dat Dita de Shoah overleeft (op de achterzijde van het boek staat een foto van Dita uit 2007), maakt het een sterk verhaal. Als lezer wil je graag weten hoe Dita de Shoah overleeft. Dita Dorachova (haar echte naam) is een moedige puber, die ondanks de vele tegenslagen nooit opgeeft. Hierdoor overleeft zij de verschrikkingen van de oorlog en via Praag vestigt zij zich met haar man Ota B. Kraus (een andere overlevende van sector BIIb) in Israël. Hier geniet Dita (1929) nog steeds van haar oude dag en is zij met haar nakomelingen het levende bewijs dat alle hoop en moed niet voor niets geweest is!

Olav Janssen

De Bibliothecaresse Van Auschwitz gaat over Dita, een veertienjarig Joods meisje uit Praag. In Auschwitz wordt ze benoemd tot bibliothecaresse van de geheime school in het familiekamp. De acht boeken in haar bibliotheek en kampbewoners als Fredy Hirsch zorgen ervoor dat Dita de moed niet verliest en blijft vechten om te overleven, ook wanneer ze dierbaren kwijtraakt.

Maar het boek gaat niet alleen over Dita. Het gaat ook over het dagelijks leven in Auschwitz, dat gedetailleerd beschreven wordt: de strijd om een goede slaapplek, het werk, het functioneren van de gaskamers, het maken van potloden. De beschrijvingen van de barakken, de straten in het kamp en de stank zorgen ervoor dat je je in Auschwitz waant. Het wordt nog realistischer als je je realiseert dat de personages in het boek echt geleefd hebben. Zo leef je nog meer met ze mee.

Het boek is ontroerend omdat families die je als lezer leerde kennen uit elkaar vallen en mooi omdat het ook vertelt over hoe er te midden van alle ellende toch nog vriendschappen kunnen ontstaan. Het is fijn dat de auteur in de bijlage vertelt hoe het met de verschillende personages afloopt, hoewel ik ook graag nog had geweten wat er nu precies met Fredy Hirsch is gebeurd. Het noemen van Anne Frank was aardig, maar voegt naar mijn mening verder weinig toe.

Truus Heijnen

Het boek "de bibliothecaresse van Auschwitz" vind ik een heel pakkend boek.

Het laat je een kijkje nemen in het dagelijks leven in Auschwitz. De armoede, de honger, de wreedheden van dokter Mengele, etc. Maar vooral laat het zien hoe belangrijk boeken zijn om even alles te vergeten wat er om je heen gebeurt. De moed die Dita had om de boeken onder haar hoede te nemen is uniek. Ze verzorgde ze met liefde en ze betekenden alles voor haar.

Echt een van de mooiste boeken die ik gelezen heb!

Wil Ruven

Wie heeft ooit gedacht, dat het alom bekende dagboek van Anne Frank een vervolg zou krijgen. Het is het verhaal van de opgroeiende Dita, die met verbazing haar omgeving op zich af laat komen. Ook haar survival en houvast zijn het geschreven woord en het dromen en opgaan in het verhaal. Haar band met haar moeder wordt bemoeilijkt, doordat zij alle twee, de andere niet wil belasten. Het symbool van beschaving is in deze survival om het bestaan is het boek en het geschreven woord. Vlot en boeiend geschreven. Voor alle leeftijden. Je wil weten hoe het met Dita afloopt.

Eline Noijen

Het boek gaat over een Joods meisje van 9, Dita Adlerova. Zij bevindt zich in Auschwitz-Birkenau, "de moordmachine".

Gaandeweg het verhaal kom je er achter dat Dita regelmatig terugkijkt naar het verleden. Zo kom je er bijvoorbeeld achter hoe voor haar de oorlog begint en hoe ze uiteindelijk in Auschwitz belandt. In Auschwitz word Dita aangesteld als bibliothecaresse van blok 31, de geheime school van het familiekamp. De geheime school wordt geleid door Fredy Hirsch, een voormalig lid van de Jüdische Pfadfinder Deutschlands. Blok 31 heeft de beschikking over 8 boeken. Aan Dita de taak om deze boeken te verzorgen en uit de buurt van de nazi's te houden. Deze boeken tezamen met Fredy Hirsch geven haar de moed en de kracht om te overleven.

Het boek leest erg gemakkelijk en snel weg. Het is een ontroerend verhaal en het geeft de lezer een goede indruk van het leven in een concentratiekamp. Het is mooi om te lezen dat te midden van alle ellende ook vriendschappen en momenten van 'geluk' kunnen ontstaan.

Het boek is vooral vanuit het oogpunt van Dita geschreven, zodat je haar goed leert kennen en meteen vanaf de eerste bladzijde met haar meeleeft.

Een van de stukken die me het meeste is bijgebleven is het moment dat Dita aan Fredy Hirsch beloofd om nooit op te geven, wat ze dus ook nooit heeft gedaan.

Patti Lammers

Zeker niet het eerste boek dat geschreven wordt over Auschwitz en zijn verschrikkingen, maar wel het eerste dat zo gevoelsvol binnenkomt tijdens het lezen. Schrijver Antonio Iturbe heeft het schrijftalent om je geheel in de wereld van het boek te laten leven.

De titel zegt het al; er is een bibliothecaresse in Auschwitz! Een beheerster van de gedrukte en de levende boeken. Een lichtpunt voor veel kinderen in dat zware, zwarte leven. Verder maakt je het leven in verschillende kampen mee door de jaren heen. Je leeft mee met het steeds slechter gaan van de gezondheid van de mensen, de steeds slechter wordende omstandigheden en tenslotte wordt je aan het eind van het boek op de hoogte gebracht hoe het een ieder is vergaan. En dat maakt dit boek ook zo bijzonder!

Jacolien van Bemden

Deze roman is fictie gebasseerd op feiten materiaal. Het neemt je mee in het leven van Dita Dorachova ten tijde dat de Duiters Praag binnenvallen en de Joden weggevoerd worden naar Auschwitz.

Dita komt met haar familie in een familiekamp, overdag gaan de kinderen naar barak 31 waar zo onderleiding van Fredy Hirsch kunnen spelen en sporten. Binnengesmokkelde boeken spelen een grote rol in dit familiekamp! Zelfs op deze gruwelijke plek geldt dat verhalen je meenemen naar een andere wereld!

Dita valt op door haar houding en doorzettingvermogen en mag daarom de nieuwe bibliothecaresse worden, met gevaar voor eigen leven! Het leven in de barakken en daar buiten is hard en onzeker. Hier een citaat uit het boek;
"als een detective probeert ze iets te ontdekken in het gedrag van de mensen. Ze wil een waarheid achterhalen die niet in woorden wordt uitgedrukt. En ze hoopt dat degenen die iets te verbergen hebben zichzelf verraden door hun manier van kijken, stotteren of slikken. Wantrouwen is net zoiets als langzaam opkomende jeuk. Als je er eenmaal van bewust bent, kun je niet meer stoppen met krabben".

Dita is uit Auschwitz gekomen als 16 jarige jonge vrouw, maar voor haar zal de oorlog nooit voorbij zijn!

Antonio Iturbe is met dit boek erin geslaagd om de emoties, wanhoop, maar ook de kracht van de mensen weer tegeven! Het boek met veel interesse gelezen. Door dit boek een heel nauwkeurig beeld gekregen van wat er in Auschwitz speelde en gebeurd is! Dit lees en leer je niet in de geschiedenis boeken! Een aanrader, dit boek/verhaal blijft nog lang naspoken in mijn hoofd vermoed ik!

Corine van Wijk

Het woord Auschwitz geeft je de rillingen, en iedereen, jong en oud weet wat het betekent: men ging er dood. Kinderen werden over het algemeen meteen naar de gaskamer gebracht.

Het boek "De bibliothecaresse van Auschwitz" beschrijft het leven van het dappere veertienjarige joodse meisje Dita dat gevangen leeft in Auschwitz. Ze is van de weinige kinderen daar, in leven gehouden om Het Rode Kruis te misleiden. Dita beheert in Auschwitz een bibliotheek. Uiteraard illegaal, want het is niet de bedoeling dat de gevangen iets leren, laat staan überhaupt lezen.

Ook al heeft de 'bibliotheek' slecht acht boeken, Dita bewaakt ze met haar leven. In het boek komen regelmatig bekende figuren aan bod, zoals de kamparts Mengele die bekend is geworden vanwege de gruwelijke experimenten die hij met mensen deed.

"De bibliothecaresse van Auschwitz" grijpt je echt naar de strot, al vanaf de eerste pagina. Je wilt nog maar één ding en dat is doorlezen. Wat het vooral aangrijpend maakt is het gegeven dat de personen in het boek echt hebben bestaan. Dit is een boek dat op de verplichte leeslijst van alle middelbare scholieren zou moeten staan. Maar eigenlijk zou iedereen dit boek moeten lezen.eek de bedoeling dat de gevangen iets leren, laat staan uberhaupt lezen.

Ria van der Steen

Het verhaal vertoond sprekende gelijkenis met de verhalen van

mijn ouders, pakkend.

Een aanrader voor jong en oud.

Een boek om in een keer uit te lezen.

Cindy Hoefsmit

De bibliothecaresse van Auschwitz is het prachtige verhaal over de joodse Edita Adlerova, roepnaam Dita, een Tsjechisch meisje in het kamp Auschwitz. Het is een fictief verhaal gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen geschreven door Antonio Iturbe.
Dita is 10 wanneer de tweede wereldoorlog begint en wat een onbekommerde jeugd zou moeten zijn in Praag verandert langzaam maar zeker in een nachtmerrie. De joden worden gedwongen een gele davidsster op hun kleding te dragen en men moet gedwongen verhuizen naar Theresienstadt, waar men niet meer vrij in en uit mag lopen.
De volgende stap is de deportatie van Dita en haar ouders naar Auschwitz barak BIIb. Dita mag als assistente werken in de familiebarak 31. Hier worden de kinderen overdag bezig gehouden zodat de ouders aan het werk kunnen. Barak 31 is opgezet om model te staan voor de rest van kamp Auschwitz-Birkenau voor het geval dat er een inspectie zou komen door het Rode Kruis. Wat de Duitsers echter niet weten is dat barak 31 ook een school is waar de kinderen voor zover mogelijk is, in verschillende vakken les krijgen. En dat er boeken zijn, 8 heel verschillende boeken, bijna heilig voor de bewoners, zwaar clandistien voor de Duitsers. Dita draagt de zorg voor de boeken. Zij is de bibliothecaresse die zorg draagt voor inname en uitgave van de boeken aan de leraren en zorgt dat ze elke dag weer goed verstopt worden, want als ze gevonden worden, zou dat een ramp zijn en zou dat de dood betekenen voor Dita. Voor de veiligheid heeft Dita zakken in haar jurk laten naaien om de boeken te kunnen verstoppen.
Dita Leert Fredy Hirsch kennen, de barakoverste die haar leert nooit op te geven en op zichzelf te vertrouwen en die haar ook tot bibliothecaresse heeft gemaakt. Groot is dan ook de schok als ze over zijn vermeende zelfmoord hoort. Haar vader sterft en de gevreesde dokter Mengele houdt haar in de gaten. Ondanks alle verschrikkingen die Dita meemaakt, blijft ze sterk en een steun en toeverlaat voor haar moeder, haar vriendin Margit en iedereen die met haar in contact komt. Als in 1944 blijkt dat het Rode Kruis niet naar kamp Auschwitz-Birkenau gaat komen wordt barak 31 opgeheven en wordt Dita overgeplaatst naar Bergen-Belsen waar ze Anne Frank leert kennen.
De bibliothecaresse van Auschwitz is een prachtig verhaal, over moed, wanhoop, verdriet, kracht en hoop. Een boek waarin overleven centraal staat, geschreven op een manier die emotie los maakt. Je voelt de ontzetting en het verdriet wanneer er weer groot aantal mensen zogenaamd overgeplaatst worden, maar in werkelijkheid vergast en gecremeerd worden. Je leeft mee met alles wat Dita meemaakt zonder dat het boek ook maar even overdreven sentimenteel wordt. Het boek heeft mij zeer verrast en is een aanrader voor iedereen, zeker ook voor young adults die willen lezen over wat er tijdens de tweede wereldoorlog is gebeurt in de kampen en een ander boek willen lezen dan Anne Frank.

Jeannie Bertens

Een boeiend varhaal over het leven van Auschwitz-overleeftster Dita Dorachova. Het verhaal begint in Auschwitz maar geeft regelmatig een terugkijk in het leven van Dita die in het vooroorlogse Praag gelukkig was met haar ouders. Nadat Hitler aan de macht is gekomen moet de familie Adler (Dita heet in het boek Dita Adlerova) steeds meer privileges inleveren. De gele ster dragen is daar nog maar een van de kleinste dingen. Op een gegeven moment verhuizen ze naar Theresiënstadt en vandaar uit worden ze op een kwade dag op transport gezet naar Auschwitz-Birkenau. De Duitsers hebben daar een speciale kinderbarak opgezet om de geallieerden te kunnen bewijzen dat het leven in het kamp nog zo slecht niet is. Dita krijgt daar de verantwoording over een klein aantal boeken die zij met haar leven verdedigt. De kennis uit de boeken houdt de leraren en dus ook de kinderen op de been in Auschwitz. Van Auschwitz naar Hamburg en van Hamburg naar Bergen-Belsen, Dita overleeft het allemaal, haar ouders echter niet. Het verhaal is goed geschreven, als lezer leef je mee met Dita en krijg je een ontnuchterende inkijk in het leven in Auschwitz waar ook dr. Mengele rondloopt. Het verhaal is ook een eerbetoon aan Freddy Hirsch die in de kinderbarak veel kinderen zoveel mogelijk afleiding en uitzicht op een beter leven heeft geboden. In het boek wordt Dita, ook al is haar kindertijd haar ontnomen, op een prachtige manier volwassen: strijdbaar en optimistisch. Ook in het leven na de oorlog zal ze dat blijven.

Judith Wanders

De bibliothecaresse van Auschwitz is een meeslepend verhaal over hoe mensen zich in barre en de meest wrede omstandigheden toch staande weten te houden en alles eraan doen om een zo 'normaal' mogelijk leven te leiden. Dita wordt samen met haar ouders naar Auschwitz deporteert. Ze weten wat er gebeurt in Auschwitz, maar ze hebben het 'geluk' dat ze in barak 31 geplaatst worden. In barak 31 wordt er voor de kinderen gezorgd als de ouders aan het werk zijn. Daar wordt er alles aan gedaan om de kinderen een zo normaal mogelijk bestaan te geven. Buitenom het verdriet en angst wat bij iedereen leeft, wordt er gelachen, worden er spelletjes gespeeld en gezongen. Wat de nazi's echter niet weten is dat er, wat streng verboden is, ook onderwijs gegeven wordt. Er zijn een aantal boeken in omloop waarvoor Dita de verantwoording draagt. Een verantwoordelijke en gevaarlijke taak, want als ze gepakt wordt met de boeken, wordt je zonder pardon naar de gaskamer gebracht.

Een meeslepend, ontroerend, spannend en verschrikkelijk verhaal over een meisje wat nooit opgeeft en dapper doet wat er van haar verwacht wordt, ondanks dat dit haar het leven kan kosten. Een waar gebeurd verhaal wat weergeeft dat zelfs in de donkerste dagen van je leven, mooie intense vriendschappen gesloten worden en hoe boeken een lichtpuntje kunnen zijn in iemand zijn leven en hoe belangrijk boeken zijn om even aan de realiteit te kunnen ontsnappen en hoe boeken je kunnen helpen om te overleven. Een aanrader!!!

Melanie de Jong

Ondanks dat ik de oorlog niet heb meegemaakt begrijp ik wel hoe gruwelijk het was geweest voor al die mensen daar.

Ik denk zelf dat de werkelijkheid nog veel erger was, ben dan ook blij dat Dita nog steeds leeft al is haar later nog persoonlijk leed niet bespaard gebleven. Maar ze is wel oersterk gebleven.

Mijn ouders leven nog en hebben de oorlog meegemaakt, maar gelukkig niet op zo'n gruwelijke manier wel bv. met eten van de gaarkeuken en gebrek aan veel dingen. Ze blijven zuinig leven, en dat gaat nooit meer over.

Dit boek is zeer de moeite waard om te lezen, en erg ontroerend !

Wout Zeefat

De 14- jarige Dita krijgt als taak om 8 boeken in concentratiekamp Auschwitz te verstoppen voor de nazi's. Zij mogen niet weten dat de boeken daar zijn. Een aantal joodse leraren proberen, ondanks het verbod, kinderen in het familiekamp les te geven. Nazi's willen niet dat kennis wordt doorgegeven aan de gevangenen en al helemaal niet kennis op schrift. Elke morgen brengt Dita de boeken naar de leraren en aan het eind van de middag haalt ze deze weer op en verstopt ze. Dit doet ze allemaal met gevaar voor eigen leven.

Auschwitz, de naam al heeft al zoveel impact op weldenkend mens dat je al gauw vergeet dat daar ooit mensen hebben geleefd. Mensen zaten de gehele dag in stress. Zouden zij de volgende dag nog wel leven?. Maar de Joden in Auschwitz hadden ook andere problemen. Wie zijn de verraders i het kamp, hoe kom ik aan genoeg eten voor mij en mijn kinderen. En in deze pikzwarte bladzijde van de Tweede Wereldoorlog, probeert Dita samen met een aantal Joodse leraren het leven voor de kinderen aangenamer te maken door de verhalen uit de boeken. Zodat zij voor even de oorlog kunnen vergeten. Het boek ontroert door het verhaal van Dita in Auschwitz maar je beseft terdege ook dat de grote zwarte paraplu van de dood altijd boven het kamp hangt.

Een prachtig boek dat het menselijk leed goed beschrijft in concentratiekamp Auswitz. Een boek waar je stil van wordt.